Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä vietätte ensi Joulun 2024 ?🎄🎁

Vierailija
25.09.2024 |

Meillä heräsi työpaikan kahvipöydässä keskustelu jo ensijoulun viettopaikasta. Työpaikan väki on perheellistä , ihan pikkulapsivanhempia sekä jo yläkoulu,/kotoa poismuuttamisikäisten vanhempia. Stressiä ja huolta tietysti tuo iäkkäiden vanhempien hoito, ja toisilla murrosikäisten metkut. Joulua odotetaan, mutta usein lapsiperheen jouluun liittyy paljon myös muita aikuisia aikatauluineen, toiveineen ja vaatimuksineen.

Moni koki, että suku repii perheet joka joulu tienpäälle, kenen isovanhemman luo tälläkertaa mennään? Pohdittiin ollaanko kotona tämä joulu -jos niin otetaanko vieraita vastaan? Erikseen nousi esiin eroperheiden monimutkaiset kuviot..

Mikä on teidän perheen tapa viettää joulunpyhät? Hyviä vinkkejä saa antaa myös siihen, miten olette jakaneet kulut, jos joulupöydässä useampi perhekunta, ja vielä jos hyvin erituloisia..  onko löytynyt joku selkeä kuvio, ollaanko omissa oloissa vai kyläilläänkö joulu?

Kommentit (55)

1/55 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mun vanhemmat (tai nykyisin siis enää isä), siskoni, omat lapseni ja siskoni lapset asuvat kaikki alle 10 km etäisyydellä toisistaan. Yhtä lukuunottamatta kaikki kävelymatkan päässä. Aikoinaan vietettin joulua koko porukalla mun vanhempieni luona ja he järkkäsivät joulun, mutta sitten vuoro siirtyi aina vuorotellen mulle ja siskolleni. Kun porukkaa alkoi olla enemmän ja sen myötä myös enemmän allergioita ja erikoisruokavalioita, alettiin siskoni kanssa akaa valmistelut ihan riippumatta siitä, kumman uona joulua vietettiin. Meillä oli tapana noin viikkoa ennen joulua istua yhdessä tapaksia ja punaviniä nauttien ja samalla sovittiin, kumpi tekee tänä vuonna mitäkin. Kumpikin maksoi itse sen, mitä omalle työlistalle kuului. Asutaan samassa taloyhtiössä, niin oli aattona helppoa kantaa vaan omsta keittiöstään valmiiksi tarjoluastioissa siihen huusholliin, jossa joulua vietettiin. 

Mulla ei ollut koskaan ongelmaa exän vanhempien kanssa, koska he olivat Jehovan todistajia eivätkä edes viettäneet joulua. Kun joulua vietettiin mun siskollani, hän kutsui sinne  myös appivanhempansa. Nyt ollaan parina viime jouluna alettu luopua näistä sukujouluista. Nuoremmilla ei ole asunnoissaan tilaa isolle ruokapöydälle ja minä ja siskoni ei taas jaksettaisi enää järkätä koko härdelliä. Osa lapsista on alkanut viettää jouluja ihan oman ydinperheen kanssa ja jo viime vuonna päätettiin, että isä ja äiti on joka toinen joulu mun luona ja joka toinen siskollani. Viime joulun vietin yksin.  Nyt on edessä eka joulu ilman äiitä ja just siskoni kanssa juttelin, että jos mä nyt kuitenkin kutsuisin mun joulupöytääni muitakin kuin vain isän. Joten vähän nyt selvitellään, mitä joulusuunnitelmia nuoremmilla on tälle vuodelle. Vuosi sitten heitin mäkeen mun 12 hengen ruokapöydän ja uuteen mahtuu parhaiten 4-6, mutta tiivistäen ja jatkolevyllä 8. Eli koko porukka ei mahdu enää mun ruokapöydän ääreen.

Vierailija
2/55 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vietetä, nautitaan vaan vapaapäivistä.

Vihdoin sisaruksen lapsetkin on niin isoja että kehtaan sanoa että en vietä joulua enkä näin osta lahjoja tai tule joulupöytään. Muistan sitten muulloin, hoitakoot mummot ja papat joulun. Tässä ajassa ei tee pahaa hyväosaisen lapsen ajatella vähän toisinkin päin eikä niitä lahjoja kasaa tarvita. Lähden mieluummin sitten vaikka pulkkamäkeen joku muu joululoman päivä.

Saunan kyllä lämmitän illalla "tontuille".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin kotona.

Vierailija
4/55 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menemme käymään mun vanhempien luona. Näin on aina tehty.

Vierailija
5/55 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vietä joulua, mutta sen aikoihin olen todennäköisesti kotona

Vierailija
6/55 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen (50+) pariskunta, ei lapsia.

Ollaan miehen mökillä, tehdään etätöitä niin ollaan pidempään siellä. 

Tehdään omannäköinen joulu.

Nuoruusvuosien jälkeen en ole koskaan viettänyt "pakko"jouluja, eli sukuloinut missään.

Vierailija
7/55 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vähän samanlaista muutosta ilmassa, olen kutsunut monesti appivanhemmat, sekä miehen aikuisen siskon meille. Tilasin ja hoidin joulupukin,koska omille lapsille sitä tilasin ja ruuat tarjosin kaikille. 

Nyt on omilla lapsilla jo poikaystäviä, sekä miehen aikuisella siskolla kumppani. Jos kutsun taas appivanhemmat meille, en jaksaisi näitä muita aikuisia vain vieraaksi- omine ruokavalioineen, vaan olisi kiva että jos hekin tulevat, niin osallistuvat jotenkin. En vain tiedä miten pyytää tällaista aikaihmisiltä,kun eivät itse ole tajunneet koskaan kysyä...

Vierailija
8/55 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tuli juuri esimerkki että oman siskon kansa naisena onnistuu sopia joulunvietto ja tarjoilut ja kustannukset. 

Miten teillä sujuu noista asioista sopiminen miehen puolen suvun kanssa....

Vierailija
9/55 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menemme käymään mun vanhempien luona. Näin on aina tehty.

Ettekö sitten käy ollenkaan toisen vanhemmilla tai näe teidän sisaruksia tai heidän perheitä. 

Vierailija
10/55 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haikon kartanossa kolme yötä. Syödään hyvin, rentoudutaan, ulkoillaan. Piipahdetaan Porvoossa katsomassa joulutunnelmaa vanhassa kaupungissa. 

Vierailija
11/55 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan nyt tämä syyskuun ensin eläisin loppuun.....

Vierailija
12/55 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erämaamökillä kuten jo monena vuonna. Sinne ei jouluhulinat kuulu.

Vierailija
13/55 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa siis te, jotka joulua vietätte, että jos teillä on ollut tapana suhata isovanhemmilla joulunpyhät, ja olette muuttaneet perinteen,niin miten siihen on suhtauduttu, ja aloitteko pyytää heitä sitten teille?

Vierailija
14/55 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona, tulemme juuri 3 viikon Thaimaan-matkalta jouluksi kotiin. Hyvin ehtii hankkia ruoat ja nauttia joulusta kotona

Vierailija
15/55 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulun vietämme miehen kanssa rauhallisesti kaksistaan. Lapset (2) ovat jo aikusiia ja lentäneet maailmalle, emmekä (käytännön syistä) enää tapaa juhlapyhien merkessä. Lasten kanssa seuraava tapaaminen on sovittu marraskuun puolen välin aikoihin. Silloin laitetaan pöytä koreaksi ja vietämme aikaa yhdessä. Tämä välikausi-systeemi ja yhteiset tapaamiset ovat toimineet jo parin vuoden ajan. Näin myös tulevaisuudessa.

Vierailija
16/55 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietämme joulun kotona, kuten olemme aina tehneet. Näin teimme myös lasten ollessa pieniä. Nyt he ovat jo aikuisia ja heillä on puolisot ja pari lapsenlastakin meillä on.

Tänä jouluna vietämme joulua joulupäivänä, koska silloin kaikki ovat meillä, myös yhden miniän vanhemmat. Jouluaattona he ovat joko omissa kodeissaan tai puolisoidensa vanhemmilla omaa tytärtämme lukuunottamatta, joka miehensä kanssa tulee aina aatoksi meille. Silloin herkuttelemme jollain ihan muulla kuin perinteisellä jouluruoalla, syömme esim. hummeria ja juomme sampanjaa. Joulupäivänä sitten perinneruokaa ja lapsille sopivaa ohjelmaa. 

Aikoinaan se oli vain ilmoitusluontoinen asia, että meidän pieni perheemme luo omat joulutraditionsa ja vietämme pyhät aina kotona. Meillä oli ovet auki sukulaisten tulla, mutta me emme kiertäneet sukulaisissa.

Vierailija
17/55 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoo on ja stressitöntä. Puolison kanssa kaksin kotona. Ihmetellään vaan toisten joulu valitusta, sähellystä ja säätämistä, ett kuinka viittii. 🥴

Vierailija
18/55 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin kotona, kuten aina ennenkin. 

Vierailija
19/55 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on jo aikuisia joten vietämme joulun ulkomailla.

Vierailija
20/55 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona perheen kesken. Tänä vuonna paikalla onkin taas kaikki uusperheen lapset, edellisestä kerrasta on useampi vuosi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä