Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuvatkaa mielestänne suurin "normaalikäyttäjän" alkoholimäärä viikossa. Miten se jakautuisi?

Vierailija
19.09.2024 |

Kuvatkaa omaa viikottaista/kuukausittaista/harvempaa alkoholinkäyttöänne. Miellättekö itsenne alkoholisteiksi, suurkuluttajiksi, kohtuukäyttäjiksi vai (lähes) absolutisteiksi?

Millainen voisi alkoholin kulutus viikon aikana niin, että se olisi vielä normaalia, eikä menisi suurkulutuksen tai alkoholismin puolelle?

Tässä suurkulutuksen rajat:

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01120

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni olen normaalikäyttäjä. Juon 1-2 lasillista skumppaa kuussa (esim. juhannus, uusi vuosi, joulu, muut juhlat), ja 1 pienen lasin viiniä illalliskutsuilla, joita on ehkä kerran kuussa. En ymmärrä viikottain juomista, siinähän menee juhlan tuntu. 

Vierailija
82/97 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen 60 tölkkiä olutta viikossa on normaali, kahtena iltana viikolla 15 tölkkiä ja viikonloppuna pe ja la molempina 15 tölkkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan olla absolutisti muiden mielestä. En käytännössä juo alkoholia juuri koskaan. Ehkä kerran vuodessa saatan ottaa pienen lasin kuohuviiniä juhlissa, en aina sitäkään. 

Olen vaikeasti sairas pienen lapsen äiti ja haluan juomattomuudella pitää huolta maksa-arvoistani. 

Vierailija
84/97 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikottainen alkon käyttö on kyllä kyseenalaista. Mikä idea sitä olis käyttää niin kuin se olis joku arkinen elintarvike? 

Ettekö te saa kiksejä hyvästä viinin ja ruoan yhdistelmästä? Minulla menee ehkä 3 annosta viikossa, esim. hyvä siika ei tunnu siialta ilman Chablista ja Rieslingiä.

Niin hyvää alkoholia ei ole tullut vastaan, että se parantaisi ruuan makua. Firman pippaloissa vähän maistelen, mutta en ole kyllä vielä päässyt makuun. Ikinä en ole omalla rahalla alkoholia ostanut, kotona on jotain korruptiopulloja, joista avataan ehkä yksi vuodessa.

Vierailija
85/97 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen suurkuluttaja, joka ei ole koskaan humalassa.

Siksi et tulekaan enää humalaan kun olet suurkuluttaja. Se on aika huono merkki jos myrkkyyn tulee sellainen toleranssi, että myrkytystila ei enää näy ulospäin.

Vierailija
86/97 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kysyttiin mielipidettä ja mielestäni jokaviikkoinen juominen ei ole enää normaalia, ainakaan tässä+25 vuotiaiden maailmassa.  Ehkä kerran kuussa muutama annos on ok. En ole mikään foodie muutenkaan, joten senkään takia en ymmärrä sitä.

Vierailija
87/97 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen suurkuluttaja, joka ei ole koskaan humalassa.

Siksi et tulekaan enää humalaan kun olet suurkuluttaja. Se on aika huono merkki jos myrkkyyn tulee sellainen toleranssi, että myrkytystila ei enää näy ulospäin.

Minä join suurkuluttajan määriä. Sitten alkoi tauot pitenemään kuukausiin mutta toleranssi ei ole laskenut. Pitkästi yli puolivuotta lähes 8 kuukautta juomatta oli yksi kerta ja taas meni aivan jäätävä määrä alkoholia. Myrkytystila se tosiaan on. Sen huomaa monta päivää sen jälkeen kun on juonut.

Vierailija
88/97 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mehiläisen työterveyskyselyssä 14 annosta viikossa eli vähån yli kaksi pulloa viiniä antaa vielä vihreän pallukan ja tekstin jonka mukaan alkoholinkäyttösi on hallinnassa.

Uusien saksalaisten suositusten mukaan yksikin on liikaa. Riskirajoilla mennään.

Vierailija
89/97 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikottainen alkon käyttö on kyllä kyseenalaista. Mikä idea sitä olis käyttää niin kuin se olis joku arkinen elintarvike? 

Ettekö te saa kiksejä hyvästä viinin ja ruoan yhdistelmästä? Minulla menee ehkä 3 annosta viikossa, esim. hyvä siika ei tunnu siialta ilman Chablista ja Rieslingiä.

En oikeastaan. Ihan kuten sinä et varmaankaan ajattele, että jäätelö vaatii kokista maistuakseen hyvältä. Joten mikään ruoka ei vaadi mitään alkoholipitoista maistuakseen hyvältä minulle. Kai se on tottumiskysymys. Jonkun mielestä pizzaa pitää syödä oluen kanssa, minä juon sen kanssa limsaa tai ihan vaan kuplavettä. Minusta olut on pahaa ja se pilaa pizzan maun. Jonkun kakan kanssa juon ihan vaan kuplavettä, koska en pidä koskaan mistään kuivista viineistä. Jos nyt joisin jotain valkoviiniä se olisi vermentinoa, eikä se nyt ole varmaan mikään kala viini suurimmalle osalle ihmisistä. Ja sitäkin joisin vaan jossain erikoistilaisuuksissa. En joka viikko.

Vierailija
90/97 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee kuukausia ilman alkoholia. Viimeksi tuli otettua firman juhlissa alkukesästä. Silloin meni 8 annosta (5 bisseä, 1 shotti ja 2 muuta juomaa). Onhan se yhdessä illassa melko paljon noin 55 kg painoiselle naiselle. Kuitenkin noita juhlia tms illanistujaisia, joissa juon, on vain parikolme kertaa vuodessa. En nyt sanoisi olevani absolutisti, mutta lähempänä sitä kuin edes kohtuukäyttäjää.

Voinko kysyä, millaista sosiaalista elämää sinulla on, kun et juurikaan käytä alkoholia. Käytkö esim. kahveille tms?

Olen eri, mutta vastaan omasta puolestani. Käyn kahvilla ja käyn myös joskus ravintolassa tms. kavereiden kanssa keikalla, syömässä tai muuten vaan istumassa, mutta valitsen yleensä alkoholittoman vaihtoehdon (siideri, viini, drinkki, limu jne). Ikää meillä 30+ niin ei kaveritkaan niin usein juo

Ilman alkoholia voi tehdä ihan kaikkea. Jopa sekoilla pahasti, jos vaan luonne antaa periksi.

Vierailija
91/97 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä lukiessa selviää ettei suomalaiset juoppoja ole. 

Vierailija
92/97 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän 4-5 annosta viikossa. Pe 1-2 drinkkiä baarissa/ravintolassa, la saunaolut. Su viiniä 1-2 lasia ruoan kanssa, lisäksi alkuskumppa tai jälkiruoan yhteydessä konjakki 4 cl. 

Katsoisin, että esim. seuraava voisi olla vielä normaali:

ma-su joka päivä 1 annos = 7 annosta.

Lisäksi 2 ylimääräisät saunakaljaa, 2 ylimääräistä drinkkiä perjantaina, ja la/su aterian yhteydessä 3 annosta ->

14 annosta/viikko yhteensä. 

Minusta tästä ylimenevä alkaisi olla jo suurkulutusta.

Kummallista juomista. Sunnuntaina viiniä ja skumppaa/konjakkia? Miksi ei juo noita lauantaina?

Miksi juuri lauantaina pitäisi juoda? Mitä väliä minä päivänä juo?

Vierailija
93/97 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkisin 3-4 olutta, perjantaina kaksi "keissiä" , 48 tölkkiä, sunnuntaina "mäyräkoira" tai kaksi tasoittavaa.

Maanantaisin ehkä saikku- tai rokulipäivä.

Vierailija
94/97 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen 60 tölkkiä olutta viikossa on normaali, kahtena iltana viikolla 15 tölkkiä ja viikonloppuna pe ja la molempina 15 tölkkiä.

Ja loput 3 päivää viikosta krapulassa. Hienoa!

Vierailija
95/97 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän 4-5 annosta viikossa. Pe 1-2 drinkkiä baarissa/ravintolassa, la saunaolut. Su viiniä 1-2 lasia ruoan kanssa, lisäksi alkuskumppa tai jälkiruoan yhteydessä konjakki 4 cl. 

Lisäksi 2 ylimääräisät saunakaljaa, 2 ylimääräistä drinkkiä perjantaina, ja la/su aterian yhteydessä 3 annosta ->

Kummallista juomista. Sunnuntaina viiniä ja skumppaa/konjakkia? Miksi ei juo noita lauantaina?

Aika monet menee maanantaina töihin. Ei tietty kaikki, mutta enemmistö.

Vierailija
96/97 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa suurimman hyödyn juomisesta niin sunnuntai ja maanantai ovat parhaat ryyppypäivät. Nuo päivät kun ovat viikon huonoimmat. On se vähän niinkin että jos alkaa juomaan niin pitäisi juoda jatkuvasti. Muuten tulee järkyttävän paha olo kun lopettaa juomisen. 

Vierailija
97/97 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää näitä, haluan kuulla minkä verran muut juo! 

Olen itse hysteerinen alkoholinjuoja. Joka kerta jos olen ollut pidempään viihteellä, katson alkoholilaskurista missä promilleissa olen ollut. Sitten ruoskin itseäni että miksi pitää juoda niin paljon alkoholia. Olen monta kertaa yrittänyt keskustella aiheesta terveydenhuollossa, mutta ilmeisesti minulla ei ole alkoholiongelmaa. Vertaan vain itseäni kunnollisiin ihmisiin, jotka juo sen yhden skumpan firman pikkujouluissa.

Kaksikymppisenä oli kunnon alkoholiongelma parin vuoden ajan, mutta sen jälkeen on ollut rauhallisempaa. Viikottainen alkoholiannosten määrä on pysynyt jo vuosia sinä 5-10 tasolla. Ehkä kerran kuussa se 10 annosta tarkoittaa iltaa, jossa menee kerralla se 8-9 annosta. Olen 50 kg keski-ikäinen nainen ja muuten terveet elintavat. Koskaan ei ole tapahtunut tapaturmia, en sammu koskaan, oksennan ehkä kerran vuodessa alkoholin takia, pari kertaa arvostelukyky pettänyt miesten kanssa ja joskus harvoin jäänyt tekemättä jotain krapulan takia.

Koko ajan huolettaa, että ovatko määrät liian suuria. Luin Duodecimiltä, että kerta-annoksen riskiraja on 7 annosta 60 kg naiselle. En tiedä mitä tehdä, koska tykkään juoda alkoholia ja sosialisoida paikoissa joissa ihmiset juo ja kaveritkin juo ja se on rentoa yhdessäoloa. Silti koko ajan kauhea syyllisyyden tunne.

Mitä tehdä? Onko tässä syytä huoleen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän