Jälleen yksi esimerkki miten yhteiskunta on syrjinyt miehiä: koulujen puutyötuntien vaarallisius
Olen käynyt alaluokat 70--luvulla jolloin koivusta tehtiin kaikenlaista ja sitä hiottiin ilman mitään hengityssuojaimia. Ja hiottiin paljon! Muistan kun oltiin aivan pölyn peitossa.
Nykytiedon mukaan koivun hiontapöly on syöpävaarallinen aine.
Kommentit (131)
Ja teknisen työn tunneilla joita oli vielä yläasteella 80-luvulla käsiteltiin vaikka mitä vaarallista ilman suojaimia.
Meillä koulussa kolvattiin lyijytinalla. Mitään poistoimuria ei ollut, kaikki hengitettiin.
Ne oli valinnaisia. Mikään ei estänyt poikia valitsemasta rättikässää.
Me tehtiin asbestista löylykauhoja. Tosin tämä taisi olla metallitöiden puolella.
Jumalauta mitä ulisevia äm-miä on suomalaiset mIeHeT.
Rättikässässä työpari painoi ompelukoneen neulan alas - suoraan läpi sormeni. Verta tuli melkoisesti.
Voisin melkein vannoa, että tämänkin ketjun aloitti joku psykopersu incel - ovat parhaita uhriutumisessa. Sä et ole mitään todellista vaaraa nähnytkään.
Eihän se ole mitenkään sukupuolelle korvamerkitty oppiaine.
Sehän oli valinnainen aine, jonka kukaan voi ottaa. Olin itsekin 80-luvulla puukässässä ja olen nainen. Ei tämä siis sukupuoleen liity, vaikka suojaimia siellä varmaan olisi nykytiedon mukaan tarvittukin.
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Itse olin teknisessä työssä.
N47
Vierailija kirjoitti:
Meillä koulussa kolvattiin lyijytinalla. Mitään poistoimuria ei ollut, kaikki hengitettiin.
Tuli hyvät henkoset. Koulupäivä meni mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi sosiaalinen paine. Olisi joutunut hakatuksi.
Ap ajoitko polkupyörällä kouluun ilman kypärääkin, miksi? Istuitko isäsi autoon ilmaan autoon turvavyötä? Hyi hyi. Mietityttää, että miten me 1950 luvulla syntyneet pysyimme lapsena elossa sankoin joukoin.
Itse katkaisin melkein sormeni vannesahalla. Onneksi sirkkeliin ei sentään saatu koskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, olipa sinun koulussa ilkeitä tyttöjä, kun hakkasivat poikia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, olipa sinun koulussa ilkeitä tyttöjä, kun hakkasivat poikia.
Kyllä. Ja pojat ne vasta ilkeitä olivatkin. Se oli karu meininki.
Meillä oli kasarilla 50-50 käsitöitä, ei ihan saman verran on tehty.
Sain 80-luvun lopulla liikuntatunnilla osuman pesäpallosta rannekellooni, kellon lasi halkesi. Mitään ei korvattu.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut käytännössä.
Vierailija kirjoitti:
Ja teknisen työn tunneilla joita oli vielä yläasteella 80-luvulla käsiteltiin vaikka mitä vaarallista ilman suojaimia.
Pelottavaa ajatella että 15 kesäiset käyttää hitsauslaitteita itsenäisesti. Eihän siellä mitään sattunut, mutta olisi voinut sattua.
Samaan aikaan tytöt saattoivat vahingossa tökätä jotain virkkuukoukulla 🤣