Jos epäilette aikuisen lapsenne käyttävän huumeita - miten toimitte?
Hän ei enää asu kotona, mutta luonne on muuttunut. Hän hikoili. Nuorempana sekoiluhistoriaa, mutta ei pariin vuoteen. Nyt hän on saanut perintöä, joten rahaa löytyy?
Miten ihmeessä minun pitäisi toimia?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja aion kyllä kysyä lapseltani, mutta haluan ensin tehdä itselleni selväksi, mitä aion hänelle sanoa. Mitä suosituksia? Ap
Kysy mitä käyttää ja kuinka usein/paljon. Mitä suosituksia? Jos minä saisin päättää niin meillä olisi kaksi laillista päihdettä. Alkoholi ja se paljon vähemmän haitallinen kannabis. Oikeista huumeista en suosittele mitään. Voit sanoa että olet huolestunut. Ehkä auttaa ehkä ei mutta ei sitä voi estää käyttämästä.
Itse asiassa hän on jäänyt niin monta kertaa kiinni valehtelusta, etten luota mihinkään, mitä hän sanoo. Sanoi hän juu tai ei, niin en usko kumpaakaan. Hän on vuosia sitten sanonut minulle, ettei hän välitä, luotetaanko häneen vai ei. Hän kyllä tietää, jos olen huolestunut ja hän tietää omat mielipiteeni. Kysymys kuuluukin, että mitä tai miten rajusti voin sanoa ilman, että hän tuntee itsensä hylätyksi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyn ihan oikeesti neuvoja. En ole vielä kysynyt, mutta aion kysyä. Haluan etukäteen päättää, miten reagoin ja toimin, siksi kysym teiltä apua. Ap
No, se sinun skidi on saattanut pari päivää tissutella ja olla ihan vain darrassa. Kylmää hikeä voi silloin puskea. Jos epäilet jotain, niin kysy siltä itseltään!
minulla on muitakin syitä uskoa, että kyse on muustakin. Ap
No, et voinut niitä siihen avaukseen sitten kirjoittaa?
En, koska en halua antaa liikaa tunnistetietoja. Riittää, että kerron sekoilutaustasta. Ja olen nähnyt, kuinka hän on kerran vieroittunut pilkereistä. Siitä se hikoilu. Pillereitä, ei piikkejä. Ap
Paljon sitä perintöä on? Onko töissä tai opiskeleeko? Asuuko vuokralla vai onko oma? Jos käyttää, niin se perintöhän tulee menemään. Ja sen jälkeen vasta kunnon ongelmat alkaa. Jos mahdollista, niin olisi loistava palvelus, jos saisit hänet hankkimaan asunnon sillä perinnöllä, jos siis se riittää tai käy myös töissä.
Vierailija kirjoitti:
Paljon sitä perintöä on? Onko töissä tai opiskeleeko? Asuuko vuokralla vai onko oma? Jos käyttää, niin se perintöhän tulee menemään. Ja sen jälkeen vasta kunnon ongelmat alkaa. Jos mahdollista, niin olisi loistava palvelus, jos saisit hänet hankkimaan asunnon sillä perinnöllä, jos siis se riittää tai käy myös töissä.
Perintöä tuli joitan tuhansia, ei kymppitonneja. Ei tee mitään, elää tuilla. Ap
En tiedä miksi sä täältä haet apua siihen mitä sanot. Puhut vain sen, mikä on mielessäsi, sillä siinä kohtaa et enää hallitse jotain netistä poimittuja fraaseja, vaan suunsa aukaisee huolestunut vanhempi. Voithan sä tietysti aloittaa sillä, ettet ole lastasi hylkäämässä, mutta et myöskään ole tukemassa hänen aineitten käyttöä millään tavalla. Rankkaa tulee olemaan, pysyä itse mahdollisimman ehjänä, kun lapsi rikkoo lähes tahallaan vanhempansa samalla kuin itsensä. Hän on kuitenkin aikuinen, tekee omat valintansa. Etsi keskusteluapua, ettet hajoa itse. Ja niin, tämä palsta ei ole juurikaan avuksi.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi sä täältä haet apua siihen mitä sanot. Puhut vain sen, mikä on mielessäsi, sillä siinä kohtaa et enää hallitse jotain netistä poimittuja fraaseja, vaan suunsa aukaisee huolestunut vanhempi. Voithan sä tietysti aloittaa sillä, ettet ole lastasi hylkäämässä, mutta et myöskään ole tukemassa hänen aineitten käyttöä millään tavalla. Rankkaa tulee olemaan, pysyä itse mahdollisimman ehjänä, kun lapsi rikkoo lähes tahallaan vanhempansa samalla kuin itsensä. Hän on kuitenkin aikuinen, tekee omat valintansa. Etsi keskusteluapua, ettet hajoa itse. Ja niin, tämä palsta ei ole juurikaan avuksi.
Etsin vertaistukea täältä: samassa tilanteessa olevilta, mitä oikeaa ja tai väärää he ovat sanoneet tai tehneet. Tai itse käyttäjiltä kokemuksia: mikä auttoi tai mitä ei missään nimessä olisi halunnut tehdä.
Pyörittelen itse päässäni mm. Sitä, että olen tavattoman pettynyt lapseeni tällä hetkellä. Mutta onko oikein sanoa se hänelle? Hän on jo itsekin menettänyt uskonsa itseensä.
Alan olemaan niin väsynyt, vaikka etäältä tilannetta seuraankin. Vuositolkulla olen kannustanut, kehunut, tukenut ja tarjonnut apuani. Kaikki turhaan, ilmeisesti. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kysyn ihan oikeesti neuvoja. En ole vielä kysynyt, mutta aion kysyä. Haluan etukäteen päättää, miten reagoin ja toimin, siksi kysym teiltä apua. Ap
Jos haluat auttaa niin pitää saada/säilyttää keskusteluyhteys. Mitä ikinä tämä sitten tarkoittaakaan.
Kuulin tämän neuvon joskus yläkoulun opelta. Minusta hyvä neuvo.
Kovat otteet saa vaan reaktion, jossa vastataan koviin otteisiin. En suosittele.
Vierailija kirjoitti:
Se perintö kannattaisi käyttää hoitoon (jos siis on päihderiippuvainen). Hyvään hoitoon on todella vaikea päästä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja aion kyllä kysyä lapseltani, mutta haluan ensin tehdä itselleni selväksi, mitä aion hänelle sanoa. Mitä suosituksia? Ap
Miten voin auttaa päihteitä käyttävää?
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/paihteet/miten-voin-auttaa-paihteit…
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei olisi enää lasta. Tekisin perinnöttömäksi.
Eipä taida huumeiden käyttö riittää perinnöttömäksi tekemiseen.
Sanot,että voitte soitella mutta et halua huumeiden käyttäjää sun kotiin. Etkä aijo myöskään antaa rahaa koska tiedät mihin se menee. Pyydät hakeutumaan hoitoon ja sanot,että siinä voit häntä auttaa. Tiukka linja. Muuten se pyörii siellä kamapäissään for ever
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä mietin siis omaa toimintaa, en viranomaisten vastuuta. Aina sanotaan, ettei lasta saa kuitenkaan hylätä. Jos sanon, että minä en jaksa tätä, älä soita, ellet oikeasti ole kiinnostunut näkemään minua - onko se hylkäämistä? Jos sanon hänelle, että elämä on valintoja ja sinä ihan itse valitset näin - niin onko se hylkäämistä? Tuo lapsi kun lähtee defensiiviseksi, jos sanon näin. Ap
Kannattaa perehtyä siihen, mitä riippuvuus on ja miten se saa ihmistet käyttäytymään. Jos on oikeasti pahasti riippuvainen, niin hyvin harva pystyy ilman apua lopettamaan. Suosittelen jotkut rajat kuitenkin asettamaan (älä anna rahaa, koska se menee päihteisiin; suostut tapaamaan vain kun on selvin päin tms.)
Kesälomien jälkeen on aina piikki a klinikoilla kun lomalta paluu aiheuttaa ruuhkia. Eli vapaa ajallaan moni on niin päihdehakuinen että kun on lomaa niin otetaan jatkuvasti tai ainakin liikaa kun ei saa omin avuin putkea poikki. Tämä on ainakin hyväksyttävää kun kyse on alkoholista. Sille sallitaan kaikki massiiviset haitat kaikissa ikäluokissa k-18 ylöspäin.
Kannabista ei osata tai haluta käsittää ilman kaikkia huumeita. Pitää oikein vänkäämällä vängätä eikä haluta nähdä niissä eroa. Kun nykyisen huonon lain aikana moni on joutunut ongelmiin huumeiden kanssa jopa kuollut niin se on osittain systeemin vika. Kun ostat kannabista diilereiltä saat mahdollisuuksia ostaa vaikka mitä. Sitä kannabista käytetään eniten niin jos sitä saisi vaikka alkon kaltaisesta myymälästä niin se vähentäisi huumeongelmia.
Samanlailla kuten muissakin ongelmissa, syytän miestä.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä mietin siis omaa toimintaa, en viranomaisten vastuuta. Aina sanotaan, ettei lasta saa kuitenkaan hylätä. Jos sanon, että minä en jaksa tätä, älä soita, ellet oikeasti ole kiinnostunut näkemään minua - onko se hylkäämistä? Jos sanon hänelle, että elämä on valintoja ja sinä ihan itse valitset näin - niin onko se hylkäämistä? Tuo lapsi kun lähtee defensiiviseksi, jos sanon näin. Ap
Kyllä lapsi pitää hylätä, jos käyttää huumeita. Sitten voi tulla takaisin, kun kaksi vuotta todistetusti päihteetöntä elämää. Parasta on saada lapsi nopeasti "pohjalle", jossa voi tapahtua herääminen. Pikku hiljaa sinne joutuminen, kun äippä antaa rahaa, vie hitaasti pohjalla. Kun nopeasti joutuu narkkikämppään panopuuksi, niin se saattaa herättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä usko noita kauheita neuvoja. Kysy juoko tai käyttääkö, jos se vaivaa. Hikoiluun ja luonnemuutokseen voi olla muukin syy, vaikka väsymys tai sairaudet, lääkitys, e-pilleri tms. Nuorilta vaaditaan kauheasti jaksamista.
Eihän nuorilta vaadita nykyään mitään.
Niin, mutta kun ne ahdistuuuu jos niitä vaikka katsoo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy mitä käyttää ja kuinka usein/paljon. Mitä suosituksia? Jos minä saisin päättää niin meillä olisi kaksi laillista päihdettä. Alkoholi ja se paljon vähemmän haitallinen kannabis. Oikeista huumeista en suosittele mitään. Voit sanoa että olet huolestunut. Ehkä auttaa ehkä ei mutta ei sitä voi estää käyttämästä.
Itse asiassa hän on jäänyt niin monta kertaa kiinni valehtelusta, etten luota mihinkään, mitä hän sanoo. Sanoi hän juu tai ei, niin en usko kumpaakaan. Hän on vuosia sitten sanonut minulle, ettei hän välitä, luotetaanko häneen vai ei. Hän kyllä tietää, jos olen huolestunut ja hän tietää omat
Itse asiassa narkkilapset on jokaisen vanhemman pakko hylätä. Tulet kyllä huomaamaan miksi
En tosiaan tiedä mitä tuossa vaiheessa voisi tehdä. Rahaa ei voi antaa, mutta syömään äidin kanssa voi aina pyytää. Olet siinä, jos tarvitaan, ja juttelukaverina.
Alakouluiässä on tärkeää että antaa lapselle paljon aikaa ja yhdessäoloa sekä jonkin hyvän aikaa vievän ja kavereja tuovan harrastuksen, joka jatkuisi teini-iässäkin. Yhteinen aika on tärkeää mutta teini-iässä kavereista sitten tulee ykkösiä, ja se minkälaiseen kaveriporukkaan päätyy tai jääkö kokonaan ulkopuolelle, määrittää paljon. Kämpän siivoomiset peruskokkaus jne. eli yleinen oman elämän hallinta ja hyvän elämän esimerkki kuuluu niin ikään ala-asteella opetettaviin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä kysyä vaikka mitä, mutta eri asia vastaako. Aikuista ihmistä ei voi väkisin saada hoitoon, jollei ole vaaraksi muille ihmisille, tai niin selkeästi itsetuhoinen, että voi soittaa ambulanssin paikalle, mutta sekin apu on vaan tekohengitystä, jos ihminen ei itse halua apua.
Kokemusta on.
No, et voinut niitä siihen avaukseen sitten kirjoittaa?