Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun joku kertoo huolistaan, niin älkää kääntäkö keskustelua itseenne tai läheisiinne

Vierailija
27.09.2024 |

Se tuntuu tylyltä mitätöinniltä. Ehkä jossain vaiheessa on ihan hyvä tarjota vertaistukea, mutta kukaan ei halua heti kättelyssä luentoa jonkun kummin kaiman vielä pahemmista ongelmista. Se ei lohduta eikä helpota vaan saa aikaan sellaisen tunteen, että sinun mielestäsi minun ongelmani ovat mitättömiä.

Kommentit (174)

Vierailija
21/174 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollenkaan samaa mieltä. Vertaistukihan se parasta näissä asioissa on. Jos haluat vaan vuodattaa ongelmiasi jollekulle, hakeudu terapiaan. Oikeaan keskusteluun kuuluu vastavuoroisuus. 

Vierailija
22/174 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksi kaveri joka haluaa vain valittaa asioitaan, mutta mikään ehdotettu ratkaisu ei kelpaa. On sekin kuulijalle aika puuduttavaa, kun toinen haluaa vain vatvoa asiaa mutta ei halua mitään ratkaisua siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/174 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se olisi mitätöintiä jos kertoo että on kokenut samaa?

Siksi, että et halua kuunnella ollenkaan mitä toisella on sanottavana.

Ap

Miten niin ei halua?

Sellainen vaikutelma siitä syntyy. "En halua kuulla sinun ongelmastasi vaan mieluummin kertoa omaa asiaani aiheeseen liittyen." Ja hämmentävän usein se kokemus ei edes ole oma, vaan jonkun naapurin Sirpan, jota en ole koskaan tavannutkaan. 

Ap

Vierailija
24/174 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko olla aika itsekäs, jos toinen henkilö ei keskustelussa saa lainkaan omista jutuistaan puhua.

Kuulostaa enemmänkin siltä, että AP:n mielestä sen toisen henkilön jutut ovat niitä mitättömiä eikä niistä saisi puhua.

Vierailija
25/174 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yksi kaveri joka haluaa vain valittaa asioitaan, mutta mikään ehdotettu ratkaisu ei kelpaa. On sekin kuulijalle aika puuduttavaa, kun toinen haluaa vain vatvoa asiaa mutta ei halua mitään ratkaisua siihen.

Tämmöiset tyypit ovat usein niitä, jotka haluavat vain purkaa sen asian sydämeltään. Heitä saattaa jopa ärsyttää se, että siihen ehdotellaan jotain ratkaisua.

Vierailija
26/174 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miten niin ei halua?

Sellainen vaikutelma siitä syntyy. "En halua kuulla sinun ongelmastasi vaan mieluummin kertoa omaa asiaani aiheeseen liittyen." Ja hämmentävän usein se kokemus ei edes ole oma, vaan jonkun naapurin Sirpan, jota en ole koskaan tavannutkaan. 

Ap

Mutta onhan hän kuunnellut sinun ongelmasi jos hän osaa kertoa oman kokemuksensa samasta aiheesta. 

Vierailija
27/174 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miten niin ei halua?

Ap

Olet hakoteillä. Vaikka kuinka olisi jonkun tuntemattoman Sirpan kokemus, se on nimenomaan kokemus samantyyppisestä asiasta. Mitä väliä sillä on, kenelle se on tapahtunut? Ideana on kertoa, ettet ole ongelminesi yksin, vaan muillakin on samanlaista.

Vierailija
28/174 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämmöiset tyypit ovat usein niitä, jotka haluavat vain purkaa sen asian sydämeltään. Heitä saattaa jopa ärsyttää se, että siihen ehdotellaan jotain ratkaisua.

Tuommoisten ihmisten pitäisi vähän ajatella vähän muitakin kuin itseäänsä, koska on todella raskasta jatkuvasti kuunnella toisten ihmisten murheita ilman, että niihin ongelmiin tulee mitään ratkaisua.

Vierailija
29/174 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Pakko olla aika itsekäs, jos toinen henkilö ei keskustelussa saa lainkaan omista jutuistaan puhua. Kuulostaa enemmänkin siltä, että AP:n mielestä sen toisen henkilön jutut ovat niitä mitättömiä eikä niistä saisi puhua.

Jos toisella on joku akuutti hätä tai ongelma, niin ei juuri siihen samaan hetkeen ole pakko alkaa selittämään omia asioitaan tai vielä pahempaa, tuttaviensa asioita. Vähän pelisilmää.

Ap

Vierailija
30/174 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Pakko olla aika itsekäs, jos toinen henkilö ei keskustelussa saa lainkaan omista jutuistaan puhua. Kuulostaa enemmänkin siltä, että AP:n mielestä sen toisen henkilön jutut ovat niitä mitättömiä eikä niistä saisi puhua.

Jos toisella on joku akuutti hätä tai ongelma, niin ei juuri siihen samaan hetkeen ole pakko alkaa selittämään omia asioitaan tai vielä pahempaa, tuttaviensa asioita. Vähän pelisilmää.

Ap

Joillain ihmisillä on näitä "akuutteja hätiä" joka hemmetin viikko. Se on todella raskasta kuunnella sitä jatkuvasti.

Opettele katsomaan vähän oman napasi ulkopuolelle ja lopettamaan sen, että muiden pitää sinun pillisi mukaan tanssia.

Vierailija
31/174 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuulostaa siltä, että olet niin sykkyrässä omien ongelmiesi kanssa, että vaadit keskustelukumppaniltakin mahdottomia. Mistä kukaan voi tietää, millä tavalla haluat muiden reagoivan, ellet sitten varta vasten kerro heille? Toiset antavat ratkaisuehdotuksia, toiset kertovat omia tai muiden kokemuksia, toiset kuuntelevat monen tunnin vuodatuksia. Jälkimmäinen vaatii pitkää pinnaa eikä sovi kaikille.

Vierailija
32/174 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miten niin ei halua?

Ap

Mutta onhan hän kuunnellut sinun ongelmasi jos hän osaa kertoa oman kokemuksensa samasta aiheesta. 

Heippa. Mitäs sulle kuuluu?

Ei kauheen hyvää, olin just sairaalassa.

Ai jaa, ai kauhee! Mun naapuri Sirpa oli kans just sairaalassa. Joutu oleen siellä yli viikon, mutta sillähän on niitä perussairauksiakin vaikka minkälaisia. Onneks ne sen pojat kävi sitä katsomassa siellä melkein joka päivä. Eikun ei ne kaikki siellä tainneet käydäkään, mitkäs niiden nimet olikaan? Mikko, Tero ja Mikael ne tais olla. Eikun se vanhin onkin Mika eikä Mikko. Kaksi niistä asuu jossain aika lähellä, niin pääsivät useammin käymään. On sillä Sirpallakin kyllä aika paha tilanne, kun meni niin huonoksi se sen terveys. Oli kuulemma huonekaverinakin joku sekava vanhus ja eihän se Sirpa saanut sitten nukuttuakaan kunnolla........

Vierailija
33/174 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

On myös ihan hyvä, jos saa uutta näkökulmaa asioihin ja vaikka jotain uutta ajateltavaa sen omissa ongelmissa vellomisen lisäksi. 

Vierailija
34/174 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Toihan on vaan sun perusteeton oletus. Jos jaan, että olen kokenut jotain saman kaltaista, niin silloin olen kuunnellut hyvinkin tarkkaan - enhän muuten tietäisi, onko minulla ollut samanlaisia kokemuksia. 

Vierailija
35/174 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheni on sellainen. Jos minä avaudun huolistani, niin vastaus on lähes poiksetta että luuletko sää saatana ettei muilla oo tässä vaikeaa, enkä siltikään valita.

Niin, en siis avaudu-koskaan.

tämä. mun exäni vielä ilmoitti minulle siitä, että hänen ongelmansa ovat suurempia, vaikeampia ja tärkeämpiä kuin minun. ettäs tiedän. lopulta ymmärsin monien vinkistä, että hän on se ongelma.

Vierailija
36/174 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miten niin ei halua?

Ap

Heippa. Mitäs sulle kuuluu?

Ei kauheen hyvää, olin just s

Miksi yrität edes kertoa asioistasi sellaiselle henkilölle, jonka reagointi ei miellytä?

Vierailija
37/174 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

On myös ihan hyvä, jos saa uutta näkökulmaa asioihin ja vaikka jotain uutta ajateltavaa sen omissa ongelmissa vellomisen lisäksi. 

Ei ole kyse vellomisesta vaan siitä, että keskustelukumppani ei halua kuulla asiasta oikein mitään, kun on jo päästävä kertomaan sitä omaa juttua.

Ap

Vierailija
38/174 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä pointti tuolla aiemmin. Miksi yrität avautua sellaiselle ihmiselle, joka selkeästi haluaa puhua vain omista jutuistaan?

Vierailija
39/174 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheni on sellainen. Jos minä avaudun huolistani, niin vastaus on lähes poiksetta että luuletko sää saatana ettei muilla oo tässä vaikeaa, enkä siltikään valita.

Niin, en siis avaudu-koskaan.

:O Hyvänen aika, oma mies?! Miksi ihmeessä olet suhteessa tuollaisen ihmisen kanssa. Jos joltain niin siltä kaikein lähimmältä on oikein odottaa empatiaa!!!

Vierailija
40/174 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei ole kyse vellomisesta vaan siitä, että keskustelukumppani ei halua kuulla asiasta oikein mitään, kun on jo päästävä kertomaan sitä omaa juttua.

Ap

No minä ainakin ottaisin tuosta opikseni sen, etten kyseiselle henkilölle jatkossa avautuisi asioistani.