Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuvatkaa mielestänne suurin "normaalikäyttäjän" alkoholimäärä viikossa. Miten se jakautuisi?

Vierailija
19.09.2024 |

Kuvatkaa omaa viikottaista/kuukausittaista/harvempaa alkoholinkäyttöänne. Miellättekö itsenne alkoholisteiksi, suurkuluttajiksi, kohtuukäyttäjiksi vai (lähes) absolutisteiksi?

Millainen voisi alkoholin kulutus viikon aikana niin, että se olisi vielä normaalia, eikä menisi suurkulutuksen tai alkoholismin puolelle?

Tässä suurkulutuksen rajat:

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01120

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee kuukausia ilman alkoholia. Viimeksi tuli otettua firman juhlissa alkukesästä. Silloin meni 8 annosta (5 bisseä, 1 shotti ja 2 muuta juomaa). Onhan se yhdessä illassa melko paljon noin 55 kg painoiselle naiselle. Kuitenkin noita juhlia tms illanistujaisia, joissa juon, on vain parikolme kertaa vuodessa. En nyt sanoisi olevani absolutisti, mutta lähempänä sitä kuin edes kohtuukäyttäjää.

Voinko kysyä, millaista sosiaalista elämää sinulla on, kun et juurikaan käytä alkoholia. Käytkö esim. kahveille tms?

Olen eri, mutta vastaan omasta puolestani. Käyn kahvilla ja käyn myös joskus ravintolassa tms. kavereiden kanssa keikalla, syömässä tai muuten vaan istumassa, mutta valitsen yleensä alkoholittoman vaihtoehdon (siideri, viini, drinkki, limu jne). Ikää meillä 30+ niin ei kaveritkaan niin usein juo humalahakuisesti ja jos ottavatkin joskus vähän enemmän niin ei haittaa. Mitään kunnon örvellystä tosin en jaksa enää katsoa. Ilman alkoholia voi tehdä vaikka mitä, esim käydä leffassa tai lenkillä.

Vierailija
62/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi suomalaisilla on todella kieroutunut suhde alkoholiin?

En tiedä. Olisiko sota ja siitä syntyneet traumat ainakin osasyynä? Niitähän "hoidettiin" alkoholilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkku 34v. Käyn ehkä 5krt vuodessa baarissa, jolloin tulee juotua reippaasti (ehkä 7 annosta). Muuten kesällä ehkä 2 krt terassilla 1 viinilasi sekä jouluaattona ruokapöydässä lasi viiniä ja vappuna lasiskumppaa. 

Pidän alkoholin käyttöäni normaalina ja aika vähäisenä. (rajoittuu lähinnä muutamiin baareiluihin ja juhlapyhien lasillisiin).

Vierailija
64/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanjassa asuessani oli täysin normaalia juoda viiniä joka päivä. Ei siellä kukaan puhunut tai miettinyt kuinka monta annosta viikossa on kohtuullista.

Mutta miten siellä suhtauduttiin humalassa olemiseen? Olen ymmärtänyt, että sitä paheksuttaisiin? Silloin ei ehkä tule humalluttua niin helposti (sosiaalinen paine).

Vierailija
65/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole juonut alkoholia 6 vuoteen. Lopetin siksi, kun siitä tuli monen päivän väsymys, vaikka joi lasin tai kaksi viiniä. Ei sopinut mun elimistölle. Haluan elää mahdollisimman skarppina ja täysillä itse. 

Mutta ehkä siksi nuo teidän määrät ja jokaviikkoinen käyttö kuulostavat kovilta. Mikäs siinä, jos kunto kestää!

Vierailija
66/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-3 saunajuomaa pe ja la.

Vierailija
67/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalikäyttäjä ei minun mielestä edes juo alkoholia joka viikko.

Jos on välttämättä pakko juoda joka viikko niin sanoisin jo alkavaksi alkoholistiksi. 

No minun mielestäni lasi viiniä perjantaina tai lauantaina saunakaljat on kyllä todella kaukana alkoholismista.

Alkoholismiin kuuluu pakonomainen tarve juoda. Yleensä se ei tosiaankaan jää yhteen, mutta jos kokee, että on PAKKO juoda niin kyllä se jo jonkinasteiseen riippuvuuteen viittaa.

- Eri

Vierailija
68/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juo alkoholia joka viikko tai päivä. Mutta, kun menen ystävien kanssa mökille/risteilylle/reissuun noin 2-3krt vuodessa tai käyn konsertissa/juhlissa/syömässä noin 4-5krt vuodessa, niin alkoholia kuluu enkä laske annoksia. Kuitenkin niin, että ei mene örveltämiseksi ja välissä myös syödään/juodaan vettä.

Päivittäinen tissuttelu näkyy naamasta. Sen huomaa ihmisestä heti. Itse kokeilin afterwork meininkiä joskus nuorempana ja sen ajan kuvista näkee kyllä alkoholinkäyttö. Nyt iho on raikas ja kaunis, eikä turpea ja harmaa niinkuin silloin. 

Vierailija
69/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Join ennen 0,5 - 1,5 ploa punaviiniä/vkoloppu. Selittelin itselleni, ettei tuo määrä ole edes paljon ja helposti voin olla juomattakin. Mutta harvemmin olin, ennenkuin nyt, kun sairastuin vakavasti. Nyt olen ollut muutaman kuukauden juomatta pisaraakaan ja ajattelin olla jouluun asti, silloin lasillinen viiniä "kuuluu" joulupöytään. Tuskin olisin voinut lopettaa tai edes vähentää juomista ilman sairastumista, niin tiukasti se kuului viikonloppuihin. Mutta nyttemmin olen huomannut, että aivan hyvin pärjään ilmankin, eikä ole ollut edes mielitekoja. Alkoholitonta viiniä tekisi mieleni maistaa, mutta en ole saanut aikaiseksi mennä Alkosta kyselemään vaihtoehtoja. 

Vierailija
70/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä juon yleensä joka päivä viinilasillisen päivällisen kanssa. Jos joskus, pari kertaa vuodessa juon enemmän, jätän sitten ne ruokaviinit pois siksi aikaa, että keskiarvo on taas tasaantunut 1 annokseen alkoholia päivässä eli 7:ään viikossa. Esim. jos juhannuksena join 10 annosta, olen sitten 10 päivää ilman ruokaviinejä. Pidän itseäni normaalikäyttäjänä, vaikka Suomessa tällainen päivittäinen alkoholinkäyttö ei olekaan kovin tavallista.

Päivittäinen juominen on maksalle pahempi kuin kerralla-enemmän-mutta-harvemmin. Tuossa maksa ei ehdi koskaan kunnolla levätä.

Vierailija
71/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän 4-5 annosta viikossa. Pe 1-2 drinkkiä baarissa/ravintolassa, la saunaolut. Su viiniä 1-2 lasia ruoan kanssa, lisäksi alkuskumppa tai jälkiruoan yhteydessä konjakki 4 cl. 

Katsoisin, että esim. seuraava voisi olla vielä normaali:

ma-su joka päivä 1 annos = 7 annosta.

Lisäksi 2 ylimääräisät saunakaljaa, 2 ylimääräistä drinkkiä perjantaina, ja la/su aterian yhteydessä 3 annosta ->

14 annosta/viikko yhteensä. 

Minusta tästä ylimenevä alkaisi olla jo suurkulutusta.

Kummallista juomista. Sunnuntaina viiniä ja skumppaa/konjakkia? Miksi ei juo noita lauantaina?

Vierailija
72/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurin piirtein se, mitä ne lääkäreiden rajat kohtuukäytöstä on. Jos ei pysty oleman viikonloppuja selvinpäin joskus tai hyvin useinkin, vaan haluaa juoda, vaikka sitten salaa, niin on kyllä jo ongelma.

Itse olen ollut noin 15 vuotta juomatta pisaraakaan.

Vierailija
73/97 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin itseäni alkoholin kohtuukäyttäjänä silloinkin, kun join 60 annosta viikossa. Nykyään reippaasti vähemmän.

Vierailija
74/97 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholistit aina väittää, että muka Italiassa, Ranskassa ja Saksassa juotaisiin paljon. Sitten alkoholistit Italiass, Raskassa ja Saksassa sanoo "mutta katsokaa miten usein Suomessa juodaan" 

Jotenkin huvittavaa, miten alkoholistit kansat aina vertailee toisiaansa ja sitten uskottelee, että se on ihan normaalia.

---Näissä maissahan on ihan normaalia juoda ruokatunnilla olutta tai viiniä, mutta kai sielläkin raivoraittiita on, paino sanalla raivo. 

Vierailija
75/97 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normitöissä pullo viiniä tai sikspäkki arkisin, viikonloppuna se perjantai 12-16 olutta ja sunnuntaina noin 10.

Tai perjantaina 3L viinitonkka auki ja juotu sunnuntai-iltaan mennessä.

Sittemmin siirryttyä enemmän pääomatuloihin ovat määrät vähentyneet, koska on aikaa harrastaa ja matkustaa. Pitää olla useammin ajokunnossa.

Vierailija
76/97 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

0 annosta

Vierailija
77/97 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliitikkojen toimista johtuen. Alkoholi on ollut jopa kiellettyä ja sen jälkeen vuosikymmeniä voimakkaasti säännösteltyä. Lisää ongelmia aiheuttaa sekin kun alkoholin käyttöä paheksutaan ja mitään muuta ei ainakaan saisi käyttää. Sehän on vielä paheksutumpaa vaikka olisi kuinka vähemmän haitallista. Päihteiden käyttöä sanotaan paheiksi ja nautintoaineiksi katsontakannasta riippuen. 

Joo, kyllä. Varmasti tästä on syy.

Ei siitä, että on joutunut näkemään ihan lapsesta lähtien miten suomalaiset alkoholistit ja alkoholin käyttäjät ovat. 

Ja se on niin yleistä, varmaan jokainen tuntee jonkun jonka vanhempi on ollut juoppo. Ainakin omassa tuttavapiirissä alkoholistien lapsia on paljon, ja nämä tutut on ihan tavallisia työssäkäyviä korkeakoulutettuja kaikki. 

Vierailija
78/97 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Olisiko sota ja siitä syntyneet traumat ainakin osasyynä? Niitähän "hoidettiin" alkoholilla.

Ne sodat ja sotatraumat koskee kyllä ihan koko Eurooppaa, mutta silti keski-eurooppalainen juomakulttuuri on erilainen. 

Vierailija
79/97 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-4. 1-2 annosta saunailtoina.

Vierailija
80/97 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullo viiniä viikonloppuna lienee ok. Itse en tuohon pysty, menee plo + mietoja viikonloppuisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän