Mikä niissä sähköautoissa niin pelottaa?
Onhan niissä ärhäkästi tehoa joo, mutta sitä pystyy ihan hallitsemaan sillä oikeanpuoleisella pedaalilla. Ja vaikka aina sanotaan, että ilmaisia lounaita ei ole, niin sähköautolla ajaminen on ihan oikeasti halpaa. Ei ole mitään koukkuja tuossa.
Vai onko siitä tullut jotenkin turvallinen rutiini, että pitää ajaa säässä kuin säässä huoltoasemalle tankkaamaan? Onko se nyt niin kiva räntäsateessa siellä seistä ja pitää jostain likaisesta letkusta kiinni? Voin luvata, että kotona yön aikana "tankkautuva" auto voittaa tuon toiminnan ihan 100 - 0.
Eiköhän siis unohdeta turhat pelot ja ennakkoluulot ja vaihdeta kaikki ne saastuttavat ja ulkomaisia öljy-yhtiöitä rikastuttavat muinaismenopelit moderneihin sähköautoihin. Make Car Driving Great Again!
Kommentit (1573)
Sentin lommosta pohjassa kymppitonnien korjauskulut kun akut pitää vaihtaa. Tulipaloriski, jo savut ovat niin myrkyllisiä että yksi henkäisy voi jo tappaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MISSÄ LATAAN SÄHKÖAUTON?
Asun Helsingissä, auto on kadun laidassa, eikä taloyhtiölläkään ole latauspaikkoja, niitä on tulossa lähivuosina kuulemma 6 kpl ja näihin on jo yli 100 henkilöä jonossa.
Työpaikallamme ei ole latausmahdollisuutta, kuten ei myöskään kesämökillä ja sielä on lähimmälle kaupan latauspaikalle noin 130km yhteen suuntaan.
Täysin sama tilanne, saako tähän ikinä yhtään asiallista ja perusteltua vastausta, voiko joku viisas oikeasti kertoa onko mitään ratkaisua olemassa.
Tämähän on vähän sama, kun jokaisen pakotettaisiin ostamaan joku kaapeliverkon digiboksi, vaikka 99.9% ihmisistä asuisi antennitaloudessa, ihan nyt vain yhtenä äkkiä keksittynä kömpelönä vertauksena.
Kerropa mistä on lähimmälle lataustolpalle 130km matkaa? Mahtaa olla iso kaupunki kun teitä siellä noin monta asuu.
Kun ajelen viikonlopuksi esim laskettelukeskukseen, niin tekee mieli mennä suoraan mökille eikä jäädä muutaman kilsan päähän laturille istuksimaan. Ja seuraavana aamuna suoraan mäkeen, ei silloinkaan latausasemalle latailemaan. Plugari on minulle se paras vaihtoehto tällä hetkellä. Sähköautoja en pelkää.
Vierailija kirjoitti:
uudet pikkuturbot vie matka-ajossa 4 litraa satasella
en näe sähkövispilässä mitään järkeä
Eli pikkuriisikuppi vie matka-ajossa yli tuplaten sen minkä iso sähköaudini vie. (36,4 kWh/100 km vs 17,6 kWh/100 km)
Vierailija kirjoitti:
Sentin lommosta pohjassa kymppitonnien korjauskulut kun akut pitää vaihtaa. Tulipaloriski, jo savut ovat niin myrkyllisiä että yksi henkäisy voi jo tappaa.
Tästä kommentista tunnistaa suuhengittäjän.
Eikös aika monessa sähköautossa ole mahdollisuus kuitenkin käyttää ns. Range Extenderiä, eli laittaa polttomoottorikäyttöinen generaattori jauhamaan lataussähköä?
Sehän on hyvä idea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pikkuriisikuppi vie matka-ajossa yli tuplaten sen minkä iso sähköaudini vie. (36,4 kWh/100 km vs 17,6 kWh/100 km)
huutista audi homon peppukivulle
Vierailija kirjoitti:
Kun ajelen viikonlopuksi esim laskettelukeskukseen, niin tekee mieli mennä suoraan mökille eikä jäädä muutaman kilsan päähän laturille istuksimaan. Ja seuraavana aamuna suoraan mäkeen, ei silloinkaan latausasemalle latailemaan. Plugari on minulle se paras vaihtoehto tällä hetkellä. Sähköautoja en pelkää.
Mikäs estää pistämästä sitä autoa piuhaan kun seisoo tyhjänpanttina siinä pihassa koska olet kuitenkin päissäsi koko viikonlopun?
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa kolmella tonnilla sähköauton jolla pääsee lataamatta 800km matkan.
Minulla on sellainen mutta se toimii Diisselillä.
minun bensa-autollani pääsee lataamatta kymmeniä tuhansia kilometrejä. aika paska diesel auto on kun pitää 800 kilometrin välein ladata 12 v akkua ja sitten vielä lisäksi tankkailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tule tänne lappiin, niin tulee kohta dieseliä ikävä.
En asu Lapissa ja olisin aidosti kiinnostunut ymmärtämään miksi.
Itse kuvittelisin, että pitkien välimatkojen takia edullinen käyttövoima kiinnostaisi. Ja kuvitelmani (ehkä väärä?) on myös se, että valtaosa asuu omakotitaloissa, jolloin kotilatauksen järjestäminen on vaivatonta. Niin ja vielä, sähköauto lämpenee niin nopeasti, että se on myös talvisin mainio kulkupeli.
Mutta kuten sanottu, tässä on varmaan joku aspekti, jota en hoksaa?
Katso latauskarttaa. Esimerkiksi käsivarren alueella on kaksi latauspaikkaa. Sodankylän ja Saariselänä välillä ei yhtään. Ja muutenkin aika harvassa. Luuletko, että turistiaikoina pääsee jonottamatta lataamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
huutista audi homon peppukivulle
Huutis kirjoitetaan isolla hoolla lauseen alussa ja audihomokin on yhdyssana rakas kaulaparta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MISSÄ LATAAN SÄHKÖAUTON?
Asun Helsingissä, auto on kadun laidassa, eikä taloyhtiölläkään ole latauspaikkoja, niitä on tulossa lähivuosina kuulemma 6 kpl ja näihin on jo yli 100 henkilöä jonossa.
Työpaikallamme ei ole latausmahdollisuutta, kuten ei myöskään kesämökillä ja sielä on lähimmälle kaupan latauspaikalle noin 130km yhteen suuntaan.
Täysin sama tilanne, saako tähän ikinä yhtään asiallista ja perusteltua vastausta, voiko joku viisas oikeasti kertoa onko mitään ratkaisua olemassa.
Tämähän on vähän sama, kun jokaisen pakotettaisiin ostamaan joku kaapeliverkon digiboksi, vaikka 99.9% ihmisistä asuisi antennitaloudessa, ihan nyt vain yhtenä äkkiä keksittynä kömpelönä vertauksena.
Asun Helsingissä ilman kotilatausta ja olen ajellut täyssähköllä kolmisen vuotta. Auto latautuu näppärästi muun asioinnin yhteydessä (esim ruokakauppa). Mökkimatkamme ei ole niin pitkä, että sen aikana tarvitsisi ladata ja meillä on mökillä sähköt. Ja ymmärrän kyllä että kaikilla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kuvittelisin, että pitkien välimatkojen takia edullinen käyttövoima kiinnostaisi. Ja kuvitelmani (ehkä väärä?) on myös se, että valtaosa asuu omakotitaloissa, jolloin kotilatauksen järjestäminen on vaivatonta. Niin ja vielä, sähköauto lämpenee niin nopeasti, että se on myös talvisin mainio kulkupeli.
Katso latauskarttaa. Esimerkiksi käsivarren alueella on kaksi latauspaikkaa. Sodankylän ja Saariselänä välillä ei yhtään. Ja muutenkin aika harvassa. Luuletko, että turistiaikoina pääsee jonottamatta lataamaan?
Voivoi. Ja sinulla on tietysti kesämökki juuri molemmissa paikoissa. Voivoi. Ja jonottamaankin joutuu. Voivoi.
En vaihda sähkääriin. Ajan pitkiä matkoja myös taajamien ulkopuolella. Nyt minulla on luotettava bensalla toimiva auto.
Vierailija kirjoitti:
En vaihda sähkääriin. Ajan pitkiä matkoja myös taajamien ulkopuolella. Nyt minulla on luotettava bensalla toimiva auto.
Kummassako on mielestäsi enemmän osia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, olen kyllä käynyt Lapissa sähköautolla, joten minulla on käsitys julkisten latauspaikkojen tiheydestä. Verkko voisi olla toki tiheämpi, mutta itselläni ei ole ollut näillä lomareissuilla mitään hankaluuksia auton kanssa, ei kesällä eikä talvella.
Ihmettelin lähinnä sitä, miksi sähköauto koetaan hankalaksi, jos asuu Lapissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja karavaanaritkin ohittavat ison sähköaudisi, koska kovempi vauhti syö liikaa akkua.
Onhan se nyt hankalaa jos äo on 48.
Elinkaari max 8 vuotta sitten maksetaan kun viedään kierrätykseen..eli jälleenmyyntiarvo on miinus