YLE : Hallituksen leikkaukset ajaneet Tamperelaiset nälänhätään - toistuuko 1800 luvun suuret nälkävuodet?
Hallituksen leikkaukset sosiaaliturvaan näkyvät ruoka-avun tarvitsijoissa. Näin kertoo Tampereen seurakuntayhtymän ruoka-avun asiantuntija Marja Palkonen.
Autonkuljettajamme ja jakajamme ovat kertoneet, että on ollut tilanteita, joissa ihminen on alkanut välittömästi syömään saatuaan ruokakassin. Ihan tällaisia tilanteita ei ole aikaisemmin ollut, Palkonen sanoo.
Palkosen mukaan ruoka-avussa on tällä hetkellä kaikenlaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä: on lapsiperheitä, yksinäisiä, työttömiä ja vanhuksia.
Eniten leikkaukset iskevät heikoimmassa asemassa oleviin.
Nälkä näkyy ja se tulee näkymään yhä enemmän loppuvuodesta, Palkonen sanoo.
Kommentit (429)
Kuulostaa siltä että tamperelaisten pitäisi unohtaa punainen menneisyys ja mennä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että tamperelaisten pitäisi unohtaa punainen menneisyys ja mennä töihin.
Et sitten fiksumpaa keksinyt? Sääliö.
Lehdenjakelu
Postinjakelu
Siivous
Myyjä
IT-tuki
Töitä löytyy kyllä.
Vierailija kirjoitti:
No kun Tampereen katukuvaa katsoo, niin porukka saisi nähdä enemmänkin nälkää.
Katson tässä ikkunasta ja tuollas sisäpihalla tuo 10 henkinen joukko pitkäaikaistyöttömiä polttaa tupakkaa ihan ketjuna, että en puhuisi nälänhädästä jos voi heittä yli 500e kuussa savuna ilmaan.
Vierailija kirjoitti:
Lehdenjakelu
Postinjakelu
Siivous
Myyjä
IT-tuki
Töitä löytyy kyllä.
No, mitä sinä vielä siinä istut? Mene töihin.
Vierailija kirjoitti:
Aina kun oikeisto on vallassa niin suomi on ajautunut taloudelliseen kurimukseen ja eipä perskokkare hallitus tuonut siihen muutotosta.
Paitsi että Sipilän hallitus jätti valtion talouden selvästi parempaan kuntoon kuin vasemmistohallitukset.
tämän päivän nälänhätä johtuu ahneudesta ja kylmyydestä (ihmisen).
No, Marinin hallitus sai ainakin Helsingissä nelinkertaistettua leipäjonot, mutta sitten lyhensivät niitä lopettamalla Hurstilta kaikki avustukset...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun oikeisto on vallassa niin suomi on ajautunut taloudelliseen kurimukseen ja eipä perskokkare hallitus tuonut siihen muutotosta.
Paitsi että Sipilän hallitus jätti valtion talouden selvästi parempaan kuntoon kuin vasemmistohallitukset.
paitsi että kun jokin lainaerä jätettiin nostamatta, se oli "säästämistä". Onko Kiky jo unohtunut?
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole nälänhätää sellaisena kuin se normaalisti ymmärretään.
On se nyt yhtä perkelettä, että moderointi ei toimi.
Miksi ihmiset ei mene töihin tai perusta yrityksiä jotta ei tarvitsisi tukia saada yhteiskunnalta?
Miksi siis vassarit vain uhriutuu eikä ne tee mitään sen eteen että he saisivat katkaistua napanuoransa kelasta tai sossusta?
Niin ja ainoa raha mitä olen yhteiskunnalta saannut on armeijan päiväraha, olen aina elättänyt itseni työllä.
Noissa käy myös ihmisiä, jotka tulisivat toimeen omillaan. Muutamalle sukulaiselle ruokajonot on hauska harrastus ja keino saada kaikkea ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Noissa käy myös ihmisiä, jotka tulisivat toimeen omillaan. Muutamalle sukulaiselle ruokajonot on hauska harrastus ja keino saada kaikkea ilmaista.
Niinpä, he vievät leivän toisen suusta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole nälnhätää sellaisena kuin mitä se normaalisti ymmärretään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset ei mene töihin tai perusta yrityksiä jotta ei tarvitsisi tukia saada yhteiskunnalta?
Miksi siis vassarit vain uhriutuu eikä ne tee mitään sen eteen että he saisivat katkaistua napanuoransa kelasta tai sossusta?
Niin ja ainoa raha mitä olen yhteiskunnalta saannut on armeijan päiväraha, olen aina elättänyt itseni työllä.
Niin, haluatko mitalin vai kunniamaininnan?
No, mä olen keikkaa tekevä tamperelainen laitoshuoltaja/monipalvelutyöntekijä, ja mun te-virkailijani on koko vuoden sanonut, että tilanne on täällä karmea, avoimien työpaikkojen määrä on puolittunut samalla kun työttömien työnhakijoiden määrä on kaksinkertaistunut. Se kuuluisa työttömän velvollisuuskin on mulla ns työvoimapula-alalla 2 paikkaa kuussa, koska tilanne on niin huono.
Tosiasiassa mitään työvoimapulaa ei ole, koska sekä hyvinvointialue että laitoskeittiöt eivät rekryä toinen jatkuvien yt:iden ja toinen niiden kerrannaisvaikutusten vuoksi. Odotellaan yksiköiden sulkemista. Mullakin on ollut vähän hiljaisempaa, ei ihan valittavaksi asti keikkaa kuten viime vuonna. Joten, jos meillä ammattilaisilla on nahkeaa, aika toivotonta on niillä, jotka yrittävät hommiin vailla alan koulutusta tai kokemusta.
Mielessä kummittelee edelleen hiljan tapaamani opiskelija, joka oli hakenut 6 kk ajan mitä tahansa työtä Helsingistä. Ikkunanpesuhommiin oli ollut toistatuhatta hakijaa, ei päässyt jatkoon.
Persut taas puolustamassa hallitusta ja haukkuu samalla erityisesti köyhiä, vasemmistoa ja tietenkin ulkomaalaisia.
Vieläkin kiljuvat, että kaikki on Marinin vika, vaikka moiset harhaluulot on jo monesti todistettu vääräksi, ihan faktoilla.
Persut ainoastaan haastavat riitaa eivätkä näe sinimustassa kuplassaan todellisuutta.
Jos persut olisivat rehellisiä Suomalaisia miehiä, niin myöntäisivät omat virheensä. Sen sijaan nuo paksukalloiset syyttävät aina muita. Ihan joka asiassa.
Eikö muka pidä paikkaansa, että nykyhallituksen aloittaessa kaikki rupesi meneen pieleen? Sitä totuutta on turha yrittää vääntää edellisen hallituksen, tai kenenkään muunkaan syyksi.
Vierailija kirjoitti:
No kun Tampereen katukuvaa katsoo, niin porukka saisi nähdä enemmänkin nälkää.
Lihavankin pitää syödä joka päivä tai sairastuu. Sehän se vasta kallista on.
Mistä kuvittelet niitä töitä löytyvän? Oma puolisoni ei haluaisi maata kotona mutta ei ole töitä löytynyt vaikka miten yrittää. Ei ole masennusta, väsymystä, burn outia tai estettä. Totta kai haluaisimme säilyttää tulotason, kun on asuntolainat ja muut mutta käytännössä kaikki on minun harteillani. Sinunkaltaistesi asenne on todella kylmäävä ja v-mäinen.