HEKA häätänyt 200 tänä vuonna, viime vuonna 120
Kylmää on kyyti kun jää talvea vasten kodittomaksi
Kommentit (89)
Eihän sitä mitään kodittomaksi jää talvea vasten. Hankkii omaan elintasoon sopivan asunnon niin Kela maksaa. Tulee kuin Minulle illallinen.
Vierailija kirjoitti:
Kumpa LUMO häätäisi m u st alai set viimein helvettiin talostamme!!!
Mitä he ovat tehneet? Tietenkin pitää olla hiljaista myöhään illalla kuten missä tahansa talossa ja roskat pitää lajitella oikeisiin jäteastioihin. Meidän talossa on ollut häiriöitä ihan tavallisten ihmisten takia ja poliisi joutui käymään ovella monta kertaa öiseen aikaan, kun yhdestä asnnosta kuului avunhuutoja.
Vierailija kirjoitti:
Syynä Heka vuokrien korotukset. Nostavat taas vuoden alusta vuoksia yli 5%.
Se yhdistettynä asumistuen leikkauksiin - paljon enemmän häätöjä vuonna 2025.
Häädöt johtuu pääasiassa asukkaiden käytöksestä ja välinpitämättömyydestä. Tukien määrillä tai vuokrien korotuksilla on häviävän pieni vaikutus.
Ei kunnon kansalainen saa häätöä muutaman satunnaisista vuokrarästeistä. Se vaatii systemaattista perseilyä kuukausien tai vuosien ajan.
Vierailija kirjoitti:
Heka ei ole mitenkään poikkeus jos häiriköi tai/ja jättää vuokrat maksamatta että, häätö tulee. Sama se on kaikilla muillakin.
On heka poikkeus. Ovat erittäin asukasystävällisiä ja ymmärtäisiä kun syyt häätöön on asialliset eikä ne tavalliset. Kunnon kansalainen ei hekalta häätöä saa. Ellei systemaattisesti kuse asioitaan ja se vaatii jo vähön yritystä ja toistuvia vääriä valintoja.
Tietysti joillakin on oikeasti vaikeaa mutta on myös niitä jotka tarvii aina jonkun syyn ettei tarvi itse ottaa vastuuta mistään. Kaikki on aina muiden syytä.
Vierailija kirjoitti:
Se on vaan niin, että ne vuokrat kannattaisi ihan oikeasti maksaa ajallaan. Vuokrasopimuksessa sopimistaan asioista kannattaa oikeasti pitää kiinni. Kyllä aikuisen ihmisen pitäisi kyetä ymmärtämään vuokra ehdot jo ennen niiden allekirjoittamista. Jos ei itse tunne kykenevänsä niin kannattaa pyytää joku aikuinen joka osaa ne selittää.
Olen koko elämäni ajan maksanut vuokran ajallaan. Maksoin usein etuajassa ja joskus pankin virkailija kysyi tiskillä minkä takia minä maksan liian aikaisin. "Eräpäivä ei ole vielä", hän sanoi. Kerroin hänelle, että maksan vuokran heti, jotta sen kanssa ei tule mitään ongelmia. Myös muut laskut maksoin eräpäivään mennessä. Silti olen kerran elämässä joutunut kodittomaksi. Pienen lapsen kanssa. Tämä ei tapahtunut Suomessa, mutta kodittomuus on suurin pelkoni vielä nytkin. Voisin ehkä elää ilman säjhköä, jos olisi pakko, jopa pimeinä talvikuukausina, mutta en ilman kotia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää häätääkin, jos ei maksa vuokrua tai elää rauhattomasti. Häätöön tarvii melkoista välinpitämättömyyttä. Usein vuokravelka ehtii kertyä useita tuhansia tai levottomuuden vuoksi on jouduttu varoittamaan useasti. Häätö voisi olla paljon nopeampi toimi.
Ei silti pitäisi joutua kodittomaksi. Elämänhallinta voi pettää syystä tai toisesta. Ehkä mielenterveyden romahtaminen, masennus, työttömyys syinä.
Asunto menee niin sitten menee kyllä kaikki
Valitettavasti näin vuokran antajan kannalta asiaa ajatellen niin minä en ole kenenkään vuokrien maksaja, enkä vastuussa vuokralaisten taloudellisesta, henkisestä enkä fyysisestä tilasta. Kohtuutonta edes vaatia oikeutta asua ilmaiseksi minun kustannuksellani. Kääntykää vanhempienne puoleen, vastuu on heidän.
Kuule monet vanhemmat auttavat koko ajan täysi-ikäisiä lapsiaan. Ostetaan näille ruokaa tai takki tms. Aika harvoilla on varaa maksella toisen ihmisen vuokria jatkuvasti. Hyvin varakkaat pystyvät tekemään sen, mutta heidän lapsensa eivät ehkä joudu noin pahaa tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Myös muut vuokranantajat korottaa vuokria, Heka ei ole sen edullisempi vaikka joillain on harhakuvitelmia edelleen edullisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Naisten vika kun heittävät juopot ukkonsa pihalle. Miehen elämänhallinta on ollut ulkoistettuna rouvan harteille ja kun kukaan ei vahdi, että viinaa ei kulu liikaa, mies juokin sitten sen vuokraluukun ja työn altaan.
Siinä ei sitten niin vaan enää kiivetä yhteiskunnan toimivalle puolelle takaisin
AA-kerho, jos miehellä on sen verran älliä, että ymmärtää mennä sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla on jopa tyhjiä kerrostaloja. Sieltä löytyy asuntoja. Ei kukaan jää Suomessa asunnottomaksi, jos aidosti yrittää löytää pienemmän asunnon. Pitää vaan ymmärtää katsoa asuntoja Helsingin ulkopuolelta, jos on Hekalta saanut häädön.
Tyhjälläkin kerrostalolla on omistaja ja tämä tuskin hyvä katsoo kun jotain väkeä muuttaa sinne omin nokkineen. Yleensä jos kerrostalo on tyhjillään niin se joko remontoidaan tulevaisuudessa tai jyrätään maan tasolle. Kummassakaan tapauksessa poliisit saapuvat häätämään roskat pihalle.
Kummassakaan 🤦🏼 opettele suomen alkeet.
Koko ajan vaan paranee, tämä on vasta alkua!
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla on jopa tyhjiä kerrostaloja. Sieltä löytyy asuntoja. Ei kukaan jää Suomessa asunnottomaksi, jos aidosti yrittää löytää pienemmän asunnon. Pitää vaan ymmärtää katsoa asuntoja Helsingin ulkopuolelta, jos on Hekalta saanut häädön.
Ystäväni ystävä eron jälkeen joutui ahtaalle. Laittoi asuntonsa vuokralle, myi irtaimistoaan ja muutti sukulaisen kotiin Mikkeliin asumaan, maksaa vain yhtiövastikkeen. Asunto oli koko ajan myynnissä ja meni, oliko yht 5 v ollut myynnissä.
Eräs ystävä asuu n 10-15 km Kuopion keskustasta. Rivitalossa sähkölämmitys. Asunto oli pari v myynnissä. Ystäväni maksaa vuokraa 60 neliön kaksio 600 ja asunto on koko ajan myynnissä. Ystäväni on asunut yli 5 v.
Vst tapauksia on paljon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heka ei ole mitenkään poikkeus jos häiriköi tai/ja jättää vuokrat maksamatta että, häätö tulee. Sama se on kaikilla muillakin.
On heka poikkeus. Ovat erittäin asukasystävällisiä ja ymmärtäisiä kun syyt häätöön on asialliset eikä ne tavalliset. Kunnon kansalainen ei hekalta häätöä saa. Ellei systemaattisesti kuse asioitaan ja se vaatii jo vähön yritystä ja toistuvia vääriä valintoja.
Ei ole poikkeus. Olen ollut asukasaktiivina Hekalla aika kauan joten tiedän paremmin miten asiat on. Häätö tulee yhtälailla kaikilla vuokranantajille.
Hekalla paikoin korkeammat vuokrat kuin vapailla markkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää häätääkin, jos ei maksa vuokrua tai elää rauhattomasti. Häätöön tarvii melkoista välinpitämättömyyttä. Usein vuokravelka ehtii kertyä useita tuhansia tai levottomuuden vuoksi on jouduttu varoittamaan useasti. Häätö voisi olla paljon nopeampi toimi.
Ei silti pitäisi joutua kodittomaksi. Elämänhallinta voi pettää syystä tai toisesta. Ehkä mielenterveyden romahtaminen, masennus, työttömyys syinä.
Asunto menee niin sitten menee kyllä kaikki
Valitettavasti näin vuokran antajan kannalta asiaa ajatellen niin minä en ole kenenkään vuokrien maksaja, enkä vastuussa vuokralaisten taloudellisesta, henkisestä enkä fyysisestä tilasta. Kohtuutonta edes vaatia oikeutta asua ilmaiseksi minun kustannuksellani. Kääntykää vanhemp
Pääsy lääkäriin helpommaksi. Pääsy psyk hoitoon helpommaksi ja ennen kaikkea nopeaksi. Niissä tapauksissa tarvitaan apua nyt eikä 7 kuukauden kuluttua. Kotona käyviä tukiryhmiä ja kevyen mallin apua asunnon siivouksessa, konkreettista apua laksujenmaksun seurantaan, että joku kysyy oletko maksanut tämän ja tuon. Ajattelen mallia, että asukas suostuu siihen ja asukas itse on mukana siivoamassa (edes vähäsen) samalla kun tukihenkilöt kuuraavat paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ei me yksityiset vuokranantajat ehkä ollakaan ihan niin kauheita. Itse en ole nostanut vuokraa kolmeen vuoteen vaikka vuokrasopimus sen mahdollistaisi. Tiedän, että monilla on vaikeaa nyt. Onneksi ei ole velkaa sijoitusasunnoista, niin omat kustannukset eivät asuntojen suhteen ole hurjasti nousseet.
Vierailija kirjoitti:
Miksi laiskoja ei nyt nauratakkaan?
Miksi meitä laiskoja laulattaa, helppo raha ja elämä naurattaa oli kivaa olla niin huoleton nyt edessämme häätö on 😂
Koska alkaa lasten huostaanotot?
Se on niille pikkupaskiaisille ihan oikein.
Kovasydäminen ja raaka kommentti.
Eilen tuli itku, kun luin Hesarin jutun. Häädetyissä on varmasti todella sairaita ja vanhuksia, ihmisiä, joilla elämänhallinnan kanssa isoja vaikeuksia ja jotka eivät yksinkertaisesti yksin kykene hoitamaan asioitaan.
Voin kuvitella, kuinka oman pienen omaisuuden ja siinä joukossa vähäisten muistojen joutuminen kaatopaikalle on se viimeinen elämässä pitävä oljenkorsi, joka katkeaa.
Itku tulee tätäkin kirjoittaessa, *aatana, omassa lämpimässä asunnossa.