Mikä on tärkein syy sille, että asut juuri siellä missä asut?
Mikä on vienyt sinut pois kotiseudultasi? Tai jos asut synnyinseudullasi niin mikä pitää siellä?
Itse olen muuttanut kaupungista maalla rakkauden perässä. Toki työllistyinkin täällä, joka myös oli tärkeää.
Kommentit (58)
Muutin töiden perässä maalta kaupunkiin.
Olen asunut monissa paikoissa ja viihtynyt joka puolella. Tähän pikkukaupunkiin ajoi avioero ja tarve löytää nopeasti edullinen asunto. Viihdyn täällä ja löysin isomman todella kivan asunnon. Sopiva etäisyys lapsiin, muihin sukulaisiin ja ystäviin. Täältä en tunne sen paremmin oikein ketään, kukaan ei tiedä mitä teen vai teenkö mitään, se on ihan hyvä. Työn takia en enää muuttaisi ja kun töitä on vain etelämpänä ja siellä on omat työttömänsä niin ei tarvikaan.
Kämppä oli menossa alta enkä saanut asuntoa muualta kuin tältä paikkakunnalta. Olisin mielelläni muuttanut pois ja työpaikkakin olisi ollut valmiina, mutta toisin kävi.
Asun rauhallisessa nukkumalähiössä maalla, lähellä kaupungissa olevaa työpaikkaa ja suht lähellä (100 km) vanhempia, joita käyn auttamassa tarvittaessa.
Kyllähän te tiedätte mikä tänne Gambiaan vetää?
Muutin opiskelujen perässä.
Vuosien vieriessä totuin väliaikaiseksi ajattelemaani, ja useiden terveysongelmien ja työttömyysjaksojen keskellä tajusin, miten pulassa olisin taloudellisesti, jollen asuisi tässä vanhassa pienessä huonokuntoisessa ja matalavuokraisessa kopissa.
Ongelmien keskellä taloudelliset tekijät painottuvat, mutta parempina aikoina mietin myös, mitä kaikkea olisi taas edessä uudessa ympäristössä, enkä ole lainkaan innostunut. Tänä vuonna on liikkunut huhuja vähintään mittavista remonteista, ja olen jo alkanut katsella vaihtoehtoja alueen sisältä ja lähialueilta.
Olen kotoisin pieneltä paikkakunnalta Uudellamaalla.
Yli 20v elämästäni vietin pk seudulla, nähden sen rappeutumisen.
Kun sain lapsia, rakensin omakotitalon synnyinpaikalleni.
Parhaat puolet täällä:
Vahva ruotsinkielen asema
Ei yhden ainutta hiekkasandaalia tai vallatonta kiharapäätä
Ei ryösteleviä jengejä viemässä hikisiä lenkkareita lasten jaloista
Asuinalueellani kaikki talot uusia, asukkailla tietty tulotaso, mikä takaa viihtyvyyden
Koulut, päiväkodit ym palvelut kilometrin säteellä
Pääkaupunkiseudulla käyn enää vain jos on ihan pakko, tai jos siitä maksetaan (eli työn takia)
M41
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän te tiedätte mikä tänne Gambiaan vetää?
Todellakin 😍
Paikallisten vieraanvaraisuus ja huomaavaisuus on ihan valttia!
PenttiTV58
Työn perässä etelään, tuli rakennettua talo ja se on minun maailmani. En tunne montakaan ihmistä täällä, kaikki ovat jostain tulleita. Paikkakuntalaiset silloin aikoinaan katsoivat kieroon tulijoita, onneksi heitä ei ole monta elossa, mutta yhä on ikävät väli heihin. Sitä se sisäsiittoisuus tuo, eli kaikki arvaa mistä kaupungista on kyse.
Työ tai pikemminkin puolison työ.
Asuttuani 20-vuotta syrjässä maalla, muutin Turun keskustaan. Kulttuuritarjonta ja se että voi "sulautua massaan" virkistävää vaihtelua. Luontoon pääsee bussilla. Eli ilman autoa pärjää.
Työpaikka+ydinkeskusta koska keskusta-asumisesta en luovu sillä en omista enkä tule koskaan omistamaan autoa. En myöskään koskaan ole asunut muualla ja ei ole tarvetta muuttaakaan muualle. Isä asuu täällä myös, äiti ja veli muuttaneet pois.
Minulle rakas koti jonka olen itselleni remontoinut ja sisustanut. Alkujaan työ toi minut tänne suuntaan mutta nykyisin työpaikka on 175 kilsan päässä.
Jäin eläkkeelle, ostin syrjästä pienen halvan talon jossa hyvät ulkorakennukset. Sain hyvät harrastelutilat ja edulliset asumiskulut.
Asun kotikaupungissani Helsingissä. Olen ehtinyt asua myös muualla sekä kotimaassa että ulkomailla. Paluu kotikaupunkiin oli luonnollinen valinta töitten kannalta. Nykyisen asunnon valitsin sijainnin, koon ja palvelujen osalta itselleni miellyttävänä kokonaisuutena. Voisin asua tässä kaupungissa jossain toisessakin kaupunginosassa mutta niin kauan kuin itse pystyn asiaan vaikuttamaan en aio muuttaa. Suomen sisällä ei ole minkäänlaista aikomusta muuttaa enää kertaakaan. Eläkkeelle jään vajaan 10v päästä jolloin kotikaupungin palvelut ja halvat harrastusmahdollisuudet ovat entistäkin arvokkaampia.
Olen syntynyt ja rakentanut elämäni Tampereelle. Täällä on perhe, suku, työpaikka ja koti.
Sain asunnon halvalla vuokralla ystävältä joka muutti pois omistusasunnostaan. Sen takia kannatti vaihtaa paikkakuntaa. Nykyiset ylikalliit vuokrat Satolla, Lumolla yms, on menneet aivan järjettömiksi. Nyt on sentään varaa myös elää, eikä vaan olla olemassa.
Sen lisäksi tässä nykyisessä asuinkunnassani on hyviä etuja eläkeläisille esim. liikuntaharrastusten että lounasruokailun osalta, eli sekin tukee hyvän elämän ylläpitoa. On varaa ja mahdollisuus pitää omasta hyvinvoinnistaan huolta.
Mies