Mitä hyötyä sinnulle on ollut englannin kielen opiskelusta?
Pystytkö ymmärtämään englanninkielistä musiikkia, lukemaan kirjallisuutta, osallistumaan netin keskustelupalstoille? Oletko joutunut töissä käyttämään kieltä tai saanut ulkomaalaisia ystäviä?
Kommentit (103)
En pysty. Tein huvikseni pari kielitestiä netissä. Toisen tulos oli A2 ja toisen A1 ja A2 väliltä. Eli huonoin tai toisiksi huonoin. Tämän parempaa kielitaitoa ei peruskoulu ole antanut. Katsoin kyllä paljon nuorena TV ohjelmia ym mutta eihän niistäkään opi kielioppia, lauserakenteita, sanojen taivutusta ym.
Luen, kuuntelen ja teen töitä englanniksi. Olen sillä opiskellut myös itseni maisteriksi ja työllistynyt hyvälle alalle kelpo palkalla. Lisäksi olen avioitunut amerikkalaisen, varakkaan miehen kanssa.
Opiskelin aikoinaan englannin todella hyvin ja edes mieheni ei tiennyt tästä ja luuli, etten osaa lainkaan tai vain auttavasti. Mutta oli todella hämmästynyt, kun puhuin hänen englannin kieliselle ystävilleen. Olen joutunut aina jotenkin niihin tilanteisiin, että oma työelämän kieli on suomi. Mutta lapsuudesta lähtien olen laulanut englannin kielisiä lauluja ja lukenut runoja tai kääntänyt kirjoja googlen kautta englanniksi vasta myöhemmällä iällä. Ehkä sen vuoksi tämä kieli kehittyi, vaikka en niin monesti tapaa näitä englannin kieltä osaavia. Kaikki he aina kehuvat, että puhun todella hyvin. Kiitos heille suuresti. Siis en ole koulutukseltani mitenkään hieno, mutta ainakin tämä kehittyi.