Raivostuttaa kun suomen kieltä puhutaan väärin!
Tuntuu että nykysukupolvi sotkee meidän ikioman virallisen kielemme joko englantiin tai sitten muuttamalla täysin suomen kielioppia ja taivutusmuotoja.
Sanotaan ketä kun pitäisi sanoa kuka
Sanotaan mitä kävi kun pitäisi sanoa joko miten kävi tai mitä tapahtui
Sana vain näyttää unohtuneen kokonaan koska käytetään sen tilalla sanaa vaan - ei vaan, vaan vain
Sanotaan keli kun tarkoitetaan säätä - keli-sanallahan kuvataan oikeasti tien pinnan ajo-olosuhteita
Tässä muutama esimerkki. Ärsyttääkö ketään muuta? Kertokaa esimerkkejä!
Terv. Sanapoliisi
Kommentit (63)
"Ihminen tippui, tiputettiin ikkunasta (naapurissa). "
Tippua, tippuu = nestemäinen
Vesihana tippasee, vesi tippuu keväisin räystäiltä.
Pudota, putoaa = kiinteä aines
Ihminen pudotettiin ikkunasta. Ihminen putosi ikkunasta. Omena ei kauas puusta putoa. 🍏🍎💧
Minua harmittaa väärät vokaalit, "kyllä on hianoa, viaraat on tulossa, Suami, ruaka on hyvää jne ..... laiskaa puhetta.
Joo ap, ärsyttää, kun keski-ikäiset mammat sanovat työpaikalla dinneri ym. Haluavat katsos olla yhtä cooleja, kuin nykyiset nykynuoret. Sitä on ollut ilmassa jo vuosikymmeniä. Ei voi syyttää lasta, jonka äiti on käyttänyt sitä dinnerillä. Pitää syyttää ensin äitiä.
Ketä enään tietää mihin pilkkukaan tulee, vaan minä.
Kuullostaa hyvemmältä glopalisaation paradoksaalisti konkretioituneena sivistys sanojen käyttökin.
Älä siis ragea. Lowe and piece.
Eikös tässä nyt ollut kyse puheesta ja sanojen merkityksestä (keli, pakaste) ja niiden väärinkäytöstä eikä oikeinkirjoituksesta (enään, pilkut, yhdyssanat...), joka on ihan eri asia?
Todella huonoa suomen kieltä näkee tälläkin palstalla paljon, mutta syyllisiä eivät ole suomalaiset, vaan alhaisesti koulutetut Venäjän kätyrit eli persut. Venäjämielisille äärioikeistolaisille esim. yhdyssanat ovat täyttä hepreaa, yksinkertainen ja ahdas mieli ei osaa niitä yhdistää.
Vierailija kirjoitti:
Tuota keli ilmaisua olen aina ihmetellyt. Miksi säästä puhuttaessa sanotaan keli?
Keli säänä on ihan hauskaa kielenkäyttöä. Sellaista harvemmin enää kuulee, kun eihän nuoret käytä koskaan sanaa "keli". Keli on paljon parempi kuin ilma. "Onko hyvä ilma?", tylsää.
Vierailija kirjoitti:
Todella huonoa suomen kieltä näkee tälläkin palstalla paljon, mutta syyllisiä eivät ole suomalaiset, vaan alhaisesti koulutetut Venäjän kätyrit eli persut. Venäjämielisille äärioikeistolaisille esim. yhdyssanat ovat täyttä hepreaa, yksinkertainen ja ahdas mieli ei osaa niitä yhdistää.
Ota jo pää pois persiistäs, luulotautinen, ja ne aamulääkkeet. 💊💊💊💉😷👩🏻🔬👩🏻🏥🥼
Vierailija kirjoitti:
Pakaste-sanan väärinkäyttö leviää kuin kulovalkea: "Ostin marjoja pakasteesta."
Argh! Pakaste on se pakastettu tuote.
Yhyy...
Minua raivostuttaa huono trollaus. Siis peräaukko on latinaksi anus, ei anaali. Opetelkaa edes käyttämään sanoja oikein trollatessanne moukat.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kieltä taas ei voi puhua väärin, koska puhekieli on omanlaisensa ja elää ja muuttuu. Murteisiin kuulunut tuo ketä jo vaikka kuinka kauan.
Ei ärsytä yhtään.
Tuskin murteisiin kuuluu. Kaupunkilaisten puhekieltä en laske murteeksi ja lähinnä Hesassa ja ympäristössä tuota kuulee.,Osaan muutamaa murretta ja en tunnista tuota niistä
Ketä sanaa käytetään ihan väärässä tarkoituksessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota jo pää pois persiistäs, luulotautinen, ja ne aamulääkkeet. 💊💊💊💉😷👩🏻🔬👩🏻🏥🥼
Tässä vastauksessa esiintyy harvinainen persu, pari yhdyssanaa sentään hallussa, mutta kommentin sisältö on kuitenkin taattua persulaatua eli hiekkalaatikkotasoa.
Keli tarkoittaa ajo tai kävelykeliä, ei säätä.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos lopetat tähän viestiin tämän Putinin hyödyllisenä idioottina toimimisen ja valehtelun perussuomalaisista? Kävisikö mitenkään sinulle että et aiheuttaisi puhtaalla valehtelullasi eripuraa suomalaisten kesken? Voit ajaa agendaasi muutenkin kuin näin haitallisin keinoin.
On kiva kun saa puhuu. Itseäni harmittaa eniten se täälläkin kirottu; niinku silleen niiku...
Sanojen merkitystä ei enää tunneta ja jokainen keksii niille nykyään oman tarkoituksen. Malliesimerkki:
Rasismi = Uskomus että joku toinen on rodullisesti tai geneettisesti huonompi kuin toinen ja siitä seuraavat asenteet ja uskomukset.
Et siis voi hokea tätä yleisterminä jollekin negatiiviselle, tai tehdä yhdyssanoja kuten "ikärasismi". Se tarkoittaa kirjaimellisesti ikärotusyrjintää, eli on aivan merkityksetön termi.
Sukupuoli = Onko kyseessä uros vai naaras, termi on täysin biologinen. Et voi sanoa korvien välissä olevaa keksittyä identiteettiä sukupuoleksi.
Minä pystyn puhumaan oikein, mutta ulkomaalainen pystyy puhua eri tavalla. Suomalainen pystyy oppia sama tapa ulkomaalainen.
Minua ärsyttävät kaikki -ri päätteisiksi muokatut sanat. Aivan älyttömiä.
Enään en välitä, muutin lappeen Rantaan.