Äitini sanoo beigeä beessiksi, onko tuttua muillekin?
Onko tämä joku sen ikäluokan(sen suuren) juttu vai tuttua muillekin?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teistä muuten violetti eri väri kuin liila? Minusta on mutta en ole ikinä varma mitä sanaa pitäisi käyttää.
Violetti on yleisnimi sinipunaiselle värille. Liila on kai jokin valkoisella taitetty sävy violetista.
Tummaa liilaa ei ole olemassakaan, se väri on violetti. Liilan oikea nimitys kai pitäisi vieläkin olla lila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat osaavat ilmeisesti lausua vierasperäisiä sanoja. Suhuässä kuitenkin katoaa suomalaisessa ääntämyksessä mikäli sekaannuksen vaaraa toiseen sanaan ei ole (vrt. sakki ja shakki, joissa sekaannuksen vaara on). B muuttuu helposti P:ksi tai ainakin soinnittomampaan suuntaan. Joten beessi, peessi, beeshi tai peeshi ovat ihan luontevia ääntämistapoja beigelle. Missään tapauksessa sitä ei äännetä peike, beike, beige tai peige. Opetelkaa puhumaan. Jos haluat käyttää suomenkielistä ilmaisua, niin se on vaaleanruskea.
Kaikki ymmärtävät beigen varsin hyvin, jopa sinäkin.
Paitsi muunkieliset. Beessin ymmärtävät.
Vierailija kirjoitti:
Joo oikein lausuttu. Hassua sanoa beige.
Ei ole edes hassua vaan on umpijunttia. Noin sanovasta tulee väkisin mieleen se, että kielten oppitunnit on luisteltu ja väistelty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitens ap (ja muut nuoret) jos poskipunan päällä lukee rouge niin äännättekö senkin rouge vai jollain muulla tapaa?
Kuis moulin rouge?
Ei kuitenkaan mooren rogeri.
Tunsinpa itseni sivistyneeksi, kun keväällä ostin lippuja mulään ruuschiin ;)
Sanoohan monet vaaleanpunaista pinkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään homelite moottorisaha on aina täällä sanottu kuin sitten kirjoitettu.
Entäpä Husqvarna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teistä muuten violetti eri väri kuin liila? Minusta on mutta en ole ikinä varma mitä sanaa pitäisi käyttää.
Violetti on yleisnimi sinipunaiselle värille. Liila on kai jokin valkoisella taitetty sävy violetista.
Tummaa liilaa ei ole olemassakaan, se väri on violetti. Liilan oikea nimitys kai pitäisi vieläkin olla lila.
Eikös sinipunaista jotkut sanoneet retliiniksikin? Ja muovi oli ennen plastiikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään homelite moottorisaha on aina täällä sanottu kuin sitten kirjoitettu.
Entäpä Husqvarna?
Sanotaan juuri noin tai husku.
Vierailija kirjoitti:
Vaaleanpunaistahan se on, mutta sinisellä taitettua.
Sanooko mutsisi vettäkin vessiksi? Ja seksiä sekssiksi?
Vierailija kirjoitti:
Sanooko mutsisi vettäkin vessiksi? Ja seksiä sekssiksi?
Ei sano. Eikä se ole mutsi, vaan äiti. Entä kuinka sinun mutsisi voi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole kuullutkaan että pinkki olisi jotenkin eri asia kuin vaaleanpunainen. Toinenhan on vain englanninkielinen vastine vaaleanpunaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole kuullutkaan että pinkki olisi jotenkin eri asia kuin vaaleanpunainen. Toinenhan on vain englanninkielinen vastine vaaleanpunaiselle.
Mun mielestä on eri asia, vaalenpunainen on sellainen tyttövauvan vaaleanpunainen ja pinkki sellainen hello kitty pinkki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpä Husqvarna?
Sanotaan juuri noin tai husku.
Olen kuullut takavuosina usein muotoa Husovarna.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja squash on kössi.
Mulla meni pitkään tajuta, että kun kaveri sanoo pelanneensa kössiä, niin hän onkin pelannut squashia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin, mutta kaikki vaaleanpunainen ei ole pinkkiä. Ymmärrätkö edes?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Beessihän se. Olen 45.
Tajusin juuri että mummo oli 45 kun olin lapsi. Vaikutti hirveän vanhalta paplaripermiksessä huivi päässä ja navettamekossa.
Hänen nuoruudessaan paplaripermis oli nuorten (naimisissa olevien) naisten juttu. Nuorempien sukupolvien mielissä taas se yhdistyy mummoihin, eli siitä tulikin vanhojen ihmisten juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Beessihän se. Olen 45.
Tajusin juuri että mummo oli 45 kun olin lapsi. Vaikutti hirveän vanhalta paplaripermiksessä huivi päässä ja navettamekossa.
Niin, sellaisia ei enää näe. Mäkin olen harvinaisuus, 23-v:n äiti. Useimmilla on tässä iässä vielä koululaisia.
Minun anopista tuli mummo juurikin 45v iässä. Joku lapsuudenystävänsä sai esikoisensa suunnilleen samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jollain lailla eroaa niin pinkki on semmoinen kirkas voimakas väri, kun taas vaaleanpunainen haalea ja hempeä. En oikein osaa ajatella esim. neonpinkkiä vaaleanpunaisena.
Ei tullut.