Miksi nykylapset on kirjoitustaidottomia uusavuttomia?
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Mitä teki vanhemmat?
Olen miettinyt, ostanko jostakin kaunokirjoitusvihkon, ja alan opettaa. En vain oikein tiedä, miten. Viimeisimmänkö tyyppikirjoitusmallin mukaan? Vai sen, mikä jostakin divarista löytyy?
Tämä ei ollut vitsi. Mielestäni päätös lopettaa kaunokirjoituksen opettaminen kouluissa oli suuri virhe. Kädellä ja aivoilla on yhteys.
Jos näin on, niin pieleen meni vanhemmuus ja lapsien kasvatukseen ja ohjaamiseen osallistuvat henkilöt.
Vierailija kirjoitti:
Olen ope. Työuraa on jo paljon takana. Viimeisen 20 vuoden aikana vaatimustasoa on laskettu ihan mahdottoman paljon. Ei tulisi mitään, jos nyt alettaisiin vaatia samanlaisia asioita kuin aikaisemmin esim. kuudesluokkalaiselta. Suurimmalla osalla oppilaista ei olisi keskittymisykyä harjoitella asioita niin paljon kuin pitäisi.
Myös oppimisen edellytykset ovat monella heikommat kuin aikaisemmin. Vaikka on varhaiskasvatusta ja eskaria, monien lasten perustaidot ovat entistä heikommat. Kotona ei ilmeisesti juurikaan tehdä asioita, joissa lapsen normaalit taidot kehittyisivät.
Suurella osalla ihan kantasuomalaisista lapista on niin heikko sanavarasto, että he eivät ymmärrä koulukirjojen tekstien ja tehtävien sisältöä. Ei ymmärretä ihan tavallisia arkisanoja. Se yllättää kerta toisensa jälkeen.
Opetushallitusta pitäisi pikkasen kovistella, samoin te opettajat puuttukaa asiantilaan. Ettekö edes sääli näitä meidän lapsia? Onneksi lapsellani oli ihana koulu ja ihanat ammattitaitoiset opettajat
t. äiti 67v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teki vanhemmat?
Olen miettinyt, ostanko jostakin kaunokirjoitusvihkon, ja alan opettaa. En vain oikein tiedä, miten. Viimeisimmänkö tyyppikirjoitusmallin mukaan? Vai sen, mikä jostakin divarista löytyy?
Tämä ei ollut vitsi. Mielestäni päätös lopettaa kaunokirjoituksen opettaminen kouluissa oli suuri virhe. Kädellä ja aivoilla on yhteys.
Oletteko muut opettaneet kaunokirjoitusta kotona, kun se kouluista lopetettiin? Vinkkejä? Miten olette onnistuneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulut täynnä S2-oppilaita.
Suurimmassa osassa kouluja on vain muutamia S2-oppilaita.
hehee
Valtuutettu Eeva-Johanna Eloranta ym. tekivät kaupunginvaltuustossa 21.9.2020 156 aloitteen Varissuon lasten heikon suomen kielen kohentamiseksi. Aloitteessa todettiin, että Varissuon alakoulun oppilaista lähes 90 % puhuu äidinkielenään muuta kuin suomea tai ruotsia.
Ovatko puolikielisiä? Eivät puhu kunnolla mitään kieltä?
Vierailija kirjoitti:
Tietynlaisen velton kasvatuksen tulos
Lyö lapsen kouraan kännykkä ja saat olla itse rauhassa. Eli mukavuulaite kasvattajalle.
Kohta ollaan "Minä Tarzan, sinä Jane"-tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei opi lukemaan ei opi myöskään kirjoittamaan. Sellaiset ovat sitten niitä hyödyllisiä hölmöjä kun taidot on kylähullun tasolla.
Entisajan kylähullut sentään osasivat keskustella laajallakin sanavarastolla.
Kyse ei ole pelkästään kaunokirjoituksen lopettamisen aiheuttamasta muutoksesta. Suuri muutos on tapahtunut kodeissa. Lapset ovat päivän aikana kotina tunteja (!!!!) viihtymässä älylaitteidensa kanssa. Muu ei kiinnosta. Niiden tuntien aikana olisi mahdollisuus oppia monia asioita ihan normaaleissa tekemisissä: kaveritaitoja, juttelutaitoja, liikuntataitoja, lukutaitoa...
Vierailija kirjoitti:
Kohta ollaan "Minä Tarzan, sinä Jane"-tasolla.
Ja maataan siellä minne Elokapinan maksajat määräävät🤢
Tavalliset suomenkieliset lapset eivät osaa enää taivuttaa suomenkielisiä sanoja oikein. Se on huolestuttavaa.
Kun kuuklaamalla löytää helposti asioita, ei tarvitse painaa päähänsä mitään sivistävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teki vanhemmat?
Tarkoituksenahan on harjoittaa keskittymiskykyä ja aivojen toimintaa, ei ole väliä mitä mallia käytät. Ei lapsi tarvitse kaunoa mihinkään. Opeta sitä, jonka olet itse oppinut.
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten kun haluaisit pitää lapsen poissa helposti siirrettävien älylaitteiden käytöstä mahdollisimman kauan, mutta jo jossain päiväkodissa isompien ryhmässä annetaan tablettia opetuspeliä varten tai eskarissa? Meille lapselle ajateltu rajata tällaiset niin, että pelata saa (vanhemmat pelaa itsekin), mutta laitteella jota ei voi kantaa mukana ja ikätasoisia pelejä koska näitä laitteita ja niiden käyttöä helpompi rajata ja seurata.
Ei edes kyllä omisteta tablettia, älypuhelimet nyt meillä molemmilla on, mutta ei sekään ole lapsen lelu tai viihdyke vaan vanhemman puhelin. Enemmän ehkä periaatetasolla ärsyttää, että älylaitteet on saatanasta ja ruutuaikaa pitää rajata päläpälä, mutta sitten jo eskarilaiselle sitä on jo siellä eskarissa. Eikö siellä voisi keskittyä juurikin muuhun, kyllä se vanhempi osaa alkupolku-peliä peluuttaa kotonakin.Etäkoulun aikaan alakoululaisille perustettiin luokan whatsapp-ryhmä. Koulun taholta tuli tämä.
Lukemaan oppii lukemalla. Kirjoittamaan oppii kirjoittamalla. Juttelemaan oppii vuorovaikutuksessa muiden kanssa eli juttelemalla. Juoksemaan oppii juoksemalla. Soittamaan oppii soittamalla.
Aika yksinkertaista. Jos ei osaa, ei ole saanut riittävästi harjoitusta.
Älylaitteen kuvaketta painamalla oppii painamaan älylaitteen kuvaketta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teki vanhemmat?
Tarkoituksenahan on harjoittaa keskittymiskykyä ja aivojen toimintaa, ei ole väliä mitä mallia käytät. Ei lapsi tarvitse kaunoa mihinkään. Opeta sitä, jonka olet itse oppinut.
Ainakin pitäisi osata oma persoonallinen nimikirjoitus. Vai palataanko puumerkkeihin? Myös pitäisi tunnistaa sopimuksissa nimikirjoitukset jollain tasolla.
Yhteiskunnallinen muutos. Töitä on lähihoitajille, putkenrassaajille ja pysäköinninvalvojille. Kirjoittamalla itsensä elättäviä on ehkä kourallinen.
Ajetaan skuutilla,tilataan woltista,opitaan padiltä,puhutaan finglishiä, jutellaan ruudulle ja ostetaan Temusta. Kyllä tää tästä
"Etäkoulun aikaan alakoululaisille perustettiin luokan whatsapp-ryhmä. Koulun taholta tuli tämä."
Tuo viestini tuli jostakin syystä edellisen kirjoittajan viestiin. Oli tarkoitus vastata.
"Viimeisen 20 vuoden aikana vaatimustasoa on laskettu ihan mahdottoman paljon."
Siinäpä Ylelle ja HS:lle jutunjuurta. No, eihän se sovi niiden agendaan...