Sinä joka pystyt tekemään etätöitä, koetko itsesi tärkeäksi työntekijäksi?
Voiko siis työ olla kovinkaan tärkeää ja kummallista jos sen pystyy tekemään etänä? Sehän on pelkästään tietokoneen käyttöä silloin ja puhumista muille ihmisille, voiko se olla työtä edes?
Miten se voi olla tuottavaa edes?
Tiedän että tämä aihe nostattaa tunteita pintaan.
Kommentit (107)
Tuota niin. 114 ihmisen rahat on mun työstäni kiinni. Ja ihan sama teenkö työni kotona vai avokonttorilla, ne ihmiset saavat rahansa joka kuukausi. Ehkä sinäkin kuulut heihin, joten onko työni tärkeää?
Loppujen lopuksi melkein kaikki työt muutamaa alaa lukuunottamatta (raksa, kaupan kassa, ravintolat ja logistiikan operatiivinen puoli) voitaisiin ihan hyvin kaikki siirtää kotitöiksi. Käytännössä kaikki missä ei liata käsiään tavalla tai toisella. Tärkeitä aloja, mutta se että tunteeko niissä ihmiset tärkeiksi taitaakin olla ihan toinen juttu. Samoin monissa etätöissä, työ voi olla tärkeää mutta onko se motivoivaa tai tunteeko itsensä hyödylliseksi on aika paljon alasta kiinni, ei siitä onko kotona vai toimistolla.
Jos tuottavuudesta puhutaan, työt jossa se tuote on joku suoraan näkyvä (esim raksa tai ravintolat) eivät loppupeleissä tuota juuri p.skan vertaa rahaa, ainakaan itse tekijälle. Kivaa voi toki olla, ehkä tuntee jopa itsensä tärkeäksikin, mutta tuppaavat olemaan niitä duuneja että jos itse päätät lähteä niin sinut on viikon sisään korvattu uudella työntekijällä. Että se siitäkin tärkeydestä.
(terveisiä baarin takaa)
Olen yhdyskuntatekniikan suunnittelija. Pidätkö hanasta saatavaa puhdasta juomavettä ja kotiin tulevaa sähköä tärkeinä?
Vierailija kirjoitti:
Loppujen lopuksi melkein kaikki työt muutamaa alaa lukuunottamatta (raksa, kaupan kassa, ravintolat ja logistiikan operatiivinen puoli) voitaisiin ihan hyvin kaikki siirtää kotitöiksi. Käytännössä kaikki missä ei liata käsiään tavalla tai toisella. Tärkeitä aloja, mutta se että tunteeko niissä ihmiset tärkeiksi taitaakin olla ihan toinen juttu. Samoin monissa etätöissä, työ voi olla tärkeää mutta onko se motivoivaa tai tunteeko itsensä hyödylliseksi on aika paljon alasta kiinni, ei siitä onko kotona vai toimistolla.
Jos tuottavuudesta puhutaan, työt jossa se tuote on joku suoraan näkyvä (esim raksa tai ravintolat) eivät loppupeleissä tuota juuri p.skan vertaa rahaa, ainakaan itse tekijälle. Kivaa voi toki olla, ehkä tuntee jopa itsensä tärkeäksikin, mutta tuppaavat olemaan niitä duuneja että jos itse päätät lähteä niin sinut on viikon sisään korvattu uudella työntekijällä. Että se siitäkin tärkeydestä.
(t
Jännä että mainitset itsestäänselvyyksinä raksan, kaupan kassan, ravintolat ja logistiikan operatiivisen puolen, mutta et lainkaan poliisia, palo- ja pelastustoimea tai hoitoalaa 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se toimistolla istuminen sitä työtä tärkeämmäksi tee. Minä teen epätärkeän työni muutenkin tietokoneella ja puhelimella (kuten moni muukin nykyään).
Koodarit on ainoat jotka tuottaa jotain tietokoneella ja puhelimella, kaikki muu on aikalailla huuhaa työtä.
Soitin tänään yhden firman asiakaspalveluun, ja sain ihan asiantuntevaa palvelua, mikä edesauttaa sitä että pysyn firman asiakkaana enkä vaihda toiseen. Ehkä se tehty työ oli siis ihan tuottavaa, vaikka tehtävä oli sellainen, että asiakaspalvelija varmasti olisi pystynyt hoitamaan sen kotonaankin. Ties vaikka hoitikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se toimistolla istuminen sitä työtä tärkeämmäksi tee. Minä teen epätärkeän työni muutenkin tietokoneella ja puhelimella (kuten moni muukin nykyään).
Koodarit on ainoat jotka tuottaa jotain tietokoneella ja puhelimella, kaikki muu on aikalailla huuhaa työtä.
Mihin kategoriaan laitat palkanlaskijat?
Ohjelmat hoitavat palkanlaskennan. Palkanlaskijat vain istuvat viinerikahvien kanssa ja juoruavat. Ovat saaneet miehensä ansiosta paikan jotta rouvalla olisi jotain tekemistä päivisin.
Vierailija kirjoitti:
Eli muu kuin fyysinen työ ei ole siis oikeaa työtä? :D
Ainakin kaikki sellainen "pakkohan tuo on jonkun tehtävä" työ, on sellaista mistä pitäisi maksaa eniten, koska se on oikeasti ihan pakko tehdä.
Jonkun palaverin sopiminen jossain tietokoneella ei ole mikään pakko, se on enemmän sellaista, mikä "voidaan tehdä jos ehditään ja tekijöitä riittää".
Vierailija kirjoitti:
Teen itsenäisiä vaativia hankintaprojekteja työkseni. Miksi mennä pyörittämään exceliä tai kirjoittamaan dokumentteja toimistolle, kun voin tehdä saman mutta paremmin keskityen kotoa käsin?
Ihanko vaativaa asiantuntijatyötä?
No riippuu miten sitä ajattelee. Ei niillä tehdastyöläisillä olisi töitä, jos minä en tuotteitamme saisi myytyä. Mutta onko se sitten tärkeää, että duunareilla on töitä?
Etätyöskentelijät. Ketään ei oikesti kiinnosta kuka sinun paikallasi on. Jos sinua ei näe oikeasti, niin olet vain kuva tietokoneella etkä enempää. Jos sinut vaihdetaan huomenna toiseen, niin välittääkö kukaan? Työpaikalla ollessa tulet oikeaksi ihmiseksi etkä ole joku jossain. Olet ihminen etkä Asiantuntija.
Turvaan ja varmistan lukuisien yritysten ja organisaatioiden tietoturvallisuutta ja liiketoiminnan jatkuvuutta sekä estän niihin kohdistuvia kyberrikollisten ja valtioiden hyökkäyksiä. Olen tehnyt tätä n. 95% etänä jo viisitoistavuotta.
Vierailija kirjoitti:
Etätyöskentelijät. Ketään ei oikesti kiinnosta kuka sinun paikallasi on. Jos sinua ei näe oikeasti, niin olet vain kuva tietokoneella etkä enempää. Jos sinut vaihdetaan huomenna toiseen, niin välittääkö kukaan? Työpaikalla ollessa tulet oikeaksi ihmiseksi etkä ole joku jossain. Olet ihminen etkä Asiantuntija.
Et sinä työpaikalla ketään ihmisenä kiinnosta, olit paikan päällä tai et. Kenkää tulee kun suhdanne heittelee, oli miten taitava verkostoituja tahansa.
Vierailija kirjoitti:
(t
Etäpäiväkoti olisi kiinnostava konsepti. Siinä varhaiskasvattajat ohjeistaisivat taaperoita Teamsilla miten pylly pyyhitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuottavuudesta puhutaan, työt jossa se tuote on joku suoraan näkyvä (esim raksa tai ravintolat) eivät loppupeleissä tuota juuri p.skan vertaa rahaa, ainakaan itse tekijälle. Kivaa voi toki olla, ehkä tuntee jopa itsensä tärkeäksikin, mutta tuppaavat olemaan niitä duuneja että jos itse päätät lähteä niin sinut on viikon sisään korvattu uudella työntekijä
Tiedän että jätin poliisit ja hoitoalan tästä, ja muutaman muun, mutta lukeutuvat noihin ns. liataan kädet-duuneihin :) Kommentti koski lähinnä enemmän yksityisellä puolella töissä olevia.
Vierailija kirjoitti:
Etäpäiväkoti olisi kiinnostava konsepti. Siinä varhaiskasvattajat ohjeistaisivat taaperoita Teamsilla miten pylly pyyhitään.
Not gonna lie, mielummin mä lähettäisin muksuille sähköpostilla ohjeet kun itse olisin siellä opastamassa xD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä työpaikalla ketään ihmisenä kiinnosta, olit paikan päällä tai et. Kenkää tulee kun suhdanne heittelee, oli miten taitava verkostoituja tahansa.
Kuinka pitkään sinä olet ollut linnoittautuneena kotiisi? Työpaikalla on pieniä ja isompia työkaverien keskinäisiä porukoita, jotka ovat kiinnostuneita toistensa voinnista. Joka tapauksessa , enemmän huomiota herättää yhden puuttuminen joukosta kuin sen jonkun puuttuminen jonka nimeä nyt en muista... Vaikka hän olisikin se hiljaisin ja omissa oloissaan oleva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohjelmat hoitavat palkanlaskennan. Palkanlaskijat vain istuvat viinerikahvien kanssa ja juoruavat. Ovat saaneet miehensä ansiosta paikan jotta rouvalla olisi jotain tekemistä päivisin.
Siitäköhän ne Helsingin kuuluisat palkanlaskentaongelmat johtuvatkin? Vuosia mennyt, eikä kaikilla vieläkään palkat oikein.
Ei ne ohjelmat osaa mitään tehdä, jollei niille kerrota mitä pitäisi. Ainakin kuntasektorilla on sen tsiljoona eri ammattinimikettä, joiden palkkojen laskennassa on omat kommervenkkinsa. On jos jonkinlaista työaikaa ja työsuhteen kestoa ja erilaisia lisiä.
Terveisin koodari (etätöissä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissäkin hoiti, Sarastian ohjelmat. Vieläkin taitaa olla sekaisin. Mun kaveri lähti päiväkodista pois ja meni tehtaaseen töihin kun siellä saa palkan oikein ja ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkään sinä olet ollut linnoittautuneena kotiisi? Työpaikalla on pieniä ja isompia työkaverien keskinäisiä porukoita, jotka ovat kiinnostuneita toistensa voinnista. Joka tapauksessa , enemmän huomiota herättää yhden puuttuminen joukosta kuin sen jonkun puuttuminen jonka nimeä nyt en muista... Vaikka hän olisikin s
Meillä käydään konttorilla satunnaisesti, pakollisia lähipäiviä on x / kuukausia. Kukin tulee miten sattuu. Ei ole omia työpisteitä, vaan työvälineet on yleensä tuotava mukanaan. Pääosin työt konttorilla ovat samaa Teams-putkea ja itsenäistä koneen näpyttämistä kuin kotonakin.
Teen itsenäisiä vaativia hankintaprojekteja työkseni. Miksi mennä pyörittämään exceliä tai kirjoittamaan dokumentteja toimistolle, kun voin tehdä saman mutta paremmin keskityen kotoa käsin?