YLE : Hallituksen leikkaukset ajaneet Tamperelaiset nälänhätään - toistuuko 1800 luvun suuret nälkävuodet?
Hallituksen leikkaukset sosiaaliturvaan näkyvät ruoka-avun tarvitsijoissa. Näin kertoo Tampereen seurakuntayhtymän ruoka-avun asiantuntija Marja Palkonen.
Autonkuljettajamme ja jakajamme ovat kertoneet, että on ollut tilanteita, joissa ihminen on alkanut välittömästi syömään saatuaan ruokakassin. Ihan tällaisia tilanteita ei ole aikaisemmin ollut, Palkonen sanoo.
Palkosen mukaan ruoka-avussa on tällä hetkellä kaikenlaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä: on lapsiperheitä, yksinäisiä, työttömiä ja vanhuksia.
Eniten leikkaukset iskevät heikoimmassa asemassa oleviin.
Nälkä näkyy ja se tulee näkymään yhä enemmän loppuvuodesta, Palkonen sanoo.
Kommentit (429)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun oikeisto on vallassa niin suomi on ajautunut taloudelliseen kurimukseen ja eipä perskokkare hallitus tuonut siihen muutotosta.
Paitsi että Sipilän hallitus jätti valtion talouden selvästi parempaan kuntoon kuin vasemmistohallitukset.
paitsi että kun jokin lainaerä jätettiin nostamatta, se oli "säästämistä". Onko Kiky jo unohtunut?
Kikyä arvostelee ne ketkä ei ymmärrä mistä siinä oli kyse: silmänkääntötemppu jolla työn tuottavuus saatiin näyttämään korkeammalta ja ehkä jokunen investointipäätös varmistettua. Kaukonäköistä? Ei. Mutta ihan samaa temppuilua mitä teki seuraava hallitus kun kaunisteli työttömyystilastot mm sisällyttämällä työllisiin kaikki kenellä muutama työtunti kuukaudessa sekä siirtämällä alle 18-vuotiaat jatketun oppivelvollisuuden piiriin.
Ei oikein tiedä itkeä vain nauraa, Euroopan lihavin kansa kuolemassa nälkään.
Vierailija kirjoitti:
Nälkävuosista tulikin mieleen, että kukaan ei ole niiden jälkeen kuollut nälkään. Silti vasemmisto on tehnyt 120 vuotta politiikkaa sanomalla "köyhät kuolee nälkään".
Aatelkaa, jos persut syyttäisi mmuuttajia rikoksista eikä yhtään mmuuttajan rikosta olisi tehty 120 vuoteen. Nyt jo kauhea huuto ja parku totuuden kertomisesta, vaikka mmuuttajat ovat rikostilastojen kärjessä.
Sotien aikaan ihmisiä kylläkin kuoli nälkään.
"Tunnen ihmisiä, joilla on tekoniveliä ja tekevät ontuen ja klinkaten ruumiillista työtä natisematta ja valittamatta."
Minä tiedän paraurheilijan, joka juoksi maratonin tekojaloilla, mitäs siihen sanottavaa?
Vierailija kirjoitti:
-Tampereella ruoka-avun jonottajista jo noin puolet on maahan muuttajia. Heistä yli puolet on ukrainalaisia.
Jännä...
Mutta pakko ottaa mahdollisimman paljon ulkomaalaisia osaajia, ettemme olisi ra sis te ja. Ylellä näyttää olevan tänään oikein erityisen huono päivä. Vai lähtikö vain mopo käsistä muutama viikko sitten.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/724b94bc-cbc7-44d6-b8d3-e87699f47…
Demaritkin vain omaa etuaan ajamassa. paskat kansan köyhyydestä.
Nälkävuodet 2.0: ei siksi että ruokaa ei olisi, vaan siksi ettei siihen ole varaa. Ruokakin lienee Purran mukaan luksusta.
Nälkävuodet ovat olleet koko ajan. Mutta tulee näkyville nyt, kun useampi putoaa samaan rysään eli kuoppaan. Olisi tärkeää että kaikille on kodit, rahat, ei vain ehdollisena joillekin. Patterilämmityksen pitäisi toimia nyt jo, eikä pihistellä sitä, ihmisten kodeissa vetää. Pirkanmaalla kaikkialla ja Suomessa, kaikissa maissa, ihmisten hyvä elämänlaatu olisi tärkeää. Sen sijaan raha menee johonkin mustaan kaivoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen tempaukset ajavat kansan ahdinkoon jollaista ei olla pitkään aikaan nähty. Ketkä kuspäät äänestivät ne idiootit valtaan?
Minä. Ja äänestän vastakun niinkauan kuin vasemmisto tarjoaa tilalle intersektionalismia.
Kun persu oppii yhden sivistyssanan, se hokee sitä niin kauan kuin henki pihisee.
Niinpä. Mutta kuka oikeasti haluaa, että yhteiskunta on kaikkia ihmisiä varten? Eikö sen oikeasti pidäkin mennä niin, että vain hyväosaiset ja kykenevät saavat nauttia helposta elämästä? Koska ovat sen jotenkin ansainneet. Ja huono-osaiset joutavat kärsimään ei-inklusiivisesta kaupungeista. Mieluiten muuttavat pois, jonnekin enämpi maaseudulle, pois hyväosaisten silmistä.
Se vielä, että varakkuus tuntuu paremmalta, kun on oikeasti köyhiä vertailukohteena.
"Jos köyhällä ei ole varaa leipään, niin miksi hän ei osta sitten leivoksia?"
No nämä kävijät tuntuvat olevan enimmäkseen ulkomaalaistaustaisia, eli heille pitäisi saada työtä tarjolle. Monille kielitaidon puute on työn vastaanottamisen este.
Esim. ukrainalaiset kyllä tekisivät työtä, mutta kun jo työn vaatiman pankkitilin avaus on niin vaikeaa, että töihin ei voi ottaa.
Olihan siellä "demari"rouvakin, jonka mielestä eläkkeen sopiva minimimäärä olisi 2500 euroa. Nykyinen taitaa olla jotain 1000 euron luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus syyllistyy kansanmurhaan, tämä on Suomen Holodomor
Joopa joo. Minä olen pitkäaikaistyötön eivätkä leikkaukset näy minun elämässäni millään lailla. Minulla on suurin piirtein saman verran rahaa käytössä kuin aikaisemminkin. Ei siis paljoa, mutta minä olenkin tottunut tulemaan toimeen vähällä kun on ollut pakko ja asumiskustannukseni ovat aina olleet hyväksytyissä rajoissa.
Onko nykyinen "hätä" sitten seurausta siitä kun aikaisemmin Kela ja sosiaalitoimisto eivät noudattaneet asetettuja rajoja vaan maksoivat ihmisille kuukaudesta toiseen ylimääräistä?
No, mitäs noista. Pääasia ettei puututa kelan kustantamiin somalien lomamatkoihin hengenvaaralliseen kotimaahan.
kirjoitti:
Vierailia kirjoitti:
90 lamassa oli lähes samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen tempaukset ajavat kansan ahdinkoon jollaista ei olla pitkään aikaan nähty. Ketkä kuspäät äänestivät ne idiootit valtaan?
Minä. Ja äänestän vastakun niinkauan kuin vasemmisto tarjoaa tilalle intersektionalismia.
Kun persu oppii yhden sivistyssanan, se hokee sitä niin kauan kuin henki pihisee.
Niinpä. Mutta kuka oikeasti haluaa, että yhteiskunta on kaikkia ihmisiä varten? Eikö sen oikeasti pidäkin mennä niin, että vain hyväosaiset ja kykenevät saavat nauttia helposta elämästä? Koska ovat sen jotenkin ansainneet. Ja huono-osaiset joutavat kärsimään ei-inklusiivisesta kaupungeista. Mieluiten muuttavat pois, jonnekin enämpi maaseudulle, pois hyväosaisten silmistä.
Se vielä, että varakkuus tuntuu pare
Olisi toivottavaa, että olisi kaikkia ihmisiä varten, kun voi tulla tilanne, jossa maata on puolustettava.
Vierailija kirjoitti:
Persut taas puolustamassa hallitusta ja haukkuu samalla erityisesti köyhiä, vasemmistoa ja tietenkin ulkomaalaisia.
Vieläkin kiljuvat, että kaikki on Marinin vika, vaikka moiset harhaluulot on jo monesti todistettu vääräksi, ihan faktoilla.
Persut ainoastaan haastavat riitaa eivätkä näe sinimustassa kuplassaan todellisuutta.
Jos persut olisivat rehellisiä Suomalaisia miehiä, niin myöntäisivät omat virheensä. Sen sijaan nuo paksukalloiset syyttävät aina muita. Ihan joka asiassa.
Eikö muka pidä paikkaansa, että nykyhallituksen aloittaessa kaikki rupesi meneen pieleen? Sitä totuutta on turha yrittää vääntää edellisen hallituksen, tai kenenkään muunkaan syyksi.
Kyllä, kaikki oli valmiiksi pielessä heti kun hallitus aloitti työskentelyn,
Vierailija kirjoitti:
Tilanne Tampereella tänä aamuna.
https://3.bp.blogspot.com/-tZrOLJSE6SQ/WbItT_OLFJI/AAAAAAAAOH8/DihnWF1d…
Kauppahallin porttikongissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä pakkomielteisyydestä saisi melkoisen herkullisen pilapiirroksen. Persuäänestäjä henkitoreissaan nälkäkuoleman partaalla, leikkaukset ovat vieneet viimeisetkin leivänmurut, häätö asunnosta, mutta viimeisillä voimillaan ulisee: "Mutku intersektionaalisuus!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus syyllistyy kansanmurhaan, tämä on Suomen Holodomor
Joopa joo. Minä olen pitkäaikaistyötön eivätkä leikkaukset näy minun elämässäni millään lailla. Minulla on suurin piirtein saman verran rahaa käytössä kuin aikaisemminkin. Ei siis paljoa, mutta minä olenkin tottunut tulemaan toimeen vähällä kun on ollut pakko ja asumiskustannukseni ovat aina olleet hyväksytyissä rajoissa.
Onko nykyinen "hätä" sitten seurausta siitä kun aikaisemmin Kela ja sosiaalitoimisto eivät noudattaneet asetettuja rajoja vaan maksoivat ihmisille kuukaudesta toiseen ylimääräistä?
Niin eivät näy työttömille. Tästä kärsivät ne jotka yrittivät tehdä edes jotain, edes osa-aikaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se vielä, että varakkuus tuntuu pare
no en tiedä. minusta on tuntunut suoraan sanottuna paskalta kun joka päivä raahaudun töihin ja tämänkin kesän kauniit päivät menneet ihan ohi. Välillä joutuu käymään kaupungilla mm hieronnassa ja sama mihin aikaan kuljet Takataskun (paikallinen räkälä) ohi niin siinä meuhkaa terassilla joutoväki ja tupakki palaa. Paljon hauskempaa heillä tuntuu olevan kun mulla kun kiiruhdan hoitamaan lapsen pankkiasiaa virka-aikana tai hierottamaan työssä kipeytyneitä hartioita että pystyisin vielä seuraavat reilu 20 vuotta tuottamaan jaettavaa "yhteiseen pottiin". Kavereista iso osa on julkisella ja lomailevat 7-8 viikkoa vuodessa, kun me kadehdituilla vientialoilla tyydytään viiteen. Kulutusvaraa ehkä vielä 33% verojenkin jälkeen on muttei aikaa nauttia siitä. Siksipä säästän ja sijoitan lapselle ja tulen tuntemaan suurta tyydytystä siitä että hän pääsee "kultalusikka suussa syntyneiden" joukkoon kun pystyn häntä avustamaan elämässä alkuun.
naurettavaa puhua jostain nälkävuosista. Sulla ei ole mitään tajua historiasta ja siitä mitä nälkävuodet oikeasti tarkoittaa.