Kuvatkaa mielestänne suurin "normaalikäyttäjän" alkoholimäärä viikossa. Miten se jakautuisi?
Kuvatkaa omaa viikottaista/kuukausittaista/harvempaa alkoholinkäyttöänne. Miellättekö itsenne alkoholisteiksi, suurkuluttajiksi, kohtuukäyttäjiksi vai (lähes) absolutisteiksi?
Millainen voisi alkoholin kulutus viikon aikana niin, että se olisi vielä normaalia, eikä menisi suurkulutuksen tai alkoholismin puolelle?
Tässä suurkulutuksen rajat:
Kommentit (97)
En miellä itseäni noihin viljelemiisi alkoholistien ja THL:n termeihin.
Olutta kuluu viikossa 3 x 0.33, 5,5%.
Olen suurkuluttaja, joka ei ole koskaan humalassa.
La ja/tai su 1 lasillinen viiniä ruuan kanssa
Noin meillä eikä edes joka vkl
Itse käytän 4-5 annosta viikossa. Pe 1-2 drinkkiä baarissa/ravintolassa, la saunaolut. Su viiniä 1-2 lasia ruoan kanssa, lisäksi alkuskumppa tai jälkiruoan yhteydessä konjakki 4 cl.
Katsoisin, että esim. seuraava voisi olla vielä normaali:
ma-su joka päivä 1 annos = 7 annosta.
Lisäksi 2 ylimääräisät saunakaljaa, 2 ylimääräistä drinkkiä perjantaina, ja la/su aterian yhteydessä 3 annosta ->
14 annosta/viikko yhteensä.
Minusta tästä ylimenevä alkaisi olla jo suurkulutusta.
Juon 2-3 rommikolaa tai vastaavaa drinksua perjantaisin ja joskus myös lauantaisin.
Omasta mielestäni ihan ok määrä.
Vierailija kirjoitti:
En miellä itseäni noihin viljelemiisi alkoholistien ja THL:n termeihin.
Olutta kuluu viikossa 3 x 0.33, 5,5%.
Kuinka paljon alkoholia/viikko olisi mielestäsi ongelma?
Mulla menee kuukausia ilman alkoholia. Viimeksi tuli otettua firman juhlissa alkukesästä. Silloin meni 8 annosta (5 bisseä, 1 shotti ja 2 muuta juomaa). Onhan se yhdessä illassa melko paljon noin 55 kg painoiselle naiselle. Kuitenkin noita juhlia tms illanistujaisia, joissa juon, on vain parikolme kertaa vuodessa. En nyt sanoisi olevani absolutisti, mutta lähempänä sitä kuin edes kohtuukäyttäjää.
Vierailija kirjoitti:
Juon 2-3 rommikolaa tai vastaavaa drinksua perjantaisin ja joskus myös lauantaisin.
Omasta mielestäni ihan ok määrä.
Minä juon 8 lasia viiniä viikossa, ja kun luin kommenttisi, äkkiseltään tuntui, että joisit minua enemmän, mutta tämä ei tietenkään pidä paikkaansa. Nämä mielikuvat vaan istuvat syvässä, että viini on ok ja ei käytännössä ollenkaan "alkoholia".
Kaksi alkoholitonta päivää viikossa pyrin pitämään. Muuten juon kerralla 1- 4 lasillista viiniä. En mieti olenko suurkuluttaja vai normaali käyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee kuukausia ilman alkoholia. Viimeksi tuli otettua firman juhlissa alkukesästä. Silloin meni 8 annosta (5 bisseä, 1 shotti ja 2 muuta juomaa). Onhan se yhdessä illassa melko paljon noin 55 kg painoiselle naiselle. Kuitenkin noita juhlia tms illanistujaisia, joissa juon, on vain parikolme kertaa vuodessa. En nyt sanoisi olevani absolutisti, mutta lähempänä sitä kuin edes kohtuukäyttäjää.
Voinko kysyä, millaista sosiaalista elämää sinulla on, kun et juurikaan käytä alkoholia. Käytkö esim. kahveille tms?
Vain suomessa pitää miettiä tällaisia asioita. Muualla maailmassa ihmiset nauttivat asioista eikä stressaa joka asiasta.
Miksi suomalaisilla on todella kieroutunut suhde alkoholiin?
Omasta mielestä ei jakautuisi kyllä joka viikolle normaali alkoholinkulutus. Paitsi jos kyse olisi yhdestä saunajuomasta tai joskus kahdesta, sitä voisi melkein pitää normaalihkona. Riippuu käyttäjän suhtautumisesta tähän annoksen tarpeellisuuteen.
Mutta jos meinaa kännit vetää niin näiden kertojen välillä saa kyllä olla reippaasti väliä.
Oma kulutus on silleen, että muutaman annoksen juomishetkiä ehkä 0-4 kertaa vuodessa (kesässä) ja ryyppäämistä noin 1-5 kertaa vuoden aikana. Riippuu tosi paljon tilanteista. En osaa määritellä millainen käyttäjä olen. Kohtuukäyttäjä vois täsmätä, mutta ei ne ryyppykerrat välttämättä ole sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vain suomessa pitää miettiä tällaisia asioita. Muualla maailmassa ihmiset nauttivat asioista eikä stressaa joka asiasta.
Ei tarkoituksenani ole stressata ketään. Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun tuntuu, että suomalaisten juomatavat ovat jonkin verran muuttuneet ja myös täysin alkoholittomia ihmisiä on täällä paljon. Kiinnostaa, onko esim. arkena ruoan kanssa viinin litkijöitä, ja meneekö vielä jollain kossua ja missä tilanteissa.
Espanjassa asuessani oli täysin normaalia juoda viiniä joka päivä. Ei siellä kukaan puhunut tai miettinyt kuinka monta annosta viikossa on kohtuullista.
Välillä menee 3 kuukautta ilman annostakaan.
Sitten on välillä kerran kuussa.
On niillä ne määritellyt rajat viikkoannoksiin. Tsekkaa ne.
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestä ei jakautuisi kyllä joka viikolle normaali alkoholinkulutus. Paitsi jos kyse olisi yhdestä saunajuomasta tai joskus kahdesta, sitä voisi melkein pitää normaalihkona. Riippuu käyttäjän suhtautumisesta tähän annoksen tarpeellisuuteen.
Mutta jos meinaa kännit vetää niin näiden kertojen välillä saa kyllä olla reippaasti väliä.
Oma kulutus on silleen, että muutaman annoksen juomishetkiä ehkä 0-4 kertaa vuodessa (kesässä) ja ryyppäämistä noin 1-5 kertaa vuoden aikana. Riippuu tosi paljon tilanteista. En osaa määritellä millainen käyttäjä olen. Kohtuukäyttäjä vois täsmätä, mutta ei ne ryyppykerrat välttämättä ole sitä.
Onko mielestäsi esim. se epänormaalia, että viikonloppuna aterian yhteydessä ottaa 1-3 annosta viiniä/skumppaa tms.?
Normaalikäyttäjä ei minun mielestä edes juo alkoholia joka viikko.
Jos on välttämättä pakko juoda joka viikko niin sanoisin jo alkavaksi alkoholistiksi.
Mä juon yleensä joka päivä viinilasillisen päivällisen kanssa. Jos joskus, pari kertaa vuodessa juon enemmän, jätän sitten ne ruokaviinit pois siksi aikaa, että keskiarvo on taas tasaantunut 1 annokseen alkoholia päivässä eli 7:ään viikossa. Esim. jos juhannuksena join 10 annosta, olen sitten 10 päivää ilman ruokaviinejä. Pidän itseäni normaalikäyttäjänä, vaikka Suomessa tällainen päivittäinen alkoholinkäyttö ei olekaan kovin tavallista.