Yhteiset hankinnat ja lahjavero avioliitossa
Naimisissa siis ollaan miehen kanssa. Meillä on kuitenkin omat rahat ja kaikki maksetaan 50/50. Ollaan tässä parin vuoden aikana uusittu huonekaluja ja vähän rempattu ja minä olen nämä ostokset organisoinut, eli myös maksanut. Mies on sitten siirtänyt minulle puolet näiden ostosten hinnasta.
Nyt hän kuitenkin sanoo, että ei voi siirtää enää enempää, koska verottajan määrittelemän lahjaveron maksimisumma alkaa tulla täyteen. Tämä siis tietenkin siksi, että minä olen aina maksanut ostokset ja hän sitten siirtää minun tilille rahaa, ei koskaan toisinpäin. Aloin sitten oikein pohtia, että miten tämä avioliitossa oikeen menee, että jos olen maksanut vaikka 6000 eurolla huonekaluja ja remontteja ja sitten herra siirtää minulle tästä puolet tilille (koska on käytännössä velkaa tämän verran), niin katsooko verottaja sen lahjaksi?
Voiko tämä yhteisen talouden pyörittäminen ilman yhteisiä rahoja/tiliä (lainanhoitotili on kyllä mutta siihen ei ole korttia) olla näin hankalaa, että pitää miettiä katsooko verottaja siirrot lahjoiksi?
Onko jotain kokemuksia?
Kommentit (69)
Mulla on 6000euroa. siirrän ne op tililtä nordean tilille. Katsooko verottaja että annoin itselleni lahjan?
Ei se verottaja teidän välisistä tilisiirroista ole kiinnostunut eikä niitä tutki.
No tuohon syyhyn vedoten, ens kerralla mies maksaa koko ostoksen ja sinä maksat hänelle.
Tosin helpompaa on, että maksatte niitä ostoksia vuorotellen. Ei se ole niin euron päälle perheessä. Yleensä kai se, joka on enemmän varaa myös maksaa enemmän. Avioliitossa kun on elatusvelvollisuus.
Ehkä verottaja ajattelee teillä olevan normaalin avioliiton. Mutta voittehan te tehdä lahjailmoitukset verottajalle.
Ei verottaja kysele onko teillä eri rahat vai yhteiset. Eikä verota.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kellään ole tietoa?
On tietoa. Käynti terapiassa voisi auttaa, mutta millainen tossu miehesi on? Ei ole taso ollut korkealla kun muutti sinun kanssa yhteen.
Ei se mikään lahja ole, jos rahat on korvausta esineestä. Samalla tapaa, jos matkustan siskoni kanssa ja hän siirtää puolet matkan hinnasta minulle, niin ei tuo mikään lahja ole.
Vierailija kirjoitti:
No tuohon syyhyn vedoten, ens kerralla mies maksaa koko ostoksen ja sinä maksat hänelle.
Tosin helpompaa on, että maksatte niitä ostoksia vuorotellen. Ei se ole niin euron päälle perheessä. Yleensä kai se, joka on enemmän varaa myös maksaa enemmän. Avioliitossa kun on elatusvelvollisuus.
Ei ole sellaista velvollisuutta vaan yhteistalous. Taloudellinen väkivalta taas on rikos.
Ei tuosta mitään lahjaveroseuraamuksia tule, kun puolisosi maksaa sinulle oman osansa yhteisestä hankinnasta. Jos ostat teille yhteisiä huonekaluja 6000 eurolla ja maksat ne, niin puolisosi on sinulle velkaa 3000 euroa. Kun puolisosi maksaa sinulle 3000 euroa, hän maksaa velkansa takaisin. Ei velan takaisinmaksu ole verotettava lahja. Mutta varminta on kirjoittaa tilisiirtoon viestiksi: "Osuuteni yhteisestä sohvaryhmästä" tms. Näin asia on selvästi dokumentoitu, jos nyt jostain syystä tilisiirtojanne ruvettaisiin tutkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiset. Ovat avioliitossa ei avoliitossa.
Avioliitossa teillä verottajan silmissä on kaikki yhteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiset. Ovat avioliitossa ei avoliitossa.
Ei Suomessa avioliitossa rahat ole yhteisiä, vaan lain mukaan kumpikin puoliso omistaa oman omaisuutensa. Puolisoilla on kuitenkin elatusvelvollisuus toisiaan kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Avioliitossa teillä verottajan silmissä on kaikki yhteistä.
Missä maassa? Ei ainakaan Suomessa.
Avioliitto on avioliitto. Lain näkökulmasta teidän omaisuus on yhteistä. Elatus velvollisuus toista kohtaan. Ei mene veroja "omien" rajojen siirtelystä.
Verottajaa ei oikeesti muutenkaan kiinnosta tilisiirrot kuin vasta n. 30 000 euroa ylittävistä summista.
Ainakin näin verotoimiston tuttu sanoi, ei ole aikaa kaikkea tutkia.
Vierailija kirjoitti:
Avioliitto on avioliitto. Lain näkökulmasta teidän omaisuus on yhteistä.
Ei todellakaan ole! Mistä ihmiset keksivät tällaista?
No kylläpä on vaikeaa joillakin. Me olemme avioliitossa eikä meillä ole tuommoista säätämistä. Meillä on yhteiset rahat ja minun rahat. Mies yleensä maksaa kaiken kalliin, minä saan käyttää rahani mihin haluan.
Teoriassa et saa antaa toiselle yli 4999€ kolmen vuoden aikana, mutta ei verottajalla ole resursseja selvittää avioliitossa tapahtuvia suorituksia. Ja lisäksi tässä AP:n tapaukessa siirrot voi perustella.
Mies nyt vain vedättää ap:ta.
Ap:n mies koijjaa, mutta hieman yksinkertaisia henkilöitä on aina helppo koijata.
Eikö kellään ole tietoa?