Mitä hyötyä sinnulle on ollut englannin kielen opiskelusta?
Pystytkö ymmärtämään englanninkielistä musiikkia, lukemaan kirjallisuutta, osallistumaan netin keskustelupalstoille? Oletko joutunut töissä käyttämään kieltä tai saanut ulkomaalaisia ystäviä?
Kommentit (103)
Oma englanninkielen taitoni on peräisin telkkarin käännöksistä, en ole missään koulussa sitä opiskellut.
Olen pärjännyt sillä kohtuu hyvin sekä työssä että amerikkalaisen miniäni ja hänen sukunsa kanssa.
Työpaikka aikanaan tarjosi kieliopintoja, ne kyllä auttoivat myös.
Olen asunut englanninkielisessä maassa nyt 15 vuotta, joten vastaus kaikkiin kysymyksiin kyllä. Työskentelen täysin englanniksi, ja kumppanini äidinkieli on myös englanti.
Olen tosin kuunnellut englanninkielistä musiikkia, lukenut kirjallisuutta ja selannut internetiä englanniksi jo paljon ennen ulkomailla asumista. Ihan jo ala-asteella kuuntelin englanninkielistä musiikkia ja sanakirjasta aina katsoin jos en ymmärtänyt mitä joku sana laulussa tarkoitti. Yläasteella olin kielikurssilla Englannissa.
Opin enkun jo ennen peruskoulun opetusta telkkaria katsomalla ja tekstipohjaisia pelejä pelaamalla, helpot kympit tuli todistukseen. Enkkua tulee joka tuutista siihen mallin, että jokaisella toimivat aivot omaavalla pitäisi olla kyseinen kieli hallussa jopa ilman koulun opetuksia.
Suurin osa tenttikirjoista oli englantia. Niitä lukiessa.
Sen verran että ymmärrän jotain jos joudun sellaiseen tilanteeseen missä toinen tai useampi puhuu vain englantia. Kielen tuottaminen on huonoa jonka vuoksi en sitä mielellään puhu itse.
Kuka näitä vastauksia alapeukuttaa? Joku joka ei osaa englantia ja ajattelee ettei sitä tarvitsekaan osata?
Ymmärrän lukemani ja kuulemani suurelta osin, mutta puhuminen on ollut aina vaikeaa ja nykyään kirjoitustaitokin on rapistunut niin, että en kehtaa kirjoittaa edes lyhyitä kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2024 tälläistä voi kysyä vain umpisuomalaisella keskustelupalstalla.
Englanti on perustaito siinä kuin puhelimen käyttö tai puuronkeitto.
Englantia ei todellakaan osata joka paikassa.
Nuorimmilla sukupolvilla englannin opetus on alkanut jo ensimmäisillä luokilla, joten periaatteessa pitäisi osata. Ainoastaan vanhusten keskuudessa on ymmärrettävää, jos ei osaa.
Koulussa ei opetettu lainkaan puhumaan englantia joten siltä osin taitoni on alkeellinen. Puhutusta saan sentäs jotain selvää.
Yli 30 vuoden monipuolinen kansainvälinen ura ja matkoilta mukaan jäänyt äärimmäisen rakastettava vaimo.
Kotikielenä englanti/portugali/espanja, miten nyt satuu päivä alkamaan...
Jatkuva hyöty, en tulisi ilman toimeen!?
30v työkielenä, englantia puhuvia ystäviä ja perheenjäseniä. Kirjallisuus, leffat ja ohjelmat - kaikkea ei saa suomeksi käännettynä. Ulkomailla n 5kk vuodesta, toki puhun ko maan kieltä mutta täällä tapaa myös brittejä
Ehdottomasti perustaito jos aikoo pärjätä esim työelämässä ja reissata
Ei kyllä ainakaan hyötyä. Jokainenhan nykyään mokeltaa englantia. Olisinpa lukenut jotain toista kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2024 tälläistä voi kysyä vain umpisuomalaisella keskustelupalstalla.
Englanti on perustaito siinä kuin puhelimen käyttö tai puuronkeitto.
Englantia ei todellakaan osata joka paikassa.
Nuorimmilla sukupolvilla englannin opetus on alkanut jo ensimmäisillä luokilla, joten periaatteessa pitäisi osata. Ainoastaan vanhusten keskuudessa on ymmärrettävää, jos ei osaa.
Jopa mun 85v anoppi ja 94v tätini puhuvat hyvää englantia.
7 vuotta koulussa luin aika hyvin numeroin. Mutta vain luku- ja kirjoitusenglantia. Puhetta en ymmärrä. Kirjoja luen sujuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa tarvitse muita kieliä kuin suomi.
Lukion jälkeen kun siirtyy opiskelemaan, niin ei ole varmaan montaa paikkaa, jossa ilman englantia et pärjää! Eli englanninkielisiä opiskelukirjoja tulee opiskelun yhteydessä eteen. Näin oli jo 30 vuotta sitten minulla. Vain ehkä 15%:ia opiskelumateriaalista oli silloin suomeksi minulla! Sitten kun menet työelämään, niin ohjelmistojen ja laitteiden käyttö, siellä tarvitsee englantia. Ihan duunarihommissakin käyttöohjeet.
Kävin Ranskassa. Oli englanti turha kieli. Jotenkin käsimerkein selvisin, kun ei ollut opasta läsnä.
Kaikkein merkittävin hyöty on se, että sillä olen pärjännyt ulkomaan matkoilla. Myös Suomessa työssäni, joka on pääsääntöisesti ihan suomenkielistä, minulle on ohjattu ulkomaisia asiakkaita.
Suurimpana jokapäiväisen elämän ilona pidän silti sitä, että ymmärrän laulujen sanat ja puheen televisiossa. Olen katsellut ohjelmia, joissa ei ole suomenkielistä tekstitystä.
Joskus luen myös uutisia ja muita artikkeleita englanninkielisistä lähteistä. Se antaa perspektiiviä. On myös mukavaa, että olen kyennyt opastamaan reittiä kysyviä ulkomaalaisia :)
Lisäksi englannista on ollut hyötyä muiden kielten opinnoissa, etenkin ranskan. Näissä kielissä on paljon saman taustaisia sanoja. Kielten osaaminen on myös suhteessa kulttuureihin tutustumiseen ja niiden ymmärtämiseen.
Eikä vähäisimpänä, kielellisesti lahjakkaan nuoreni seurassa tuntuu hyvältä, että hän ei häpeä vanhempansa kielitaitoa :D Huom. Tämä tarkoitettu kevennykseksi :)
Työkieleni on englanti, luen ja kirjoitan lähes yksinomaan englanniksi. Tällä viikolla menen yhteen konferenssiin ulkomaille ja esittelen siellä tutkimustani englanniksi. Työkavereissa on suomen kieltä osaamattomia, puhumme siis kokouksissa ja muissa englantia. Vapaa-ajalla saatan myös kuunnella tai lukea englanninkielisiä juttuja, esim eilen kuuntelin Lets not meet -podcastia.
Minusta englannin kielen taito on kansalaistaito.