Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä hyötyä sinnulle on ollut englannin kielen opiskelusta?

Vierailija
22.09.2024 |

Pystytkö ymmärtämään englanninkielistä musiikkia, lukemaan kirjallisuutta, osallistumaan netin keskustelupalstoille? Oletko joutunut töissä käyttämään kieltä tai saanut ulkomaalaisia ystäviä?

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2024 tälläistä voi kysyä vain umpisuomalaisella keskustelupalstalla.

Englanti on perustaito siinä kuin puhelimen käyttö tai puuronkeitto.

Ei todellakaan onnistu monellakaan. En itsekään osaa puhua tai kirjoittaa mitään. 

Vierailija
42/103 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Englantia ei todellakaan osata joka paikassa.

Mutta Suomessa kyllä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan onnistu monellakaan. En itsekään osaa puhua tai kirjoittaa mitään. 

Itse aloitin peruskoulussa kutosen englannin osaajana mutta tietokonepelaaminen nosti sen ysiin yläasteen loppuun mennessä. Nyt se olisi luonnollisesti 10.

Vierailija
44/103 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa tarvitse muita kieliä kuin suomi. 

Vierailija
45/103 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt kansainvälistä kauppaa viimeiset 15 vuotta, ei mitään toivoa ilman englannin taitoa.

Vierailija
46/103 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi ikinä pystynyt suorittamaan yhteiskuntapolitiikan maisteriopintoja Helsingin yliopistossa ilman englannin kielen taitoa. Englanninkielisiä tutkimusartikkeleita lähes joka kurssilla, kaikilla pakollisilla kursseilla englanninkielinen opetus ja muutamilla kursseilla myös ulkomaalaiset opettajat, jotka eivät ole osanneet suomea, joten kurssisuoritukset (esseet) on pitänyt kirjoittaa englanniksi. 

Yksi työpaikka olisi jäänyt saamatta ilman ammattimaista englannin kielen taitoa. Nykyisessä työssä englantia ei varsinaisesti vaadittu, mutta olen tarvinnut sitä silti, ja olisin ollut näissäkin töissä jo useamman kerran pulassa ilman englannin kielen taitoa. Syy, miksei sitä varsinaisesti vaadita, on, että työ itsessään on suomenkielistä ja tiimi on suomenkielinen, ja on ajateltu, että kaikkien ei tarvitse osata. En kuitenkaan haluaisi olla töissä se, joka pitää esim. puhelua pidossa ja etsii epätoivoisesti jotakuta, joka ehtisi auttaa kielitaidotonta kollegaa. 

Töiden ja opiskelun lisäksi olen matkustanut ympäri maailmaa. Monet matkat olisivat jääneet tekemättä ja tilanteet matkoilla selvittämättä ilman englannin taitoa. Olen saanut myös ystäviä maailman eri kolkista, englanniksi. 

Toisaalta kaikki tilanteet maailmalla tai ihan naapurimaissakaan eivät aina ratkea englanniksi. Siksi olen opiskellut englannin lisäksi ruotsia, viroa, venäjää, saksaa, ranskaa ja italiaa. Niistä kaikista on ollut pelkkää hyötyä, vaikka englanti onkin vieraista kielistä itselleni vahvin. Mieheni osaa myös espanjaa. 

Pystyn seuraamaan kansainvälistä mediaa ja esim. kansainvälistä politiikkaa ilman tekstityspalvelua. Ja englanninkielinen kulttuuri: musiikki, elokuvat, tv-sarjat. Kaiken sellaisen seuraaminen on mielenkiintoisempaa, kun ymmärtää. 

Vierailija
47/103 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen vuoden oppimäärä koulussa antoi kyllä hyän kielioppipohjan, mutta muuten opetuksen tasoa voi kritisoida melko tehottomaksi puhetaidon sekä monenlaisen tekstin ymmärtämisen osalta. Olen käyttänyt englannin kieltä kohtalaisen paljon sekä opinnoissani, työtilanteissa että matkailijana. Englannin kielen taito on melko lailla pakollinen asiantuntija-ammateissa. Omaa englannintaitoani en silti kehuisi. Kohdallani pitää hyvin paikkansa se, että myöhemmin opiskeluohjelmaan tulevat kielet opitaan nopeammin ja paremmin kuin ensimmäinen vieras kieli. Suosisin lapselle ensimmäiseksi vieraaksi kieleksi mieluiten ranskaa. Pari kolme vuotta myöhemmin ehtii hyvin alkaa opiskella jo muualta korvaan jäänyt englantia.

Vierailija
48/103 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voinut matkustaa, tehdä duunia englanniksi, tutustua ulkomaalaisiin ihmisiin edes jollain lailla. 

Päälle kirjallisuus, viihde ja uutiset englanniksi. 

Minäkin olen lukenut kirjoja niiden alkukielellä eli englanniksi.  Ja uutiset meillä seurataan vain ja ainoastaan englanniksi - eikä vain englannin kielellä vaan nimenomaan myös ulkomailta, koska Suomen uutisointi on vaillinaista eikä esim. maailmanpolitiikasta siihen perustuen saa oikeata/totuudellista tietoa.

On hyvä pystyä seuraamaan uutisia eri maista, niin pystyy paremmin luomaan itselleen kuvan, mitä oikeasti on tapahtunut ja mitkä ovat vaikuttimet.  (Toki kaikkien maiden uutisoinnin suhteen pitää olla skeptinen, mutta siis saa ainakin enemmän näkökantoja, joita yhdistelemällä ja omaa ymmärrystään käyttämällä voi päätellä asioiden tolan.)

Asioiden tolan voisi päätellä paljon paremmin, jos ei rajoittuisi seuraamaan uutisia vain ja ainoastaan englanniksi vaan seuraisi niitä myös uutisten kohteena olevan maan kielellä. Alkaen ainakin tärkeimmistä eurooppalaisista kielistä. Konkreettisena ajankohtaisena esimerkkinä Ranskan sisäpoliittinen tilanne presidentin nimitettyä entistäkin oikeistolaisemman hallituksen, vaikka hänen kesällä määräämiensä hajotusvaalien tulos oli enemmän vasemmalle päin kuin hajotetun parlamentin kokoonpano oli.

Vierailija
49/103 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu, työ, matkustaminen ja vapaa-aika vaativat kaikki erinomaista englannin osaamista. Toisaalta itse olen valintani tehnyt.

Vierailija
50/103 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Englantia ei todellakaan osata joka paikassa.

Mutta Suomessa kyllä!

Mitä se "kyllä" tarkoittaa ihan numeroina? Näistä kielitaitokysymyksistä löytyy tilastoja mutta en nyt löytänyt. Jotkut maisterit ja yliopisto opiskelijat ehkä elää sellaisessa kuplassa jossa tuntuu että "kaikkihan osaa". Sehän ei pidä paikkaansa. Olen tehnyt tavallista duunia parikymmentä vuotta. Ihan tavallista  että kukaan ei osaa. Joskus voi olla yksi henkilö joka puhuu. 

Vierailija
51/103 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan lukea, puhua ja kirjoittaa. Nykyisessä työpaikassa on henkilö joka ei puhu suomea. On ollut englanninkieltä puhuva puoliso. 

Vierailija
52/103 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun olisi ollut täysin mahdotonta saada työpaikkaani ilman sujuvaa englantia. Olisi jäänyt hyvä ja erittäin tuottoisa työura tekemättä. Vähemmän tärkeä mutta elämää kyllä parantanut juttu se että voin katsoa uutuussarjat ja lukea uutuuskirjat tuoreeltaan tarvitsematta odottaa että ne käännetään suomeksi.

Vierailija
53/103 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuisen olisi hankalaa hoitaa työtäni ilman englannin kielen taitoa. Yrityksen työkieli on englanti.

Olen myös asunut ulkomailla useassa eri maassa yhteensä 7 vuotta. Ei siellä pelkällä suomen kielellä tai savon murteella pärjää. Tosin ei pelkkä englantikaan riitä, vaan kunkin maan kieli on ainakin auttavasti opittava myös.

Vierailija
54/103 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman sitä tiedon hankkiminen olisi todella vaikeaa, sillä englinnin kielellä on aiheeista kuin aiheesta 1000 x enemmän tietoa saatavilla kuin Suomeksi.

Vierailija
55/103 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan bamlata vähän lontoota ulkomailla, sellaista hyötyä nyt ainakin.

Vierailija
56/103 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys. Käytännön tasolla kykenen kommunikoimaan eri maalaisten ihmisten kanssa.

Voin kirjoittaa, lukea ja kuunnella englanninkielistä puhetta. Osaan myös ruotsia kouluruotsin tasolla. Haen sanakirjasta ne sanat joista olen epävarma.

Kansa ja peruskoulupohjalta.

Olen huomannut myös jonkun verran ymmärtäväni saksan kieltä, vaikken ole sitä opetellutkaan.

Enkä todellakaan mintään täydellistä kielioppia osaa.

Tykkään, että se on minun pääomaa.

Vierailija
57/103 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus jokaiseen AP:n kysymykseen on kyllä! KYLLÄ!

Vierailija
58/103 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vanha, kun menin keskikouluun kielet olivat saksa ja ruotsi. Englantia en ole koskaan lukenut, kielitaitoni siitä huolimatta on suomi ja englanti. olen oppinut englannin lukemalla ja kuuntelemalla ja katsomalla brittisarjoja, joiden fani olen. 

Vierailija
59/103 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut yhteensä useita vuosia kahdessa englanninkielisessä maassa. Joten käytän ja ymmärrän englantia sujuvasti kaikissa tilanteissa. Vähän hämmentää kysymys. Onko meillä Suomessa vielä ihmisiä, joille englannin kielen taito ei olisi itsestäänselvyys?

Apu lehti kirjoitti muutamia vuosia sitten: "Osaavatko kaikki englantia? EU:n kielibarometrin mukaan 30 prosenttia suomalaisista ei osaa. Suomessa on siis noin 1,7 miljoonaa ihmistä, jotka eivät osaa tehdä tilauksia kahvilassa Helsingin keskustassa. "

https://www.apu.fi/artikkelit/englannin-kieli-ei-tarkoita-kansainvalisy…

Vierailija
60/103 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen todella iloinen että ymmärrän videoita ja puhetta. Ja että aloitin sen ymmärtämisen yrittämisen takavuosina, se tuotti tulosta. Se avartaa maailmaa, mutta pitää käyttää maalaisjärkeä ettei usko ihan kaikkea mitä joku horisee, oli se enkuksi tai suomeksi. Joitakin sanoja pitää vielä kääntää jos hyvin erikoinen, koska sanoja on miljoonia. Tekstin koostaminen ja puhuminen on vaikeaa, tulee varmaan virheitä. Kielioppi. Pitää jatkaa harjoituksia. Olisihan muitakin kieliä vielä, mutta miten päättää onko se saksa, espanja, kreikka, puola vai vähän kaikkea hippunen. Enkussa on työtä vuosiksi eteenpäin, aina voi parantaa ja opetella lisää. Elinikäinen tehtävä. -Pitäisi kuunnella lisää materiaalia enkuksi ja lukea. Lukiessa kirjaa ei ole kääntäjää ja sanakirjan selaaminen hankalaa, ellei ota esille ajoissa.

Ei todellakaan ole miljoonia sanoja englannin kielessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä