Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätyöstä konttorille

Vierailija
18.09.2024 |

Miten olette saaneet houkuteltua itsenne takaisin toimistolle etätyöstä? Työnteko on tehokkaampaa kotona ja omaa aikaa on enempi, kun ei tarvitse siirtyä työpaikalle.

PS. asiallisia vastauksia.

Kommentit (225)

Vierailija
121/225 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etätyö on yhtä kuin uran päätepysäkki. Tutkitusti se on tuotannollisesti 30 % tehottomampaa kuin toimipaikalla työskentely. Etätekijälle etätyö merkitsee myös henkilökohtaista syrjäytymistä ja vieraantumista kollegoista sekä ullkopuoliseksi jäämistä tärkeiden asioiden, ratkaisujen ja päätösten teossa.

Huhuu, olet jäänyt menneisyyteen. Sullako ei ole muuta elämää, kuin työ? Ei etätyö tarkoita syrjäytymistä. Ihmisellä kuuluu olla muutakin sosiaalista elämää kuin työpaikalla. Sitä paitsi se työpaikan sosiaalinen elämä on niin myrkyllistä, ettei siitä seuraa kuin pahoinvointia. Toimistolla viihtyvät narsistit, laiskottelijat, juoruilijat, työpaikkakiusaajat jne. 

Joo ja työpaikan ihmissuhteet ei ole juuri koskaan mitään aitoja kaveruuksia. Sen huomasin karusti, kun minut irtisanottiin YT:issä aikoinaan. Mulla oli ollut esim. kaveri, jonka kanssa olin käynyt joka päivä vuosikaudet lounaalla yhdessä, oli juteltu henkilökohtaisimmatkin asiamme gynekologisista vaivoista ja lasten koulunkäynnin haasteista alkaen siinä. Olin muuttanut työn takia uudelle paikkakunnalle, joten mulla ei tosiaan ollut siellä juuri muita kavereita kuin tämä nainen. Vanhemmat ja sukua toki sitten toisella puolella Suomea joiden kanssa  yhteydessä silloin tällöin. Mutta niin, minä olin naiivi ja kuvittelin, että tuo ihminen olisi mun kaveri myös YT:iden jälkeen. Mutta kun soitin hänelle, hän oli hyvin vaivautunut ja yritti saada puhelun äkkiä loppumaan. Myöhemmin sain myös sähköpostin, jossa hän sanoi että minun pitäisi ymmärtää, että työkaveruudet on vain työkaveruuksia, eikä heille soitella vapaa-ajalla. Kuulin monelta muultakin samanlaisia kokemuksia, että potkujen tai firmasta lähdön jälkeen entiset hyvät kaverit ei ole tuntevinaan. Eipä kannata tuollaisten kaveruuksien päälle paljon rakentaa sosiaalista elämäänsä.

Vierailija
122/225 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etätyö on yhtä kuin uran päätepysäkki. Tutkitusti se on tuotannollisesti 30 % tehottomampaa kuin toimipaikalla työskentely. Etätekijälle etätyö merkitsee myös henkilökohtaista syrjäytymistä ja vieraantumista kollegoista sekä ullkopuoliseksi jäämistä tärkeiden asioiden, ratkaisujen ja päätösten teossa.

Huhuu, olet jäänyt menneisyyteen. Sullako ei ole muuta elämää, kuin työ? Ei etätyö tarkoita syrjäytymistä. Ihmisellä kuuluu olla muutakin sosiaalista elämää kuin työpaikalla. Sitä paitsi se työpaikan sosiaalinen elämä on niin myrkyllistä, ettei siitä seuraa kuin pahoinvointia. Toimistolla viihtyvät narsistit, laiskottelijat, juoruilijat, työpaikkakiusaajat jne. 

Joo ja työpaikan ihmissuhteet ei ole juuri koskaan mitään aitoja kaveruuksia. Sen huomasin karusti, kun minut irtisanotti

Ei tosiaan kannata. Hylkäävät samantien ilman potkujakin, jos sinulla on vaikeaa tai eivät voi hyötyä mitenkään. Nykyajan työilmapiiri on niin myrkyllinen, että jokainen yrittää vain hyötyä toisistaan ja tallotaan varpaille sumeilematta. Pyrkyreitä riittää ja nuo ihmissuhteet eivät aitoja ole nähneetkään. Virhe kertoa mitään henkilökohtaisia asioita työkavereille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/225 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annapa linkki tähän tutkimukseen.

Vierailija
124/225 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai päätepysäkki? :D Etätyömahdollisuuden ansiosta itse pääsin töihin firmaan ja siellä työtehtävään, johon en olisi voinut lähityöaikana edes hakea etäisyyden takia. Nyt teemme töitä tiiminä, jossa ollaan kolmella eri paikkakunnalla. Minulle tämä ainakin oli päinvastoin uralla etenemisen mahdollistava asia.

Vierailija
125/225 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen elämä on niin köyhää, että sosiaalinen elämä on työkavereiden varassa? Ei minun ainakaan, joten on täysin yhdentekevää näenkö työkavereita jossain vai en. En ole töissä rupatellakseni toisten kanssa vaan tehdäkseni töitä ja se onnistuu erittäin hyvin etänä.

Vierailija
126/225 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksan paremmin töissä, kun etänä ei tarvitse sietää niin paljon ikävää työkaveria, joka on erittäin hankala ihminen, töykeä ja huomionhakuinen. 

Eikä myöskään tarvitse käyttää lounastaukoa hänen juttujensa kuuntelemiseen, tai jatkuvasti kärsiä siitä että hän vaan tulee keskeyttämään työni milloin haluaa. Hän myös kuuntelee ja kommentoi asiakkaan kanssa käymäni puhelinkeskusteluja. En tiedä miten jaksaisin jos joutuisin olemaan hänen kanssaan kasvokkain jokainen päivä. 

Vierailija
127/225 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuhka kotiinpäin alkaa näköjään klo 15. Tuskin kaikki ovat saapuneet klo 7 töihin. Kotona jaksaisi vielä yhden hyvän rupeaman iltapäivällä.

Vierailija
128/225 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tilat eivät ole kasvaneet, vaan niitä poistetaan, koska säästetään. 2 pv/vko pitäisi olla töissä, ja mielellään yhteisöllisyyden takia samoina päivinä kuin muut. Eli 8 hlön toimistossa on 18 ihmistä sitten. Ihmiset puhuvat tiimssejään siivouskomerossa ja vessassa. Niin professionaalia ja yhteisöllistä, että! Itse menen "aamuvuoroon", 7-15, jotta selviän jotenkin järjissäni (ja saan työpöydän).

Vierailija
129/225 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annapa linkki tähän tutkimukseen.

Tuota linkkiä et tule saamaan.

Sen sijaan tässä on linkki missä todistetaan että avokonttoreissa ihmiset kommunikoivat ja vuorovaikuttavat keskenään kaikkein vähiten, ja että se on kaikkein tehottomin toimistokonfiguraatio:

https://hbr.org/2019/11/the-truth-about-open-offices

Vierailija
130/225 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista työtä te lähitöitä kannattavat teette? Te, joiden mielestä töissä täytyy saada yhteisöllisyyttä ja höpistä työkavereiden kanssa? Itse haluan nimenomaan tehdä töitä, en höpöttää muiden kanssa. Ja koska olen esihenkilötehtävissä, kaipaan tauoilla yksinoloa ja hiljaisuutta. Missä työssä ehtii lörpötellä?

Vierailija
131/225 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etäpäivät hyviä, voi käydä viikollakin keikoilla ja olla sitten krapulassa kotona ns töissä ja torkkua rauhassa. Muutenkin etänä on hyvä tehdä hommia, jotka muuten veisi vapaa-aikaa.

Kyllä minä käyn keikoilla muutenkin viikolla. Ei siellä ole mikään pakko vetää päätä täyteen ja nehän alkavatkin nykyään viikolla aikaisemmin. Hyvin pääsee toimistolle klo 8:ksi. Sinulla lienee alkoholiongelman lisäksi muitakin ongelmia.

Vierailija
132/225 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On asioita, joita on hyvä tehdä nenäkkäin ja on asioita, joita on hyvä tehdä etänä. Jos vaikka kehitetään jotain ratkaisua ongelmaan jossa tarvitaan ryhmätyötä, niin on helpompaa olla yhdessä fyysisesti. Mutta jos vaikka kirjoittaa raporttia/teknistä dokumenttia jostain niin parempi olla etänä pois toimiston hälinästä. Hybridityö on paras ratkaisu, ei niin että pakotetaan johonkin tiettyyn vaan tarpeen mukaan.

Vierailija
133/225 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten, kun toimistolla juuri kukaan ei edes puhu mitään? Ainoa kommunikointi saattaa olla tyyliin huomenta, moi, hei, pari lausetta. Millä tavalla tuo on parempaa kuin etänä olo? 

Vierailija
134/225 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse töissä pienessä, noin 20 hengen yrityksessä, jossa kaikki tekevät asiantuntijatyötä. Yrityksellä ei ole lainkaan konttoria, vaan kaikki tekevät etänä. Näin on mennä porskutettu jo kahdeksan vuotta. 

Vierailija
135/225 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadehdin teitä, jotka saatte olla etätöissä. Introverttina etätyön tekeminen kotona olisi unelmieni työ.

Työpäivän jälkeen (asiakaspalvelussa) kotona verhot kiinni enkä halua kuunnella tai puhua kenenkään kanssa. 

Vierailija
136/225 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On asioita, joita on hyvä tehdä nenäkkäin ja on asioita, joita on hyvä tehdä etänä. Jos vaikka kehitetään jotain ratkaisua ongelmaan jossa tarvitaan ryhmätyötä, niin on helpompaa olla yhdessä fyysisesti. Mutta jos vaikka kirjoittaa raporttia/teknistä dokumenttia jostain niin parempi olla etänä pois toimiston hälinästä. Hybridityö on paras ratkaisu, ei niin että pakotetaan johonkin tiettyyn vaan tarpeen mukaan.

Miksi on helpompaa olla yhdessä fyysisesti? Ongelman ratkaisu tarkoittaa pääasiassa, että puhutaan, mietitään, näytetään tai hahmotellaan jotain kuvaa ehkä. Mikään näistä ei tarvitse fyysistä läsnäoloa.

Vierailija
137/225 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin joskus tuota mieltä, mutta kun kansainvälistyminen pakotti hoitamaan myös tiiminä ongelman ratkaisua ja ideointia etänä, niin siihenhän tottui, ja nykyään olen sitä mieltä, ettei fyysisesti samassa tilassa läsnäolosta ole siinäkään mitään apua. Tottumiskysymys.

Vierailija
138/225 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole toimistoa minne mennä. 

Vierailija
139/225 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin joskus tuota mieltä, mutta kun kansainvälistyminen pakotti hoitamaan myös tiiminä ongelman ratkaisua ja ideointia etänä, niin siihenhän tottui, ja nykyään olen sitä mieltä, ettei fyysisesti samassa tilassa läsnäolosta ole siinäkään mitään apua. Tottumiskysymys.

Näin se on ja koska toiminnan tehostaminen on ollut trendi jo vuosikymmeniä, niin etätyö on tehostamista parhaasta päästä. Aikaa säästyy, energiaa säästyy, työmatka on minimaalinen ja onnistuu lähes mistä tahansa, globaalit tiimit voivat tehdä yhdessä töitä, työtiloja/toimistoja tarvitaan paljon vähemmän jne.

Vierailija
140/225 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryhmätöistä ei ole koskaan ollut mitään hyötyä. Täysin haaskattua aikaa. Sitä paitsi sen ryhmätyön voi tehdä ihan yhtä lailla etänä teamsin välityksellä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän