Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuvatkaa mielestänne suurin "normaalikäyttäjän" alkoholimäärä viikossa. Miten se jakautuisi?

Vierailija
19.09.2024 |

Kuvatkaa omaa viikottaista/kuukausittaista/harvempaa alkoholinkäyttöänne. Miellättekö itsenne alkoholisteiksi, suurkuluttajiksi, kohtuukäyttäjiksi vai (lähes) absolutisteiksi?

Millainen voisi alkoholin kulutus viikon aikana niin, että se olisi vielä normaalia, eikä menisi suurkulutuksen tai alkoholismin puolelle?

Tässä suurkulutuksen rajat:

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01120

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juon 2-3 rommikolaa tai vastaavaa drinksua perjantaisin ja joskus myös lauantaisin.

Omasta mielestäni ihan ok määrä.

Minä juon 8 lasia viiniä viikossa, ja kun luin kommenttisi, äkkiseltään tuntui, että joisit minua enemmän, mutta tämä ei tietenkään pidä paikkaansa. Nämä mielikuvat vaan istuvat syvässä, että viini on ok ja ei käytännössä ollenkaan "alkoholia".

Tämä on kyllä hauska ilmiö. Miehenikin väittä välillä, että juon paljon alkoholia, vaikka hän itsekin juo helposti six-packin lonkeroa viikonlopun aikana. Eli ihan saman verran annoksina. Jostain syystä tosiaan viiniä ja olutta ei "lasketa" alkoholiksi, mutta joku kossuvissy tai rommikola on välittömästi täysiä alkkisjuttuja. 

Kuusi lonkeroa viikonloppuna on aika vähän. Oikeastaan niin vähän etten itse joisi. Miksi juoda jos ei juo humalaan asti?

Vierailija
42/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi on ihan hyvä huume jos muuta ei ole saatavilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi suomalaisilla on todella kieroutunut suhde alkoholiin?

Poliitikkojen toimista johtuen. Alkoholi on ollut jopa kiellettyä ja sen jälkeen vuosikymmeniä voimakkaasti säännösteltyä. Lisää ongelmia aiheuttaa sekin kun alkoholin käyttöä paheksutaan ja mitään muuta ei ainakaan saisi käyttää. Sehän on vielä paheksutumpaa vaikka olisi kuinka vähemmän haitallista. Päihteiden käyttöä sanotaan paheiksi ja nautintoaineiksi katsontakannasta riippuen. 

Joo, kyllä. Varmasti tästä on syy.

Ei siitä, että on joutunut näkemään ihan lapsesta lähtien miten suomalaiset alkoholistit ja alkoholin käyttäjät ovat. 

Vierailija
44/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon 2-6 annosta perjantaisin. Pari kertaa vuodessa menee enemmän, ei ikinä yli kymmentä annosta kuitenkaan. Pidän vähän ongelmallisena tätä, koska perjantaina on "pakko" saada nuo oluet. Eihän se hyvä merkki ole ja olo on aamulla jotenkin tympeä, vaikka joisi vain pari.

Vierailija
45/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oluenkulutus Saksassa? Tsekeissä? Puolassa?

Vierailija
46/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torstaisin menee n. 8 annosta, perjantaina 12, ja lauantaina n. 6. Jos lauantaina on vielä jotain menoa iltasella, niin saattaa myös silloin nousta n. 12 annokseen.

Eli n. 25 - 30 annosta viikossa. Ja onhan se paljon. Siinä mielessä olen alkoholisti, etten pysty enää olemaan ilman to-la, ajatuskin on mahdoton. Su-ke välillä en ota yhtäkään, eikä tee edes mieli. 

Vierailija
47/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikottainen alkon käyttö on kyllä kyseenalaista. Mikä idea sitä olis käyttää niin kuin se olis joku arkinen elintarvike? 

Vierailija
48/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikottainen alkon käyttö on kyllä kyseenalaista. Mikä idea sitä olis käyttää niin kuin se olis joku arkinen elintarvike? 

Eipä siinä mitään ideaa olekaan. Syy on riippuvuus. Tai ainakin tuntee jäävänsä jostain paitsi, jos ei saa viikottaista annostaan.

Vierailija
49/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juo alkoholia ollenkaan, joten minun mielestäni alkoholismin rajat ovat paljon matalammat kuin käyttäjillä. Joten ei hyövää vastata. Minun näkemykseni mukaan kun ei ole terveellistä tai "vielä ok" määrää mitään myrkkyjä.

En ole ex alkkis enkä alkkiskodista. En tiedä miksi asia on minulle vastenmielinen. Ehkä juoppojen olemuksen ja arvaamattoman käytöksen vuoksi.

Puolisoni käyttää onneksi luonnostaan vähän eli en huomauta asiasta. En huomauttaisi jos lisäisikin.Jokainen aikuinen päättää itse.

Se on selvää että juoppoa en hyysäisi enkä orastavan juopon kanssa olisi päivääkään.

Vierailija
50/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstan perusteella 4-6 annosta arkipäivisin on normaali määrä. Viikonloppuna juodaan kunnolla eikä lasketa annoksia. Normaalia tai paranormaalia alkoholin käyttöä.

Vierailija
51/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi on ongelma siinä vaiheessa jos sitä on pakko saada juotavaksi,ei ne määrät mitä juodaan.

Vierailija
52/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi on ongelma siinä vaiheessa jos sitä on pakko saada juotavaksi,ei ne määrät mitä juodaan.

Niinhän se on. Olen juonut kahdesti tänä vuonna. Kun juon en todellakaan laske montako menee. Juuri niin monta kuin haluttaa että on tarpeeksi humalassa.

Vierailija
53/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Torstaisin menee n. 8 annosta, perjantaina 12, ja lauantaina n. 6. Jos lauantaina on vielä jotain menoa iltasella, niin saattaa myös silloin nousta n. 12 annokseen.

Eli n. 25 - 30 annosta viikossa. Ja onhan se paljon. Siinä mielessä olen alkoholisti, etten pysty enää olemaan ilman to-la, ajatuskin on mahdoton. Su-ke välillä en ota yhtäkään, eikä tee edes mieli. 

Miten onnistut pitämään su-ke alkoholittomina? Jos olisi aivan pakko, pystyisitkö hämäämään itseäsi, että to-la = su-ke ja olemaan juomatta?

Vierailija
54/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te saa kiksejä hyvästä viinin ja ruoan yhdistelmästä? Minulla menee ehkä 3 annosta viikossa, esim. hyvä siika ei tunnu siialta ilman Chablista ja Rieslingiä.

Vierailija
55/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

juon joka ilta 6 olutta ja viikonloppuisin 12 / pvä. 

humalassa en edes ole. ei krapulaa. ongelma varmaan on, tunnustan. työni hoidan erinomaisesti. kukaan ei uskoisi.

Vierailija
56/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee kuukausia ilman alkoholia. Viimeksi tuli otettua firman juhlissa alkukesästä. Silloin meni 8 annosta (5 bisseä, 1 shotti ja 2 muuta juomaa). Onhan se yhdessä illassa melko paljon noin 55 kg painoiselle naiselle. Kuitenkin noita juhlia tms illanistujaisia, joissa juon, on vain parikolme kertaa vuodessa. En nyt sanoisi olevani absolutisti, mutta lähempänä sitä kuin edes kohtuukäyttäjää.

En väitä, että joisit liikaa, mutta ei tuo ole kohtuukäyttöä.

"Kohtuukäyttö

Alkoholin kohtuullinen käyttö naisilla tarkoittaa enintään yhtä ravintola-annosta vuorokaudessa ja miehillä enintään 1-2 ravintola-annosta vuorokaudessa, mutta ei kuitenkaan päivittäin."

https://paihdelinkki.fi/tietopankki/tietoiskut/alkoholi/alkoholinkayton…

Vierailija
57/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perjantaina-lauantaina 1-2 litraa leijona viinaa ja joku kalja ja ehkä vielä baari.

En tissuttele tai juo mittää ilta/saunakaljoja pitkin viikkoa.

Jos otan niin otan

Vierailija
58/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää muistaa, että lääkärien virallinen suositus on 17 alkoholiannosta päivässä.

Vierailija
59/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon 70 annosta viikossa, mielestäni olen kohtuukäyttäjä :)

Vierailija
60/97 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oma mielipiteeni normikäytölle on pari lasillista viiniä viikolla ja kolme viikonloppuna. Toki voihan nuo nauttia kahtena tai jopa yhtenäkin iltana viikonloppuna ilman, että menee ihan örvellykseksi.

Oma käyttöni on tosi pientä. Viimeksi kolme viikkoa sitten yksi annos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan