Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huonokuntoisen omaisen tietoihin pääsy??

Vierailija
21.09.2024 |

Pystynkö mitenkään omaisena pääsemään käsiksi läheisen terveystietoihin, pankkitietoihin jne ilman, että olen edunvalvoja? 

En tiedä mitä tekisin. Äitini kunto on romahtanut. Onko alkavaa muistisairautta vai mitä, en tiedä. Hän käy jatkuvasti päivystyksessä ja lääkärissä. Syyt lääkärikäynneille ei tule selväksi, usein se syy vaihtuu jutun aikana. En tiedä keksiikö hän vaivoja saadakseen huomiota vai pitääkö kuviteltuja vaivoja totena. Äitini kertoo välillä että hänellä on monenlaisia vakavia sairauksia, mutta mitään todistusta tällaisista en löydä mistään. Hän asuu yksin ja jos ne sairaudet ovat oikeita, ei hän voisi asua yksikseen turvallisesti.

Haluaisin nähdä hänen oma kanta kirjauksiaan, että saisin oikean kokonaiskuvan hänen kunnostaan. Hän ei itse halua näyttää mitään papereita, diagnooseja, reseptejä, laskuja. Olen tehnyt huoli-ilmoituksia sosiaalipuolelle mutta niistä ei ole ollut apua tai minulle ei ole kerrottu mitään. Olen siis ainoa lapsi ja isäni on kuollut.

Millainen omaisen tilanteen täytyy olla, että läheisenä voin jotain tehdä? Vai pitäisikö minun hakea vain edunvalvontaoikeutta? 

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et

Vierailija
2/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset mene mukaan sinne lääkäriin. Appiukko oli samanlainen, aina piti olla viemässä päivystykseen, siellä sitten onnellisena oli kun "pidetään niin hyvää huolta", ei sillä mitään vaivaa ollut kunhan halusi seuraa, kun lapset ei voineet töiden takia siellä istua 24/7. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsisitkö hänen asunnolleen jotenkin siten, ettei hän ole paikalla? Tai vaikka hänen nukkuessa? Tutkisit papereita, aivan varmasti jotain tietoa paperisenakin löytyy hänen lääkärikäynneistään.

Vierailija
4/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsisitkö hänen asunnolleen jotenkin siten, ettei hän ole paikalla? Tai vaikka hänen nukkuessa? Tutkisit papereita, aivan varmasti jotain tietoa paperisenakin löytyy hänen lääkärikäynneistään.

Olen yrittänyt, mutta hän piilottaa papereitaan. Joskus olen sattumalta löytänyt jotain ja sitten olen saanut tivata, että mikä tämmöinen on. Silloin ei myönnä mitään eikä ole mitään vaivaa. Ja sitten parin päivän päästä soittaa, että hänellä on aivokasvain, jota ei sitten enää olekaan viikon päästä. 

Aloittaja

Vierailija
5/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset mene mukaan sinne lääkäriin. Appiukko oli samanlainen, aina piti olla viemässä päivystykseen, siellä sitten onnellisena oli kun "pidetään niin hyvää huolta", ei sillä mitään vaivaa ollut kunhan halusi seuraa, kun lapset ei voineet töiden takia siellä istua 24/7. 

Hän ei kerro minulle kun lähtee lääkäriin. Muuten menisinkin joskus mukaan. Kuulen näistä myöhemmin ja usein epäilen kävikö oikeasti vai puhuuko vain.

Aloittaja

Vierailija
6/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alooittaja tässä taitaa tarvita "lääkäriä" !

Vierailija
7/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee huoli-ilmoitus. 

Vierailija
8/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin toi on täysin väärin ja toiseksi, ei nykyään mitään papereita lääkäristä saa. Kaikki kirjataan oma kantaan ja tiedän tämän, kun olen itse ravannut lääkäreillä, sairaalassa, terkkarissa ja labrakokeissa, eikä mulla ole niistä yhtäkään paperia.

Vierailija
9/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala tilanne. Mutta ilmeisesti nuo edunvalvontaprosessit vie aikaa (voin mennä jopa 6kk) joten ehkä kannattaisi vaan käynnistää se? Äitisi tilanne tuosta tuskin paranee.

Vierailija
10/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi asiat eivät kuulu sinulle, KYYLÄ!

Vierailija
11/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äiti osaa tilata lääkärin ja mennä sinne on asiat vielä aika hyvin. Lääkepurkkeja jos voi vilkaista niistäkin näkee lääkityksen tarpeen.

Olen vanha, en vaivaa lapsiani vaivoillani enkä lääkäreilläni kun vielä pääsen itse.  Mutta en siis kerrokaan sitten mitään, keksittyä enkä todellista.

Vierailija
12/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, et ole vastuussa äidistäsi.

Edunvalvontavaltakirja täytyy tehdä jo ennen muistisairauden toteamista, ja sen aktivoimiseksi tarvitaan lääkärintodistus. Omakantaankin pitää olla valtuutus. Jos äitisi ei halua että tiedät hänen asioistaan mitään, sinun kunnioitettava hänen itsemääräämisoikeuttaan.

Tässä Ylen artikkelissa https://yle.fi/a/74-20111199 puututaan myös turhiin lääkärikäynteihin. Moni vanhus kuormittaa terveydenhuoltoa muista syistä kuin hakeakseen hoitoa sairauksiinsa.

Vierailija
13/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankala tilanne. Mutta ilmeisesti nuo edunvalvontaprosessit vie aikaa (voin mennä jopa 6kk) joten ehkä kannattaisi vaan käynnistää se? Äitisi tilanne tuosta tuskin paranee.

Se olisi pitänyt käynnistää jo ennen kuin harhat iskevät.

Vierailija
14/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edunvalvontaan oitää olla lääkärin, vaiko kahden? Lausunto henkilön olevan kykenemätön hoitamaan asioitaan. Sitä ei voi etukäteen hakea.

Edunvalvontavaltuutuksen tekee vanhus yhdessä tämän omaisen kanssa mutta sekin tulee voimaan vasta lääkärintodistuksella.

Vierailija
15/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin toi on täysin väärin ja toiseksi, ei nykyään mitään papereita lääkäristä saa. Kaikki kirjataan oma kantaan ja tiedän tämän, kun olen itse ravannut lääkäreillä, sairaalassa, terkkarissa ja labrakokeissa, eikä mulla ole niistä yhtäkään paperia.

80+ äitini on ollut välillä sairaalassa useamman viikon hoidossa. Silloin on tullut myös epikriisi paperisena kotiin. 

Vierailija
16/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äitisi ei halua kertoa tai antaa sinulle oikeuksia ja jos hän ei myöskään halua varata hoitoaikoja yhdessä sinun kanssasi (jotta tietäisit milloin mennä), voit lähinnä tehdä vain huoli-ilmoituksen. Äidilläsi on oikeus pitää terveystietonsa yksityisinä.

Vinkkinä lääkärikäynneille, yhteistyökykyisen vanhemman ja lääkärin kanssa vastaanotolla voi olla läsnä etänä puhelimen välityksellä.

Vierailija
17/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän ei kerro minulle kun lähtee lääkäriin. Muuten menisinkin joskus mukaan. Kuulen näistä myöhemmin ja usein epäilen kävikö oikeasti vai puhuuko vain.

Aloittaja

No, äitisi ei tarvitse apuasi. Voithan kysyä haluaisiko hän että lähdet seuraavalla kerralla mukaan.

Vierailija
18/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaavasti on väärin aikuiselle lapselleen valehtelu. 

Vierailija
19/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80+ äitini on ollut välillä sairaalassa useamman viikon hoidossa. Silloin on tullut myös epikriisi paperisena kotiin. 

Pidempi sairaalassaolo, osastohoito tai leikkaukset, onkin eri asia kuin tutkimuksissa käyminen. Eihän ap'n äiti ole sairaalassa ollut hoidossa, vaan käynyt lääkärissä.

Vierailija
20/48 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se olisi pitänyt käynnistää jo ennen kuin harhat iskevät.

Ajoittainen muistin harhailu ei ole este, tärkeintä on että valtuutuksen tekijä ymmärtää mitä on tekemässä, kenet hän valtuuttaa ja mitä tekemään. Aloittajan tapauksessa asia on selkeä, koska hän on ainoa lapsi, muussa tapauksessa olisi hyvä keskustella sisarusten kanssa. Ei kannata viivytellä, jos oireita on jo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan