YLE : Hallituksen leikkaukset ajaneet Tamperelaiset nälänhätään - toistuuko 1800 luvun suuret nälkävuodet?
Hallituksen leikkaukset sosiaaliturvaan näkyvät ruoka-avun tarvitsijoissa. Näin kertoo Tampereen seurakuntayhtymän ruoka-avun asiantuntija Marja Palkonen.
Autonkuljettajamme ja jakajamme ovat kertoneet, että on ollut tilanteita, joissa ihminen on alkanut välittömästi syömään saatuaan ruokakassin. Ihan tällaisia tilanteita ei ole aikaisemmin ollut, Palkonen sanoo.
Palkosen mukaan ruoka-avussa on tällä hetkellä kaikenlaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä: on lapsiperheitä, yksinäisiä, työttömiä ja vanhuksia.
Eniten leikkaukset iskevät heikoimmassa asemassa oleviin.
Nälkä näkyy ja se tulee näkymään yhä enemmän loppuvuodesta, Palkonen sanoo.
Kommentit (429)
Vierailija kirjoitti:
Voisikohan noihin jakeluihin lahjoittaa särkylääkkeitä lapsille. Jos vaikka olisin farmaseuttina antamassa neuvontaa.
Ei varmaan? Ehkä sitten kun lääkkeet tulee marketteihin?
Särkylääkkeitä lapsille, hyvä idea.
Vierailija kirjoitti:
Nälkävuosista tulikin mieleen, että kukaan ei ole niiden jälkeen kuollut nälkään. Silti vasemmisto on tehnyt 120 vuotta politiikkaa sanomalla "köyhät kuolee nälkään".
Aatelkaa, jos persut syyttäisi mmuuttajia rikoksista eikä yhtään mmuuttajan rikosta olisi tehty 120 vuoteen. Nyt jo kauhea huuto ja parku totuuden kertomisesta, vaikka mmuuttajat ovat rikostilastojen kärjessä.
Miten niin huuto ja parku?! Muualta tulleet todellakin ovat monen rikostilaston kärjessä, olen vasemmistolainen ja ihan helposti tuon myönnän.
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen tempaukset ajavat kansan ahdinkoon jollaista ei olla pitkään aikaan nähty. Ketkä kuspäät äänestivät ne idiootit valtaan?
Joo,otetaan vielä enemmän velkaa ja jaetaan kaikille vaikka 6 tonnia,muutama viikko menee,taas uudet 6 tonnia,ei olla köyhiä eikä kipeitä enää,ainut pikku miinus,pitäis löytää maksaja tälle touhulle.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko tamperelaisten aika ryhtyä itse tekemään jotain , esim työtä. Onko suomalaisista tullut niin kyvytöntä kansaa etteivät itse pysty enää itseään elättämään.
Työstä pitää saada palkka, ei sillä muuten elä. Ja palkkatöitä ei riitä kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä työnhakijoita oli elokuussa 30 100 enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna, kertoo työ- ja elinkeinoministeriö. Työttömiä työnhakijoita oli elokuun lopussa kaikkiaan 279 600. Tiedot käyvät ilmi työ- ja elinkeinoministeriön Työllisyyskatsauksesta.
Elokuussa oli avoinna 54 300 työpaikkaa. Se on 60 100 vähemmän kuin vuosi sitten.
Hyvin sujuu hallituksen 100 000 työpaikan vähentämisohjelma. Sitten vain tukia lisää leikkaamaan.
Nytkin alkuvuoden aika Suomeen muuttaneita ulkomailta 22000 henkilöä,menevät suoraan sorvin ääreen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä työnhakijoita oli elokuussa 30 100 enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna, kertoo työ- ja elinkeinoministeriö. Työttömiä työnhakijoita oli elokuun lopussa kaikkiaan 279 600. Tiedot käyvät ilmi työ- ja elinkeinoministeriön Työllisyyskatsauksesta.
Elokuussa oli avoinna 54 300 työpaikkaa. Se on 60 100 vähemmän kuin vuosi sitten.
Hyvin sujuu hallituksen 100 000 työpaikan vähentämisohjelma. Sitten vain tukia lisää leikkaamaan.
Nytkin alkuvuoden aika Suomeen muuttaneita ulkomailta 22000 henkilöä,menevät suoraan sorvin ääreen.
Miksi vihervasemmisto haluaa niitä lisää? Miksi ei halua että suomalainen työtön pääsisi töihin? Ei tarvitsisi seisoa leipäjonossa, vaan siitä vaan kävelisi kauppaan tilipäivänä ja ostaisi oikeata ruokaa
Vierailija kirjoitti:
Tämmöistä se on kun ihmiset on uusavuttomia ja tottuneet siihen, että raha tulee seinästä. Sitten kun tukia vähennetään, niin märinä alkaa. Pitkäaikaissairaiden ja -työttömien ei tarvitse asua isojen kaupunkien keskustoissa, joissa asumiskulut ovat korkeimmat. Tupakkaan ja viinaan kyllä riittää rahat. Lapsia väännetään ankeisiin oloihin, vaikka ei ole ollut varaa elättää edes itseään. Yhteiskunnan vika - joo osittain, kun on totutettu elintasoon, johon ei ole ollut varaa. Nyt se sitten kosahtaa kunnolla.
En mistään hinnasta asuisi ison kaupungin keskustassa, voiko kauheampaa asuinpaikkaa olla!! Tupakoi en enkä käytä alkoholia. Lapsia ei ole.
T. Työtön jolla sairauttakin
Kyllä sitä aina on ottajia, jos jotain ilmaiseksi annetaan. Suomalaiset ovat liiankin lihavia. Tuilla elävillä rahat kyllä riittää edelleenkin yksinkertaisiin terveellisiin ruokiin. Mässyihin ei. Jos porukka taas on muualta tulleita, niin aina voivat muuttaa toiseen maahan töitä hankkimaan jos tukirahat täällä eivät riitä riittävään elintasoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistelenko okein että Tampereelta ne asiat alkoi eskaloitumaan alkoi myös 1916?
Kun kansaa oltiin "sopeutettu" olemaan syömättä riittävän kauan
Vapaussota ei alkanut nälänhädästä vaan siitä että vasemmisto halusi liittyä Neuvostoliittoon. Kuten haluatte vielä tänäänkin, ja sen vuoksi olettekin Venäjälle kallellaan.
Kyllä siinä oli paljon muutakin. Työläisiä oli pitkään kohdeltu kuin vierasta sikaa ja kun sitten ruokaa oli liian vähän, monella meni lopulta kuppi nurin.
Ei, vaan vasemmisto halusi liittyä Neuvostoliittoon. Kuten haluatte tänäänkin.
Neuvostoliittoon? Tänään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen tempaukset ajavat kansan ahdinkoon jollaista ei olla pitkään aikaan nähty. Ketkä kuspäät äänestivät ne idiootit valtaan?
Minä. Ja äänestän vastakun niinkauan kuin vasemmisto tarjoaa tilalle intersektionalismia.
Miksi rankaiset vähäosaisia? Moni heistä ei äänestä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampere on punikkien, narkkien ja raiskaajaneekerien saastuttama kaupunki. Sosialismin näyteikkuna.
Luulin siellä olevan kokoomusjohdon. No, aina oppii uutta.
Sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MEILLÄ EI OLE NÄLÄNHÄTÄÄ.
Mutta jos ap sitten ottaisi opiksi ja alkaisi tehdä hyödyllistä työtä, niin jäisi tuo tyhjäpäinen propagandan levittäminen sikseen.
Ei ehkä nälänhätää siinä mielessä kuin jossain Afrikassa mutta kyllä monella on nälkä tässäkin maassa välillä. Minä voisin olla esimerkki: hain sairauslomaa kelasta kun olen kipukroonikko enkä selviä aina arjen toimistakaan. Jos olisin terve, saisin aika helposti töitä. Kela hylkäsi hakemuksen kuukauden odottelun jälkeen, eli siis kk aikana ei mitään tuloja. Nyt voin hakea työmarkkinatukea mutta senkin käsittelyssä mennee kuukausi. Eli käytännössä kaksi kuukautta ilman sentin senttiä. Minulla on onneksi hyvät säästöt joten saan laskut maksettua ajallaan ja ostettua ruokaa. Entä sellainen joka ei ole pystynyt säästämään? Häätö
Missä kohtaa sanoin että täysin kyvytön? Mars takaisin peruskouluun kun lukemisen ymmärtäminen on noin mahdottoman vaikeaa. Taisi eka kerralla jäädä koulu kesken lukihäiriön vuoksi?
Ne töissä klinkkaavat kaverisi ovat vakituisen työn saaneet joskus kymmeniä vuosia sitten, eivät saa sairauslomaa hekään, eikä työnantaja voi irtisanoa, joten vaihtoehdot nolla.
Ja huom! Työkyky ei ollut kommenttini pääpointti vaan se että Kela tekee ihmisistä nälkää näkeviä. Senkin opit huomaamaan kun/jos uskallat mennä takaisin peruskouluun (alaluokilla).
Ruokakasseja haetaan, koska niitä saa ilmaiseksi. Suomalaiset jonottavat ilmaisia muoviämpäreitäkin, joten...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä. Ja äänestän vastakun niinkauan kuin vasemmisto tarjoaa tilalle intersektionalismia.
Miksi rankaiset vähäosaisia? Moni heistä ei äänestä lainkaan.
Miksi tyrkytätte mielisairasta kollektivismianne vähäosaisten auttamisen nimissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun oikeisto on vallassa niin suomi on ajautunut taloudelliseen kurimukseen ja eipä perskokkare hallitus tuonut siihen muutotosta.
Paitsi että Sipilän hallitus jätti valtion talouden selvästi parempaan kuntoon kuin vasemmistohallitukset.
Niin sipilähän otti suunnilleen viimeisenä päivänään miljardeja velkaa, saatiin numerot näyttämään parmmilta kun niitä valikoivasti katsoo. Ja sinun kaltaiset vääristelijät ulvomaan valheita. Sen kepukokkarit osaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minä, en ole kusipää ja Mensan testissä pärjäsin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus syyllistyy kansanmurhaan, tämä on Suomen Holodomor
Joopa joo. Minä olen pitkäaikaistyötön eivätkä leikkaukset näy minun elämässäni millään lailla. Minulla on suurin piirtein saman verran rahaa käytössä kuin aikaisemminkin. Ei siis paljoa, mutta minä olenkin tottunut tulemaan toimeen vähällä kun on ollut pakko ja asumiskustannukseni ovat aina olleet hyväksytyissä rajoissa.
Onko nykyinen "hätä" sitten seurausta siitä kun aikaisemmin Kela ja sosiaalitoimisto eivät noudattaneet asetettuja rajoja vaan maksoivat ihmisille kuukaudesta toiseen ylimääräistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nälkävuosista tulikin mieleen, että kukaan ei ole niiden jälkeen kuollut nälkään. Silti vasemmisto on tehnyt 120 vuotta politiikkaa sanomalla "köyhät kuolee nälkään".
Aatelkaa, jos persut syyttäisi mmuuttajia rikoksista eikä yhtään mmuuttajan rikosta olisi tehty 120 vuoteen. Nyt jo kauhea huuto ja parku totuuden kertomisesta, vaikka mmuuttajat ovat rikostilastojen kärjessä.
Miten niin huuto ja parku?! Muualta tulleet todellakin ovat monen rikostilaston kärjessä, olen vasemmistolainen ja ihan helposti tuon myönnän.
Minäkin myöntäisin muuten, mutta olen aina eri mieltä kuin persut.
Ensimmäinen ratsastaja oli pukeutunut punaiseen viittaan. Hän puhalsi torveen ja julisti, minä olen Viha.
Toinen ratsastaja oli pukeutunut keltaiseen viittaan. Hän puhalsi torveen ja julisti, minä olen Nälänhätä.
Kolmas ratsastaja oli pukeutunut harmaaseen viittaan. Hän puhalsi torveen ja julisti, minä olen Sota.
Neljäs ratsastaja oli pukeutunut harmaaseen viittaan. Hän puhalsi torveen ja julisti, minä olen Kuolema.
- Mukaelma Johanneksen ilmestyksestä
Avainsana: Kipukroonikko ja siksi muka täysin kyvytön huolehtimaan itsestään. Tunnen ihmisiä, joilla on tekoniveliä ja tekevät ontuen ja klinkaten ruumiillista työtä natisematta ja valittamatta