Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaipaan vanhanaikaista tiskipöytää?

Vierailija
21.09.2024 |

Asumme asunnossa jossa keittiössä on puujäljitelmätaso ja siihen upotettu yksi allas.

Vain yksi allas on hankala ja laminaattipintaa jää aina jotenkin tahraiseksi pyyhinnän jäljiltä.

Ovat kuitenkin rempattu hetki sitten joten ei haluta lähtä vaihtamaan.

Tiskipöydättömyys on kyllä valinta missä mennään jotenkin estetiikka ja muoti edellä.

Käytännöllinen ei ole.

Kommentit (182)

Vierailija
41/182 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti käsintiskaaja voi aina ostaa halvan muovipaljun, joka sitten on se toinen allas, kuten itselläni on.

Ja tämänkin tajusin vaikka olen mies (?)

Miehen logiikkaa. Jos siis muovipaljulla tarkoitat pesuvatia. Ei ole käytännöllistä eikä esteettistä. Ensinnäkään se laminaattitaso ei lopulta kestä kovin hyvin roiskevesiä, joita vadista väistämättä tulee. Toisekseen missä kuivatat vadin? Sen säilytys vie turhaa kaappitilaa ja vaikka vati ei maksakaan paljon, sen joutuu aika ajoin vaihtamaan uuteen. Ei siis ole ekologistakaan. 

Vierailija
42/182 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti käsintiskaaja voi aina ostaa halvan muovipaljun, joka sitten on se toinen allas, kuten itselläni on.

Ja säilytät tätä muovivatia missä? Uusissa asunnoissa on kaappitilaa minimaalisesti. Tiskialtaan alla oleva kaappi on täynnä kierrätysroskiksia. 

Kylppärin kaapin päällä. Ja asuntohan mulla ei ole uusi vaan 80- luvulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/182 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä heivasin keittiöremontissa vanhan kaksialtaisen tiskipöydän pois. On yksi upotettu teräsallas ja tiskikone. Uunipellit mahtuu tuossa altaassa pesemään. Pesen kaikki käsin pestävät kuumalla vedellä juoksevan veden alla joten en tarvitse edes kahta allasta.

Vierailija
44/182 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen logiikkaa. Jos siis muovipaljulla tarkoitat pesuvatia. Ei ole käytännöllistä eikä esteettistä. Ensinnäkään se laminaattitaso ei lopulta kestä kovin hyvin roiskevesiä, joita vadista väistämättä tulee. Toisekseen missä kuivatat vadin? Sen säilytys vie turhaa kaappitilaa ja vaikka vati ei maksakaan paljon, sen joutuu aika ajoin vaihtamaan uuteen. Ei siis ole ekologistakaan. 

On ihan teräksinen perustiskipöytä ja on myös pitotilaa yhdelle muovipaljulle. Sulta ei mitään vaihtoehtoa vaan vain haukkumista toimivalle miehen logiikalle.(?)

Vierailija
45/182 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä astioita teillä nyt sitten jää tiskattavaksi tiskikoneen käytön jälkeen?

Pellit, veitset, syömätikut, teräspillit, teesuodattimet, teflonpannut, hienostelukupit, sekalaiset pikkunippelit, jalalliset viinilasit jne.jne.

Vierailija
46/182 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä olisi ihanaa, jos olisi yksi iso suorakulman mallinen allas. Sellainen "country-style", valkoinen ja syvä.

Siitä et saa nurkkia puhtaaksi tuosta noin vaan, eli on yksi kaikista epäkäytännöllisimkistä altaista ikinä.

Meillä on juuri tuollainen iso valkoinen allas saarekkeessa, se puhdistuu oikein hyvin kun hanassa on se ulosvedettävä osa, onko se nyt nimeltään "juoksuputki".

Se on ihan mahdottoman kätevä.

Meillä on iso, teräksinen allas, johon mahtuu hyvin se uunipelti. En ole kokenut altaan pesua ensinkään vaikeaksi, pesen sen päivittäin tiskiharjalla. Hyvin lähtee kulmat ja altaan seinämät puhtaaksi.

Vierailija
47/182 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen ei tule suoraan vettä eikö vettä saa tulpan avulla pois, täytyy siirrellä, muovinen on epähygieenisempi kuin teräksinen. 

Lisäksi se on turhan korkea. Istun tiskatessa keittiöjakkaran päällä ja altaat kätevällä korkeudella. 

Kai niitä paljuja on kaiken kokoisia? Mulla sopii just siihen toiseen altaaseen.

Vierailija
48/182 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ainakin kaikki puiset ruoanlaittovälineet, joita ei laiteta tiskikoneeseen. Meillä ei käytetä mitään muovisia.

Vierailija
49/182 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä asun asunnossa, jossa on kyllä oikea kahden altaan tiskipöytä, josta en luopuisi. Mutta ei ole mitään työtasoa ruokien käsittelylle samalla puolella keittiötä kuin tiskiallas, eikä edes laskutilaa hellan ja tiskialtaitten välillä. Selvästi miehen suunnittelema keittiö jostain 1970-luvulta.

Meidän asunnossa tiskialtaiden ja hellan välissä on tiskikone. Siinä on siis 60 sentin levyinen tila, jossa valmistelen ruuat. Mies on pariin kertaan ehdottanut, että nostetaan tiskikone ylemmäs, niin ei tarvitse kumarrella. Olen kysynyt, että eikö meillä jatkossa tehdä ollenkaan ruokaa, mutta siihen mies on vain ihmetellyt, että miten niin. Niin kauan kun minä tässä asunnossa asun, tiskikone pysyy paikallaan.

Vierailija
50/182 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pellit, veitset, syömätikut, teräspillit, teesuodattimet, teflonpannut, hienostelukupit, sekalaiset pikkunippelit, jalalliset viinilasit jne.jne.

Tuotakin listaa voi lyhentää, kun päästää irti luutuneista ajatuksistaan. Pillejä nyt ei ainakaan tarvitse kukaan, ja hienostelukupitkin suurin osa on jättänyt viime vuosituhannelle. Sekalaiset pikkunippelit mahtuu varmaan sinne koriin. 

Vierailija
51/182 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asun asunnossa, jossa on kyllä oikea kahden altaan tiskipöytä, josta en luopuisi. Mutta ei ole mitään työtasoa ruokien käsittelylle samalla puolella keittiötä kuin tiskiallas, eikä edes laskutilaa hellan ja tiskialtaitten välillä. Selvästi miehen suunnittelema keittiö jostain 1970-luvulta.

Kyllä, naisethan tosiaan ajattelevat aina ensin käytännöllisyyttä ja vasta sitten sellaisia kuin muodikkuus, ulkonäkö jne. (?)

Aivan, Ecco-kengissä on paljon mukavampi kävellä kuin korkkareissa. Talvipakkasilla Kuomat on lämpimät. Näitä kenkiä miehet tykkäävät pilkata tällä palstalla.

Vierailija
52/182 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et selvästikään juurikaan valmista ruokaa. 

Minulla yhden altaan omistajalla(+komposiittitaso) ei ongelma on oikeastaan tiskien pesussa vaan nimenomaan siinä ruoanlaittoprosessin aikana tapahtuva tiskipöydän ja altaiden käyttö.

Laitan ruokaa joka päivä. Koska olen normaali, altaassa saattaa olla jo jotain kun aloitan ruoanlaiton.

Sen aikana tapahtuu huuhtelua(salaatti, paistinpannu yms), likaisen (märän) astian altaaseen laittoa, likoomaan jättämistä, käsien pesua, välipyyhintää ym ruoanlaittoon liittyvää.

Yksi allas ja komposiittitaso ovat vain todella epäkäytönnöllinen ratkaisu. 

Vierailija
53/182 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen ei tule suoraan vettä eikö vettä saa tulpan avulla pois, täytyy siirrellä, muovinen on epähygieenisempi kuin teräksinen. 

Lisäksi se on turhan korkea. Istun tiskatessa keittiöjakkaran päällä ja altaat kätevällä korkeudella. 

Kai niitä paljuja on kaiken kokoisia? Mulla sopii just siihen toiseen altaaseen.

Hä?

Jos vati on altaassa, ei ole kahta allasta.

Jos taas tarkoitat säilytystä, ompa kätevää että se pitää nostaa joka kerta pois kun allasta käyttää

Vierailija
54/182 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasvaisia astioita on ihan mahdoton pestä muovivadissa. Rasva tarttuu muoviin ellei käytä reilusti astianpesuainetta ja liki kiehuvaa vettä. Jouduin lapsena tiskaamaan muovivadissa mummolassa ja sain siihen ikuisen inhon. Siihen sitten vielä vadin säilytys. Meillä sellainen ei sovi kaappiin enkä nyt kylppäriin veisi mitään ruokaan liittyvää säilytettäväksi.

Vierailija
55/182 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin keväälllä 90 luvulla rakennettuun asuntoon. Siististi rempattu lattiat ja seinät. Vessa pistetty uusiksi.

Keittiöön tein itse oman DIY rempan. Mulla on just toi teräksinen tiskipöytä kahdella altaalla.

Parasta ja todella käytännöllinen.  Asuin omkt talossa missä oli keskikokonen alkas ja pienempi vieressä, epäkäytännöllinen systeemi.

Tuosta pikkuallassysteemistä vielä kamalampi versio on se, että se pikkuallas on takana. Yhdessä 50-lukulaisen kerrostalon yksiössä tuo systeemi oli ja voi herranen aika, miten voi olla epäkäytännöllinen systeemi. Inhosin sitä päivä päivältä enemmän, mutta onneksi asunto sattui olemaan väliaikainen työkämppä eli viikonloppuisin ja lomilla pääsin kunnolliseen keittiöön kokkaamaan.

Vierailija
56/182 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasvaisia astioita on ihan mahdoton pestä muovivadissa. Rasva tarttuu muoviin ellei käytä reilusti astianpesuainetta ja liki kiehuvaa vettä. Jouduin lapsena tiskaamaan muovivadissa mummolassa ja sain siihen ikuisen inhon. Siihen sitten vielä vadin säilytys. Meillä se

Vateja saa myös teräksisinä.

Vierailija
57/182 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on perinteinen terästiskipöytä, jossa on allas ja kaatoallas. Säilytettiin vanha tiskipöytä keittiöremontissa pari vuotta sitten. Tasot ovat puuta. Tuo vati on kyllä ihan kätevä juttu. Mun ensimmäinen asunto oli yksiö, jossa oli keittokomero. Siellä oli pieni allas ja kaatoallas, mutta tiskipöytä oli niin matala, että tiskasin kuitenkin vadissa. Joku tuolla aikaisemmin sanoi, että vadin säilyttäminen on ongelma. Jos se mahtui jotenkin sinne mun yksiööni, ehkä joku muukin voi saada mahtumaan. Voihan sitä säilyttää vaikka siivouskaapissa, jos sellainen on.

Vierailija
58/182 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saahan sen tiskipöydän vaihdettua siihen helposti.

Noin voi ajatella vain vuokralla asuja, jonka vuokran maksaa Kela suurimmalta osaltaan.

Mitä? Irrota _itse_ vanha taso ja kiinnitä _itse_ uusi terästaso tilalle.

Kuinka ihmeen uusavuttomia olette ja mikä sinulla nyt olisi vaikeus hommassa?

Vierailija
59/182 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvan saa muovivadista irti sillä tavalla, että laittaa pesuainetta tiskiharjaan, harjaa tyhjän vadin kokonaan ja sitten huuhtelee kuumalla vedellä. Ei siis niin, että tiskiaine liotetaan ensin veteen.

Vierailija
60/182 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, että toisissa talouksissa ei tule käsitiskiä. Meillä tulee esim. mehupulloja, juomapulloja, Oltermannin kannet (eivät kestä konepesua), puiset lastat ja kauhat, saviset uunivuoat, nenäkannu... Kaikkia noita olen pessyt kuluneen viikon aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi