Yhteiset hankinnat ja lahjavero avioliitossa
Naimisissa siis ollaan miehen kanssa. Meillä on kuitenkin omat rahat ja kaikki maksetaan 50/50. Ollaan tässä parin vuoden aikana uusittu huonekaluja ja vähän rempattu ja minä olen nämä ostokset organisoinut, eli myös maksanut. Mies on sitten siirtänyt minulle puolet näiden ostosten hinnasta.
Nyt hän kuitenkin sanoo, että ei voi siirtää enää enempää, koska verottajan määrittelemän lahjaveron maksimisumma alkaa tulla täyteen. Tämä siis tietenkin siksi, että minä olen aina maksanut ostokset ja hän sitten siirtää minun tilille rahaa, ei koskaan toisinpäin. Aloin sitten oikein pohtia, että miten tämä avioliitossa oikeen menee, että jos olen maksanut vaikka 6000 eurolla huonekaluja ja remontteja ja sitten herra siirtää minulle tästä puolet tilille (koska on käytännössä velkaa tämän verran), niin katsooko verottaja sen lahjaksi?
Voiko tämä yhteisen talouden pyörittäminen ilman yhteisiä rahoja/tiliä (lainanhoitotili on kyllä mutta siihen ei ole korttia) olla näin hankalaa, että pitää miettiä katsooko verottaja siirrot lahjoiksi?
Onko jotain kokemuksia?
Kommentit (69)
En ymmärrä tallaisia avioliittoja. Mikä idea edes olla avioliitossa, jos ei edes yhteistä tiliä voida tehdä, että voidaan sinne siirtää sitä yhteistä rahaa josta maksaa kaikki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuosta mitään lahjaveroseuraamuksia tule, kun puolisosi maksaa sinulle oman osansa yhteisestä hankinnasta. Jos ostat teille yhteisiä huonekaluja 6000 eurolla ja maksat ne, niin puolisosi on sinulle velkaa 3000 euroa. Kun puolisosi maksaa sinulle 3000 euroa, hän maksaa velkansa takaisin. Ei velan takaisinmaksu ole verotettava lahja. Mutta varminta on kirjoittaa tilisiirtoon viestiksi: "Osuuteni yhteisestä sohvaryhmästä" tms. Näin asia on selvästi dokumentoitu, jos nyt jostain syystä tilisiirtojanne ruvettaisiin tutkimaan.
Miten yleensäkään avioliitossa toinen voi olla velkaa toiselle?
Jos minä lainaan säästämistäni palkkarahoistani 100 000 € miehelleni siihen, että hän ostaa sijoitusasunnon omiin nimiinsä, niin ihan taatusti mieheni on minulle velkaa 100 000 €.
Ainoa joka on jotain velkaa on sinun vanhemmat joiden olisi pitänyt kertoa miten avioliitto toimii.
Tulee olemaan eräille karu totuus avioeron sattuessa kun aletaan omaisuutta jakamaan, jos ei ole avioehtoa..
Vierailija kirjoitti:
Ei omaisuus tule yhteiseksi sillä, että ollaan avioliitossa. Tosin asuntoirtaimisto voidaan olettaa yhteiseksi, ellei muuta osoiteta vaikka kuiteilla.
toivottavasti et ole avioliitossa sillä asia voi tulla sulle järkytyksenä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tallaisia avioliittoja. Mikä idea edes olla avioliitossa, jos ei edes yhteistä tiliä voida tehdä, että voidaan sinne siirtää sitä yhteistä rahaa josta maksaa kaikki?
No jos homma hoituu muutekin, niin mitä väliä yhteisellä tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioliitto on avioliitto. Lain näkökulmasta teidän omaisuus on yhteistä.
Ei todellakaan ole! Mistä ihmiset keksivät tällaista?
On mikäli joku omaisuus ei ole rekisteröity vain toiselle.
Miksi edes avioitua jos sentitkin halkaistaan ja lauantaimakkarasiivuista pöydän kulmalla kirjanpito.
Lauantaimakkaran siivustahan aloitus ei kerro.am Ap puhuu avoliitosta. Myös avioliitossa voi olla omaa omaisuutta, joka on saatu tai hankittu ennen avioliittoa. Ja jossain tapauksessa tällainen omaisuus vielä korvamerkitään avioehdolla pysymään omassa suvussa mahdollisen eron varalta.
Mutta ne, joilla ei ole omaisuutta miettivät lauantaimakkarasiivun kirjanpitoa.
Avioehto eli avoliitossa. Mutta taas siitä ei ole kyse sillä kuten otsikossa lukee isolla AVIOLIITOSSA!
Tuslkin tutkitaan, mutta miehesihän voi vaikka kirjoittaa maksaessaan viestikenttään, että osuus siitä ja siitä ostoksesta.
Vierailija kirjoitti:
Mun palkka on mennyt miehen pankkitilille varmaan jo 20 vuotta. Ei ole tullut veroseuraumuksia, vaikka lahjaveroton määrä ylittyy jo kahdessa kuukaudessa.Meillä on käyttötilit yhteisessä käytössä. Tätä tiliä ei saatu aikoinaan tai-tiliksi, vaan piti ottaa se vain toisen nimiin.
Avaa nyt ihmeessä heti oma tili ja vaihda palkkasi menemään sinne. Ymmärrätkö, että nykyisellä järjestelyllä olet pulassa, jos miehesi yllättäen kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei omaisuus tule yhteiseksi sillä, että ollaan avioliitossa. Tosin asuntoirtaimisto voidaan olettaa yhteiseksi, ellei muuta osoiteta vaikka kuiteilla.
Ilman avioehtoa avioliiton aikana hankittu omaisuus on yhteistä
Ei ole. Joissain maissa varmaan on, mutta Suomessa ei. Omaisuus on yksin sen jonka nimissä se on.
voi luoja onko todella tän päivän ihmiset näin pihalla ihan perusasioista?
Selvästikin jotkut ovat täysin pihalla perusasioista, kun eivät tiedä, että Suomessa avioliitossakaan omaisuus ei muutu yhteiseksi, vaan on vain sen, jonka nimissä se on.
Eri juttu on sitten se, että avioliiton päättyessä varakkaampi voi joutua maksamaan köyhemmälle tasinkoa. Ilmeisesti tämä aiheuttaa joillakin sekaannusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuosta mitään lahjaveroseuraamuksia tule, kun puolisosi maksaa sinulle oman osansa yhteisestä hankinnasta. Jos ostat teille yhteisiä huonekaluja 6000 eurolla ja maksat ne, niin puolisosi on sinulle velkaa 3000 euroa. Kun puolisosi maksaa sinulle 3000 euroa, hän maksaa velkansa takaisin. Ei velan takaisinmaksu ole verotettava lahja. Mutta varminta on kirjoittaa tilisiirtoon viestiksi: "Osuuteni yhteisestä sohvaryhmästä" tms. Näin asia on selvästi dokumentoitu, jos nyt jostain syystä tilisiirtojanne ruvettaisiin tutkimaan.
Miten yleensäkään avioliitossa toinen voi olla velkaa toiselle?
Jos minä lainaan säästämistäni palkkarahoistani 100 000 € miehelleni siihen, että hän ostaa sijoitusasunnon omiin nimiinsä, niin ihan taatusti mieheni on minulle velkaa 100000 €
Ainoa joka on jotain velkaa on sinun vanhemmat joiden olisi pitänyt kertoa miten avioliitto toimii.
Minä tiedän täsmälleen, miten avioliitto toimii - ainakin taloudellisessa mielessä lain mukaan. Mutta ilmeisesti sinulla on vielä oppimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun palkka on mennyt miehen pankkitilille varmaan jo 20 vuotta. Ei ole tullut veroseuraumuksia, vaikka lahjaveroton määrä ylittyy jo kahdessa kuukaudessa.Meillä on käyttötilit yhteisessä käytössä. Tätä tiliä ei saatu aikoinaan tai-tiliksi, vaan piti ottaa se vain toisen nimiin.
Avaa nyt ihmeessä heti oma tili ja vaihda palkkasi menemään sinne. Ymmärrätkö, että nykyisellä järjestelyllä olet pulassa, jos miehesi yllättäen kuolee.
Minulla on oma (käyttö)tili, jota en ole käyttänyt, joten voin ottaa sen käyttöön tarvittaessa. Toisen pankin pankkikortti/luottokortti on henkilökohtainen eikä rinnakkaiskortti, juuri sen vuoksi, että rinnakkaiskortin käyttö loppuu, jos toinen kuolee. Säästötilit meillä molemmilla on henkilökohtaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toivottavasti et ole avioliitossa sillä asia voi tulla sulle järkytyksenä.
En halunnut tasinkoa, kun en ollut asunnosta senttiäkään maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Tulee olemaan eräille karu totuus avioeron sattuessa kun aletaan omaisuutta jakamaan, jos ei ole avioehtoa..
Miten niin? Kyllä minä ainakin tiedän, että avioerossa varakkaampi voi joutua maksamaan köyhemmälle tasinkoa. Tämä ei kuitenkaan poista sitä, että avioliiton aikana omaisuus on sen, jonka nimissä se on eikä se ole yhteistä (paitsi silloin, jos se on hankittu kummankin nimiin). Jos minulla on 50 000 euron arvoinen auto, voin vapaasti myydä sen kysymättä mieheltäni mitään. Jos omaisuus olisi yhteistä, myyntiin tarvittaisiin meidän molempien suostumus.
Vierailija kirjoitti:
No kylläpä on vaikeaa joillakin. Me olemme avioliitossa eikä meillä ole tuommoista säätämistä. Meillä on yhteiset rahat ja minun rahat. Mies yleensä maksaa kaiken kalliin, minä saan käyttää rahani mihin haluan.
Meillä on vähän sama juttu, sillä on muutenkin enemmän varallisuutta ja maksaa kaiken auliisti.
42 vuotta aviossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on oma (käyttö)tili, jota en ole käyttänyt, joten voin ottaa sen käyttöön tarvittaessa. Toisen pankin pankkikortti/luottokortti on henkilökohtainen eikä rinnakkaiskortti, juuri sen vuoksi, että rinnakkaiskortin käyttö loppuu, jos toinen kuolee. Säästötilit meillä molemmilla on henkilökohtaiset.
Jos tili on miehen, nin kaikki siihen liitetyt kortit kuoleentuvat heti kun pankki saa tiedon miehen kuolemasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei se verottaja teidän välisistä tilisiirroista ole kiinnostunut eikä niitä tutki.
Mieheni laittoi tililleni tiettyä juttua varten 6000e, ja kyllä mulle lahjavero paukahti.
Samoin sisareni poika laittoi perinnöstään 7500e äidilleen remppaa varten, ja niinpä äitikin maksoi lahjaveron.
Vierailija kirjoitti:
Ei se verottaja teidän välisistä tilisiirroista ole kiinnostunut eikä niitä tutki.
Todellakin on kiinnostunut ja todellakin tutkii.
Meinaatteko pankkitilien olevan verottajalle auki? Yhteiset tietokannat, ei kai niitä kukaan käsityönä tarkastele.
Miehesi on teoriassa oikeassa. Jos miehesi siirtää rahaa tilillesi tai ostelee sinulle mitään kallista, tulkitaan se verotuksessa lahjaksi. Tarpeeksi kun tuota rahaa ja suuria lahjoja sitten 3 vuoden sisällä kertyy niin pitäisi siitä ilmoittaa verottajalle. Totuus kuitenkin on se, että verottajaa ei yleensä kiinnosta noin pienet summat eikä heillä ole resursseja kaikkia katsoa läpi. Jos kuitenkin sinä tai miehesi päädytte verottajan satunnaistarkastukseen (joita btw tehdään) niin pahimmillaan voi tulla syyte veronkierrosta.
Opetelkaa verosuunnittelua. Käyttäkää toistenne kortteja ja tilejä ostosten maksamiseen. Vuokran, laskujen ja ruokaostosten maksamista suoraan ilman että se käy toisen tilillä ei nimittäin tulkita lahjaksi jolloin tuota ongelmaa ei tule.
voi luoja onko todella tän päivän ihmiset näin pihalla ihan perusasioista?