Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteiset hankinnat ja lahjavero avioliitossa

Vierailija
21.09.2024 |

Naimisissa siis ollaan miehen kanssa. Meillä on kuitenkin omat rahat ja kaikki maksetaan 50/50. Ollaan tässä parin vuoden aikana uusittu huonekaluja ja vähän rempattu ja minä olen nämä ostokset organisoinut, eli myös maksanut. Mies on sitten siirtänyt minulle puolet näiden ostosten hinnasta.

Nyt hän kuitenkin sanoo, että ei voi siirtää enää enempää, koska verottajan määrittelemän lahjaveron maksimisumma alkaa tulla täyteen. Tämä siis tietenkin siksi, että minä olen aina maksanut ostokset ja hän sitten siirtää minun tilille rahaa, ei koskaan toisinpäin. Aloin sitten oikein pohtia, että miten tämä avioliitossa oikeen menee, että jos olen maksanut vaikka 6000 eurolla huonekaluja ja remontteja ja sitten herra siirtää minulle tästä puolet tilille (koska on käytännössä velkaa tämän verran), niin katsooko verottaja sen lahjaksi? 

Voiko tämä yhteisen talouden pyörittäminen ilman yhteisiä rahoja/tiliä (lainanhoitotili on kyllä mutta siihen ei ole korttia) olla näin hankalaa, että pitää miettiä katsooko verottaja siirrot lahjoiksi?

Onko jotain kokemuksia?

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuosta mitään lahjaveroseuraamuksia tule, kun puolisosi maksaa sinulle oman osansa yhteisestä hankinnasta. Jos ostat teille yhteisiä huonekaluja 6000 eurolla ja maksat ne, niin puolisosi on sinulle velkaa 3000 euroa. Kun puolisosi maksaa sinulle 3000 euroa, hän maksaa velkansa takaisin. Ei velan takaisinmaksu ole verotettava lahja. Mutta varminta on kirjoittaa tilisiirtoon viestiksi: "Osuuteni yhteisestä sohvaryhmästä" tms. Näin asia on selvästi dokumentoitu, jos nyt jostain syystä tilisiirtojanne ruvettaisiin tutkimaan.

Miten yleensäkään avioliitossa toinen voi olla velkaa toiselle?

Vierailija
22/69 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko huomanneet että esim toisen ylijäämät verotuksessa voi siirtää toisen puolison alijäämään? Toisen tekemät muutokset veroilmoitukseen vaikuttavat toisen puolison maksupäivään? Avioliitossa verottaja katsoo teidän olevan yhtä. 

Jostain syystä mieheni autolaina näkyy myös omassa verotuksessani. Kuten myös minun ottama asuntolaina hänen verotuksessaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avioliitto on avioliitto. Lain näkökulmasta teidän omaisuus on yhteistä. 

Ei todellakaan ole! Mistä ihmiset keksivät tällaista? 

On mikäli joku omaisuus ei ole rekisteröity vain toiselle. 

Miksi edes avioitua jos sentitkin halkaistaan ja lauantaimakkarasiivuista pöydän kulmalla kirjanpito.

Vierailija
24/69 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se mikään lahja ole, jos mies maksaa osuutensa niistä hankinnoista. 

Vierailija
25/69 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuosta mitään lahjaveroseuraamuksia tule, kun puolisosi maksaa sinulle oman osansa yhteisestä hankinnasta. Jos ostat teille yhteisiä huonekaluja 6000 eurolla ja maksat ne, niin puolisosi on sinulle velkaa 3000 euroa. Kun puolisosi maksaa sinulle 3000 euroa, hän maksaa velkansa takaisin. Ei velan takaisinmaksu ole verotettava lahja. Mutta varminta on kirjoittaa tilisiirtoon viestiksi: "Osuuteni yhteisestä sohvaryhmästä" tms. Näin asia on selvästi dokumentoitu, jos nyt jostain syystä tilisiirtojanne ruvettaisiin tutkimaan.

Jos minä lainaan säästämistäni palkkarahoistani 100 000 € miehelleni siihen, että hän ostaa sijoitusasunnon omiin nimiinsä, niin ihan taatusti mieheni on minulle velkaa 100 000 €.

Vierailija
26/69 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites kattilat, lautaset, saako käyttää toisen ostamaa vai paisti pannu 30 euroa, saat käyttäää kun maksat 15 euroa.

Vierailija
27/69 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittaa nyt tajuta että avioliitossa ja avoliitossa on aikuisen eltusvelvollisuus sillä Kela laskee ruokakunnan tulot yhteen eikä pienempi tuloinen saa yhtään mitään toimeentulotukia asumiskustannuksiin eikä sairauskuluihin.

Harvoin maimisissa elävillä on jotain 50/50 maksupolittiikkaa kämppisten tapaan. Miksi mennä naimisiin jos on jo varauduttu eroon niin ettei vaan toiselle mene yhtään enempää omasta omaisuudesta.

Ei meillä ole mihinkään jätti öky hintaisiin kalusteisiin tuhlattu koskaan ja vaadittu puolta niistä kumppanilta. Sanoisin että maksa sitten itse ne jos on pakko saada. Meillä kumpikin maksaa itse omat harrastukset eikä niitä kynitä puolisolta.

Vierailija
28/69 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minä lainaan säästämistäni palkkarahoistani 100 000 € miehelleni siihen, että hän ostaa sijoitusasunnon omiin nimiinsä, niin ihan taatusti mieheni on minulle velkaa 100 000 €.

Miksi ihmeessä sinä lainaisit miehellesi 100 000 miehellesi sijoutusasuntoa varten? 

Vierailija
29/69 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koittaa nyt tajuta että avioliitossa ja avoliitossa on aikuisen eltusvelvollisuus sillä Kela laskee ruokakunnan tulot yhteen eikä pienempi tuloinen saa yhtään mitään toimeentulotukia asumiskustannuksiin eikä sairauskuluihin.

Harvoin maimisissa elävillä on jotain 50/50 maksupolittiikkaa kämppisten tapaan. Miksi mennä naimisiin jos on jo varauduttu eroon niin ettei vaan toiselle mene yhtään enempää omasta omaisuudesta.

Ei meillä ole mihinkään jätti öky hintaisiin kalusteisiin tuhlattu koskaan ja vaadittu puolta niistä kumppanilta. Sanoisin että maksa sitten itse ne jos on pakko saada. Meillä kumpikin maksaa itse omat harrastukset eikä niitä kynitä puolisolta.

No me tienataa saman verran, joten maksetaan kaikki yhteiset asiat puoliksi. Eri

Vierailija
30/69 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei omaisuus tule yhteiseksi sillä, että ollaan avioliitossa. Tosin asuntoirtaimisto voidaan olettaa yhteiseksi, ellei muuta osoiteta vaikka kuiteilla. 

Vierailija
31/69 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avioliiton aikana hankittu omaisuus on yhteistä ilman avioehtoa

Vierailija
32/69 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei omaisuus tule yhteiseksi sillä, että ollaan avioliitossa. Tosin asuntoirtaimisto voidaan olettaa yhteiseksi, ellei muuta osoiteta vaikka kuiteilla. 

Ilman avioehtoa avioliiton aikana hankittu omaisuus on yhteistä 

Vierailija
33/69 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

Vierailija
34/69 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän voi helposti hoitaa niin että, miehesi siirtää tilillesi rahaa ja kirjoittaa kommenttikenttään esim. 50% sohva tms. Eron varalle tämä on hyvä tapa myös;)

Tosin provohan tämä on. Jos tämä olisi totta mies on todennäköisesti kyllästynyt sisustamiseen.

Vierailija
35/69 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avioliitto on avioliitto. Lain näkökulmasta teidän omaisuus on yhteistä. 

Ei todellakaan ole! Mistä ihmiset keksivät tällaista? 

On mikäli joku omaisuus ei ole rekisteröity vain toiselle. 

Miksi edes avioitua jos sentitkin halkaistaan ja lauantaimakkarasiivuista pöydän kulmalla kirjanpito.

Lauantaimakkaran siivustahan aloitus ei kerro.am Ap puhuu avoliitosta. Myös avioliitossa voi olla omaa omaisuutta, joka on saatu tai hankittu ennen avioliittoa. Ja jossain tapauksessa tällainen omaisuus vielä korvamerkitään avioehdolla pysymään omassa suvussa mahdollisen eron varalta.

Mutta ne, joilla ei ole omaisuutta miettivät lauantaimakkarasiivun kirjanpitoa.

Vierailija
36/69 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No me tienataa saman verran, joten maksetaan kaikki yhteiset asiat puoliksi. Eri

Meillä ei ole saman suuruisia tuloja eikä eläkkeelläkään ole saman suuruisia tuloja mutta olisihan se sairasta jos samassa taloudessa toinen olisi köyhyysloukussa ja toinen eläisi ihan eri elintasoa. Kämppikset voivat elää erilaisessa taloudellisessa tilanteessa mutta eivät pariskunnat tai jos elävät niin se olisi epänormaalia jos toinen säästää ja sijoittaa rahaa ja toiselle ei jää edes perustarpeisiin.

Silloin se hyvätuloinen käyttää hyväkseen sitä köyhempää puolisoa saadakseen hyötyä siitä maksamalla asumiskustannukset vain puolet ja voi kerryttää omaisuuttaan asuessaan niin halvalla kun pienituloinen maksaa puolet asumiskustannuksista. 

Hän asuu halvalla, ostaa kalliita autoja itselleen ja kalliita harrastuksia itselleen. Pienituloisemmalle puolisolle ei jää  mitään rahaa omiin harrastuksiin tässä 50/50 maksu systeemissä vaan ihan kaikki rahat menevät asumiskustannuksiin ja laskuihin.

Vierailija
37/69 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei verottaja kysele onko teillä eri rahat vai yhteiset. Eikä verota.

Tässä taas nähdään, että Suomi on yhdenvertaisuuden mallimaa ja perusoikeudet toteutuvat.

Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.

Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.

Vierailija
38/69 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Joissain maissa varmaan on, mutta Suomessa ei. Omaisuus on yksin sen jonka nimissä se on. 

Vierailija
39/69 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun palkka on mennyt miehen pankkitilille varmaan jo 20 vuotta. Ei ole tullut veroseuraumuksia, vaikka lahjaveroton määrä ylittyy jo kahdessa kuukaudessa.Meillä on käyttötilit yhteisessä käytössä. Tätä tiliä ei saatu aikoinaan tai-tiliksi, vaan piti ottaa se vain toisen nimiin. 

Vierailija
40/69 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teoriassa et saa antaa toiselle yli 4999€ kolmen vuoden aikana, mutta ei verottajalla ole resursseja selvittää avioliitossa tapahtuvia suorituksia. Ja lisäksi tässä AP:n tapaukessa siirrot voi perustella.

Mies nyt vain vedättää ap:ta.

Avioliitossa on sama talous. Verottajaa asia ei koske.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme