Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteiset hankinnat ja lahjavero avioliitossa

Vierailija
21.09.2024 |

Naimisissa siis ollaan miehen kanssa. Meillä on kuitenkin omat rahat ja kaikki maksetaan 50/50. Ollaan tässä parin vuoden aikana uusittu huonekaluja ja vähän rempattu ja minä olen nämä ostokset organisoinut, eli myös maksanut. Mies on sitten siirtänyt minulle puolet näiden ostosten hinnasta.

Nyt hän kuitenkin sanoo, että ei voi siirtää enää enempää, koska verottajan määrittelemän lahjaveron maksimisumma alkaa tulla täyteen. Tämä siis tietenkin siksi, että minä olen aina maksanut ostokset ja hän sitten siirtää minun tilille rahaa, ei koskaan toisinpäin. Aloin sitten oikein pohtia, että miten tämä avioliitossa oikeen menee, että jos olen maksanut vaikka 6000 eurolla huonekaluja ja remontteja ja sitten herra siirtää minulle tästä puolet tilille (koska on käytännössä velkaa tämän verran), niin katsooko verottaja sen lahjaksi? 

Voiko tämä yhteisen talouden pyörittäminen ilman yhteisiä rahoja/tiliä (lainanhoitotili on kyllä mutta siihen ei ole korttia) olla näin hankalaa, että pitää miettiä katsooko verottaja siirrot lahjoiksi?

Onko jotain kokemuksia?

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se verottaja teidän välisistä tilisiirroista ole kiinnostunut eikä niitä tutki.

Todellakin on kiinnostunut ja todellakin tutkii.

Kuvitteletteko, että verottajalla ei ole muuta tekemistä kuin tutkia satunnaisten henkilöiden tilisiirtoja?

Sitä paitsi verottajalla ei edes ole mitään automaattista pääsyä kenenkään tilitietoihin, vaan ne pitää erikseen selvittää ja tuota selvittelyä ei kyllä tehdä ihan ilman syytä. Taustalla pitää olla joku epäily veronkierrosta tai rahanpesusta tms.

Vierailija
62/69 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se verottaja teidän välisistä tilisiirroista ole kiinnostunut eikä niitä tutki.

Kuvitteletteko, että verottajalla ei ole muuta tekemistä kuin tutkia satunnaisten henkilöiden tilisiirtoja?

Sitä paitsi verottajalla ei edes ole mitään automaattista pääsyä kenenkään tilitietoihin, vaan ne pitää erikseen selvittää ja tuota selvittelyä ei kyllä tehdä ihan ilman syytä. Taustalla pitää olla joku epäily veronkierrosta tai rahanpesusta tms.

Verottaja tekee selvityksiä myös satunnaisotannalla. Ne ovat harvinaisia, mutta kyllä niitä tehdään. Tämän lisäksi heillä on automaattiset järjestelmät, jotka kyllä varoittavat jos joku yrittää kiertää veroa ja kone sen huomaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verottaja tekee selvityksiä myös satunnaisotannalla. Ne ovat harvinaisia, mutta kyllä niitä tehdään. Tämän lisäksi heillä on automaattiset järjestelmät, jotka kyllä varoittavat jos joku yrittää kiertää veroa

Ei ne verottajan järjestelmät nyt mitään selvännäkijöitä ole, joten ne eivät kyllä pysty varoittamaan sellaisesta, mistä ne eivät tiedä. Eli esim siitä, että aviomies siirtää vaimonsa tilille muutaman tonnin.

Vierailija
64/69 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ne verottajan järjestelmät nyt mitään selvännäkijöitä ole, joten ne eivät kyllä pysty varoittamaan sellaisesta, mistä ne eivät tiedä. Eli esim siitä, että aviomies siirtää vaimonsa tilille muutaman tonnin."

Et selvästikään tiedä miten verotiedot kerätään ja millaiset oikeudet esimerkiksi poliisille, verovirastolla ja Kelalla on. Heillä on 2020-luvun alussa tullut mahdollisuus katsoa kaikkien asiakkaidensa tilitiedot muutamalla klikkauksella ilman että tiedät siitä yhtikäs mitään. Kyseessä on EU:n rahanpesua estävä direktiivi, joka tuli voimaan 2020 syksyllä:

https://yle.fi/a/3-10444551

Tämän lisäksi pankeilla on velvollisuus ilmoittaa verottajalle tilinsiirroista joiden suuruus on yli 8400€ ja toistuvista pienemmistä tilinsiirroista.

Hauskaa kuinka ihmiset luulevat että he voisivat veroja vältellä. Benjamin Frankliniä siteeraten "Elämässä on kaksi asiaa joilta et voi välttyä; kuolema ja verot".

Vierailija
65/69 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitto ei muuta omistussuhteita, joten avioliitossakin voi olla toisell velkaa. Kannattaa opetelle itse sevittämään asioita ja lukemaan laista. "

34

Se omaisuus, mikä puolisolla on avioliittoon mennessään, kuuluu edelleen hänelle. Niin ikään on hänen omaisuuttaan, mitä hän avioliiton aikana saa."

Loppujen lopuksi verottaja tekee päätöksen, miten lahjaveroitusta tulkitaan, joten olisin yhteydessä verottajaan. 

Itse vastaavissa tilanteissa, jos olen vaikka ostanut jotain omalla luottokortillla, niin siirrän summan yhteiseltä tililtä suoraan luottokortilleni. Olen omistaja molemmissa tileissä, joten käytännössä oma tilisiirto. 

Vierailija
66/69 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina ollut yhteiset tilit, jonne on tullut kaikki tulot ja joista on maksettu kaikki menot. Myös kaikki ostettu omaisuus on 50/50.

On meillä kummallakin kuitenkin toisessa pankissa omat säästötilit ja niihin luottokortit. Siellä pidetään vain n.5000€/tili pahan päivän varalle.

Vierailija
67/69 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei ne verottajan järjestelmät nyt mitään selvännäkijöitä ole, joten ne eivät kyllä pysty varoittamaan sellaisesta, mistä ne eivät tiedä. Eli esim siitä, että aviomies siirtää vaimonsa tilille muutaman tonnin."

Et selvästikään tiedä miten verotiedot kerätään ja millaiset oikeudet esimerkiksi poliisille, verovirastolla ja Kelalla on. Heillä on 2020-luvun alussa tullut mahdollisuus katsoa kaikkien asiakkaidensa tilitiedot muutamalla klikkauksella ilman että tiedät siitä yhtikäs mitään. Kyseessä on EU:n rahanpesua estävä direktiivi, joka tuli voimaan 2020 syksyllä:

https://yle.fi/a/3-10444551

Tämän lisäksi pankeilla on velvollisuus ilmoittaa verottajalle tilinsiirroista joiden suuruus on yli 8400€ ja toistuvista pienemmistä tilinsiirroista.

Hauskaa kuinka ihmiset luulevat että he voisivat veroja vältellä. Benjamin Frankliniä siteeraten "Elämässä on kaksi asiaa joilta et voi välttyä; kuolema ja ver

Taidan tietää verotietojen keräämisestä hieman enemmän kuin sinä. Verojen kiertämisestä tai välttelystä olen samaa mieltä, mutta jos nyt pysytään tässä casessa, niin siitähän ei ollut kyse. Edelleenkään verottajalla ei ole mitään syytä puuttua aviopuolisoiden normaaliin talouden hoitoon ja heidän välisiinsä tilisiirtoihin, jos ei nyt sitten puhuta kymmenistä tai sadoista tonneista, joissa on selkeästi tavoitteena vaikkapa siirtää omaisuus toisen nimiin.

Vierailija
68/69 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kellään ole tietoa?

On tietoa. Oikeasti terveessä parisuhteessa ei ole tuollaista. Kukaan ei koskaan tarkista kenenkään tavallisen ihmisen tilitietoja niin, että puolisoitten välisiä lahjoja verotettaisi . Ehkä silloin, jos siirrellään kymmeniä tuhansia tai kokonaisia omakotitaloja.

Äitini puoliso siirsi loppunsa edellä äidin tilille huomattavan summan rahaa. Oli tiedossa, että vainaan tilit jäädytetään kuolinpäivänä ja hän halusi turvata sen, että pienituloinen äiti pystyy maksamaan laskujaan hänen kuolemansa jälkeen. Ei siihen ollut kenelläkään mitään sanomista. Ei myöskään perunkirjoituksessa heidän yhteisillä lapsillaan.

Vierailija
69/69 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on naiivi, jos kuvittelee verottajan alkavan selvittelemään tilisiirtoja. Selitteeksi voi aina lisätä syyn eli esimerkiksi yhteisten huonekalujen hankintaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan