Eläkeläisten matkustelu
Lähipiirissäni on paljon eläkeläisiä, jotka matkustavat Suomessa ja ulkomailla koko ajan. Reissuja on useita vuodessa, jos ei joka kuukausi, niin joka toinen kuukausi. Ulkomaille useampi reissu per vuosi.
Nämä eläkeläiset ovat tehneet työuran ihan tavallisissa hommissa, eivät siis ole edes korkeakoulutettuja ja tulotaso on varmasti ollut aika keskitasoa.
Mietityttää oikeasti, että minkä verran he saavat eläkettä, jos tällainen reissailu on mahdollista? Nykyisellä keski-ikäisellä (jolla elätettäviä) ei ole varaa matkustaa ulkomaille yhtään kertaan. Kotimaassakaan ei juurikaan, koska suhteessa vielä kalliimpaa.
Oikeastiko eläkeläiset ovat ahdingossa ja talous tiukilla? Kun samaan aikaan reissataan todella paljon.
Nytkin on yksi tuttu eläkeläinen reissannut Afrikkaan pitkälle reissulle, toinen kiertänyt Suomen kohteita hotelleissa majoittuen, yksi lähtee jonnekin Ruotsin saaristoreissulle ja yksi Karibialle risteilylle.
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tienaat keskimääräisen suomalaisen verran, niin voit vaikka joka kuukausi käydä ulkomailla. Mutta ei aika monellakaan siihen riitä. Eläkeläisilla on jo kämpät jne. maksettu, niin rahat kyllä riittää matkusteluun. Ja säästöjä ei tarvitse perikunnalle jättää vaan saa ihan itse nauttia keräämistään varoista.
Kaikki palvelut kotiin maksaa, jos tulee aivoinfarkti tai joku muu terveysjuttu.
Kodin siivous ostetaan yksityiseltä siivousyritykseltä, eläkeläisen ei tarvitse maksaa alvia.
Kauppa tuo ruoat kotiin, mutta ottaa kotiinkuljetusmaksun.
Kotihoitaja auttaa pukemisessa, antaa lääkkeet ja aamupalaa, kotihoitaja käy 3 kertaa päivässä ja on 10 minuuttia kerralla, maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan.
Sitten lisäksi nuo muut palvelut eli kodinsiivous, kauppapalvelut, pyykkipalvelut jne.
Siellä voi olla perittyä huomattavaakin metsä yms varallisuutta. Ei tavallisella palkansaajalla ole kuin asunto. Suurimmalla osalla työeläkeläisistä ei ole rahaa. Eikä tästä ole syytä iloita koska se laskee kulutuskysyntää joka on talouden elinehto.
Vierailija kirjoitti:
Eläke ei välttämättä ole suuri, mutta eläkeläisen ei tarvitse elättää enää kuin itsensä. Asuntolainat on maksettu. Töissä on käyty vuosikymmeniä ja jos on ollut vähänkään fiksu, niin säästöön on laitettu rahaa pikkuhiljaa. On voitu elää aikoinaan nuukasti. Ei tämän päivän eläkeläiset 70-80-vuotiaat nuorena matkustelleet. 70-80-luvuilla rahat meni nimenomaan lapsiin, asuntolainaan ja perusmenoihin. Mä olen 50+ ja ei me käyty missään etelän lomilla, kun olin lapsi. Kerran käytiin Ruotsissa. En osaa olla kateellinen äidilleni, joka on tehnyt pienipalkkaista työtä ja säästänyt. Nyt olis varaa mennä etelän lomille, mutta harvoin käy missään.
Pakko heittää nyt soraääni tähän yläpeukutettuun yleistykseen.
Mä olen eläkkeellä, ollut jo hyvän tovin, ja elättänyt eläkerahoilla itseni lisäksi kahta aikuista poikaani, joilla oli vaikeuksia päättää opintojaan ja työllistyä. Edelleen toinen on ilman mitään ammattitutkintoa vaikka 30 v kolkuttelee ovella.
Olen myös ottanut uutta asuntolainaa eläkkeellä ollessa parikin kertaa, kun en voinut asua kaksiossa enkä kolmiossakaan kahden aikamiehen kanssa. Päädyin siis ostamaan ensin isomman asunnon, ja myöhemmin vielä toiselle pojalle kämpän toiselta paikkakunnalta, mistä oli saanut töitä.
Asuntolainan pyrin maksamaan pois 70-vuotiaana, jos pysyn hengissä. Se onkin päätavoitteeni elämässä nykyään.
En jaksa enkä viitsi matkustella ulkomaille. En voi sietää lentokenttiä, jonotusta, ruuhkia, odottelua, jne. Pandemia-aika toppasi lopullisesti matkustusintoni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tienaat keskimääräisen suomalaisen verran, niin voit vaikka joka kuukausi käydä ulkomailla. Mutta ei aika monellakaan siihen riitä. Eläkeläisilla on jo kämpät jne. maksettu, niin rahat kyllä riittää matkusteluun. Ja säästöjä ei tarvitse perikunnalle jättää vaan saa ihan itse nauttia keräämistään varoista.
Kaikki palvelut kotiin maksaa, jos tulee aivoinfarkti tai joku muu terveysjuttu.
Kodin siivous ostetaan yksityiseltä siivousyritykseltä, eläkeläisen ei tarvitse maksaa alvia.
Kotihoitaja auttaa pukemisessa, antaa lääkkeet ja aamupalaa, kotihoitaja käy 3 kertaa päivässä ja on 10 minuuttia kerralla, m
Jännä sinänsä, että vammaiset saavat vammaispalvelulain perusteella kaikki nuo palvelut maksutta. Tuskin heitä aletaan laskuttaa, kun tulevat vanhuuseläkeikään/vanhoiksi.
Samalla tavoin ei-vammaiset vanhukset tarvitaevat noita kotiapupalveluja, mutta heidän pitää maksaa niistä.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta joten ei voi ilmaiseksi järjestää palveluita.
Eläkkeitä maksetaan jo 37 miljardia vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nyt irvokasta, että vain eläkeläisillä on tässä maassa varaa tehdä mitään. Keskiluokka ja työssäkäyvät kuihtuu. Mitä järkeä on mennä enää töihin, kun palkalla ei saa edes peruselämää kustannettua, saati lasten menoja?
No mutta voithan sinä ottaa säästämisen mallia niistä eläkeläisistä, joilla se mediaani 1700 € eläke riittää matkusteluun ja kaikkeen muuhunkin. Eivät he ruokaa ja vaatteita saa yhtään halvemmalla kuin sinäkään. Hinnat ovat samat kaikille.
Kokeile sitä eläkeläisen elintasoa vaikka pari kuukautta niin huomaat miksi heillä näyttää raha riittävän paremmin kuin sinulla. Vai pitääkö sun saada kiva elintaso ja sen lisäksi kalliita matkoja.
He eivät tulonsiirroistaan maksa kuin omia itsek
Ennen eläkeläisiä oli vähemmän ja saivat pienen kansaneläkkeen.
Viime vuonna eläkkeitä maksettiin 37 miljardia ja ansiosidonnaista vain 1,9 miljardia, mutta silti siitä leikattiin lapsikorotukset ja porrastettiin. Työt on pätkätöitä, syntynyys tulee laskemaan nykyisestä.
"Eläkkeitä maksettiin vuonna 2023 jopa 37,8 miljardia." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
"Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2023 vain 1,9 miljardia." https://www.tyj.fi/tilastot/
"Keskieläke nousi lähes 2000 euroon."
https://www.etk.fi/ajankohtaista/keskielake-nousi-lahes-2-000-euroon/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotihoitaja auttaa pukemisessa, antaa lääkkeet ja aamupalaa, kotihoitaja käy
Ja ne maksut on kovat!
Dementoituneen anopin luona käy hoitaja 2x päivässä. Nyt saimme hänelle pienen hoitoavustuksen joka oli tarkoitus käyttää 3. hoitokäyntiin (ei pärjää yksin) ja siivoukseen kerran kuussa mutta se laskettiin tuloksi ja noiden aiemman käynnin hinta nousi niin paljon ettei lisäapua saadakaan.
Mikä järki?????
Anopin tili on kuun lopussa nollilla. Pieni asunto pks maksaa 870e eikä täällä ole halvempia ns ikäihmisille, ruokaan menee n 300e, lääkkeisiin 200e ja hoitajien käyntiin joku 400e.
Kauemmas emme voi häntä muutta koska nytkin on haasteita päästä lähes päivittäin hoitamaan. Dementoitunutta ei saa hoitokotiin ennenkuin on 5 hoitokäyntiä/pvä mihin ei hänellä tai meillä ole varaa
Ihana, ihana Suomi!
Vierailija kirjoitti:
Siellä voi olla perittyä huomattavaakin metsä yms varallisuutta. Ei tavallisella palkansaajalla ole kuin asunto. Suurimmalla osalla työeläkeläisistä ei ole rahaa. Eikä tästä ole syytä iloita koska se laskee kulutuskysyntää joka on talouden elinehto.
Eihän peritty kiinteä omaisuus auta mitenkään, ellei sitä myydä tai vuokrata. Perintöveroja pitää tietenkin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
"Eläkkeitä maksettiin vuonna 2023 jopa 37,8 miljardia." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
"Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2023 vain 1,9 miljardia." https://www.tyj.fi/tilastot/
Ovatko sinusta eläkkeet ja työttömyyskorvaukset luonteeltaan samanlaiset tai samanarvoiset?
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Eläkeläiset ovat työnsä tehneet, mutta ansiosidonnaisella olevien pitäisi alkaa tehdä. Ei muuta kuin töihin. Oma veli lähti aikoinaan Ruotsiin kun ei aikoinaan Suomesta töitä saanut. Kovasti on töitä tehnyt. On talo ja tavarat siellä. Kaikki hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehkää töitä kuten me teimme, emme chillailleet ja pitäneet välivuosia tai opiskelleet viittä eri ammattia kun ei neljäskään vielä napannut. Emme odottaneet unelma-ammattia vaan tartuimme työhön kuin työhön. Hoidimme ja koulutimme lapsemme, opetimme heidät jopa lukemaan ja laskemaan, toisin kuin nykyään.
Opetimme lapsillemme ihmisyyttä ja tapoja, toisin kuin nyt. Lapsemme kunnioittivat ja kunnioittavat isovanhempiaan ja meitä vanhempiaan.
Lopettakaan sairas ja kateellinen syyttely, antakaa meidän vanhusten/eläkeläisten olla rauhassa. Jos tahdomme matkustaa, sekin sallittakoon.
Lopetetaan jos tekisitte sen omilla rahoilla. Nyt teette sitä meidän rahoilla. Se on suoraan pois minun perheeltäni sinunkin elättämisesi, puhumattakaan kansantalouden rasitteesta. Kovaa puhetta jo 59-vuotiaana työelämästä karanneelta. Ei ne teidän omatkaan ta
Mitä sinä horiset. Sinun rahojako ne ovat? Ei muuten ole. Se on päinvastoin, eläkeläinen maksaa sinunkin tuet ja lapsilisät. Eläkeläisiä verotetaan isosti. Oot niin väärässä kuin vain voit olla, mutta kun on kateellinen paska etkä viiti otta asioista selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Eläkeläiset ovat työnsä tehneet, mutta ansiosidonnaisella olevien pitäisi alkaa tehdä. Ei muuta kuin töihin. Oma veli lähti aikoinaan Ruotsiin kun ei aikoinaan Suomesta töitä saanut. Kovasti on töitä tehnyt. On talo ja tavarat siellä. Kaikki hyvin.
Kyllä ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla 30 vuotta sitten ja työkkäri oli olemassa jo silloin.
"Yli 24 prosenttia palkasta menee eläkkeisiin, ja se on enemmän kuin koskaan ennen.
Eläkerahoista vain noin viidennes tulee aiemmin maksetuista ja rahastoihin sijoitetuista rahoista.
Tänää eläkkeellä olevien ihmisten eläkkeistä pääosa rahoitetaan tänään työtä tekevien ihmisten ja heidän työnantajiensa työeläkemaksuilla."
Teepä itse ensin 40 vuotta töitä, ja tule sitten valittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläke ei välttämättä ole suuri, mutta eläkeläisen ei tarvitse elättää enää kuin itsensä. Asuntolainat on maksettu. Töissä on käyty vuosikymmeniä ja jos on ollut vähänkään fiksu, niin säästöön on laitettu rahaa pikkuhiljaa. On voitu elää aikoinaan nuukasti. Ei tämän päivän eläkeläiset 70-80-vuotiaat nuorena matkustelleet. 70-80-luvuilla rahat meni nimenomaan lapsiin, asuntolainaan ja perusmenoihin. Mä olen 50+ ja ei me käyty missään etelän lomilla, kun olin lapsi. Kerran käytiin Ruotsissa. En osaa olla kateellinen äidilleni, joka on tehnyt pienipalkkaista työtä ja säästänyt. Nyt olis varaa mennä etelän lomille, mutta harvoin käy missään.
Pakko heittää nyt soraääni tähän yläpeukutettuun yleistykseen.
Mä olen eläkkeellä, ollut jo hyvän tovin, ja elättänyt eläkerahoilla itseni lisäksi kahta aikuista poikaani, joilla oli
No tuo on sinun oma valinta "nauttia eläkerahoista". Ei ole mikään uroteko kannatella aikuisia miehiä, joilla ei ole elämänhallintaa. Kolmikymppisenä on jokaisella haluavalla vähintään ammattitutkinto. Nuoria auttavat moniammatilliset ryhmät ja työvoimakoulutuksen kautta koulutetaan niitä, jotka eivät tuosta vaan kouluun pääse.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset osaavat säästää matkoihinsa tavoitteellisesti. Tupakoimattomuus säästää ainakin 300 euroa kuukaudessa ja absolutismikin yli 100 euroa kuukaudessa. Tehdään ruoka perusraaka-aineista ja osataan käyttää juureksia.
Mutta kuinka moni yli 60-vuotiaista eläkeläisistä on tupakoimattomia? Tai absolutisteja? Tupakointihan on vanhemmassa väestössä vielä tapa, ja alkoakin kuluttavat tutkimusten mukaan varsin reippaasti. Eli sillä jengillä riittää rahaa sekä päihteisiin että matkustamiseen.
Vierailija kirjoitti:
"Yli 24 prosenttia palkasta menee eläkkeisiin, ja se on enemmän kuin koskaan ennen.
Eläkerahoista vain noin viidennes tulee aiemmin maksetuista ja rahastoihin sijoitetuista rahoista.
Tänää eläkkeellä olevien ihmisten eläkkeistä pääosa rahoitetaan tänään työtä tekevien ihmisten ja heidän työnantajiensa työeläkemaksuilla."
Niin?
Näin myös sinun eläkkeesi tulee maksamaan joku muu kuin sinä itse.
Mitä et ymmärtänyt?
Vain harvasta valtion virasta on päässyt eläkkeelle 58v:nä. Tai työkyvyttömät?? Kumpaa kastia sun vanhemmat olivat?
Mun vanhemnat olivat 63v kun pääsivät eläkkeelle duunariammateista vuosina 86 ja 90. Itse samoin vuonna 23.