Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huonokuntoisen omaisen tietoihin pääsy??

Vierailija
21.09.2024 |

Pystynkö mitenkään omaisena pääsemään käsiksi läheisen terveystietoihin, pankkitietoihin jne ilman, että olen edunvalvoja? 

En tiedä mitä tekisin. Äitini kunto on romahtanut. Onko alkavaa muistisairautta vai mitä, en tiedä. Hän käy jatkuvasti päivystyksessä ja lääkärissä. Syyt lääkärikäynneille ei tule selväksi, usein se syy vaihtuu jutun aikana. En tiedä keksiikö hän vaivoja saadakseen huomiota vai pitääkö kuviteltuja vaivoja totena. Äitini kertoo välillä että hänellä on monenlaisia vakavia sairauksia, mutta mitään todistusta tällaisista en löydä mistään. Hän asuu yksin ja jos ne sairaudet ovat oikeita, ei hän voisi asua yksikseen turvallisesti.

Haluaisin nähdä hänen oma kanta kirjauksiaan, että saisin oikean kokonaiskuvan hänen kunnostaan. Hän ei itse halua näyttää mitään papereita, diagnooseja, reseptejä, laskuja. Olen tehnyt huoli-ilmoituksia sosiaalipuolelle mutta niistä ei ole ollut apua tai minulle ei ole kerrottu mitään. Olen siis ainoa lapsi ja isäni on kuollut.

Millainen omaisen tilanteen täytyy olla, että läheisenä voin jotain tehdä? Vai pitäisikö minun hakea vain edunvalvontaoikeutta? 

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi voi tehdä valtuutuksen, jolla antaa sinun katsoa omakantatietojaan. Samoin pankkitileille voi hänen luvallaan saada katseluoikeuden.

Vierailija
42/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankala tilanne. Mutta ilmeisesti nuo edunvalvontaprosessit vie aikaa (voin mennä jopa 6kk) joten ehkä kannattaisi vaan käynnistää se? Äitisi tilanne tuosta tuskin paranee.

Edunvalvontaan oitää olla lääkärin, vaiko kahden? Lausunto henkilön olevan kykenemätön hoitamaan asioitaan. Sitä ei voi etukäteen hakea.

Edunvalvontavaltuutuksen tekee vanhus yhdessä tämän omaisen kanssa mutta sekin tulee voimaan vasta lääkärintodistuksella.

Yhden lääkärin lausunto riittää. Ja edellyttää sitä, että kyseinen henkilö hyväksyy edunvalvonnan. Esimerkiksi alkoholistille ei määrätä edunvalvojaa, jos hän itse vastustaa sitä, vaikka lääkärintodistuksen mukaan olisi kyvytön huolehtimaan raha-asioistaan. Terveystietojen saaminen edellyttää laajennettua edunvalvontaa, eli ei riitä tavallinen taloudellisiin asioihin määrätty.878

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaat itsellesi keskusteluajan terveyskeskukseen hoitajavastaanotolle. Esität hänelle nuo huolesi. Kysyt mitä voit tehdä.

Vierailija
44/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen saa päättää omista asioistaan. Ikävää.

Vierailija
45/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitisi voi tehdä valtuutuksen, jolla antaa sinun katsoa omakantatietojaan. Samoin pankkitileille voi hänen luvallaan saada katseluoikeuden.

Tuskin se äiti haluaa valtuutusta tehdä, jos ei halua tytärtään lääkäriin mukaan tai halua tämän tutkivan hänen papereitaan. 

Vierailija
46/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin se äiti haluaa valtuutusta tehdä, jos ei halua tytärtään lääkäriin mukaan tai halua tämän tutkivan hänen papereitaan. 

Niinpä. Tää on kyllä niin outo tarina. Ei edes tiedetä mikä on pielessä vai onko edes ja edunvalvontaan halutaan ja päästä käsiksi terveystietoihin ym.

Vierailija
47/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä, jos kyseessä onkin joku stalkkeri tms, joka nyyhkytarinan varjolla etsii keinoa päästä jonkun uhrinsa tietoihin? Tai joku sukulainen joka yrittää kavaltaa rahat. Aloitus on outo.

Vierailija
48/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kuka hyvänsä ihminen valehtelee itsellään olevan aivokasvaimen ja viikon päästä on unohtanut koko asian, tuossa on pikemminkin syytä tehdä M1-lähete. Vanhallekin ihmiselle voi puhjeta vaikka skitsofrenia! 

Eli älä tee niitä huoli-ilmoituksia enää, vaan keräät listan näistä valheista/harhoista päivämäärineen ja sen jälkeen soitat päivystykseen. Ilmoitat, että äitisi on harhainen ja sairaudentunnoton. 

Vanhempien ihmisten mt-ongelmat jäävät usein muistisairauspelkojen jalkoihin. Anopillani puhkesi bipo 60-vuotiaana eivätkä millään meinanneet tajuta mikä sitä vaivaa. Pääsi onneksi suljetulle kuitenkin, mutta vielä sielläkin epäilivät pitkään Lewyn kappaletta tms. 

Eihän edes tiedetä, ovatko totta vai eivät ja tarkoituksellinen valehtelu ei ole psykoottisuutta, kuten ei muistisairauskaan. Mitä oikeastaan tiedetään? Onko kysytty mitään? "Viime viikolla kerroit, että... ja nyt sanotkin näin. Mistä on kyse?" "Olen huomannut, että olet puhunut viime aikoina paljon terveyshuolistasi. Onko jotain sattunut?" Voihan olla, että vaikka joku ystävä tai tuttava on sairastunut tai kuollut, mistä on seurannut huolestuneisuutta omasta terveydessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän