Hallitusohjelma kääntää uuden lehden suomalaisessa sosiaalipolitiikassa: työvelvoite
Hallitus aikoo puolittaa toimeentulotuen saajien määrän, kertoo Yle. Tavoite pyritään saavuttamaan ensisijaisesti työllisyyttä vahvistamalla.
Hallituksen tavoitteena on myös ehkäistä pitkäaikaista riippuvuutta toimeentulotuesta tuen saamisen ehtoja tiukentamalla. Tämä tarkoittaisi sitä, että hakija voitaisiin velvoittaa esimerkiksi töihin julkisorganisaatioon
Ensisijaisesti sitä kautta, että työllisyys vahvistuu ja että toimeentulotukea tarvitsevien määrä vähenee, sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok.) sanoo Ylelle
Kommentit (395)
Kiva johonkin tarhaan olisi joutua ja saada matoja tai syyhy, eikä tuki riitä niihin lääkkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten siinä nostetaan työllisyyttä, tai säästetään?
Jos joutuvat tekemään ilmaiseksi töitä, niin palkkatyöläisiä tarvitaan vähemmän. Verotulot ja työllisyys käsittääkseni vähenee.
Eikä asia ole niin yksinkertainen, että julkisen puolen kaikki palkat maksettaisiin kokonaan verorahoista.
Ei näin. Vaan niin, että pitkäaikaisesti tulonsiirroilla elävä voisi tehdä sellaisia töitä, joille ei ole maksajaa. Kuten nyt vaikka koulum välituntivalvonta tmv. Yleishyödyllistä pientä hommaa, päästäkseen taas elämästä kiinni.
Itse olisin työttömänä ollessa mielellään tehnyt jotain osa-aikaista, jossa ei olisi ollut kovia tulostavoitteita, koska mulla oli pieni taapero ja talo jota hoidin miehen matkatyön vuoksi yksin. Mutta ei sellaista löytynyt, joten menin lopulta kokopäivätöihin ja alle vuoden vanha lapsi hoitoon.
Voin kertoa millaisia "yleishyödyllisiä" palkattomia töitä työttömät nykyisin laitetaan tekemään: mm. siivous, kiinteistöhuolto (nurmikon leikkaus, haravointi, hiekoitus, lumityöt/auraus jne.), pesula, muutot, keittiö, kahvila, kirppis, kierrätys, ompelu/käsityöt, puutyöt, tavaroiden pakkaaminen, pyörien ym. korjaaminen, kirjasto, hoiva-apu, lastenhoito, kouluun avustajaksi, it-tuki jne. Noita töitä tekevät myös ihan palkatut työntekijät (vielä toistaiseksi). Kohta ne kaikki ja monet muut työt tulevat olemaan "pikku puuhastelua" työttömille/toimeentulotuen asiakkaille. Ne ovat ihan oikeaa työtä, josta kuuluisi maksaa ihan oikea palkka. Senpä tähden ilmaistyöt vähentävät palkkatyöpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mulkkuja. Siis ihminen laitetaan töihin, mutta mitään oikeata palkkaa siitä ei makseta? Kyllä näkee ketä nämä rikkaat vihaavat ja ketkä näkevät ongelmaksi. Omia veronkiertojaan eivät tietenkään pidä minään, mutta auta armias jos joku nisti saa "ilmaista" rahaa muutaman satasen.
No saahan siitä, sitä tukea, mitä saat nyt tekemättä mitään. Ilmaista rahaa ei pitäisi jakaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän nyt välttää menemällä vaikka osa-aikatyöhön jos työpaikan onnistuu saamaan. Henk.koht avustajaksi pääsee suht helpolla.Toki ei niitäkään töitä kaikille riitä. Kyllähän se palkka vaikuttaa tukiin mutta tekee vaikka edes tunnin viikossa hommia niin välttää sen että joutuu ilmaistöihin.
Ei vältä jos palkka ei riitä elämiseen ja tarvii totua yhä. :D :D :D
Arbeit macht frei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän nyt välttää menemällä vaikka osa-aikatyöhön jos työpaikan onnistuu saamaan. Henk.koht avustajaksi pääsee suht helpolla.Toki ei niitäkään töitä kaikille riitä. Kyllähän se palkka vaikuttaa tukiin mutta tekee vaikka edes tunnin viikossa hommia niin välttää sen että joutuu ilmaistöihin.
Ei vältä jos palkka ei riitä elämiseen ja tarvii totua yhä. :D :D :D
Arbeit macht frei.
Nimenomaan. Hail Purra
Itse en tunne ketään toimeentulotuella olevaa, miten heidät voi veloittaa töihin, jos he eivät ole ilmeisesti kykeneviä työnhakuunkaan?
Eihän tuossa ole päätä eikä häntää. Eli millä pvä korvauksella vai millä rahalla nämä niitä työ velvoitteita tekevät ja ettei vaan menisi vakkareiden työt? Nyt ammattiliittojen olisi hyvä herätä tähän! Maassa kohta kaikki duunari hommat jotain työ velvoite orjatyötä sitten kait. Aivan älyttömän huono idea.
Mielestäni paremmin valtio tukee uuden työntekijän palkkaamista yrityksille ja jos uutta työntekijää ei vakinaista vuoden jälkeen joutuu maksamaan palkkatyön tuen takaisin. NS. Laina joka kannustaa yrityksiä sitoutumaan työntekijään !
Sama juttu on ollut mm. Stean rahoituksessa että tuen joutuu palauttamaan jos ei käytä oikein.
Näihin pitää puuttua ja valvoa, eikä kannustaa uuden ilmaistyön teettämiseen vaan kasvuun. Kasvu syntyy siitä että toiminta on jatkuvaa ja sitoutunut työväki.
Mitään kovin hyvää tulosta tuskin syntyy ilmaisorjien käytöstä...
Vierailija kirjoitti:
Itse en tunne ketään toimeentulotuella olevaa, miten heidät voi veloittaa töihin, jos he eivät ole ilmeisesti kykeneviä työnhakuunkaan?
Minä tunnen montakin ja vain kahdella on kyse kyvyttömyydestä, muut vetävät mieluummin alkoa ja aineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mulkkuja. Siis ihminen laitetaan töihin, mutta mitään oikeata palkkaa siitä ei makseta? Kyllä näkee ketä nämä rikkaat vihaavat ja ketkä näkevät ongelmaksi. Omia veronkiertojaan eivät tietenkään pidä minään, mutta auta armias jos joku nisti saa "ilmaista" rahaa muutaman satasen.
No saahan siitä, sitä tukea, mitä saat nyt tekemättä mitään. Ilmaista rahaa ei pitäisi jakaa.
Eli mitään tukia ei sitten enää siis olisikaan, vaan kaikki saisivat palkkaa, josta kertyy eläke, lomapäiviä jne.
Sehän on hyvä. Eli kaikille taattaisi niin iso palkka, että mitään tukia ei tarvisi. Mulle sopii.
Työttömien joukossa on varmasti kaiken näköisiä, niitä ketkä tosissaan töitä haluaa ja etsii, niitä ketkä lähettelevät hakemuksia sen takia että tuet juoksee, ei sen takia että työllistyisi. Näitähä n on hyvä vähän kannustaa liikkeelle sieltä yhteiskunnan maksamalta sohvalta. Niille, ketkä valittavat palkasta, se tuki on se palkka mitä on saatu jo tovi etukäteen tekemättä mitään. Oikein hyvä juttu tämä.
Mistähän ne aikoo ne työvelvoitetyönsä löytää lähes puolelelle miljoonalle työttömälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joutuvat tekemään ilmaiseksi töitä, niin palkkatyöläisiä tarvitaan vähemmän. Verotulot ja työllisyys käsittääkseni vähenee.
Eikä asia ole niin yksinkertainen, että julkisen puolen kaikki palkat maksettaisiin kokonaan verorahoista.
Ei näin. Vaan niin, että pitkäaikaisesti tulonsiirroilla elävä voisi tehdä sellaisia töitä, joille ei ole maksajaa. Kuten nyt vaikka koulum välituntivalvonta tmv. Yleishyödyllistä pientä hommaa, päästäkseen taas elämästä kiinni.
Itse olisin työttömänä ollessa mielellään tehnyt jotain osa-aikaista, jossa ei olisi ollut kovia tulostavoitteita, koska mulla oli pieni taapero ja talo jota hoidin miehen matkatyön vuoksi yksin. Mutta ei sellaista löytynyt, joten menin lopulta kokopäivätöihin ja alle v
303: mulla oli alanvaihtaja työkokeilussa toimihenkilötehtävässä teollisuudessa. Tehtävään EI olisi palkattu ketään, lisähenkilölle EI ollut tarvetta. Henkilö otettiin oppimaan uutta ammattia koska tapaturman vuoksi ei pystynyt jatkamaan vanhassaan. Henkilö EI aluksi tuottanut mitään yhtiölle tai tiimilleni. Hän tuotti minulle paljon lisätyötä. Hän sai kuitenkin seurauksena pätevyyden uuteen ammattiin.
Voi tuota nöyryytystä ja hyväksikäyttöä!
Ilmaistyössä ongelmana on, että pidemmän päälle saadaan Neuvostoliiton työn laatu.
Muistan, kun lapsuudessa sain tuliaiseksi Neukkulassa tehdyn kuuauton. Sellainen kauko-ohjattava lanka ohjaimella.
Kun siihen koski sormella, niin suunnilleen hajosi palasiksi, kuin kaatuva korttitalo.
Kaikki varmaan muistaa tarinan venäläisestä perseensuristimesta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnen montakin ja vain kahdella on kyse kyvyttömyydestä, muut vetävät mieluummin alkoa ja aineita.
Nekin on työkyvyttömiä. Yksikään työpaikka ei halua narkkia tiloihinsa, koska ne varastaa kaiken mitä irti lähtee. Niille ei voi antaa edes avaimia mihinkään kun teettävät kopiot ja ryöstävät paikan vielä jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos alkoa ja aineita ihan oikeasti jatkuvasti vetävät (ovat siis addikteja), niin millä perusteella he ovat työkykyisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin työttömänä ollessa mielellään tehnyt jotain osa-aikaista, jossa ei olisi ollut kovia tulostavoitteita, koska mulla oli pieni taapero ja talo jota hoidin miehen matkatyön vuoksi yksin. Mutta ei sellaista löytynyt, joten menin lopulta kokopäivätöihin ja alle v
Täällä kun lukee monen todella kovapalkkaisen hommista, että päivät menee pasianssia pelatessa, pitkillä lounailla ja somea selatessa niin eikös sellaiseen hommaan kelpaisi työllistettykin kun eihän tuo ole mitään työntekoa vaan lorvimista.
Vierailija kirjoitti:
Työttömien joukossa on varmasti kaiken näköisiä, niitä ketkä tosissaan töitä haluaa ja etsii, niitä ketkä lähettelevät hakemuksia sen takia että tuet juoksee, ei sen takia että työllistyisi. Näitähä n on hyvä vähän kannustaa liikkeelle sieltä yhteiskunnan maksamalta sohvalta. Niille, ketkä valittavat palkasta, se tuki on se palkka mitä on saatu jo tovi etukäteen tekemättä mitään. Oikein hyvä juttu tämä.
Työttöminä on valtavasti työkyvyttömiä ihmisiä.
Jos tällainen työvelvoite tulisi, niin sitten pitäisi myös - vihdoin ja viimein - puuttua Kelan asiantuntijalääkäreiden virheellisiin päätöksiin. Kelan kuntoutuksiinkin pääsee entistä harvempi. Sairasta ihmistä ei saa pakottaa töihin, joihin hän ei kykene.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs siinä. Voihan sitä aikaa kuluttaa istumalla "työpaikallakin". Vaikea on sellaisia velvoitteita keksiä joita ei olisi helppo toteuttaa. Kannattaa hallituksen sitten muistaa YK:n päätöslauselmat orjuudesta ja siihen verrattavista olosuhteista.
Juu. Työ kyllä käy, jos palkalla elää. Koulutus käy, kun saa tukea elämiseen ja työpaikan.
Vai meinasko ne oikeasti, että heitetään väki pihalle ja otetaan takaisin töihin jollain 700 € /kk?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttöminä on valtavasti työkyvyttömiä ihmisiä.
Jos tällainen työvelvoite tulisi, niin sitten pitäisi myös - vihdoin ja viimein - puuttua Kelan asiantuntijalääkäreiden virheellisiin päätöksiin. Kelan kuntoutuksiinkin pääsee entistä harvempi. Sairasta ihmistä ei saa pakottaa töihin, joihin hän ei kykene.
Eikä työpaikkaa pitämään ihmistä joka ei kykene tekemään työtään.
Aika ison palkan tarvitsisi, jotta sillä tunnin viikkotyöllä eläisi.
Jos tukea hakee ja siihen kuuluu velvoitetyö, niin ei kai tuo mitään auta.