Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka haluatte oikeasti mieluisia ja kivan näköisiä astioita

Vierailija
25.09.2024 |

paljonko raaskitte maksaa niistä? 😄

Olen nyt vanhemmiten alkanut ajatella että ei riitä että koti on mieleinen ja kaunis, vaan niin pitää olla astioidenkin. Sellaisia että niiden ulkonäöstä oikeasti tykkää.

Löysin joskus värikkäitä, nättejä lautasia (vintagea) kirppareilta, mutta nyt ei hyviä kirppareita ole lähimaillakaan. Kierrätyskeskuksessa vain tylsiä ja rumia. Sama juttu monessa kaupassa, tylsää... En halua yksivärisiä, vaan värikkäitä.

Nyt sitten raaskin elämäni ekaa kertaa ostaa ihan Arabian lautaset, purppuraa paratiisia, kun viidenkympin lautasen sai 27 eurolla 😄 Hetken kirpaisi useampi ostaa, mutta on ne kauniit 😍

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villeroy & Bosc

Vierailija
22/66 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin niitä "vanhanajan" maisemalautasia, mutta kaikki tähän mennessä vastaan tulleet on olleet sini- tai ruskeakuvioisia, ja siinä kaksi inhokkiväriäni. Nykyiset lautaset on vanhoja englantilaisia tai ruotsalaisia kuviollisia, niitä kun saisi lisää, mutta ei vaan löydy. Muistan nämä jo 80-luvulta. Sitten on yhtä lautasta joka on oranssi yksivärinen, kohokuvioinen nätti, samanlaista löytyi valkoisena mutta en kelpuuttanut, koska ruma.

Mutta nyt luovutin, koska vanhoja mieluisia vintagelautasia ei vaan tunnu löytyvän. Ja tämä uusi nyt miellyttää silmää, ainoa Iittalan/Arabian joka on mieluisa.

https://www.iittala.com/fi-fi/kattaus/lautaset-ja-kulhot/lautaset/parat…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän melkein ainoastaan vintage-astioita. Olen ulkomailta saakka ostanut. Lyijyähän niissä kuulemma on, mutta ehkä vähiten valkoisissa joita käytän. 

Vierailija
24/66 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

* Boch

Vierailija
25/66 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tiedätte että nykyään on vahva suositus olla käyttämättä päivittäin yli 20-v vanhoja astioita?

Vierailija
26/66 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tiedätte että nykyään on vahva suositus olla käyttämättä päivittäin yli 20-v vanhoja astioita?

Jossain luin ennen v 2011 valmistettuja ei suositella. 

Vierailija
27/66 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan Rörstrandin Grace sarjaa seuraavaksi. Kahviastiaston varmaan. Ne on ihan uskomattoman kauniita.

Vierailija
28/66 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Niitä voi olla vaikka hyllyssä koristeena mutta itse en enää käyttäisi.

Vierailija
29/66 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut ne astiat vuosikymmeniä sitten. Ne mieluisat.

Vierailija
30/66 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain luin ennen v 2011 valmistettuja ei suositella. 

Jaa. Kyllä mä käytän niitä mitä olen naimisiinmenon jälkeen (-93) ostanut. Ostin silloin paljon astioita, ja niillä on menty kaikki nämä vuodet ja mennään jatkossakin. Ei mulla ole varaa eikä haluakaan alkaa kaikkea uusimaan.

Vierailija
31/66 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan päivittäin käytämme, ilman ongelmia.

Vierailija
32/66 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään grillaaminenkin on vaarallista.

Vierailija
33/66 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ostanut Iittalaa ja Arabiaa 1980-luvulta lähtien.  Iittalan Teeman laatu on mennyt todella alas. Tekisi mieli kysyä, eikö hävetä myydä sekundaa, Iittala.

Miten huono laatu ilmenee? Olen nimittäin ajatellut hankkia Iittalaa.

Huonompi  eli ohuempi lasitus kuin ennen, siksi ennen kesti pitempään käyttöä. Ne valmistetaan nykyisin Thaimaassa, ennen Suomessa.  Tiskikone on ollut jo 70-luvulta, joten sitä ei voi syyttää, ja nykyiset tiskikoneen pesuaineet ovat hellempiä kuin ennen.

Vierailija
34/66 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun astiat on Kreikasta. Ostan sieltä kaikki astiat, juomalasit ym.

Vierailija
35/66 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla Villeroy et Bochin valkoinen Manoir-sarja arkikäytössä. Ikuisesti tuntuvat kestävän aivan uuden veroisina. En muista, mitä maksoivat,  vähän tyyriimpiä taisivat olla. En ole koskaan pitänyt kirjavista ruokalautasista. Tykkään siitä, että ruoka erottuu lautaselta ja yksivärinen pohja on siihen paras.   Noihin astioihin en kyllästy koskaan, ne on aina ilo kattaa pöytään.

Goiglasin. Tuo on nätti sarja, omaan makuun vähän ehkä turhan hotellimainen valkoisena. Kaksivärisenä esim. keltainen + valkoinen tai persikka + valkoinen olisi loistava.

Vierailija
36/66 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään grillaaminenkin on vaarallista.

Ja sadevesi. Sekin on piloilla. Ja multa. Ruoasta puhumattakaan. 

Vierailija
37/66 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea uskoa että jollain lautasen väri / ruoan näkyminen lautasella on ratkaiseva asia 😂

Vierailija
38/66 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa että jollain lautasen väri / ruoan näkyminen lautasella on ratkaiseva asia 😂

Mikä astiavalinnassa sitten pitäisi olla ratkaisevaa? Itselleni väri ju kuvio ovat tärkeitä astioissa. Menevät hinnan edelle, kunhan ei superkallista. 

Vierailija
39/66 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun näkökyvyssäni on varmaan vikaa, mutta erotan kyllä ruoan hyvin ja pidän yleensä sen ulkonäöstäkin, vaikka lautanen olisikin värikäs.

Vierailija
40/66 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut arkikäytössä valkoiset iittalat  ja arabiat kohta 40 vuotta.  Enkä vaihda.

Olen syntynyt 60-luvulla, mutta valitettavasti värilliset ja kuvioidut ei nappaa vieläkään.  Muulla kattauksella  ruuasta puhumattakaan saa  ruokapöytään väriä.

Juhla-astiat on sitten erikseen.  Mietin kyllä tietäen Iittalan nykyisen thaimaa-laadun, että parempiakin vaihtoehtoja löytyy sille, joka on perustamassa omaa kotia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme