Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko töissä oma itsesi vai vedätkö roolia?

Vierailija
27.09.2024 |

Kiinnostaisi tietää. 

Kommentit (208)

Vierailija
81/208 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla on useampi rooli jos tarkemmin mietitään. Töissä käyttäydytään tietyllä tavalla ja kotona toisella, sukujuhlissa käyttäydytään eri tavalla kuin kaveriporukan juhlissa jne.

Ihan samalla tavalla käyttäydyn joka paikassa. 

En jaksa uskoa tuohon. Käyttäydyt samalla tavalla vanhusten kanssa kuin pienten lasten tai parikymppisten.

Kyllä. Miksi minun pitäisi lasten takia käyttäytyä jotenkin eri tavalla, kun ei ole omia lapsia? Ei minun tarvise mitään roolia esittää lapsille saatikka vanhuksille tai parikymppisille. Ei ole tarvetta alkaa kasvattaa kenenkään toisen lapsia ja laittaa joku vanhemmuusrooli päälle. Sen olen huomannut, että lapset tykkäävät minusta tosi paljon, kun voin olla ihan oma itseni heidän kanssaa

Entäs koirille? Puhutko koirille samalla tavalla kuin ihmisille? 

Vierailija
82/208 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä tarvitse esittää mitään roolia koiraani varten vaan ihan omana itsenäni voin olla ja sen takia varmaan koirani tykkää minusta niin paljon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/208 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä sellaisia ihmisiä jotka ilmeettöminä, hiljaa tuijottavat eteensä oli tilanne sitten hauska/surullinen, jännittävä/rento jne. Että ei niillä sitten varmaan ole rooleja.  Ehkä vähän pelottavia tai omituisia ihmisiä. 

Vierailija
84/208 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä tarvitse esittää mitään roolia koiraani varten vaan ihan omana itsenäni voin olla ja sen takia varmaan koirani tykkää minusta niin paljon. 

:D  arvaa mitä. Mä en tykkää susta. Mitäs nyt ? 

Vierailija
85/208 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa vetää ainakin osittaista roolia. Itse olen luonteeltani tarkkailija, introvertti... Kyllä sen ihmisistä näkee 

Vierailija
86/208 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekstroverttien ei tarvitse koskaan vetää roolia kun ovat suunnitelleet nämä sosiaaliset normit, joihin taas introvertit tarvitsee roolisuorituksia selvitäkseen. 

Olen introvertti mutta todellakin toivon ja odotan että ihmiset käyttäytyvät roolinsa mukaan. En halua että lääkäri on minua hoitaessaan sama tyyppi kuin se on vaikka juhliessaan.

Vierailija
87/208 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla on useampi rooli jos tarkemmin mietitään. Töissä käyttäydytään tietyllä tavalla ja kotona toisella, sukujuhlissa käyttäydytään eri tavalla kuin kaveriporukan juhlissa jne.

Ihan samalla tavalla käyttäydyn joka paikassa. 

En jaksa uskoa tuohon. Käyttäydyt samalla tavalla vanhusten kanssa kuin pienten lasten tai parikymppisten.

Kyllä. Miksi minun pitäisi lasten takia käyttäytyä jotenkin eri tavalla, kun ei ole omia lapsia? Ei minun tarvise mitään roolia esittää lapsille saatikka vanhuksille tai parikymppisille. Ei ole tarvetta alkaa kasvattaa kenenkään toisen lapsia ja laittaa joku vanhemmuusrooli päälle. Sen olen huomannut, että lapset tykkäävät minusta tosi paljon, kun voin olla ihan oma itseni heidän kanssaa

Sinullako ei ole oikeasti erilaisia käyttäytymismalleja eri tilanteisiin? Käyttäydytkö samalla tavalla hautajaisissa, häissä, polttareissa, lapsen 4vuotis syntymäpäivillä ja vanhuksen 90 vuotispäivillä?

Vierailija
88/208 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sanoisi sitä rooliksi, koska siitä tulee mieleen näyttely ja teeskentely, mutta kyllä työminä on erilainen kuin vapaalla oleva minä. Töissä esimerkiksi olen sosiaalisempi kuin vapaalla, koska työ sitä vaatii.

Vierailija
89/208 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä sellaisia ihmisiä jotka ilmeettöminä, hiljaa tuijottavat eteensä oli tilanne sitten hauska/surullinen, jännittävä/rento jne. Että ei niillä sitten varmaan ole rooleja.  Ehkä vähän pelottavia tai omituisia ihmisiä. 

Onhan sekin oma roolinsa.  Pitäisikö sun hieman avartaa maailman katsomustasi?  Kaikilta ei tule luonnostaan tunteiden näyttäminen näkyvästi 

Vierailija
90/208 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sanoisi sitä rooliksi, koska siitä tulee mieleen näyttely ja teeskentely, mutta kyllä työminä on erilainen kuin vapaalla oleva minä. Töissä esimerkiksi olen sosiaalisempi kuin vapaalla, koska työ sitä vaatii.

Joo onneksi työ ei tuota vaadi vaan voi olla ihan oma itsensä.

Vierailija
91/208 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en voi olla ihan ilman roolia, olen toimitusjohtaja. Pakko leikkiä skarpimpaa ja ymmärtäväisempää kuin oikeasti olen. 

Vierailija
92/208 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sinullako ei ole oikeasti erilaisia käyttäytymismalleja eri tilanteisiin? Käyttäydytkö samalla tavalla hautajaisissa, häissä, polttareissa, lapsen 4vuotis syntymäpäivillä ja vanhuksen 90 vuotispäivillä?"

Miksi näissä tilanteissa pitäisi esittää eri rooleja eikä vaan voi mennä sinne ihan omana itsenään? 

Vierailija
93/208 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sinullako ei ole oikeasti erilaisia käyttäytymismalleja eri tilanteisiin? Käyttäydytkö samalla tavalla hautajaisissa, häissä, polttareissa, lapsen 4vuotis syntymäpäivillä ja vanhuksen 90 vuotispäivillä?"

Miksi näissä tilanteissa pitäisi esittää eri rooleja eikä vaan voi mennä sinne ihan omana itsenään? 

Rooli= Sen hetkisessä tilanteessa oleva käyttäytymismalli. Mitä rooli tarkoittaa sinulle? Koska me tunnumme käsittävän asian eri tavalla.

94/208 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan aika jännittävä pohtia...

En teeskentele mitään tai rakenna mitään valheellista kuvaa, mutta en minä spontaanisti myöskään kaikkia näkemyksiäni tuo esiin. Esim. jos työkaverille on hirmu tärkeä joku juttu joka itselle ei niin fiilistelen peesissä.

Asiakkaiden ja heidän perheidensä/läheistensä kanssa sitten joutuu välillä kovastikin peittämään asioita. Esimerkiksi kovien kipujen katsominen vierestä tuntuu todella syvällä, mutta on oltava tyyni. Tai pelko, viha, suru... täytyy vaan etsiä se oma tyyneyden lähde jostain.

Sit kotimatkalla joutuu joskus vetämään levikkeelle ja päästää itkun pois.

Vierailija
95/208 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rooli= Sen hetkisessä tilanteessa oleva käyttäytymismalli. Mitä rooli tarkoittaa sinulle? Koska me tunnumme käsittävän asian eri tavalla.

Jep tässä taitaa olla se ero miten asiaa mietimme. Mulle rooli on, että käyttäydyn eri tavalla miten yleensä ihmisenä olen. Eri käytöstavat eri tilanteissa ovat ihan normaalia. Olen leikkinyt roolileikkejä, joissa olen esittänyt täysin eri ihmistä mitä yleensä olen.

Vierailija
96/208 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lukea Erving Goffmanin Arkielämän roolit. 

Vierailija
97/208 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedän roolia omana itsenä.

Vierailija
98/208 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep tässä taitaa olla se ero miten asiaa mietimme. Mulle rooli on, että käyttäydyn eri tavalla miten yleensä ihmisenä olen. Eri käytöstavat eri tilanteissa ovat ihan normaalia. Olen leikkinyt roolileikkejä, joissa olen esittänyt täysin eri ihmistä mitä yleensä olen.

Ja ap:n aloituksesta sain sellaisen kuvan, että esitetään ihan erilaista ihmistä mitä oikeasti on eikä vain käyttäydytä tietyn työetiikan mukaan. 

Vierailija
99/208 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmessa roolissa vähintäänkin joudun jatkuvasti toimimaan. Linjaesimiehenä. Järjestelmäsuunnittelusta vastaavana ja sitten siviilissä kaverina ryhmäni jäsenille.

Minulla ei ole vaikeuksia erotella näitä rooleja. Mutta käsittämätöntä, että miten osa työkavereistani ei tätä tajua, vaikka yrittää selittää.

Kun työkaverinsa käyn jonkun kanssa kaljoilla tai ollaan perhe tuttuja, niin ei se sitä tarkoita, että suosin tätä perhetuttavaa tehtävienjaossa tai palkankorotuksissa. Järjestelmäsuunnittelijana taas en ole asioista päättävä esimies vaan yksi tiimin jäsenistä, jonka työtuotoksia pitää muiden arvioida tasavertaisena työkaverinsa.

Elämä on yhtä roolipeliä. Roolit vaihtelee tilanteen mukaan. Vaikkapa vaelluksella, pätevin porukasta johtaa hommaa. Se sopii minulle, vaikka tarvittaessa pystyn johtamaan itsekin. Jos kukaan muu ei johda, niin otan johtajan roolin helposti. Mutta on ihan mukava olla johdettavana.

Työelämässäni rooli on useasti vaihtunut. Välillä olen johtaja, välillä johdettava tekijä.  Kun on molemmista rooleista kokemusta, olen helppo johdettava. Koska tiedän, että johtaja tekee mitä hänen pitää tehdä. Ei hänen tehtävänsä ole miellyttää alaisia.,

Vierailija
100/208 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäpä se. Minusta kukaan ei ole yhdenlainen. Ihmisellä on useita rooleja eli käyttäytymismalleja joista otetaan esiin sopivin. Sama ihminen mutta silti useita rooleja eikä yksikään niistä ole ainoa oikea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi