Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jälleen yksi esimerkki miten yhteiskunta on syrjinyt miehiä: koulujen puutyötuntien vaarallisius

Vierailija
29.09.2024 |

Olen käynyt alaluokat 70--luvulla jolloin koivusta tehtiin kaikenlaista ja sitä hiottiin ilman mitään hengityssuojaimia. Ja hiottiin paljon! Muistan kun oltiin aivan pölyn peitossa. 

Nykytiedon mukaan koivun hiontapöly on syöpävaarallinen aine. 

Kommentit (131)

Vierailija
101/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosisadan alussa USASsa ja muualla maalattiin radioaktiivisella maalilla kellotauluja. Siveltimet sipaistiin suuhun että kärki on terävä maalata.

Kuolemanvaarasta TIEDETTIIN mutta vaiettiin.  Kaikki kuolivat suusyöpään.

Tässä siis ihan aito ja oikea törkeä työturvallisuuden vaarantamistapaus.

Vaikee suojella pölystä ketään (aikuisia, lapsia) jos asiasta ei tiedetä. 

Huom, nuo radiumtyöläiset olivat nuoria naisia. Jaksoivat silti tapella oikeudessa, vaikka korporaatiot harasivat vastaan ja varastivat ruumiitkin. Näiden naisten ansiosta pitkälti työturvallisuus alettiin nähdä tärkeänä asiana ja työläiset saivat oikeuksia.

Totta kai ne oli nuoria naisia koska miehet oli SODASSA!

Vierailija
102/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaan aikaan tytöt saattoivat vahingossa tökätä jotain virkkuukoukulla 🤣

Tekstiilipöly on yhtä vaarallista. Mä olin puutöissä ja mieheni tekstiilikässässä. Nämähän pystyi itse valitsemaan.

Aika vähissä sun ulinaideat, Pasi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo joo, ja jokainen sai valita osallistuuko tekniseen vai tekstiilikäsityöhön.

Itse valitsen teknisen, koska pidin siitä enemmän.

Samalla logiikalla voitaisiin sanoa että homoja ei ole koskaan syrjitty sillä aina voi valita olevansa ilman ihmiskontakteja. 

Vierailija
104/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites toi lyijybensa? Sitä hengitettiin pitkälle 80-luvulle vaikka jo tiedettiin että se alentaa äo:ää kolmella pisteellä.

Mutta siitä kärsi kaikki, naiset ja miehet ja lapset. Mites me tästä saadaan riita aikaiseksi? Ideoita? 

Helposti. Se oli boomereiden vika! Kaikkien niiden kun eivät viitsineet tutkia asiaa. (Ei tän aina tarvi olla mies vs nainen riitaa)

Vierailija
105/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä itel ysäril mikään käsityötunneil käynti ainakaan meidän pikkukoulus ketään kiusaamisen kohteeksi saattanut. Kolme poikaa siel oli.

No kiva sulle. Meidän koulussa oli homo jos pojalla oli punainen penaali. 

Vierailija
106/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehiä syrjitty, kun kaikki saivat vapaasti valita haluamansa kädentaidot, ja muut miehet sitten kiusasi ja hakkasi jos valitsi väärin. Miksi te miehet syrjitte toisianne? Kannattaisiko lopettaa? 

Te miehet?? Emme me ole mikään yksi joukko samanmielisiä. Lopeta yleistäminen sukupuolen, ihon värin tai minkään muunkaan ominaisuuden perusteella. 

Sitten teitä ei tietenkään joukkona myöskään syrjitty, kun kaikki yksilöinä valitsitte sen puukäsityön. Eihän tästä enää tarvitse keskustella.

Kyllä syrjittiin. Sehän tässä koko pointti oli. Vain siksi, että olimme poikia, meidät altistettiin syövälle. Vain sukupuoli sen määräsi.

Älä yleistä sukupuolen perusteella.

Älä estä minua ottamasta poikiin kohdistuvaa kaltoinkohtelua esiin. Älä canceloi.

Vierailija
107/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steiner-koulussa ja amiksessa oli tytöilläkin puuskässää. Mutten muista että olisi ollut kaikki jauheen peitossa tai koko ajan puutyötunnilla, oli vain joitakin asioita jotka tehtiin. Miten nykyään pajoilla ja muissa paikoissa?

Vierailija
108/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ap jutella omien vanhempien kanssa jos ne pakotti ottamaan tekniset työt. Meillä kotona lapset sai ihan itse valita oman mieltymyksensä mukaan. 

Minä poikana HALUSIN puutöihin. Tajuatko? Mutta naisia suosiva maailma piti tytöille sopivampana olla turvallisemmassa oppiaineessa. Aivan kuten terästehtaissa nykyäön. 

Vierailija
109/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekstiilipöly on yhtä vaarallista. Mä olin puutöissä ja mieheni tekstiilikässässä. Nämähän pystyi itse valitsemaan.

Se määrätä tekstiilipölyä jolle te tyttöset altistuitte 😆🤣😂

Vierailija
110/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä suomimiehet ovat heikkoa tekoa 🤣😬😂

Vierailija
111/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se määrätä tekstiilipölyä jolle te tyttöset altistuitte 😆🤣😂

Nyyhkyti nyyhkyti neitsyt

Vierailija
112/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän oli valinnainen aine, jonka kukaan voi ottaa. Olin itsekin 80-luvulla puukässässä ja olen nainen. Ei tämä siis sukupuoleen liity, vaikka suojaimia siellä varmaan olisi nykytiedon mukaan tarvittukin.

Monessa koulussa valinnaisuus oli teoreettista. Minun koulussani valinnaisuus hoidettiin 1970-luvulla siten, että ala-asteen opettaja sanoi kerran luokassa: "Eihän kukaan tytöistä halua ottaa poikien käsitöitä tai kukaan pojista tyttöjen käsitöitä?" Sen jälkeen asiaan ei palattu.

Vielä 1980-luvun alussa yksi tuntemani tyttö olisi halunnut valita yläasteelle mennessä tekniset työt, mutta yläasteen rehtori kielsi sen sillä perusteella, että kukaan muu tyttö ei ollut valinnut teknisiä töitä.

Juurikin näin. Mutta ei sais pilata akkojen hyvää ulinaa. 

Vierailija
113/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se määrä tekstiilipölyä jolle te tyttöset altistuitte 😆🤣😂

Vierailija
114/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se valtava määrä tekstiilipölyä jolle te tyttöset altistuitte😁🤣😂😂

Vierailija
115/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut ketjua, mutta tuli mieleen seuraavat huomiot:

- Kävin ala-asteen 70-luvulla, jolloin sai itse valita joko tekstiili- tai puukäsityöt.

- Valitsi kumman tahansa, piti puoli lukuvuotta osallistua siihen toiseen.

- Etenkin puutyöt olivat joskus vaarallisia. Oli paljon laitteita, joissa olisi voinut satuttaa itsensä. Suojavälineitä ei ollut. En tiedä nykytilannetta.

Vierailija
116/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persuvammanen se jaksaa jankuttaa tekstiilipölystä 🤦🏻

Vierailija
117/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika. Meidän luokan tytöistä puolet oli puukässässä, siellä tehtiin kaikkea kivaa mm. korurasia, piianpeili ja kasettiteline, ei yhtään kiinnostanut sukkien kutominen.

N51

Olet sinä tyttö hiljaa. Ette takuulla olleet 70-luvulla!

Vierailija
118/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se määrä tekstiilipölyä jolle te tyttöset altistuitte 😆🤣😁😂

Vierailija
119/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut ketjua, mutta tuli mieleen seuraavat huomiot:

- Kävin ala-asteen 70-luvulla, jolloin sai itse valita joko tekstiili- tai puukäsityöt.

- Valitsi kumman tahansa, piti puoli lukuvuotta osallistua siihen toiseen.

- Etenkin puutyöt olivat joskus vaarallisia. Oli paljon laitteita, joissa olisi voinut satuttaa itsensä. Suojavälineitä ei ollut. En tiedä nykytilannetta.

Olen synytynyt kaupungissa v 1966. Meillä oli 1. ja 2. luokalla pojilla ja tytöillä käsitöitä. Sen jälkeen pojilla oli PUUTÖITÄ yläasteelle asti jossa oli teknisestä työtä 7. luokalla. Yhtään tyttöä ei ollut mukana ja se olisi ollut myös outoa. 

Vierailija
120/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te naisette olette muka tietävinänne mitä on intersektionaalinen feminismi. No aloitus on NIMENOMAAN esimerkki intersektionaalisesta poikien syrjinnästä sillä ennen oli olemassa rakenteita joille pojat altistettiin. Näitä olivat mm fyysisesti vaativammat ja vaaralliset oppiaineet - liikunta mailapeleineen ja puu- sekä tekniset työt. Näissä oli todella vahva, 98 % miespuolinen edustus. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän