Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuvatkaa mielestänne suurin "normaalikäyttäjän" alkoholimäärä viikossa. Miten se jakautuisi?

Vierailija
19.09.2024 |

Kuvatkaa omaa viikottaista/kuukausittaista/harvempaa alkoholinkäyttöänne. Miellättekö itsenne alkoholisteiksi, suurkuluttajiksi, kohtuukäyttäjiksi vai (lähes) absolutisteiksi?

Millainen voisi alkoholin kulutus viikon aikana niin, että se olisi vielä normaalia, eikä menisi suurkulutuksen tai alkoholismin puolelle?

Tässä suurkulutuksen rajat:

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01120

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mulla ole tarvetta juoda alkoholia viikoittain, ei edes kuukausittain.

Vierailija
22/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juon 2-3 rommikolaa tai vastaavaa drinksua perjantaisin ja joskus myös lauantaisin.

Omasta mielestäni ihan ok määrä.

Minä juon 8 lasia viiniä viikossa, ja kun luin kommenttisi, äkkiseltään tuntui, että joisit minua enemmän, mutta tämä ei tietenkään pidä paikkaansa. Nämä mielikuvat vaan istuvat syvässä, että viini on ok ja ei käytännössä ollenkaan "alkoholia".

Tämä on kyllä hauska ilmiö. Miehenikin väittä välillä, että juon paljon alkoholia, vaikka hän itsekin juo helposti six-packin lonkeroa viikonlopun aikana. Eli ihan saman verran annoksina. Jostain syystä tosiaan viiniä ja olutta ei "lasketa" alkoholiksi, mutta joku kossuvissy tai rommikola on välittömästi täysiä alkkisjuttuja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juo joka viikko, välillä kuluu viikkoja (esim 6 viikkoa helposti) ilman alkoholia. Kavereiden kanssa pidetään illanistujaisia tai mennään baariin niin voi mennä 10 annosta illassa. Tai 2. En laskeskele tällaisia. Olen lapseton nelikymppinen nainen, kokopäivätöissä ja paljon harrastuksia.

Vierailija
24/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas sinä. jos joka pv eri muodoissaan samaa,silloinhan asia häiritsee sua. jos kerran on rajat määritelty tutki sitä,peilaa omaa käyttöösi. 

Vierailija
25/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalikäyttäjä ei minun mielestä edes juo alkoholia joka viikko.

Jos on välttämättä pakko juoda joka viikko niin sanoisin jo alkavaksi alkoholistiksi. 

Just joo.........käyppä katsomassa italiassa, ranskassa, saksassa jne.

Vierailija
26/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee kuukausia ilman alkoholia. Viimeksi tuli otettua firman juhlissa alkukesästä. Silloin meni 8 annosta (5 bisseä, 1 shotti ja 2 muuta juomaa). Onhan se yhdessä illassa melko paljon noin 55 kg painoiselle naiselle. Kuitenkin noita juhlia tms illanistujaisia, joissa juon, on vain parikolme kertaa vuodessa. En nyt sanoisi olevani absolutisti, mutta lähempänä sitä kuin edes kohtuukäyttäjää.

Voinko kysyä, millaista sosiaalista elämää sinulla on, kun et juurikaan käytä alkoholia. Käytkö esim. kahveille tms?

Teen pääosin yövuoroa, niin usein jos illasta nähdään, niin mielummin just kahvilla tai syömässä. Tai sit lähdetään yhdessä lenkille/suppailemaan/hiihtämään tms jos nähdään vähän pidemmin esim viikonloppuna päivällä. Ja jos tosiaan käydään syömässä, niin ei mua haittaa jos kaverit ottaa lasin tai pari viiniä, ei mun tarvi silti ottaa.

Vierailija
27/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on välttämättä pakko juoda joka viikko niin sanoisin jo alkavaksi alkoholistiksi. 

No minun mielestäni lasi viiniä perjantaina tai lauantaina saunakaljat on kyllä todella kaukana alkoholismista.

Vierailija
28/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee kuukausia ilman alkoholia. Viimeksi tuli otettua firman juhlissa alkukesästä. Silloin meni 8 annosta (5 bisseä, 1 shotti ja 2 muuta juomaa). Onhan se yhdessä illassa melko paljon noin 55 kg painoiselle naiselle. Kuitenkin noita juhlia tms illanistujaisia, joissa juon, on vain parikolme kertaa vuodessa. En nyt sanoisi olevani absolutisti, mutta lähempänä sitä kuin edes kohtuukäyttäjää.

Voinko kysyä, millaista sosiaalista elämää sinulla on, kun et juurikaan käytä alkoholia. Käytkö esim. kahveille tms?

Teen pääosin yövuoroa, niin usein jos illasta nähdään, niin mielummin just kahvilla tai syömässä. Tai sit lähdetään yhdessä lenkille/suppailemaan/hiihtämään tms jos nähdään vähän pidemmin esim viikonloppuna päivällä. Ja jos tosiaan käydään syömässä, niin ei mua haittaa jos ka

Terveellistä elämää, onnittelen!

Vierailija
29/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi suomalaisilla on todella kieroutunut suhde alkoholiin?

No katsopas kun meidän oman historiamme tuntemus on todella tehokkaasti hävitetty siinä kristinuskon tulemisen myötä. Muutaman sadan vuoden takaisten juttujen tietäminen ei kansallista identiteettiä hirveästi lämmitä, kun historiamme jatkuu paljon sitä kauemmas aikaisempaan historian aikaan. Tämän takia tietynlainen juurettomuus on ominaista meille kansana. Ja tämä juurettomuus vaikuttaa muunmuassa kansan ja alkoholinväliseen suhteeseen, aivan niin kuin traumat ja hukassa olemiset voi tehdä.

Vierailija
30/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain suomessa pitää miettiä tällaisia asioita. Muualla maailmassa ihmiset nauttivat asioista eikä stressaa joka asiasta.

Ei tarkoituksenani ole stressata ketään. Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun tuntuu, että suomalaisten juomatavat ovat jonkin verran muuttuneet ja myös täysin alkoholittomia ihmisiä on täällä paljon. Kiinnostaa, onko esim. arkena ruoan kanssa viinin litkijöitä, ja meneekö vielä jollain kossua ja missä tilanteissa.

viini pilaa ruuan. hyi miten pahaa. kotikaljaa ruualla. mutta; joskus pe,la,su vähemmän. päihtymystä ihan. kotosalla. puolitoista pulloa per pv. usein  la aamu 8 ja su  päivällä ,kerta määrä kuitenkin puolitoista valkkaria tai usein 2 pulloa.  sitten on  kaksikin vko ilman mitään. usein se on ne 2  pv viikossa ,saa se olla ti,ma,, mutta jos hotsittaa niin aamulla ja päivällä maistuu .

Vierailija
31/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

taas sinä. jos joka pv eri muodoissaan samaa,silloinhan asia häiritsee sua. jos kerran on rajat määritelty tutki sitä,peilaa omaa käyttöösi. 

Tämä oli kyllä mun ensimmäinen aloitus aiheen tiimoilta. En todellakaan halua stressata ketään, kiinnostaa vaan, mitä mieltä ihmiset ovat nykyisistä juomatavoista. Sorry, en ole lukenut aiempia ketjuja.

-AP

Vierailija
32/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä on eri normit

Vierailija
33/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No katsopas kun meidän oman historiamme tuntemus on todella tehokkaasti hävitetty siinä kristinuskon tulemisen myötä. Muutaman sadan vuoden takaisten juttujen tietäminen ei kansallista identiteettiä hirveästi lämmitä, kun historiamme jatkuu paljon sitä kauemmas aikaisempaan historian aikaan. Tämän takia tietynlainen juurettomuus on ominaista meille kansana. Ja tämä juurettomuus vaikuttaa muunmuassa kansan ja alkoholinväliseen suhteeseen, aivan niin kuin traumat ja hukassa olemiset voi tehdä.

En kyllä jotenkin usko, että suomalaisilla olisi jotenkin erityisen "juureton" suhtautuminen alkoholiin. Täällähän ei alkoholinkulutus edes ole mitenkään äärettömän korkealla tasolla.

Millä kansalla mielestäsi on "terve" suhtautuminen alkoholiin? Mielestäni Suomessa on sitä paitsi tapahtunut paljon edistystäkin; toisaalta myös vanhoina aikoina on ollut todella paljon kunnollisuutta, eivätkä kaikki tai edes iso osa savolaisista ole olleet mitään pontikanpolttelijoita. 

Vierailija
34/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestä ei jakautuisi kyllä joka viikolle normaali alkoholinkulutus. Paitsi jos kyse olisi yhdestä saunajuomasta tai joskus kahdesta, sitä voisi melkein pitää normaalihkona. Riippuu käyttäjän suhtautumisesta tähän annoksen tarpeellisuuteen.

Mutta jos meinaa kännit vetää niin näiden kertojen välillä saa kyllä olla reippaasti väliä.

Oma kulutus on silleen, että muutaman annoksen juomishetkiä ehkä 0-4 kertaa vuodessa (kesässä) ja ryyppäämistä noin 1-5 kertaa vuoden aikana. Riippuu tosi paljon tilanteista. En osaa määritellä millainen käyttäjä olen. Kohtuukäyttäjä vois täsmätä, mutta ei ne ryyppykerrat välttämättä ole sitä.

Onko mielestäsi esim. se epänormaalia, että viikonloppuna aterian yhteydessä ottaa 1-3 annosta viiniä/skumppaa tms.?

Vertautuu saunajuomiin niin ei ole

Vierailija
35/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsekkoslovakiassa kitataan olutta reippaasti! Paljonkohan se on  viikossa?

Vierailija
36/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tai kaksi saunaolutta tai siideriä kerran pari kuussa.

Terv. kohtuukäyttäjä

Vierailija
37/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä jotenkin usko, että suomalaisilla olisi jotenkin erityisen "juureton" suhtautuminen alkoholiin. Täällähän ei alkoholinkulutus edes ole mitenkään äärettömän korkealla tasolla.

Millä kansalla mielestäsi on "terve" suhtautuminen alkoholii

No ei tuossa ollutkaan kyse juurettomasta suhtautumisesta alkoholiin, vaan syvemmästä kansallisen identiteetin juurettomuudesta, joka vaikuttaa sitten alkoholinkäyttöönkin

Vierailija
38/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholistit aina väittää, että muka Italiassa, Ranskassa ja Saksassa juotaisiin paljon. Sitten alkoholistit Italiass, Raskassa ja Saksassa sanoo "mutta katsokaa miten usein Suomessa juodaan" 

Jotenkin huvittavaa, miten alkoholistit kansat aina vertailee toisiaansa ja sitten uskottelee, että se on ihan normaalia. 

Vierailija
39/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mehiläisen työterveyskyselyssä 14 annosta viikossa eli vähån yli kaksi pulloa viiniä antaa vielä vihreän pallukan ja tekstin jonka mukaan alkoholinkäyttösi on hallinnassa.

Vierailija
40/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poliitikkojen toimista johtuen. Alkoholi on ollut jopa kiellettyä ja sen jälkeen vuosikymmeniä voimakkaasti säännösteltyä. Lisää ongelmia aiheuttaa sekin kun alkoholin käyttöä paheksutaan ja mitään muuta ei ainakaan saisi käyttää. Sehän on vielä paheksutumpaa vaikka olisi kuinka vähemmän haitallista. Päihteiden käyttöä sanotaan paheiksi ja nautintoaineiksi katsontakannasta riippuen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi