Isoin moka jonka olet todistanut häävieraan tekevän.
Tässä siis pino sellaisille kommelluksille :)
Kommentit (216)
Mummuni häissä (1940-luvulla) pappi antoi tuon suudelmakehoituksen. Enkä jaksa uskoa, että jo tuolloin olisi kyse mistään jenkkileffavaikutuksesta...
Väitin, että vain jenkkileffoissa pappi kehottaa suutelemaan. Mun kokemus suomalaisista häistä on se, että useimmiten toki suudellaan, mutta kohta sovitaan papin kanssa etukäteen ja hän pitää silloin sopivan tauon. Ja tottakai papin (varsinkin tutun sellaisen) kanssa voi sopia, että hän tuon suutelukehotuksen sanoo ihan ääneen (tosin itse en ole sellaisiin häihin osunut), mutta vihki_kaavaan_ se ei Suomessa kuulu. Ja kaavalla tarkoitan nyt sitä virallista käsikirjaan painettua vihkikaavaa.
Vierailija:
Tosin on hölmöä väittää, että vain jenkkileffoissa suudellaan alttarilla. Se on ihan yleinen tapa suomessakin. Omissa häissämme pappi kehotti suutelemaan ja suutelimme, samoin on pappi tehnyt kaikissa viisissä häissä, joissa olen ollut.
T: Teologi
Pikkuserkkuni (mies) alkoi omissa häissään nyrkkitappeluun isänsä kanssa ja ne piehtaroivat ulkona havunneulasissa ja männynkävyissä.
Minä olin omissa häissäni myös nolo, mutta olinkin tuolloin raskauden, paineiden ja häävalmisteluihin liittyneiden tappelujen vuoksi aika tasapainottomassa tilassa. En osannut kunnolla rentoutua koko suurena päivänä ja huusin sisareni kanssa kurkkusuorana kaikkien vieraiden edessä...
Mieheni serkun häissä mieheni isä poistui kirkosta heti hääparin ja papin jälkeen, vaikkei todellakaan istuttu eturivissä tai lähelläkään sitä etuosaa. Ja anoppini lähti heti hänen peräänsä...
eräs nainen sanoi kovalla äänellä tuoreelle aviomiehelleni, että olet niin komea sulhanen, että morsian jää ihan varjoon! Ja tuli sitten maireana minua halaamaan.
Hän oli miehen (siitä lähtien entisiä) tuttuja harrastuksen parista.
No, onneksi tiesin, etten ollut mitenkään varjossa ;) vaan nähtävästi tuo hölmö olisi itse ollut mielellään tyrkyllä roolini ?
ja n. puolet porukasta nuorta porukkaa, so. omia kavereitamme. Meillä oli tosi hyvä orkesteri, mutta selvin päin ei heti löytynyt kauheasti porukkaa parketille kai juhlaväen iästäkin johtuen. Appiukkoni tuli sanomaan meille, että ' maksetaan saman tien orkesterille, ja sanotaan että voivat lähteä jo, turha niitten on soittaa kun ei porukka tanssikaan.' Oli myös sitä mieltä että voitais muutenkin jo lopettaa koko vastaanotto että pääsis kotiin. Vastaanotto oli kestänyt ehkä 2 tuntia. Loppuillasta kyllä oli menoa.
... sitten jälkeenpäin. Mieheni kaverit ryöstivät minut ja kuljettivat lähistön pahimpaan räkälään odottelemaan lunnasrahoja. Herätimme kieltämättä pubissa huomiota häävaatteissamme. Pubissa rupesi soimaan joku hidas hevibiisi ja naapuripöydästä horjui nuorimies hakemaan minua tanssimaan. Ei meinannut suostua millään uskomaan, etten välittänyt lähteä nojailemaan pöytien väliin (tanssilattiaakaan ei ollut tarjolla). Lähti vasta kun pojat vähän auttoivat... useampaan kertaan.
sinänsä ei haittaa, pikku vikoja, mutta kun tiedän että oli selvästi mielenosoitus. sen avovaimolla ja meillä muilla kun ei ollut hirveen lämpimät välit... se (siis se avokki) haukku meitä kaikkia selän takana, esim: mun kaveri joka on pukuompelija, teki hääpuvun ja siitä kommentoi miehen serkulle että " joku kakara sen puvun tekee, toivottavasti kattoo sitten että tulee semmonen ettei se vyöry alttarille." (tarkotti siis ettei liian röyhelöistä tms. kun oon aika pyöree) ja hääpaikka oli sen mielestä ruma ja hirvee, kun se talo missä ne pidettiin oli ulkoopäin hiukan maalit rapistuneet, sisältä taas tosi kaunis ja hyväkuntoinen. tuo kommentti siis ennenkuin oli sisältä nähnyt. ja vaika mitä muuta, mitä en jaksa enää edes muistaa:) tän samaisen naisen lapset tuli paikalle farkuissa ja t-paidoissa, kyseessä siis 12-v tyttö ja pari vuotta nuorempi poika. kyllä appiukkoa tuntu hävettävän ja kaduttavan se takin kotiin jättäminen, kun sen omat sukulaiset,esim. äitinsä sitä siitä hieman piikitteli:)
niin ja mun setä tuli paikalle kun oli mummua kyytimässä, vaikka oli aiemmin ilmoittanut ettei tule. no ei siinä mitään mutta kun kaikki paikat oli merkittyjä, siis nimikyltit oli kaikilla, niin siinä sitten äkkiä hakeen penkki jonkun pöydän päähän:) tuo nyt ei sinänsä mitään haitannut, mutta olihan sekin hauska lisämauste:) setä kun sattuu olemaan vielä melko erikoinen tapaus:D se kaivo sitten rahapussistaan lahjankin, antokohan jonkun 20¿ vai 50¿, suoraan mulle käteen:D mä olin vähän vaikeena:)
meidän häissä ei mitään isoja mokia, ja noihinkaan asioihin ei hirveesti viitsitty kiinnittää huomiota, koska oltiin päätetty pitää hauskat juhlat:) alkoholiakin tarjoiltiin melko runsaasti, mutta kukaan ei ollut sikakännissä. siis humalassa toki oli moni mutta känniääliöitä ei siihen hieman yli 100 täysi-ikäisen vieraan porukkaan ihme kyllä mahtunut:D
meidän häihin mahtu kyllä monen monta kommellusta, joita ei voi mokiksi laskea, mutta hauskaa oli:D esim. hääautosta oli loppunut akku kun siinä oli jäänyt radio päälle. oli ilmeisesti joku jossain vaiheessa laittanut vaan äänen pois, niin ei sitten kukaan huomannut että jäi päälle:) onneksi meidän kaveri sai äkkiä kaapeleilla virtaa omasta autostaan:)
vieläkin sukulaiset muistelee meidän häitä ja tivaa että pitäis järjestää jatko-osa:) siis vaikka uusia valat tai jotain, että saatais uudestaan pitää ne juhlat:)
Meiltä kysyttiin, haluammeko poistua kirkosta vasta häävieraiden jälkeen. Halusimme, joten suntio ohjasi meidät kirkonkäytävää poistuttuamme sellaiseen pieneen työhuoneeseen odottamaan. Kävi vain niin, että lukitsi meidät vahingossa sinne, siinähän sitten odottelimme, että joku muistaisi tulla hakemaan pois. (Vihkikirkko oli ikivanha ja lukkoa ei saanut sisäpuolelta auki ilman avainta). Onneksi vieraat alkoivat jossain vaiheessa kaivata hääparia...
Sanoinkin, että suutelukehoitusta ei ole kaavassa.
Emme sopineet papin kanssa, että kehoittaa suutelemaan, mutta kehoitti kuitenkin. Eli ei se aina mene niin kuin oletat.
mentiin mieheni kanssa mun serkun häihin, ja onnittelujonossa mieheni sanoi serkkuni miehen äidille että " tervetuloa" :D molemmat meni eka vähän vaikeiks mutta purskahtivat sitten nauruun:) ei oltu aiemmin tavattu serkun miehen vanhempia.
Olin ystäväni kaasona toimelias ja lukenut Naikkarien vinkeistä että riisi voi tahrata vaatteita, jollei sitä ole huuhdeltu. Huuhtelin riisin hyvissä ajoin, mutta ilmeisesti se oli vielä kosteata kun laitoin sen koriin. Ihmisten kouraistessa riisiä korista se olikin pinnan alta homeessa...
Samoissa häissä morsiamen ryöstö alkoi todella rytinällä kesken kaason puheen ja sulhasen puolen ulkomaiset vieraat pelästyivät pahemman kerran nallipyssyjen pauketta :)
Toisissa häissä kaasona ollessani nautimme morsiamen kanssa niin ihanasta brunssista kotonani että morsian myöhästyi kirkosta. Oli kuulema sulhasen elämän pisimmät 10 minuuttia odottaa alttarilla!
Olipa kiva kuulla hääpuhetta alttarilla, kun siinä puheessa ei minua mainittu sanallakaan, vaan puhuttiin vain omasta veljest, hänen harrastuksistaan, heidän yhteisestä lapsuudesta ja heidän omista vanhemmistaan, kuinka he menivät aikoinaan naimisiin samassa kirkossa, plaa, plaa, plaa... Muisti tämä pastori sentään nimeni oikein, kun kyseli " tahtojamme" .
Kyseessä siis morsiamen kaksoissisko, jolla oli punainen mutta juhlava puku päällä. Noin neljännen kerran jälkeen sisko liimaantui oman miehensä viereen väärinkäsitysten välttämiseksi.. :) Itse olin morsiamelta edellisenä päivänä varmistanut puvun värin, sisaruksia kun on liki mahdoton erottaa toisistaan jos eivät olleet yhdessä. Kaikista noloin taisi olla äitini, tuleva anoppi..
Vierailija:
koska poistuessamme häätilaisuudesta yritimme kätellä ja kiittää appea sekä anoppia häätilausuudesta ja onnittelimme kun esioispoika on mennyt naimisiin tämä anoppi ei katsonut meihin ja eikä kätellyt sanoi vaan että :" ei tässä ole mitään onniteltavaa!"
Se todella oli sellanen valkea pitsiunelma ja leveä hörhelöhelma.
Lisäksi hän varasti shown ihan täysillä tunki valokuviin morsiamen kanssa ynm.
Tapoja on erilaisia, meillä päin on tapana parin suudella vasta kirkon ovella. Ottakaa huomioon, että joku sanoo vihkikaava, kun tarkoittaa koko ruljanssia, toinen tarkoittaa vain sitä kaavaa, mikä sinne raamattuun on painettu. Menee nipotuksen puolelle.