Äitini sanoo beigeä beessiksi, onko tuttua muillekin?
Onko tämä joku sen ikäluokan(sen suuren) juttu vai tuttua muillekin?
Kommentit (95)
On. Vanhemmat rouvat sanoo beessiksi
Olen syntynyt 70-luvulla ja kyllä se suomeksi on beessi.
Ranskalainen ääntämys. "Beige" on ranskaa.
Niin se ennen sanottiin. En tiedä minkä maan sana tuo beige on, tai mistä lainattu, mutta äännetään suunnilleen noin.
Joo lapsuudessani 70-l puhuttiin beessistä ja pitkään sen jälkeenkin. Beige on 2000-l sana.
Beige on ranskaa ja äännetään /bɛʒ/, . Englantia puhuvat ääntävät yleensä /'beɪʒ/
Suomalaisittain siitä tulee yleensä "bees"
Vierailija kirjoitti:
Kappas, enpä ole tiennyt. Ranska kun ei millään tapaa ole tuttu kieli.
Vierailija kirjoitti:
Beige on ranskaa ja äännetään /bɛʒ/, . Englantia puhuvat ääntävät yleensä /'beɪʒ/
Hyvät ääntämysohjeet kun ei minulla ole mitään käryä miten nuo koukerot kuuluisi lausua :D
Mitens ap (ja muut nuoret) jos poskipunan päällä lukee rouge niin äännättekö senkin rouge vai jollain muulla tapaa?
Vierailija kirjoitti:
Mitens ap (ja muut nuoret) jos poskipunan päällä lukee rouge niin äännättekö senkin rouge vai jollain muulla tapaa?
Ap ainakin ääntää että rouge kun ei ole sen parempaa tietoa siitäkään.
Beige on alunperin ranskaa, lausutaan "beesh". Se oli alunperin valkaisemattoman, värjäämättömän villan väri.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei taida olla kovin nuori jos äiti on suuria ikäluokkia.
Vierailija kirjoitti:
Vastaan muiden nuorten puolesta, että eivät varmaan äännä ruussi, kuten beige on suomentunut peessi.
Itse äännän sanan rouge Suomessa suomalaisittain ruusch, vaikka olen opiskellut ranskaa, viettänyt aikaa ranskankielisissä maissa.
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Beige lausutaan beesch.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät ääntämysohjeet kun ei minulla ole mitään käryä miten nuo koukerot kuuluisi lausua :D
Noita "koukeroita" oli jo peruskoulussa englannin oppikirjoissa ja ne kyllä siellä opeteltiin ymmärtämään. Minä ainakin osaan lausua noiden mukaan, ihan selkeää. Kai olet perusopetuksen saanut?
No hienoa kun sulla on äiti joka osaa lausua sanat oikeen. Pisteet äidillesi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita "koukeroita" oli jo peruskoulussa englannin oppikirjoissa ja ne kyllä siellä opeteltiin ymmärtämään. Minä ainakin osaan lausua noiden mukaan, ihan selkeää. Kai olet perusopetuksen saanut?
En ilmeisesti, koska nuo ei sano minulle mitään.
Äitini 57v sanoo myös