Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuvatkaa mielestänne suurin "normaalikäyttäjän" alkoholimäärä viikossa. Miten se jakautuisi?

Vierailija
19.09.2024 |

Kuvatkaa omaa viikottaista/kuukausittaista/harvempaa alkoholinkäyttöänne. Miellättekö itsenne alkoholisteiksi, suurkuluttajiksi, kohtuukäyttäjiksi vai (lähes) absolutisteiksi?

Millainen voisi alkoholin kulutus viikon aikana niin, että se olisi vielä normaalia, eikä menisi suurkulutuksen tai alkoholismin puolelle?

Tässä suurkulutuksen rajat:

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01120

Kommentit (97)

Vierailija
1/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä juon yleensä joka päivä viinilasillisen päivällisen kanssa. Jos joskus, pari kertaa vuodessa juon enemmän, jätän sitten ne ruokaviinit pois siksi aikaa, että keskiarvo on taas tasaantunut 1 annokseen alkoholia päivässä eli 7:ään viikossa. Esim. jos juhannuksena join 10 annosta, olen sitten 10 päivää ilman ruokaviinejä. Pidän itseäni normaalikäyttäjänä, vaikka Suomessa tällainen päivittäinen alkoholinkäyttö ei olekaan kovin tavallista.

Vierailija
2/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En miellä itseäni noihin viljelemiisi alkoholistien ja THL:n termeihin.

Olutta kuluu viikossa 3 x 0.33, 5,5%.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suurkuluttaja, joka ei ole koskaan humalassa.

Vierailija
4/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

La ja/tai su 1 lasillinen viiniä ruuan kanssa

Noin meillä eikä edes joka vkl

Vierailija
5/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän 4-5 annosta viikossa. Pe 1-2 drinkkiä baarissa/ravintolassa, la saunaolut. Su viiniä 1-2 lasia ruoan kanssa, lisäksi alkuskumppa tai jälkiruoan yhteydessä konjakki 4 cl. 

Katsoisin, että esim. seuraava voisi olla vielä normaali:

ma-su joka päivä 1 annos = 7 annosta.

Lisäksi 2 ylimääräisät saunakaljaa, 2 ylimääräistä drinkkiä perjantaina, ja la/su aterian yhteydessä 3 annosta ->

14 annosta/viikko yhteensä. 

Minusta tästä ylimenevä alkaisi olla jo suurkulutusta.

Vierailija
6/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoppojen ketju.

Vierailija
7/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon 2-3 rommikolaa tai vastaavaa drinksua perjantaisin ja joskus myös lauantaisin.

Omasta mielestäni ihan ok määrä.

Vierailija
8/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En miellä itseäni noihin viljelemiisi alkoholistien ja THL:n termeihin.

Olutta kuluu viikossa 3 x 0.33, 5,5%.

Kuinka paljon alkoholia/viikko olisi mielestäsi ongelma?

Vierailija
9/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee kuukausia ilman alkoholia. Viimeksi tuli otettua firman juhlissa alkukesästä. Silloin meni 8 annosta (5 bisseä, 1 shotti ja 2 muuta juomaa). Onhan se yhdessä illassa melko paljon noin 55 kg painoiselle naiselle. Kuitenkin noita juhlia tms illanistujaisia, joissa juon, on vain parikolme kertaa vuodessa. En nyt sanoisi olevani absolutisti, mutta lähempänä sitä kuin edes kohtuukäyttäjää.

Vierailija
10/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juon 2-3 rommikolaa tai vastaavaa drinksua perjantaisin ja joskus myös lauantaisin.

Omasta mielestäni ihan ok määrä.

Minä juon 8 lasia viiniä viikossa, ja kun luin kommenttisi, äkkiseltään tuntui, että joisit minua enemmän, mutta tämä ei tietenkään pidä paikkaansa. Nämä mielikuvat vaan istuvat syvässä, että viini on ok ja ei käytännössä ollenkaan "alkoholia".

Vierailija
11/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi alkoholitonta päivää viikossa pyrin pitämään. Muuten juon kerralla 1- 4 lasillista viiniä. En mieti olenko suurkuluttaja vai normaali käyttäjä.

Vierailija
12/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee kuukausia ilman alkoholia. Viimeksi tuli otettua firman juhlissa alkukesästä. Silloin meni 8 annosta (5 bisseä, 1 shotti ja 2 muuta juomaa). Onhan se yhdessä illassa melko paljon noin 55 kg painoiselle naiselle. Kuitenkin noita juhlia tms illanistujaisia, joissa juon, on vain parikolme kertaa vuodessa. En nyt sanoisi olevani absolutisti, mutta lähempänä sitä kuin edes kohtuukäyttäjää.

Voinko kysyä, millaista sosiaalista elämää sinulla on, kun et juurikaan käytä alkoholia. Käytkö esim. kahveille tms?

Vierailija
13/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain suomessa pitää miettiä tällaisia asioita. Muualla maailmassa ihmiset nauttivat asioista eikä stressaa joka asiasta.

Vierailija
14/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suomalaisilla on todella kieroutunut suhde alkoholiin?

Vierailija
15/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestä ei jakautuisi kyllä joka viikolle normaali alkoholinkulutus. Paitsi jos kyse olisi yhdestä saunajuomasta tai joskus kahdesta, sitä voisi melkein pitää normaalihkona. Riippuu käyttäjän suhtautumisesta tähän annoksen tarpeellisuuteen.

Mutta jos meinaa kännit vetää niin näiden kertojen välillä saa kyllä olla reippaasti väliä.

Oma kulutus on silleen, että muutaman annoksen juomishetkiä ehkä 0-4 kertaa vuodessa (kesässä) ja ryyppäämistä noin 1-5 kertaa vuoden aikana. Riippuu tosi paljon tilanteista. En osaa määritellä millainen käyttäjä olen. Kohtuukäyttäjä vois täsmätä, mutta ei ne ryyppykerrat välttämättä ole sitä.

Vierailija
16/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain suomessa pitää miettiä tällaisia asioita. Muualla maailmassa ihmiset nauttivat asioista eikä stressaa joka asiasta.

Ei tarkoituksenani ole stressata ketään. Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun tuntuu, että suomalaisten juomatavat ovat jonkin verran muuttuneet ja myös täysin alkoholittomia ihmisiä on täällä paljon. Kiinnostaa, onko esim. arkena ruoan kanssa viinin litkijöitä, ja meneekö vielä jollain kossua ja missä tilanteissa.

Vierailija
17/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjassa asuessani oli täysin normaalia juoda viiniä joka päivä. Ei siellä kukaan puhunut tai miettinyt kuinka monta annosta viikossa on kohtuullista.

Vierailija
18/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä menee 3 kuukautta ilman annostakaan.

Sitten on välillä kerran kuussa.

On niillä ne määritellyt rajat viikkoannoksiin. Tsekkaa ne.

Vierailija
19/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestä ei jakautuisi kyllä joka viikolle normaali alkoholinkulutus. Paitsi jos kyse olisi yhdestä saunajuomasta tai joskus kahdesta, sitä voisi melkein pitää normaalihkona. Riippuu käyttäjän suhtautumisesta tähän annoksen tarpeellisuuteen.

Mutta jos meinaa kännit vetää niin näiden kertojen välillä saa kyllä olla reippaasti väliä.

Oma kulutus on silleen, että muutaman annoksen juomishetkiä ehkä 0-4 kertaa vuodessa (kesässä) ja ryyppäämistä noin 1-5 kertaa vuoden aikana. Riippuu tosi paljon tilanteista. En osaa määritellä millainen käyttäjä olen. Kohtuukäyttäjä vois täsmätä, mutta ei ne ryyppykerrat välttämättä ole sitä.

Onko mielestäsi esim. se epänormaalia, että viikonloppuna aterian yhteydessä ottaa 1-3 annosta viiniä/skumppaa tms.?

Vierailija
20/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalikäyttäjä ei minun mielestä edes juo alkoholia joka viikko.

Jos on välttämättä pakko juoda joka viikko niin sanoisin jo alkavaksi alkoholistiksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi