MITEN tavallisilla keskituloisilla perheillä on varaa lomailla viikkokausia ulkomailla?
Avasin Facebookin kesätauon jälkeen. Oletettavaa oli, että koronatauon jälkeen todella monet ovat lähteneet tänä kesänä ulkomaille ja feedi oli täynnä lomakuvia. Ihan normaalia. Mutta sitä en käsitä, että ihan tavallisilla, KESKITULOISILLA (ei millään tavalla edes hyvätuloisilla tai rikkailla) perheillä on ollut varaa olla 2-3 viikkoa ulkomailla? Yksi perhe oli vuokrannut asunnon Italiasta neljäksi viikoksi ja oli siellä siis koko heinäkuun.
Miten kenelläkään on varaa monen viikon lomaan!? Siis lasten kanssa, en puhu nyt sinkuista ja reppureissaajista. Eikö ne maksa tuhansia, tuhansia ja tuhansia euroja?
Me käytiin Ruotsin risteilyllä kahden lapsen kanssa ja siihenkin reissuun upposi yli 600 euroa. Muuhun ei todellakaan olisi ollut varaa.
Kommentit (164)
No esim jos ei polta tupakkia tai juo viinaa niin sillä rahalla käy etelässä hyvin monta kertaa.
En mäkään ymmärrä. Yksi luokanopettajaperhe oli kaksi viikkoa jollain Karibian saarella, enkä edes enää muista, missä. Johan pelkät lennot maksaa niin paljon, ettei olisi mulla koskaan varaa. Eikä ne luokanopettajat todellakaan saa viisinumeroisia summia palkkaa.
Se juttu on siinä, että se asunnon vuokraaminen on halvempaa kuin hotelli. Siellä voi tehdä ruuatkin itse, joten on edullsiempaa siinäkin mielessä. Osa myös säästää matkoja varten pitkänkin ajan.
Ukko39 kirjoitti:
No esim jos ei polta tupakkia tai juo viinaa niin sillä rahalla käy etelässä hyvin monta kertaa.
Millä ihmeen sillä rahalla?
Ukko39 kirjoitti:
Mä en ole koskaan polttanut tupakkaa ja käytän alkoholiin keskimäärin 20 euroa vuoden aikana. Ei ole varaa lähteä viikkokausiksi ulkomaille, vaikka mun bruttopalkka on keskivertosuomalaista suurempi.
Kotonakin kuluu rahaa. Jos ei pistä haisemaan, vaan elää ihan siivosti, niin kustannuksia syntyy matkoista ja asunnosta. (Jos vastaavasti vuokraa asuntonsa täällä Suomessa, niin siinäkin päätyy vähintään omilleen.)
Monella on takametsää josta saa helposti kerralla 10 000 - 100 000 euroa kun vähän harventaa.
Yhdet lennot, se on sama ostaako paluun viikon vai neljän viikon päähän, saman se maksaa. Ja voi vähän valita sen mukaan, minä päivänä halvimmat liput. Kk vuokra talossa on vähemmän kuin 4 krt yhden viikon vuokra, ja näillä Suomen mökkivuokrahinnoilla saanee halvemmalla talon sieltä. Syöminen siellä halvempaa myös, söisivät he kotonakin. Ym ym.
Toiset säästää matkoja, remontteja ym. varten. Jotkut taas ovat perineet rahaa tai sitten ottavat velkaa. Kyse on siitä, mihin tahansa haluaa laittaa.
Ennen koronaa lennot eivät maksaneet juuri mitään, jos pystyi joustamaan lähtöpäivissä. Nyt ovat kai hieman kalliimpia. Apartmentit, joissa itse majoitumme, maksavat keskimäärin 80 e/yö (moni toki vuokraa huomattavasti kalliimpiakin). Hinta ei ole yhtään sen kalliimpi, majoittuu siellä kaksi- tai kuusihenkinen perhe (jos apt on kuudelle hengelle sopiva).
Minusta joku Ruotsin risteily on kaikkein älyttömin paikka polttaa rahaa, mutta eipä minulla ole pieniä lapsia ollut noin kolmeenkymmeneen vuoteen, joten en enää osaa asettua sellaisen perheen asemaan. Joka tapauksessa lomat ulkomailla eivät todellakaan maksa tuhansia ja tuhansia euroja.
Jos nyt ei enää puhuttais keskiluokasta. Käsite on erittäin huono. KITOOOOS!
Me ollaan keskituloinen lapsiperhe ja oltiin "viikkokausia" (eli kolme viikkoa) ulkomailla. Rahaa kului kaikkinensa noin 4900 euroa ja se summa sisälsi aivan kaiken. Lentoliput, majoitus, kaikki syöminen, nähtävyydet, ostokset, kaikki. Onhan se paljon rahaa, mutta ei tuollaisen summan säästäminen mikään älytön ponnistus ollut. Ja oltiin hyvinkin budjettilomalla.
Talon vuokraaminen kuukaudeksi on varmasti kaikista edullisin tapa matkustaa. Ruoat teet talolla, sieltä on ehkä helppo tehdä päiväretkiä lähiympäristöön jne. Saman verran ne lennot maksavat olet sitten viikon tai kuukauden eli kannattaa olla pidempään! :)
En ymmärrä minäkään. Laskeskelin, että työkaverilla oli mennyt varmaan semmonen 3000 euroa niiden reissuun. Sen lisäksi oli tehnyt kotona remonttia. Ehkä sillä on vaan tosi paljon parempi palkka kuin mulla tai jotain, koska oman perheen kesälomamatka suuntautui lähikaupunkiin ja varaa oli yhteen hotelliyöhön.
Usein tuollainen talo muutamaksi viikoksi saattaa tulla saman hintaiseksi kuin viikon hotellireissu rantakohteeseen.
Aika moni elää yli varojensa tai tuhlaa ihan jokaisen pennin mitä palkkaa tulee.
Omatoimimatkoja ei kannata verrata pakettimatkoihin (toki niillelin joskus pääsee edullisesti). Kun itse jaksaa räätälöidä lomansa ja etsiä eri vaihtoehtoja, niin voi päästä pitkällekin "pikkurahalla". Avainsana perheen kanssa matkustaessa on juurikin asunto, ei hotelli.
Ja matkat ovat monesti siitä hassuja, että tuntuu aluksi ettei ole varaa, mutta kun sen sitten varaa niin jostain se rahakin tuntuu sitten löytyvän.
Ei syö joka päivä ravintolassa