Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela leikkasi perustoimeentulotukea 170e/kk, eli en enää pysty elämään ilman lainaa...Velkaannun ystävilleni nyt 170e/kk tahtia

Vierailija
20.09.2024 |

Mihin tämä johtaa? Minulla on valitukset menossa päätöksistä, ja ystäväni luottavat siihen että saan maksettua takaisin sitten kun päätökset oikenevat...Mitä jos ne eivät oikenekaan? Menetän ystävänikin ehkä. He kyllä ymmärtävät että tilanteeni on vaikea, kun siitä viimesijaisesta etuudesta otetaan kolmannes pois; Nousevien hintojen kanssa se vain on kestämätön yhtälö, ja olen pakkotilanteessa. Olen jo 340e velkaa, ja kohta lainaan taas lisää.

Tilanne pelottaa ja ahdistaa, masennuksenikin on pahentunut...Mitä voin tehdä? Neuvoja?

Kommentit (234)

Vierailija
141/234 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä alueelta etsit asuntoa? Ilmeisesti pääkaupunkiseudulta ja maksimivuokra saisi olla 715 €? Millä rahalla saisit muuttokulut maksettua?

Vantaalta etsin...tämä on kotikuntani. En tiedä millä maksaisin muutokulut...rahaa ei ole, ja velkakin kasvaa...

Ap

Työttömän ei tarvitse asua kotikunnassa vaan siellä missä on varaa asua.

Vierailija
142/234 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monelleko vuokranantajalle olet hakemuksen laittanut? Mitä hakurajoituksia olet hakemuksiin laittanut?

En ala tässä eritellä jokaista vuokranvälityspalveluja tai asunnonomistajaa. Olen laittanut niitä paljon, aktiivisesti ja kelan ohjeistamat liitteet toimittanut heille.

Ap

Ei sitä erittelyä sinulta pyydetykään 🤣 Eli selvästi et ole tarpeeksi aktiivisesti hakenut uutta asuntoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/234 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä alueelta etsit asuntoa? Ilmeisesti pääkaupunkiseudulta ja maksimivuokra saisi olla 715 €? Millä rahalla saisit muuttokulut maksettua?

Vantaalta etsin...tämä on kotikuntani. En tiedä millä maksaisin muutokulut...rahaa ei ole, ja velkakin kasvaa...

Ap

Laajenna asuntohakuasi esim. Kirkkonummi, Nummela jne. Tuskin sulla siellä mitään niin ihmeellistä on että siellä tietyllä alueella pitää pyöriä ja vain sieltä kelpaa. 

Vierailija
144/234 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerää pulloja

Muuta telttaan

Mene töihin

Mene ruokajonoon

Kerää sieniä

Kerää marjoja

Vierailija
145/234 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En saa 1600-1700e, kuten joku kirjoitti. Vähemmän. Mutta edelleenkään se ei ole olennaista.

Ap

Työmarkkinatuki ja toimeentulotuki on jo yli 1000e. Tähän vielä asumistuki, 500e?

Kyllä nää on aika oleellisia koska moni elättää perheenkin samoilla summilla eikä kukaan kuole nälkään.

Tutustu nyt ihan aluksi toimeentulotukeen ja miten se toimii...eli mikä on toimeentulotuen perusosa jne...

Ap

Itse sanoit sen olevan 412e.

Vierailija
146/234 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Laitat kelaan muuttoavustushakemuksen ja vuokraat vaikka Retalta kämpän useamman pystyy samantien vuokraamaan netin kautta. Mutta hae kelalta ensin se muuttoapu.

Vierailija
147/234 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Totun vuokrarajat ovat kuntakohtaiset, eli halvemmassa kunnassa alemmat...

Lisäksi kela ei myönnä muuttoavusta esim. Jos muuttaa vantaalta tampereelle. Heillä raja on 100km. Tämä kertoi kelan asiakaspalvelija äskettäin.

Ap

Vierailija
148/234 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttokustannukset perustoimeentulotuessa

Kela voi myöntää perustoimeentulotukea muuttoon liittyviin välttämättömiin menoihin, kuten muuttokuorman kuljetukseen. Kun hoidat muuton itse, toimeentulotuessa voidaan huomioida menona 120 tai 180 euron suuruinen muuttoraha. Rahan suuruus riippuu muuttomatkan pituudesta ja perheen koosta. Erityistilanteissa, esimerkiksi terveydellisin perustein, Kela voi antaa maksusitoumuksen muuttopalvelun käyttöön. Jos olet muuttamassa, ole hyvissä ajoin ennen muuttoa yhteydessä Kelaan.

Muuttokustannuksia voidaan hyväksyä esimerkiksi seuraavista syistä:

avo- tai avioero

terveydelliset syyt

perhekoon muutos

asunnottomuus

asunnottomuuden uhka

työpaikan saaminen toiselta paikkakunnalta

tutkintoon johtavan opiskelupaikan saaminen toiselta paikkakunnalta

asunnon vaihtaminen edullisempaan.

Vierailija
149/234 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla on joka ikinen viikko täysin samankaltaiset avautumiset aiheesta , että herää epäilys, onko sama henkilö kirjoittanut ne kaikki.

Kokoomuksen palkkalistoilla oleva kirjoittamassa näitä tarinoita, että saataisiin kansa myötämielisiksi tukien heikentämiselle/lakkauttamiselle?

Vierailija
150/234 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monelleko vuokranantajalle olet hakemuksen laittanut? Mitä hakurajoituksia olet hakemuksiin laittanut?

En ala tässä eritellä jokaista vuokranvälityspalveluja tai asunnonomistajaa. Olen laittanut niitä paljon, aktiivisesti ja kelan ohjeistamat liitteet toimittanut heille.

Ap

Ei sitä erittelyä sinulta pyydetykään 🤣 Eli selvästi et ole tarpeeksi aktiivisesti hakenut uutta asuntoa. 

Miten määrittelet "tarpeeksi aktiivisen asunnohaun" ?

Ap

Vierailija
151/234 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Totun vuokrarajat ovat kuntakohtaiset, eli halvemmassa kunnassa alemmat...

Lisäksi kela ei myönnä muuttoavusta esim. Jos muuttaa vantaalta tampereelle. Heillä raja on 100km. Tämä kertoi kelan asiakaspalvelija äskettäin.

Ap

No sitten maksat itse elämisesi. Ei oo vaikeaa.

Vierailija
152/234 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En saa 1600-1700e, kuten joku kirjoitti. Vähemmän. Mutta edelleenkään se ei ole olennaista.

Ap

Työmarkkinatuki ja toimeentulotuki on jo yli 1000e. Tähän vielä asumistuki, 500e?

Kyllä nää on aika oleellisia koska moni elättää perheenkin samoilla summilla eikä kukaan kuole nälkään.

Tutustu nyt ihan aluksi toimeentulotukeen ja miten se toimii...eli mikä on toimeentulotuen perusosa jne...

Ap

Ei, vaan totun perusosa on 587e. Minä saan 415e, ja sehän tässä juuri on se ongelma.

Ap

Vierailija
153/234 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ei, vaan totun perusosa on 587e. Minä saan 415e, ja sehän tässä juuri on se ongelma.

Ap

Mä saan 465. Hyvin pärjään.

Vierailija
154/234 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Ei tässä mitään ongelmaa ole koska sun työmarkkinatuki ja toimeentulotuki on jo yli tonnin. Sit saat vielä asumistuen. 

Vierailija
155/234 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset mieluummin ota pikvavippiä esim.?

Ei nykyään ole mitään pikavippejä ja hyvä niin.

Vierailija
156/234 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelaan vaan muuttoavustushakemusta vetämään. Retalla ja monella muulla on vapaita asuntoja Vantaalla.

Vierailija
157/234 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisiä ystäviä sit ovat.

Miksi otat koko summalla lainaa? Omaa kulutustaan voi pohtia ja muuttaa.

Esim. Kattilallinen pinaattikeittoa. 1,50 tai 3,80. 6 munaa 1,20 tai 3,80.

Oma sämpylä. 1,30 kaks peltiä tai oma sämpylä 8,50 kakspeltiä.

158/234 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea kaikkea, mutta miksi leikkasi?

Vierailija
159/234 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni tulee nyt käymään...palaan linjoille parin tunnin päästä...

Ap

Vierailija
160/234 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisiä ystäviä sit ovat.

Miksi otat koko summalla lainaa? Omaa kulutustaan voi pohtia ja muuttaa.

Esim. Kattilallinen pinaattikeittoa. 1,50 tai 3,80. 6 munaa 1,20 tai 3,80.

Oma sämpylä. 1,30 kaks peltiä tai oma sämpylä 8,50 kakspeltiä.

Voi ei, kohta saadaan taas kuulla kuinka monta kaloria pitää lääkärin mukaan syödä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän