Kela leikkasi perustoimeentulotukea 170e/kk, eli en enää pysty elämään ilman lainaa...Velkaannun ystävilleni nyt 170e/kk tahtia
Mihin tämä johtaa? Minulla on valitukset menossa päätöksistä, ja ystäväni luottavat siihen että saan maksettua takaisin sitten kun päätökset oikenevat...Mitä jos ne eivät oikenekaan? Menetän ystävänikin ehkä. He kyllä ymmärtävät että tilanteeni on vaikea, kun siitä viimesijaisesta etuudesta otetaan kolmannes pois; Nousevien hintojen kanssa se vain on kestämätön yhtälö, ja olen pakkotilanteessa. Olen jo 340e velkaa, ja kohta lainaan taas lisää.
Tilanne pelottaa ja ahdistaa, masennuksenikin on pahentunut...Mitä voin tehdä? Neuvoja?
Kommentit (234)
Mikä näiden aloitusten tarkoitus mahtaa olla?
Valitetaan tyhjästä syytellen muita.
Samaan aikaan on monia jotka eivät saa syystä tai toisesta heille kuuluvia etuja/tukia milloin mihinkin vedoten.
Esim. minä olen siitä perusosasta maksanut sähkölaskun ja kotivakuutuksen kun kela kieltäytyi maksamasta kun liitteet muka puuttuivat ja eivät myöskään maksaneet niitä minulle tskaisin kun ovat muka maksaneet ne jo vaikkei näin ole käynyt.
Saan toimeentulotukea tulevia etuuksia/tukia vastaan joita ei sitten kuitenkaan myönnetä kun sairauteni eivät heidän mielestään haittaa elämääni millään tavalla.
Moni työkyvytön joutuu hakeutumaan työnhakijaksi kun eivät muuten saisi rahaa.
Välillä päätökset jäävät junnaamaan kun muka jokin liite puuttuu.
Toiselta leikataan asumistukea kun tienaa muka sen ja sen verran ja valitukseen vastataan ettei hakija ole osoittanut etteikö voisi tienata ja koska siihen voi olla mahdollisuus niin päätös pysyy koska hakijan pitää mennä tienaamaan sen verran kuin..
No näitähän riittää mutta avautumisia näistä saa harvemmin lukea.. Harmi että nämä ns tyhjän valittajat ovat eniten äänessä.
Vierailija kirjoitti:
Ystävilläsi ei ole mitään velvollisuutta elättää aikuista ihmistä.
Etkö oikeasti saa yhtään mitään töitä?
No ei tietenkään ole mutta onko sulla lainkaan hyviä ystäviä? Hyvä ystävä varmasti auttaa jos mahdollisuus on kun toinen on hankalassa tilanteessa.
Ja ihan oikeasti kannattaa lopettaa tuo jatkuva kitinä etkö saa mitään töitä ja mene vaan töihin. Meppäs nyt itse koittamaan kuinka helposti saisit työpaikan kun hakijoita on joka paikkaan satoja.
Herramme Puppa on Vauvapalstan viisain ja arvokkain ylijumala, ja joka hänen nimeään halventaa, sietää joutua synkimpään Helvettiin. Puppa on ikuinen, Puppa on rakas. 👴🏻🙏🏻
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan on monia jotka eivät saa syystä tai toisesta heille kuuluvia etuja/tukia milloin mihinkin vedoten.
Esim. minä olen siitä perusosasta maksanut sähkölaskun ja kotivakuutuksen kun kela kieltäytyi maksamasta kun liitteet muka puuttuivat ja eivät myöskään maksaneet niitä minulle tskaisin kun ovat muka maksaneet ne jo vaikkei näin ole käynyt.
Saan toimeentulotukea tulevia etuuksia/tukia vastaan joita ei sitten kuitenkaan myönnetä kun sairauteni eivät heidän mielestään haittaa elämääni millään tavalla.
Toiselta leikataan asumistukea kun tienaa muka sen ja sen verran ja valitukseen vastataan ettei hakija ole osoittanut e
Niin työkyvyttömäksi sinut toteaa lääkäri, et sinä itse. Eikä työkyvyttömän tarvitse hakeutua töihin.
Mistä ihmeestä tällainen päätelmä??
Kuvitteletko oikeasti, että kaikki toimeentulotukea saavat sen koko perusosan (siis muiden tukien päälle)?
Jos porukka kuvittelee tällaista, niin en sitten ihmettele, että tukia pidetään isoina.
Voisitte ehkä perehtyä asioihin, ennen kuin otatte kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiselta leikataan asumistukea kun tienaa muka sen ja sen verran ja
Lääkäri on todennut minut työkyvyttömäksi ja kela ei maksa edes sairaspäivärahaa koska olen heidän mielestään terve.
Oikotiellä Vantaalla asunnot alkaen 350e/kk
"Niin työkyvyttömäksi sinut toteaa lääkäri, et sinä itse. Eikä työkyvyttömän tarvitse hakeutua töihin."
Ei tarvitse hakeutua töihin, mutta työttömänä työnhakijana pitää monen olla. TE-toimisto ei edellytä työnhakua, jos on työkyvyttömyyslausunto hoitavalta lääkäriltä. Mutta jos se ei riitä Kelalle (kuten usein käy), on pakko roikkua työmarkkinatuella.
Näitä ihmisiähän on aika paljon nykyään, kun käytäntö on muuttunut tällaiseksi.
Jos et usko, soita vaikka jonnekin työkkäriin ja tarkista asia.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Oikotiellä Vantaalla asunnot alkaen 350e/kk
Noi on jotain solu huoneita ei asuntoja.
Typerä vidduileva ihmisperce. Miksi ketään kiinnostaisi sinun itseaiheutetut ongelmat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaamalla 170 euroa kuukaudessa tukesi pienenee toisen 170 euroa kuukaudessa koska laina katsotaan tuloksi.
Lainaan käteisellä, ei näy tiliotteella...
apIlmoitin sinut Kelalle tukien väärinkäytöstä.
Onnea vain sinulle asian todistamisessa...Olen pakkotilanteessa, koska rahani eivät riitä elämiseen. Toinen vaihtoehto on syrjäytyä yksin kotiin ja kuolla nälkään...
ap
Ei Suomessa kukaan kuole nälkään. Ruokajonoon vaan hakemaan ruokakassia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiselta leikat
Vai niin ja mikäköhän sinun työkyvyttömyytesi peruste sitten on jos ei kelalle kelpaa? Omalle kohdalle kun ei ole koskaan niin käynyt ettei olisi kelalle riittänyt lääkärin lausunto saadakseni sairauspäivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä päätökset jäävät junnaamaan kun muka
Ei mun sulle tarvitse sairauttani todistella. Mutta syön kasapäin lääkkeitä enkä silti pysty kävelemään kunnolla enkä aina istumaankaan enkä nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
"Niin työkyvyttömäksi sinut toteaa lääkäri, et sinä itse. Eikä työkyvyttömän tarvitse hakeutua töihin."
Ei tarvitse hakeutua töihin, mutta työttömänä työnhakijana pitää monen olla. TE-toimisto ei edellytä työnhakua, jos on työkyvyttömyyslausunto hoitavalta lääkäriltä. Mutta jos se ei riitä Kelalle (kuten usein käy), on pakko roikkua työmarkkinatuella.
- eri
Ihminen voi olla joko osittain tai täysin työkyvytön. Täysin työkyvytön on joko kuntoutustuella tai työkyvyttömyyseläkkeellä. Mikäli on osittain työkyvytön niin tottakai katsotaan sitten että voi tehdä jotain työstä työkykyynsä nähden.
"Ei mun sulle tarvitse sairauttani todistella. Mutta syön kasapäin lääkkeitä enkä silti pysty kävelemään kunnolla enkä aina istumaankaan enkä nukkumaan."
Syön minäkin lääkkeitä, on vakava sairaus ja silti sinnittelen työelämässä vaikka on useasti tarjottu mahdollisuutta ihan kelaltakin hakea eläkettä. Teen vaan töitä mielummin niin pitkään kuin pystyn vaikka välillä on todella raskasta.
Vierailija kirjoitti:
"Ei mun sulle tarvitse sairauttani todistella. Mutta syön kasapäin lääkkeitä enkä silti pysty kävelemään kunnolla enkä aina istumaankaan enkä nukkumaan."
Syön minäkin lääkkeitä, on vakava sairaus ja silti sinnittelen työelämässä vaikka on useasti tarjottu mahdollisuutta ihan kelaltakin hakea eläkettä. Teen vaan töitä mielummin niin pitkään kuin pystyn vaikka välillä on todella raskasta.
No minut sanottiin irti koska en enää suoriutunut töistäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- eri
Ihminen voi olla joko osittain tai täysin työkyvytön. Täysin työkyvytön on joko kuntoutustuella tai työkyvyttömyyseläkkeellä. Mikäli on osittain työkyvytön niin tottakai katsotaan sitten että voi tehdä jotain työstä työkykyynsä nähden.
Se ei mene käytännössä noin. On ehkä mennyt joskus, mutta ei ainakaan enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet yhteydessä kelaan ja kysyt mitä oot tehnyt väärin sekä miten saat sen korjattua
Olet olettanut että olet toiminut ohjeiden mukaan mutta oikeasti et ole toiminut ohjeiden mukaan koska tukeasi on leikattu
Olen näin tehnyt useasti, mutta vastausta ei sieltä saa.
Ap
Miten on mahdollista?
Ota yhteyttä sitten kuntasi aikuissosiaalityöntekijälle ja kysy että onko heillä kela-asiantuntijaa/kelaneuvojaa jolle varata aika ja selität tilanteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on käytössä 100 euroa/viikko. Sillä pärjää kyllä aivan hyvin, kunnes löydät edullisemman asunnon tai saat töitä.
Joo pärjää jos ostaa pelkkää ruokaa mutta on muitakin menoja esim. bussikortti, harrastukset, vaatteet, kodinkoneet, hygieniatuotteet, pyyhkeet, lakanat, kengät, puhelin, netti, osamaksut yms yms.
Shoppailee liikaa. En ole vuosiin ostanut pyyhkeitä ja lakanoita. Hyvillä kengillä menee monta vuotta. Kuinka usein vaihdat kodinkoneita vai pitääkö vaan saada kananmuna keitin ihan muuten vaan. Vinkki: kattilasta on moneksi. Sillä tulee teevesi,tarvittaessa kahvivesi,kananmunat ja ruoka.
Ei saa asuntoa ilman luottotietoja