Kansaneläke katkaistaan EU-lta salaa
Hallitus ei aio mainita mitään EU:ssa kansaneläkkeen lakkauttamisesta EU:n alueella vaan se tehdään salaa eikä listata sosiaaliturva-asetuksen liitteisiin. Kansaneläke vain pokkana poistetaan päivityksen yhteydessä liitteistä. Myöhemmin vasta sitten ilmoitetaan, että kansaneläke onkin vähimmäisetuus. Näin on kirjattu lakiesitykseen. Siten turhat spekuloinnitkin siitä, onko kansaneläke ylipäätään laillisesti ja takautuvasti muutettavissa vähimmäisetuudeksi jää kokonaan EU-oikeudellisesti käsittelemättä ja listaamatta EU-käytäntöjen piiriin. Pitää varmaan sitten kansaneläkeläisten itse ilmoittaa asiasta EU-tasolle. Tällaisesta kierosta menettelystä saattaa koitua Suomelle sanktioita.
Lainaus lakitekstistä:
Vähimmäisetuutta koskevassa sosiaaliturva-asetuksen 58 artiklassa ei edellytetä sen soveltamisalaan kuuluvien etuuksien listaamista sosiaaliturva-asetuksen liitteisiin. Kansallisen lainsäädännön tarkastelun ja muutosten takia sosiaaliturva-asetuksen liitteiden seuraavan ajantasaistamisen yhteydessä liitemääräyksiä tulee päivittää siten, että kansaneläkettä koskevat erityissäännöt poistetaan liitteistä. Ehdotetun muutoksen voimaantultua Suomen tulee ilmoittaa Euroopan komissiolle vuosittain annettavassa ilmoituksessa, että kansaneläke on sosiaaliturva-asetuksen 58 artiklan mukainen vähimmäisetuus.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_128+2024.aspx
Mitä mieltä olette menettelystä.
Kommentit (7900)
Maksat vain 22 prosenttia omasta eläkkeestäsi, maksoit mitä maksoit. Loput eläkkeestäsi on sosiaalitukea kuten muillakin eläkeläisillä. Maksathan sinä muutenkin veroja kuten kaikki kansaneläkeläiset ovat tehneet ja tekevät. Kuten derkkupresidentti Halonen on sanonut: kaikki maksavat ja kaikki saavat. Ei kannattaisi ylpeillä, jos onasta työeläkkeestäsi 80 prosenttia on sosiaalitukea.
Vierailija kirjoitti:
Maksat vain 22 prosenttia omasta eläkkeestäsi, maksoit mitä maksoit. Loput eläkkeestäsi on sosiaalitukea kuten muillakin eläkeläisillä. Maksathan sinä muutenkin veroja kuten kaikki kansaneläkeläiset ovat tehneet ja tekevät. Kuten derkkupresidentti Halonen on sanonut: kaikki maksavat ja kaikki saavat. Ei kannattaisi ylpeillä, jos onasta työeläkkeestäsi 80 prosenttia on sosiaalitukea.
Ei ole työeläkkeestä 80 prosenttia sosiaalitukea kun ne rahat sijoitetaan, ei ne missään 0% tilillä ole. Lisäksi minun ikäluokkani kohdalla on ennusteissa, että prosentti nousee 25-30%. Se on totta, ettei se koko työeläkettä suurimmalla osalla kata, pienellä osa itse asiassa kattaa (ei ole ihan suoraviivainen laskelma). En voi valita työeläkejärjestelmää tai osallistunko siihen, mutta on minulla sitten omia säästöjä ja sijoituksia sen ulkopuolella.
Ei työeläkemaksu ole mitään veroa kun se menee työeläkejärjestelmään, eikä valtion budjettiin. Maksan veroa sitten suoraan valtiolle 40% ja epäsuorasti työnantajamaksuilla sun muilla niin, että yli 50% lähtee palkastani muualle. Kuten tulonsiirtona näille vapaamatkustajille eli kansaneläkeläisille, joita ei huvittanut itse maksaa osuuttaan eläkkeestään.
Se sijoitettu raha antaa vain 22 %, loput on sosiaalitukea, joka tehdään yhden mutkan takaa. Kaikki maksavat veroja, et ole mitenkään poikkeavassa asemassa ja mitä omiin sijoituksiisi tulee tai mitä kansaneläkeläisten sijoituksiin tulee, ei millään muuta sitä tosiasiaa, että kaikki eläkkeet ovat sosiaaliavustuksia. Tulet huomaamaan sen hyvin pian, kun seuraavaksi käydään työeläkkeitten kimppuun. Lopputulos on joka tapauksessa se, että mitä eläkkeitä Suomeen maksetaan se pitää maksaa myös EU:hun.
Vierailija kirjoitti:
Se sijoitettu raha antaa vain 22 %, loput on sosiaalitukea, joka tehdään yhden mutkan takaa. Kaikki maksavat veroja, et ole mitenkään poikkeavassa asemassa ja mitä omiin sijoituksiisi tulee tai mitä kansaneläkeläisten sijoituksiin tulee, ei millään muuta sitä tosiasiaa, että kaikki eläkkeet ovat sosiaaliavustuksia. Tulet huomaamaan sen hyvin pian, kun seuraavaksi käydään työeläkkeitten kimppuun. Lopputulos on joka tapauksessa se, että mitä eläkkeitä Suomeen maksetaan se pitää maksaa myös EU:hun.
En tiedä mikä on sosiaaliavustuksen määritelmä, mutta kyllä tulevasta työeläkkeestäni leijonanosan olen itse maksanut, vaikken kaikkea. Onhan se pyramidijärjestelmä, jossa tulevat sukupolvet kantavat aina isomman taakan.
Jos on eläkemaksuina maksanut 15000€/v * 50v = 750000€ omaa eläkettäni, päälle vielä keskimääräinen tuottoprosentti (ollut Suomen pörssissä n. 6% historiassa), niin kyllä niihin rahoihin minulla on moraalinen oikeus ja vapaus päättää mitä niillä teen. Paljon mieluummin olisin ne rahat itse sijoittanut ja tallettanut kuin että ne kierrätetään Suomen työeläkejärjestelmän kautta ja läpi. Mutta en minä sitä voi valita.
Sen sijaan kansaneläkeläisellä ei ole mitään rahaa itse ns. ansaittu, vaan kaikki tulevat kuin Manulle illallinen valtion menobudjetista. Muut maksavat, vaikka ei ole pannut tikku rastiin oman vanhuuden elannon eteen.
Saisi hallitus nyt riihessä leikata ja kunnolla kansaneläkkeestä tässä taloustilanteessa. Liian pitkään on päästetty heidät vapaamatkustamaan ilman, että ovat talkoissa mukana. Aloitetaan vaikka indeksijäädytyksellä, joka olisi toistaiseksi voimassa.
**
En tiedä mikä on sosiaaliavustuksen määritelmä, mutta kyllä tulevasta työeläkkeestäni leijonanosan olen itse maksanut, vaikken kaikkea. Onhan se pyramidijärjestelmä, jossa tulevat sukupolvet kantavat aina isomman taakan.
Jos on eläkemaksuina maksanut 15000€/v * 50v = 750000€ omaa eläkettäni, päälle vielä keskimääräinen tuottoprosentti (ollut Suomen pörssissä n. 6% historiassa), niin kyllä niihin rahoihin minulla on moraalinen oikeus ja vapaus päättää mitä niillä teen. Paljon mieluummin olisin ne rahat itse sijoittanut ja tallettanut kuin että ne kierrätetään Suomen työeläkejärjestelmän kautta ja läpi. Mutta en minä sitä voi valita.
Sen sijaan kansaneläkeläisellä ei ole mitään rahaa itse ns. ansaittu, vaan kaikki tulevat kuin Manulle illallinen valtion menobudjetista. Muut maksavat, vaikka ei ole pannut tikku rastiin oman vanhuuden elannon eteen.**
Nimenomaan, sinulla on vain moraalinen oikeus. Sinä maksat eläkkeellä olevien eläkkeen. Tämä pyramidihuijaus tai ketjukirje rahastoi rahat, siten että vain 22 % tulee sijoitetusta rahasta sinun eläkkeeseesi. Vast`ikään tehty ehdotus, että itse maksetut eläkkeet voisi sijoittaa itse edes osittain tai että järjestelmää muutettaisiin enemmän sijoitusperäiseksi sai täystyrmäyksen kun todettiin, että jotkut eivät saisi mahdollisesti ollenkaan eläkettä ja toiset taas sijoittaisivat muualle kuin mikä Suomea hyödyttäisi. Jos eläkejärjestelmästämme luovutaisiiin kaikki jo maksetut eläkekertymät, jotka on sijoitettu riittäisivät eläkkeitten maksamiseen vain kuudeksi vuodeksi, jonka jälkeen kukaan ei saisi mitään eläkkeitä Suomessa. Se, että joku olisi vapaamatkustaja tai ei, on haihattelua. Se, jota järjestelmä ei miellytä voi yrittää onneaan aidossa markkinatalousmaassa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tämä Sanni Grahn-Laasonen on pyytänyt Kelalta ehdotuksia, mistä vielä voisi leikata. Mitä jos nämä asiantuntijat sanovat, että ei mistään voi enää leikata ilman, että kustannukset kasvavat. Eihän ministeri sellaista puhetta kuuntele. Kansaneläkkeen katkaisun yhteydessä Kela sanoi aivan selvästi, että se voi olla ristiriidassa EU-säännösten kanssa ja paljon oikeusjuttuja on tulossa. Näillä asiantuntijanäkemyksillä ei ollut mitään merkitystä. Ministeri luotti, että oikeuslaitos toimii hänen haluamallaan tavalla, mutta ei ottanut huomioon EU:n oikeusturvaa.
Vastatkoon Sanni Grahn-Laasonen vaan ihan itse laatimistaan leikkauksista sotkematta Kelaa leikkauslain tekijäksi. Hän on jo nyt asettanut Kelan aivan kestämättömään tilanteeseen EU:hun nähden kansaneläkkeen katkaisulaillaan, jolla Kelaa estettiin noudattamasta vakiintuneita eläkepäätöksiään ja maksamasta luvattuja kansaneläkkeitä jäsenmaihin sairaille ja vanhoille ihmisille. Sanni Grahn-Laasosen tapa suitsia budjettilailla riippumattoman laitoksen toimivaltaa ja legimiteettiä EU:n virallisena yhteyspisternä pitää selvittää. Kela ei ole vastuussa Sannille vaan EU:lle.
Ylen haastattelussa sosiaali- ja terveyspolitiikan professori Juho Saari Tampereen yliopistosta sekä THL:n tutkimuspäällikkö Tervola löytävät mahdollisia säästökohteita kansaneläkkeestä, vammaistuista sekä eläkeläisten asumistuesta:
Jos uusia leikkauksia tehdään, katse pitääkin kohdistaa muihin tuensaajaryhmiin. Esimerkkeinä Saari nostaa lapsilisät ja vammaistuet.
Leikkuri ei ole vielä iskenyt täydellä voimalla myöskään poliitikoille erityisen vaikeaan kohteeseen: eläkeläisten etuuksiin.
Sieltä löytyy tämä niin sanotusti vanha riesa eli eläkkeensaajan asumistuen ja muun väestön asumistuen erilaiset säännöt, Saari sanoo.
Eläkeläiset ovat suurelta osin jääneet vielä leikkausten ulkopuolelle. Heidän etuuksiinsa koskemiseen ei kuitenkaan välttämättä löydy poliittista tahtoa, Tervola pohtii.
Kun mediassa eri palavereissa puhutaan, että eläkkeisiin ei ole koskettu, niin kaikki vaan hymistelevät eikä koskaan mainita, että 24.000 katkaistiin kansaneläke kokonaan. He eivät siis tiedä tai sitten nämä ihmiset ovat niin vähäpätöisiä, ettei he ole edes mainitsemisen arvoisia. Mitä tulee Suomessa asuviin kansaneläkeläisiin, niin sitäkään ei tunnusteta, että heidän liikkumisvapautensa leikattiin. On äärimmäisen loukkaavaa, että jatkuvasti hoetaan, että eläkkeisiin ei ole koskettu vaikka kansaneläke on katkaistu 24.000 ihmisen erikoisryhmäksi muutetulta, puolustuskyvyttömältä joukolta kokonaan. Tyypillistä suomalaista itsesensuuria.
Nämä mediakeskustelut on hyvä linkittää komissiolle näyttönä kansaneläkkeen katkaisun uhrien olemassaolon eliminoimisesta ja asiantuntijoiden kuin myös median itsesensuurista.
Eihän eläkeläisiltä siinä leikattu, vaan kansaneläkeläisiltä. Eikä heiltäkään leikattu, vaan tilkittiin porsaanreikä, jossa sosiaaliavustuksia siirtyi rajan yli vieraisiin maihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tämä Sanni Grahn-Laasonen on pyytänyt Kelalta ehdotuksia, mistä vielä voisi leikata. Mitä jos nämä asiantuntijat sanovat, että ei mistään voi enää leikata ilman, että kustannukset kasvavat. Eihän ministeri sellaista puhetta kuuntele. Kansaneläkkeen katkaisun yhteydessä Kela sanoi aivan selvästi, että se voi olla ristiriidassa EU-säännösten kanssa ja paljon oikeusjuttuja on tulossa. Näillä asiantuntijanäkemyksillä ei ollut mitään merkitystä. Ministeri luotti, että oikeuslaitos toimii hänen haluamallaan tavalla, mutta ei ottanut huomioon EU:n oikeusturvaa.
Vastatkoon Sanni Grahn-Laasonen vaan ihan itse laatimistaan leikkauksista sotkematta Kelaa leikkauslain tekijäksi. Hän on jo nyt asettanut Kelan aivan kestämättömään tilanteeseen EU:hun nähden kansaneläkkeen katkaisulaillaan, jolla Kelaa estettiin noudattamasta vakiintuneita eläkepäätöksiään ja m
Absurdi väite, että voitaisiin saavuttaa jokin piste, jolloin ei voisi enää leikata ja vähentää syömävelkaa. Aina voi leikata, mutta helppoja kohteita ei ole paljon ja leikkaukset alkavat aiheuttaa kielteisiä sivuvaikutuksia.
Miksi kansaneläkeläiset saavat eläkeläisen asumistukea, jos se ei kerran ole eläke?
Vierailija kirjoitti:
Miksi kansaneläkeläiset saavat eläkeläisen asumistukea, jos se ei kerran ole eläke?
Kun puhutaan eläkkeiden leikkaamisesta, se tarkoittaa pääsääntöisesti työeläkettä. Kun puhutaan sosiaaliturvan uudistamisesta, koskee usein myös kansaneläkettä.
https://www.kela.fi/elakkeensaajan-asumistuki#kuinka-paljon-voit-saada-elakkeensaajan-asumistukea
Voitko saada eläkkeensaajan asumistukea?
Voit saada eläkkeensaajan asumistukea, jos asut vakinaisesti Suomessa, olet pienituloinen ja saat eläkettä, joka oikeuttaa eläkkeensaajan asumistukeen.
Eläkkeensaajan asumistukeen oikeuttavia eläkkeitä ovat esimerkiksi
Kelan maksama vanhuuseläke ja varhennettu vanhuuseläke
Kelan maksama kuntoutustuki ja työkyvyttömyyseläke
Kelan maksama takuueläke
Kelan maksama leskeneläke
työeläkelaitoksen maksama vanhuuseläke ja varhennettu vanhuuseläke
työeläkelaitoksen maksama täysi kuntoutustuki, täysi työkyvyttömyyseläke ja työuraeläke
työeläkelaitoksen maksama leskeneläke
lakisääteisen tapaturmavakuutuksen, lakisääteisen liikennevakuutuksen tai sotilasvammalain perusteella maksettava leskeneläke tai huoltoeläke.
Seuraavat eläkkeet oikeuttavat eläkkeensaajan asumistukeen, jos ne on myönnetty täyden työkyvyttömyyden perusteella ja niitä maksetaan jatkuvasti (vähintään 6 kuukauden ajalta yhtäjaksoisesti):
lakisääteisen tapaturmavakuutuksen perusteella maksettava tapaturmaeläke ja elinkorko
lakisääteisen tapaturmavakuutuksen perusteella maksettava kuntoutusraha (kuntoutusraha oikeuttaa eläkkeensaajan asumistukeen vasta vuoden kuluttua tapaturman sattumisesta).
Lisäksi eläkkeensaajan asumistukeen oikeuttavat edellä kerrottuja eläkkeitä ja korvauksia vastaavat etuudet, jotka maksetaan ulkomailta.
Et voi saada eläkkeensaajan asumistukea, jos saat pelkästään esimerkiksi osatyökyvyttömyyseläkettä tai osittaista varhennettua vanhuuseläkettä (OVE).
Kelasta kaiketi irtisanottiin EU-osaajat, koska kansaneläke jäsenmaihin katkaistiin ja kyseinen osaamiskeskus lopetettiin. Säästö? kun piti perehdyttää koko henkilökunta uuden lain takautuvasti huomioon otettavien tulojen kiemuroihin. Siihen hupeni kansaneläkeläisiltä takavarikoidut rahat, eikä riitä, ei millään.
Vierailija kirjoitti:
https://www.kela.fi/elakkeensaajan-asumistuki#kuinka-paljon-voit-saada-elakkeensaajan-asumistukea
Voitko saada eläkkeensaajan asumistukea?
Voit saada eläkkeensaajan asumistukea, jos asut vakinaisesti Suomessa, olet pienituloinen ja saat eläkettä, joka oikeuttaa eläkkeensaajan asumistukeen.
Eläkkeensaajan asumistukeen oikeuttavia eläkkeitä ovat esimerkiksi
Kelan maksama vanhuuseläke ja varhennettu vanhuuseläke
Kelan maksama kuntoutustuki ja työkyvyttömyyseläke
Kelan maksama takuueläke
Kelan maksama leskeneläke
työeläkelaitoksen maksama vanhuuseläke ja varhennettu vanhuuseläke
työeläkelaitoksen maksama täysi kuntoutustuki, täysi työkyvyttömyyseläke ja työuraeläke
työeläkelaitoksen maksama leskeneläke
lakisääteisen tapaturmavakuutuksen, lakisääteisen liikennevakuutuksen tai sotilasvammalain perusteella maksettava lesken
Huomaatteko, Kelan sivuilla kansaneläke on täysin yhdenvertainen työeläkkeen kanssa. Näin on myös EU:hun informoitu. Ne ovat erilaisia, mutta samanarvoisia maastaviennin ja sosiaaliturvan näkökulmasta ja tämä on se kohta, missä rikkomus tapahtui kun kansaneläke katkaistiin ja tällä perusteella kirvausvelvollisuus on syntynyt ja lisää syntyy. Muitakin perusteita korvausvelvollisuudelle on jokaisen yksittäisen tapauksen kohdalla vielä erikseen. Katkaisu oli lottovoitto henkensä ja terveytensä säilyttäneille taistelukuntoisille. Siksi myös muistisairaita, vammaisia, heikkoja, heiveröisiä, pelästyneitä, köyhiä, yksin jääneitä ja menehtyneitä ei saa unohtaa vaan heidänkin puolestaan on taisteltava kasvotonta vallankäyttäjää vastaan.
Kansaneläke maksetaan Suomen kansalle sen kotimaahan. Ei se ole missään diasporassa Espanjassa.
Aika taitavasti hallitus on onnistunut kanavoimaan kansan turhautuneisuuden ja vihan Espanjassa asuvien vanhusten ja vammaisten päälle.