Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huonokuntoisen omaisen tietoihin pääsy??

Vierailija
21.09.2024 |

Pystynkö mitenkään omaisena pääsemään käsiksi läheisen terveystietoihin, pankkitietoihin jne ilman, että olen edunvalvoja? 

En tiedä mitä tekisin. Äitini kunto on romahtanut. Onko alkavaa muistisairautta vai mitä, en tiedä. Hän käy jatkuvasti päivystyksessä ja lääkärissä. Syyt lääkärikäynneille ei tule selväksi, usein se syy vaihtuu jutun aikana. En tiedä keksiikö hän vaivoja saadakseen huomiota vai pitääkö kuviteltuja vaivoja totena. Äitini kertoo välillä että hänellä on monenlaisia vakavia sairauksia, mutta mitään todistusta tällaisista en löydä mistään. Hän asuu yksin ja jos ne sairaudet ovat oikeita, ei hän voisi asua yksikseen turvallisesti.

Haluaisin nähdä hänen oma kanta kirjauksiaan, että saisin oikean kokonaiskuvan hänen kunnostaan. Hän ei itse halua näyttää mitään papereita, diagnooseja, reseptejä, laskuja. Olen tehnyt huoli-ilmoituksia sosiaalipuolelle mutta niistä ei ole ollut apua tai minulle ei ole kerrottu mitään. Olen siis ainoa lapsi ja isäni on kuollut.

Millainen omaisen tilanteen täytyy olla, että läheisenä voin jotain tehdä? Vai pitäisikö minun hakea vain edunvalvontaoikeutta? 

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankala tilanne. Mutta ilmeisesti nuo edunvalvontaprosessit vie aikaa (voin mennä jopa 6kk) joten ehkä kannattaisi vaan käynnistää se? Äitisi tilanne tuosta tuskin paranee.

Edunvalvontaan oitää olla lääkärin, vaiko kahden? Lausunto henkilön olevan kykenemätön hoitamaan asioitaan. Sitä ei voi etukäteen hakea.

Edunvalvontavaltuutuksen tekee vanhus yhdessä tämän omaisen kanssa mutta sekin tulee voimaan vasta lääkärintodistuksella.

Edunvalvontavaltuutus kannattaa tehdä valmiiksi odottamaan hyvissä ajoin jo terveenä ollessa. 

Vierailija
22/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuka hyvänsä ihminen valehtelee itsellään olevan aivokasvaimen ja viikon päästä on unohtanut koko asian, tuossa on pikemminkin syytä tehdä M1-lähete. Vanhallekin ihmiselle voi puhjeta vaikka skitsofrenia! 

Eli älä tee niitä huoli-ilmoituksia enää, vaan keräät listan näistä valheista/harhoista päivämäärineen ja sen jälkeen soitat päivystykseen. Ilmoitat, että äitisi on harhainen ja sairaudentunnoton. 

Vanhempien ihmisten mt-ongelmat jäävät usein muistisairauspelkojen jalkoihin. Anopillani puhkesi bipo 60-vuotiaana eivätkä millään meinanneet tajuta mikä sitä vaivaa. Pääsi onneksi suljetulle kuitenkin, mutta vielä sielläkin epäilivät pitkään Lewyn kappaletta tms. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääsisitkö hänen asunnolleen jotenkin siten, ettei hän ole paikalla? Tai vaikka hänen nukkuessa? Tutkisit papereita, aivan varmasti jotain tietoa paperisenakin löytyy hänen lääkärikäynneistään.

Ensinnäkin toi on täysin väärin ja toiseksi, ei nykyään mitään papereita lääkäristä saa. Kaikki kirjataan oma kantaan ja tiedän tämän, kun olen itse ravannut lääkäreillä, sairaalassa, terkkarissa ja labrakokeissa, eikä mulla ole niistä yhtäkään paperia.

80+ äitini on ollut välillä sairaalassa useamman viikon hoidossa. Silloin on tullut myös epikriisi paperisena kotiin. 

Pidempi sairaalassaolo, osastohoito tai leikkaukset, onkin eri asia kuin tutkimuksissa käyminen. Eihän ap'n äiti ole sairaalassa oll

Ap:n äiti kertoo useammasta vakavasta syystä, joka tuntuu vielä vaihtelevan. Luulisi vakavista syistä olevan myös epikriisejä ihan paperilla.

Omalla äidilläni on diagnosoitu harhaluuloisuushäiriö. Mikä selittää hänen välillä kovin omituisia juttujaan. 

Vierailija
24/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnioita vähän enemmän omaa läheistäsi, ap!

Hän on ilmaissut ettei halua kertoa, joten siihen sinun on tyytyminen. Laki suojelee juuri sinunkaltaisiltasi ihmisiltä, jotka ovat valmiita kävelemään toisen itsemääräämisoikeuden yli keskimällä tekosyitä, että "olen niin huolestunut".

Sinä et voi tehdä muuta kuin tehdä huoli-ilmoituksen, toisaalta miksi se johtaisi mihinkään, koska äitisi kuitenkin on jo lääkärin hoidossa.

Vierailija
25/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset mene mukaan sinne lääkäriin. Appiukko oli samanlainen, aina piti olla viemässä päivystykseen, siellä sitten onnellisena oli kun "pidetään niin hyvää huolta", ei sillä mitään vaivaa ollut kunhan halusi seuraa, kun lapset ei voineet töiden takia siellä istua 24/7. 

Hän ei kerro minulle kun lähtee lääkäriin. Muuten menisinkin joskus mukaan. Kuulen näistä myöhemmin ja usein epäilen kävikö oikeasti vai puhuuko vain.

Aloittaja

Soita terveyskeskukseen ja kerro tilanne. Jos sut on aiemmin syystä tai toisesta ilmoitettu omaiseksi jolle saa luovuttaa tietoja, voivat tksta ilmoittaa sulle seuraavan vastaanoton ajankohdan, niin voit mennä mukaan.

Vie äitisi muistitestiin, muuttunut käytös voi kieliä muistisairaudesta. Jos hän ei ole halukas, naamioikaa hoitohenkilökunnan kanssa muistitesti osaksi "yleistä iäkkään terveystarkastusta" .

Vierailija
26/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääsisitkö hänen asunnolleen jotenkin siten, ettei hän ole paikalla? Tai vaikka hänen nukkuessa? Tutkisit papereita, aivan varmasti jotain tietoa paperisenakin löytyy hänen lääkärikäynneistään.

Ensinnäkin toi on täysin väärin ja toiseksi, ei nykyään mitään papereita lääkäristä saa. Kaikki kirjataan oma kantaan ja tiedän tämän, kun olen itse ravannut lääkäreillä, sairaalassa, terkkarissa ja labrakokeissa, eikä mulla ole niistä yhtäkään paperia.

80+ äitini on ollut välillä sairaalassa useamman viikon hoidossa. Silloin on tullut myös epikriisi paperisena kotiin. 

Pidempi sairaalassaolo, osastohoito tai leikkaukset, onkin eri asia kuin tutkimuksi

Sä et taida oikein ymmärtää, mikä epikriisi on? Se on tiivistelmä hoitosuunnitelmasta, hoidosta ja sen lopetuksesta. Sen saa sairaalasta esim leikkauksen jälkeen, tai sydänkohtauksen, tai muun sellaisen sairauden vuoksi, jota sairaalassa on hoidettu. Ei niitä jaeta päivystyksessä tai terkkarissa käymisestä, ei ne ole mitään lääkärintodistuksia sukulaisia varten.

Vierailija
27/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitisi asiat eivät kuulu sinulle, KYYLÄ!

Alkavan muistisairaan voi mielestäsi jättää omaan rauhaan siihen asti, kunnes poliisi sairauden edetessä soittaa äidin löytyneen yöpuvussa villasukat jalassa harhailemassa lumihangessa. Ja sittenkään se asia ei kuulu muille? Mitä sitä nyt äidille hakemaan lääkäristä apua, hoitolaitospaikkaa odottamaan jonoon vaan.

Vierailija
28/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkavan muistisairaan voi mielestäsi jättää omaan rauhaan siihen asti, kunnes poliisi sairauden edetessä soittaa äidin löytyneen yöpuvussa villasukat jalassa harhailemassa lumihangessa. Ja sittenkään se asia ei kuulu muille? Mitä sitä nyt äidille hakemaan lääkäristä apua, hoitolaitospaikkaa odottamaan jonoon vaan.

Mitä sinä sitten itse tekisit?

Vierailija
29/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankala tilanne. Mutta ilmeisesti nuo edunvalvontaprosessit vie aikaa (voin mennä jopa 6kk) joten ehkä kannattaisi vaan käynnistää se? Äitisi tilanne tuosta tuskin paranee.

Se olisi pitänyt käynnistää jo ennen kuin harhat iskevät.

Tässä on kaksi eri asiaa. Äiti voi halutessaan kirjoittaa (tarpeeksi järjissään ollessaan) edunvalvontavaltuutuksen, jossa hän määrää kuka ja miten hoitaa hänen asioitaan sitten, kun hän ei enää pysty. Valtuutus tulee voimaan DVV:n päätöksellä myöhemmin siinä vaiheessa, kun lääkäri toteaa sen olevan tarpeen.

Mutta vaikka äiti ei olisikaan tällaista valtuutusta tehnyt ajoissa, ap voi ilmoittaa DVV:lle edunvalvojan tarpeesta ja voidaan käynnistää prosessi, jonka lopputulos on se, että ap:sta tulee äitinsä edunvalvoja. Tämä vaatii kuitenkin käräjäoikeuden päätöksen, jos äiti ei itse halua edunvalvojaa. Ja edellytyksenä on myös se, että lääkäri toteaa äidin olevan kykenemätön hoitamaan raha-asioitaan. Prosessiin menee tosiaan kuukausia.

Vierailija
30/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä sitten itse tekisit?

Varasin omaiselle ajan geriatrille julkiselle puolelle, lähdin mukaan, kerroin huolenaiheeni omaiseni kuullen. Muistihoitaja kävi myöhemmin hänen kotonaan tekemässä muistitestin, sen ja geriatrin haastettelun perusteella löytyi muistisairaus. Sen jälkeen aloitettiin lääkitys ja säännölliset kontrollikäynnit.

Vierailija
31/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itte tässä taas. Näistä tulee aina huono omatunto kun muistan että edunvalvontavaltuutus on tekemättä. Täytyy ottaa se nyt asiaksi tosiaankin.  Olen 80, hoidan asiani, laskuni. Alustavasti olen näyttänyt kaikille missä paperini, sähköpostin tunnukset jne.

Vierailija
32/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä itte tässä taas. Näistä tulee aina huono omatunto kun muistan että edunvalvontavaltuutus on tekemättä. Täytyy ottaa se nyt asiaksi tosiaankin.  Olen 80, hoidan asiani, laskuni. Alustavasti olen näyttänyt kaikille missä paperini, sähköpostin tunnukset jne.

Ei sinun tarvitse huonoa omaatuntoa potea, mutta valtuutuksen tekeminen on nimenomaan sinun etusi, koska edunvalvontavaltuutuksessa pystyt määräämään paljon vapaammin, miten rahojasi käytetään sitten, kun valtuutus astuu voimaan. Voit esim. määrätä, että jos lapsen(lapsen)lapsesi pääsee ylioppilaaksi tai valmistuu ammattiin, niin hänelle annetaan sinun varoistasi 500 euron rahalahja.

Jos et ole tehnyt valtuutusta, mutta myöhemmin tarvitset edunvalvojaa, niin hänen kätensä ovat paljon sidotummat, koska hän saa käyttää rahojasi vain suoraan sinun hyväksesi. Esim. minkään isomman lahjan antaminen jälkeläisille tai muille ei ole enää mahdollista.

Olen itse toiminut yli 10 vuotta sukulaiseni edunvalvojana (siis ilman edunvalvontavaltuutusta), joten nämä säännöt ovat tulleet selviksi.

Vierailija
33/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on kaksi eri asiaa. Äiti voi halutessaan kirjoittaa (tarpeeksi järjissään ollessaan) edunvalvontavaltuutuksen, jossa hän määrää kuka ja miten hoitaa hänen asioitaan sitten, kun hän ei enää pysty. Valtuutus tulee voimaan DVV:n päätöksellä myöhemmin siinä vaiheessa, kun lääkäri toteaa sen olevan tarpeen.

Mutta vaikka äiti ei olisikaan tällaista valtuutusta tehnyt ajoissa, ap voi ilmoittaa DVV:lle edunvalvojan tarpeesta ja voidaan käynnistää prosessi, jonka lopputulos on se, että ap:sta tulee äitinsä edunvalvoja. Tämä vaatii kuitenkin käräjäoike

pelkästään edunvalvojuudella ei saa katsella toisen terveystietoja eikä niitä anneta. Siihen tarvitaan vielä erillinen  terveydenhuollon asioiden hoito -valtuutus  ja sosiaalitoimeen sitten samantyylinen erillinen valtuutus

Vierailija
34/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joo, kannattaa ehdottomasti tehdä ne viralliset valtuutukset sitten kun - ehdolla. Muuten, siis vaikka olet näyttänyt läheisillesi, että tuolta löytyy salasanat ja tuolta sitä ja tätä, niin eivät saisi lain mukaan pelkästään sillä luvalla hoitaa asioitasi. siksi on viisainta tehdä ne viralliset valuutukset. Olen itse nelikymppinen ja on jo tehty valtuutus, ihan siltä varalta, että jotain odottamatonta tapahtuu. Samoin kuin testamentti on hoidettu jo.

Vierailija
35/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edunvalvontaan oitää olla lääkärin, vaiko kahden? Lausunto henkilön olevan kykenemätön hoitamaan asioitaan. Sitä ei voi etukäteen hakea.

Edunvalvontavaltuutuksen tekee vanhus yhdessä tämän omaisen kanssa mutta sekin tulee voimaan vasta lääkärintodistuksella.

Mutta on nopeampi kun ilman valtuutusta, hankkikaa hyvät ihmiset se.

Vierailija
36/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä! Edunvalvoja hoitaa pelkkiä raha-asioita. 

Vierailija
37/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus ei toiminut, yritin siis sanoa että edunvalvoja hoitaa vain raha-asioita, terveystietoihin ei pelkällä edunvalvojalla ole mitään asiaa vaan niitä varten tarvitaan erillinen valtuutus. 

Vierailija
38/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alooittaja tässä taitaa tarvita "lääkäriä" !

Tai ihan vain tuomion vainoamisesta ja toisen henkilökohtaisiin tietoihin murtautumisesta.

Vierailija
39/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta vaikka äiti ei olisikaan tällaista valtuutusta tehnyt ajoissa, ap voi ilmoittaa DVV:lle edunvalvojan tarpeesta ja voidaan käynnistää prosessi, jonka lopputulos on se, että ap:sta tulee äitinsä edunvalvoja. Tämä vaatii kuitenkin käräjäoike

AP:n äidin pitäisi tehdä ap:sta rikosilmoitus tietojen urkkimisesta. AP ei kertomiensa tietojen perusteella ole kelvollinen kenenkään edunvalvojaksi!

Vierailija
40/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kyllä äidilläni olevan itsemääräämisoikeus, ja korkealle sitä meidän yhteiskunnassa arvostetaankin. En ole murtautunut äitini tietoihin tai urkkimalla urkkinut, tiedän äidilläni olevan oikeus yksityisyyteen. Enkä haluaisi mitään tuollaista tehdä.

Mutta. Olen totaalisen väsynyt äitini tilanteeseen, jossa en tiedä mikä hänen terveydentilastaan on totta ja mikä satua. Enkä tiedä pitääkö tässä huolestua muistista vai onko hän vain yksinäinen.

En tiedä miten voisin häntä parhaiten auttaa. Jos hän suostuisi oikeita papereita kanssani jakamaan tietäisin, hankinko hänelle kotihoitoa vai laitospaikan, tarvitseeko minun käydä joka päivä häntä katsomassa vai riittääkö puhelu. Osastohoidossa hän on välillä ollut, että kyllä jotain terveysongelmia on. Mutta koska itsemääräämisoikeus ja potilaan yksityisyys, ei mulle kerrota miksi hän on osastolla. Äitini ei halua minua lääkäriin mukaan, sen sijaan hän tykkää jälkikäteen valittaa. 

Mitään oikeaa minulle ei siis kerrota eikä minnekään haluta mukaan, mutta minun pitäisi olla valmis kuuntelemaan hänen tarinoitaan terveyshuolista ja kuinka taas kaatui. Onko osani todella vain odottaa, että löydän hänet kotoaan kallo halki, koska hän ei mihinkään suostu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi