Te jotka haluatte oikeasti mieluisia ja kivan näköisiä astioita
paljonko raaskitte maksaa niistä? 😄
Olen nyt vanhemmiten alkanut ajatella että ei riitä että koti on mieleinen ja kaunis, vaan niin pitää olla astioidenkin. Sellaisia että niiden ulkonäöstä oikeasti tykkää.
Löysin joskus värikkäitä, nättejä lautasia (vintagea) kirppareilta, mutta nyt ei hyviä kirppareita ole lähimaillakaan. Kierrätyskeskuksessa vain tylsiä ja rumia. Sama juttu monessa kaupassa, tylsää... En halua yksivärisiä, vaan värikkäitä.
Nyt sitten raaskin elämäni ekaa kertaa ostaa ihan Arabian lautaset, purppuraa paratiisia, kun viidenkympin lautasen sai 27 eurolla 😄 Hetken kirpaisi useampi ostaa, mutta on ne kauniit 😍
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut Iittalaa ja Arabiaa 1980-luvulta lähtien. Iittalan Teeman laatu on mennyt todella alas. Tekisi mieli kysyä, eikö hävetä myydä sekundaa, Iittala.
Miten huono laatu ilmenee? Olen nimittäin ajatellut hankkia Iittalaa.
Kartiolasien reunat lohkeavat helposti, samoin Teeman mukien. Muista poiketen en ole huomannut lautasten hajoavan helposti.
Ei meillä ole hajonnut kummatkaan, uusiakin ostettu ja koneessa pestään, mutta tarkka järjetys kuinka laitetaan tiskikoneeseen ja kaappiin ei pinota päällekkäin.
Ostan pari kappaletta kerralla, sit taas vähän myöhemmin lisää - ja tarjouksesta jos on. Teemasta en enää välitä, värilliset kovempia.
Vierailija kirjoitti:
Ostan pari kappaletta kerralla, sit taas vähän myöhemmin lisää - ja tarjouksesta jos on. Teemasta en enää välitä, värilliset kovempia.
Siis KIVEMPIA
Olen itsekin ajatellut, että ehkä näin 57 v iässä olisi jo varaa ostaa sellaiset astiat, joista itse oikeasti pidän. Paratiisi on minullakin vahva ehdokas. Sain joskus nuorena lahjaksi Arctica-sarjaa, joka on maailman tylsin, ja olen kestänyt sen kanssa kyllä jo tarpeeksi kauan.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin ajatellut, että ehkä näin 57 v iässä olisi jo varaa ostaa sellaiset astiat, joista itse oikeasti pidän. Paratiisi on minullakin vahva ehdokas. Sain joskus nuorena lahjaksi Arctica-sarjaa, joka on maailman tylsin, ja olen kestänyt sen kanssa kyllä jo tarpeeksi kauan.
Ja ainakin siis viime vuosituhannella valmistetut Arcticat ovat olleet valitettavan kestäviä.
Vierailija kirjoitti:
Melkein saman ikäinen olen itsekin 😄 Paratiisista en ole ennen tykännyt, koska sinisestä en pidä. Mutta nyt tuli tuo purppura paratiisi, se on mielestäni kaunis!
Eikö Ikeassa ole kivan näköisiä astioita? Siellähän on monenlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut Iittalaa ja Arabiaa 1980-luvulta lähtien. Iittalan Teeman laatu on mennyt todella alas. Tekisi mieli kysyä, eikö hävetä myydä sekundaa, Iittala.
Tämä! Huomasin töissä että teemakupeista on kulunut se painettu leimakin pohjasta näkymättömiin=O.
Tiedättekö niitä kermansaven valmistamia maisemalautasia, on eri paikkakuntien mukaan ja sitten on joitain opetustaulu-tyyliiin yhden kukan kuvan sisältäviä lautasia? Nämähän on tarkoitettu seinälle koristelautasiksi mutta olenkin nyt etsinyt mistä ihmeestä tuota samaa mallia saisi ilman kuvaa ihan normaaliin lautaskäyttöön. olen töissä näitä nähnyt ja mieltynyt muotoon.
Kartiolasit hajosivat reunoista jo 90-luvulla. Ostin niitä silloin ja käyttö jäi tosi lyhytaikaiseksi kun lasien reunat murenivat vaikka pesin ne käsin.
Meillä oli sekä lapsuudenkodissa, mummoloissa että mökillä kaapit täynnä Arabiaa ja Iittalaa. Kartio, Aino Aalto ja Teema oli perus arkiastiastoa monessa paikkaa. Faenzaa ja muita sarjoja oli myös. Ainakin Ultima Thulea oli myös toisilla isovanhemmilla, kaikkien sarjojen nimiä muista.
Parikymppisenä tuntui siltä, että pitää olla yhtenäiset Essence-viini- ja juomalasit ja valkoiset Teemat. "Piristeenä" oli mustavalkoista Taika-astiastoa. Nykyään se tuntuu niin tylsältä, eikä noiden astioiden muodotkaan enää miellytä tai tunnu hyvältä käytössä.
Nykyään keräilen kaikkea mistä tykkään, ja olen perinyt sitä Ultima Thuleakin, jolla on nykyään mulle suurta tunnearvoa. Tykkään yhdistellä erilaisia juttuja. Haluasin lisää japani-tyylistä keramiikkaa ja tummansinisiä kuvioituja kippoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni lasituoppeja hajoaa astianpesukoneessa. Siksi en ole uskaltanut ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten huono laatu ilmenee? Olen nimittäin ajatellut hankkia
Eivät kestä tiskikoneessa. Lohkeavat. En osta enää. Saksalainen posliini esim villeroy bosch kestää. Yksikään ei ole mennyt rikki.
Mulla on parikymppisenä ostettua valkoista Teemaa, mutta voi pyhä jysäys että se voikin olla tylsä astiasto. Ihan kiva ja toimiva kyllä, mutta joskus sitä vaan kaipaa jotain nätimpää ja naisellisempaa. Tilasin Fyrklöverniltä Moments-astiasarjaa roosan värisenä ja tykkään valtavasti. Vähän vaihtelua Kaj Franckin miehiseen suunnitteluun :D
Vierailija kirjoitti:
Minulla Villeroy et Bochin valkoinen Manoir-sarja arkikäytössä. Ikuisesti tuntuvat kestävän aivan uuden veroisina. En muista, mitä maksoivat, vähän tyyriimpiä taisivat olla. En ole koskaan pitänyt kirjavista ruokalautasista. Tykkään siitä, että ruoka erottuu lautaselta ja yksivärinen pohja on siihen paras. Noihin astioihin en kyllästy koskaan, ne on aina ilo kattaa pöytään.
Mulla on myös Villery et Bochia, Azul, sinivalkoinen. Ollut jo kohta ainakin15 v ja eivät ole yhtään kuluneet. Olivat kerran Stockalla 25% alennuksella, niin ostin 8 kpl joka sorttia. En ole kyllä katunut.
Arabian vanhaa riisiposliinia on. Kaunista js käsin pestävää. Arabia lopetti valmistuksen, kun se oli vaativaa, aikaa vievää ja kallista. Eipä ole vastaavia Arabialla enää. Upea materiaali, mittasuhteet ja läpikuultavuutta ja muotoa.
Kauniit lautaset, mutta miltä ruoka näyttää noissa?
Vierailija kirjoitti:
Arcticahan on kaunis. Itselläni on Teemaa ja se kyllä hakkaa tylsyydessä. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kartiolasien reunat lohkeavat helposti, samoin Teeman mukien. Muista poiketen en ole huomannut lautasten hajoavan helposti.
Astiapesukone aiheuttaa tuota. Se on hinta koneen käyttämisestä.
Huono laatu aiheuttaa tuota.
Ostan astiani kotimaisilta ammattikeraamikoilta. On kalliimpaa kuin Aasiassa tuotettu Arabia-Iittala, mutta ei niin paljon kuin luulisi.
Seuraavana etsin itselleni juomalaseja, joko käytettynä tai kotimaiselta piensarjojen valmistajalta. Ellen sitten hae Muranosta.
En ole mitenkään erityisen varakas, ostan pikkuhiljaa.
Arctica lautaset ei montaa vuotta kestäneet. Lasitus meni äkkiä pilalle, niinpä tilasin halvan astiaston jostain hoppuhallista. Lasitukset pysyneet parikymmentä vuotta mutta olisihan tuokin astiasto hyvä uusia kun vaan olis tuota rahanroinaa.