Onkohan nuo Baltian lääkikset ihan sekundaa? Ei tarvitse käydä edes lukiota, rahaa sen sijaan pitää olla
"Nyman löysi Latviasta mahdollisuuden opiskella lääketiedettä, vaikka hän ei ole ylioppilas. Riian Stradiņšin yliopistolle riitti motivaatiokirjeen lisäksi, että hän suoritti lukion biologian oppimäärän aikuislukiossa"
Kommentit (94)
Suomen lääkikseen pääsee myös ammattikoulu pohjalta, jos vain läpäisee pääsykokeet. Tunnen yhden valmistuneen lääkärin amispohjalta.
Riikaan vaaditaan nykyään lukion käyminen ja ylioppilastodistus. Englanti pitää olla vähintään M tai sitten kielitodistus englannista.
Riiasta, Tartosta ja Vilnasta valmistuneet lääkärit saavat saman tien oikeudet Valvirasta, jos on opinnot ja tentit suoritettu. Ei tarvitse Suomessa mitään jatkokoulutuksia. Riian kandit myös tekevät amanuenssuurit (työharjoittelut) Suomessa. Koko kuudes vuosi on työharjoittelua Suomessa.
Tarton ja Riikan yliopistoihin ei pääse läheskään kaikki. Biologian, kemian ja fysiikan kurssit tulee olla kaikki käyty lukiosta. Englanti vähintään M. Nämä vaatimukset voi helposti käydä netistä tarkistamassa. Riikaan tuli nyt 68 maasta opiskelijoita, suurin osa Saksasta, Ruotsista, Norjasta ja Suomesta. Kaukaisimmat Australiasta. Lääkis opiskelu on vaativampaa ja haastavampaa Riiassa ja Tartossa, koska opiskelu on englanniksi ja pitää myös opiskella paikallista kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Baltian maat ovat EU-maita. EU-maissa suoritettu lääkis on pätevä kaikissa EU-maissa.
Kyllä, muodollisesti. Mutta sisäänpääsyn lepsuus näkyy väkisinkin valmistuvien tasossa. Toisaalta yliopisto ei helposti heitä edes huonosti menestyvää ulos kun lukukausimaksu on riittävän korkea.
Noissa Baltian lääkiksissä ja monessa muussakin maassa otetaan sisään kaikki, mutta ne jotka ei pärjää karsiutuu pois aika pian. Opintojen tahti on siis tiukkaa ja vaatimustaso kova. Näin ainakin on sellaisessa opiskelevat kandit puhuneet. Ja onhan heillä kavereita ja tuttuja suomalaisissa korkeakouluissa, joten vertailukohtaa löytyy sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kirjoittavat ihmiset eivät tiedä asiasta käytännössä mitään. Ainakaan Tarton ei pääse pelkällä motivaatiokirjeellä. Tentit esim. Virossa ovat yhtä vaativia kuin Suomessakin ja jos niitä ei läpäise ei etene opinnoissa. Motivaatio niillä jotka lähtevät Baltiaan opiskelemaan on usein todella korkea.
Sukulaiseni valmistui eläinlääkäriksi Tartosta ja häntä ei todellakaan karsastetaan työpaikalla, päinvastoin, halukkaita ottajia oli kasapäin.
Jep, mun työpaikalla on kesätöissä joka kesä jostain ulkomaisesta lääkiksestä olevia, ja ovat kyllä ihan yhtä osaavia kuin Suomessa opiskelevat. Ei opinnoissa pärjää jos ei lukupää riitä.
kyllä mua epäilyttää jos lääkäri ei ole lukenut lukion pitkää matikkaa, fysikkaa, kemiaa, että miten voi osata lääkelaskuja yms. Mutt oliko hän kuitenkin suorittanut lukion, sitähän ei kerrottu, ehkä on, muttei yo koetta läpäissyt?
EN haluaisi pelkän peruskoulun käyneen lääkärin hoitoon. Etenkin kun päälle joku Riikan koulu vaan.
Ja sana Riian on oikeesti Riikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Baltian maat ovat EU-maita. EU-maissa suoritettu lääkis on pätevä kaikissa EU-maissa.
Ei ole. Suomessa on vielä pakollinen noin puolesta vuodesta vuoteen kestävä jatkokoulutus kaikille terveysalalle pyrkiville ja tämä koskee myös sairaanhoitajia ne käytännön kokeet ja tentit on läpäistävä (koko ajan on joku pätevä hengittämässä niskan takana. Sitä paitsi Suomen ja Ruotsin kieli on pakollista osata sekä puhua ja kirjoittaa varsinkin lääkäreillä. Sitten saattaa Valvira hyväksyä ammattisi harjoittamisessa.
Vaadittu taso ei kyllä voi olla kovin korkea ainakin jos peilaa viimeisimpiin muutamiin tk-lääkärivisiitteihin... Ruotsia noista ei taatusti osannut yksikään ja Suomikin oli sitä tasoa että enimmäkseen asioitiin vkäsiä heilutellen ja onomatopoeettisesti äänellen.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole lääkäri tai lääketieteen opiskelija. Mutta ulkomailla opiskelleena voin sanoa, että se, että päättää lähteä toiseen maahan useaksi vuodeksi suorittamaan yliopisto-opintoja muulla kuin omalla äidinkielellä, ei ole mikään läpihuutojuttu. Vaikka olin aina rakastanut matkustelua ja uusiin kulttuureihin tutustumista, ja mielestäni valmistautunut hyvin henkisesti, oli silti melkoinen shokki olla yhtäkkiä toisessa maassa kaukana perheestä ja ystävistä. Voin myös sanoa, että opintojen ja arkielämän kielen vaihtumiseen sopeutuminen ei tapahdu sormia napsauttamalla, vaikka omaisi kuinka hyvän lähtötason - siihen liittyy niin paljon muutakin kuin kielioppia. Ja kaiken alkushokin keskellä pitää vielä alkaa takoa opintoja kiivaalla tahdilla; toimintapa on "tulos tai ulos".
Vaikka Viro on tietysti lähellä, ja siellä on paljon suomalaisia, ei sinne lähtö silti ole kuin joku työväenopistoon ilmoittautuminen.
no eläs nyt viiti. Tietty jos sen maan kieltä ei puhu sanaakaan, niin sillon. Mut englantilaisessa maassa ei ongelmaa.
Ihmeellistä ajattelua, että lääkäri ei voi olla hyvä lääkäri ilman yo-aineita. Lääkkeet tulee tehtaista, ei niitä tarvi itse sekoitella. ohjeet löytyy tietokannoista.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä ajattelua, että lääkäri ei voi olla hyvä lääkäri ilman yo-aineita. Lääkkeet tulee tehtaista, ei niitä tarvi itse sekoitella. ohjeet löytyy tietokannoista.
joo, peruskoulun matikallako sitä lasketaan. Ja kyllä lääkärit nimenomaan määrää lääkkeet ja paljonko.
Vierailija kirjoitti:
kyllä mua epäilyttää jos lääkäri ei ole lukenut lukion pitkää matikkaa, fysikkaa, kemiaa, että miten voi osata lääkelaskuja yms.
Lääkelaskujen oppimiseen riittää alakoulussa opetettava matematiikka, kunhan sen on ymmärtänyt hyvin.
näin kerran Youtubesta Moskovan ensiavusta kertovan sarjan. Aivan järkyttävää. Oli kuin 40-luvulta laitteet ja teknologia. Lankapuhelimet käytössä. Ja ne tippapullot oli siis lasia. Aneeminen ensiapuhuone. Vanhat tarvikkeet.Todellakaan ei kannata sairastua Venäjän matkalla. Aivan avutonta. Pulaa kaikesta. Osaamista tietty voisi olla. Luulen ettei paljon parempaa ole noissa Viro, Riika, yms maissa. No, vähän ehkä, mutta kaikki halvempaa, huonompaa, vanhempaa, pulaa kaikesta....
Jos vanhempi on jo 17, niin eikö hän voi sanoa viranomaiselle, että haluaa tapaamiset ilman valvontaa?
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhempi on jo 17, niin eikö hän voi sanoa viranomaiselle, että haluaa tapaamiset ilman valvontaa?
Sorry, tuli vahingossa väärään ketjuun.
Pitäisi olla julkiterhikissä missä on suorittanut opiskelut.
Vierailija kirjoitti:
kyllä mua epäilyttää jos lääkäri ei ole lukenut lukion pitkää matikkaa, fysikkaa, kemiaa, että miten voi osata lääkelaskuja yms. Mutt oliko hän kuitenkin suorittanut lukion, sitähän ei kerrottu, ehkä on, muttei yo koetta läpäissyt?
EN haluaisi pelkän peruskoulun käyneen lääkärin hoitoon. Etenkin kun päälle joku Riikan koulu vaan.
Ja sana Riian on oikeesti Riikan.
Uutinen: Kukaan lääkäri ei ole käynyt pelkkää peruskoulua.
Siis täällä on ihmisiä, jotka on sitä mieltä että ainoastaan Suomesta voi valmistua kunnon lääkäreitä. Huh huh, miten muissa maissa pärjätään, kun suomalaisia lääkäreitä ei niihin riitä?
Ai jumpe. Onko siellä ikärajaa? Yläikä siis? Oon aina halunnut lääkäriksi ja täällä suomessa en ole päässyt opiskelemaan. Nyt olen 55+ ja rahaa on, voisin lähteä tuonne opiskelemaan. Sinkku oon.
Vierailija kirjoitti:
näin kerran Youtubesta Moskovan ensiavusta kertovan sarjan. Aivan järkyttävää. Oli kuin 40-luvulta laitteet ja teknologia. Lankapuhelimet käytössä. Ja ne tippapullot oli siis lasia. Aneeminen ensiapuhuone. Vanhat tarvikkeet.Todellakaan ei kannata sairastua Venäjän matkalla. Aivan avutonta. Pulaa kaikesta. Osaamista tietty voisi olla. Luulen ettei paljon parempaa ole noissa Viro, Riika, yms maissa. No, vähän ehkä, mutta kaikki halvempaa, huonompaa, vanhempaa, pulaa kaikesta....
Nyt kannattaa miettiä millaista ennakkoluuloista shaissea täällä jakaa. Kannattaa käydä 2020-luvun Balttiassa. Saatat hämmästyä.
Ei ole. Suomessa on vielä pakollinen noin puolesta vuodesta vuoteen kestävä jatkokoulutus kaikille terveysalalle pyrkiville ja tämä koskee myös sairaanhoitajia ne käytännön kokeet ja tentit on läpäistävä (koko ajan on joku pätevä hengittämässä niskan takana. Sitä paitsi Suomen ja Ruotsin kieli on pakollista osata sekä puhua ja kirjoittaa varsinkin lääkäreillä. Sitten saattaa Valvira hyväksyä ammattisi harjoittamisessa.