Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikea kalusteiden suuret ystävät, katsokaapa tämä 👀

Vierailija
28.09.2024 |

https://areena.yle.fi/1-68347004

"Ikea, yksi maailman tunnetuimmista sisustusbrändeistä väittää toimivansa vastuullisesti, luonnonvaroja säästäen ja työntekijöiden oikeuksia kunnioittaen. Tuotantoketjun tarkka tutkiminen paljastaa kuitenkin aivan muuta: materiaalia hankitaan ympäri maailman kyseenalaisin keinoin ja uhattuna ovat myös Euroopan vanhat metsät. Ikean toimet eivät hidasta ilmastonmuutosta vaan pikemminkin päinvastoin. (Ikea, the tree hunter, Ranska, 2024)"

Minusta onkin aika ollut epäilyttävää myydä tonnitolkulla puutavaraa sellaisilla hinnoilla.. Aiemmin toisessa dokumentissa Venäjän syrjäseudulla Pohjois-Koreasta työleirille tuodut mielipidevangit hakkasi vanhaa metsää ja puutavara jäljitettiin ikean tehtaille. Todella eettistä...

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jysk, masku, isku, asko, ikea jne kaikki samaa pashaa.

Todella harvalla on varaa ostaa mitään eettistä. Tai teettää.

Jos secondhandina löydät jonkun umpipuisen piirongin, niin ei köyhällä ole siihenkään varaa. Vintage vasta maksaa.

Höpöhöpö, torissa on pilvinpimein vanhoja puisia piironkeja, kaappeja yms edullisesti. Itsekin myin kesällä itselle tarpeettoman ison 20-30-luvun umpipuisen lipaston viidelläkympillä. 

Vierailija
22/39 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ei ole muuhun varaa? No joo kirpparit in täynnä noita ikeajuttuja vielä halvemmalla ilman että maksaa ikealle

Samaa mietin. Tuskin kukaan huvikseen juuri Ikeaa kotiinsa haalii. Yleensä kyse on olosuhteiden pakosta. 

Itselläni kamala Ikean sänky. Mieluusti olisin hankkinut paremman sängyn, mutta ei ollut rahaa. Käytettynä sänkyä ei taas viitsi ostaa, jos haluaa luteilta välttyä. 

Meillä on mökillä ikean sängynrunko ja patjat enkä keksi kyllä niistä mitään vikaa. Kotonakin on patjat ikeasta, itse sänky on muualta. 

Kerro meille edes mitä tuotteita kehut. Ainakin osa Ikean tuotteista on ulkopuolisen valmistajan valmistamia. Ja osa näistä löytyy kilpailevien huonekaluliikkeiden valikoimista. Monesti vielä Ikeaa halvemmalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikean tuotteissa on sisällä eniten ilmaa, ja taitaa olla eniten ilmaa myös hinnoissa.

Vierailija
24/39 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ikean Stockholm sohva ja on kyllä aika laadukas, maksoi toki pari tonnia neljä vuotta sitten.

Vierailija
25/39 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikea on prkeleestä 👹

Vierailija
26/39 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin tuon, mitä sitten? En osta Ikeasta mitään.

Vierailija
27/39 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ei ole muuhun varaa? No joo kirpparit in täynnä noita ikeajuttuja vielä halvemmalla ilman että maksaa ikealle

Samaa mietin. Tuskin kukaan huvikseen juuri Ikeaa kotiinsa haalii. Yleensä kyse on olosuhteiden pakosta. 

Itselläni kamala Ikean sänky. Mieluusti olisin hankkinut paremman sängyn, mutta ei ollut rahaa. Käytettynä sänkyä ei taas viitsi ostaa, jos haluaa luteilta välttyä. 

Minä olen ostanut kaksi käytettyä sänkyä. Tarkka tutkimus vain paikanpäällä ennen ostosopimusta, näkee samalla kodin kunnon ja ihmisten laadun.

Ei ihme kun luteet leviää. En koskaan osta kirpputoreilta tai käytettynä mitään.

Käytettynä ostetun tavaran voi pestä tai pakastaa jos ei vesipesu kuumassa ole mahdollista..

Vierailija
28/39 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin tuon, mitä sitten? En osta Ikeasta mitään.

Hyvä kun et osta. Sitä sitten, että aika monet ostaa, eikä tiedä tavaran inhimillistä ja ekologista hintaa. Oletko jotenkin vajaa?

Vierailija
29/39 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuta voi ottaa jos on talousmetsä (mitkä sen periaatteet ovat tarkasti) ja asiat kunnossa, ei jyrätä kaikkea alta. Miten eläinten poikaset, pesät, vesi ja tietyt pensaat, kasvit. Venäjällä ja muissa maissa olisi puuta todella, mutta tosiaan työolojen ja asioiden pitäisi olla kunnossa. Myös nuori metsä voi olla ikimetsän pohja, jos joku luokittelee että se on sen arvoinen paikka. Olisi hyvä jos firmat keksivät ratkaisuja vaikka ostavat, miten saada ostoehdot kuntoon, etiikka ja neuvottelu. Vai mikä olisi ratkaisuna? Puuta moni tekijä tarvitsee huonekaluihin, mökit, kodit ja tarvikkeet. Se on osa ihmisten tarvitsemia asioita, perusasioita. Betoniakin edelleen tarvitaan, vaikka joku sitä paheksuu.

Vierailija
30/39 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on mökillä ikean sängynrunko ja patjat enkä keksi kyllä niistä mitään vikaa. Kotonakin on patjat ikeasta, itse sänky on muualta. 

Kerro meille edes mitä tuotteita kehut. Ainakin osa Ikean tuotteista on ulkopuolisen valmistajan valmistamia. Ja osa näistä löytyy kilpailevien huonekaluliikkeiden valikoimista. Monest

Ikean hemnes-sängynrunkoa ja niiden runkopatjoja kehun. 

Vierailija
31/39 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tätä pitäis hävetä, mutta mulla on vieläkin samat kalusteet, jotka oli jo opiskeluaikana -25 vuotta sitten. Kerran ostin eräältä mieheltä 150 eurolla pari uutta, koska hänen piti päästä niistä muuton takia eroon. Mulla on jopa Muurlan lasikaappeja, jotka vanhemmat osti kun olin pieni. :) Myös mun miehen kalusteet jostain ysäriltä, eikä ole taatusti ostanut yhtään sen jälkeen. Ollaan kai keskituloisia. Toki haluaisin välillä päivittää, mutta ei tule mitään ostettua. Ei se jotenkin ole niin tärkeää.

Vierailija
32/39 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo. Kuitenkaan ap ei saa kenenkään päätä käännettyä, vaan ikean suosio on Suomessa ihan yhtä vahva kuin aina ennenkin 

Vierailija
33/39 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me haettiin mummon vintiltä vanha sohva ja nojatuoli, päällystettiin ne uudestaan. Mutta onhan joku 50 luvun kalusto ihan eri asia, kuin mikään 70 luvusta eteenpäin valmistettu.

Nykyaikaista käytettyä lutikka-sohvaa en kyllä ottaisi asuntooni edes maksua vastaan. Ihan itse ootte käytetyn tavaran maineen pilanneet 

Vierailija
34/39 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi Temu... 

Vierailija
35/39 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me haettiin mummon vintiltä vanha sohva ja nojatuoli, päällystettiin ne uudestaan. Mutta onhan joku 50 luvun kalusto ihan eri asia, kuin mikään 70 luvusta eteenpäin valmistettu.

Nykyaikaista käytettyä lutikka-sohvaa en kyllä ottaisi asuntooni edes maksua vastaan. Ihan itse ootte käytetyn tavaran maineen pilanneet 

Miten me ollaan se maine pilattu?

Vierailija
36/39 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ostanut kaksi käytettyä sänkyä. Tarkka tutkimus vain paikanpäällä ennen ostosopimusta, näkee samalla kodin kunnon ja ihmisten laadun.

Ei ihme kun luteet leviää. En koskaan osta kirpputoreilta tai käytettynä mitään.

Käytettynä ostetun taKäytettynä ostetun tavaran voi pestä tai pakastaa jos ei vesipesu kuumassa ole mahdollista..

Siitä vaan sänkyä, sohvaa tai kirjahyllyä pakastamaan ja pesemään.

Vierailija
37/39 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noissa juuri puuta näytä olevan. Muokkasin ikean tasoa niin sisällä oli pahvia ja päällä puun värinen pinnoite. 

Onhan se pahvikin puuta. 

Vierailija
38/39 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten me ollaan se maine pilattu?

Luteilla 

Vierailija
39/39 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuhun varaa? En ymmärrä, miten ikeaan voisi olla varaa, jos ei ole varaa muihin liikkeisiin. Hinnat ovat samalla tasolla kaikissa halpis kalusteita myyvissä liikkeissä.