Miten selvitä henkisesti maisterina siivoustyöstä?
Siitä on jo viisi vuotta kun valmistuin. Sen jälkeen olen tehnyt sitä sun tätä, mm. siivonnut. Ironisesti kelpaan vain paikkoihin, joissa koulutusta ei tarvita. Miten selviän loppuelämästä henkisesti? Haluan käyttää päätääni kehoni sijaan.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Naisilla keho on aina ollut käyttökelpoisempi kuin pää
Ei oikeastaan. Naiset on älykkäämpiä kuin miehet, aivot on tehokkaammat eli suorittaa enemmän toimintoja. Miehet taas on rakennettu isoiksi ja tyhmiksi sekä fyysisiksi.
Hankkiudu siivouspalveluesimieheksi ja siitä sitten palvelupäälliköksi. Tämän jälkeen voit hakeutua toimitusjohtajaksi.
Opettele työehtosopimus ulkomuistiin, ja sitten kun koeaika on päättynyt, niin vaadit työnantajaa noudattamaan määräyksiä. Kannattaa myös ensin liittyä liittoon.
Tuolla voi oikeasti saada hyvät rahat tienattua, jos työnantaja sanoo laittomasti irti.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä. Tuntuu rankalta edelleen. Ei työ itsessään, mutta työpaikan ilmapiiri. En ole edes kertonut kenellekään mun taustasta. Ovathan päivät todella raskaita fyysisestikin, mutta kaikista inhottavinta on, että kaikki on niin sitä samaa joka päivä. Menen vain autopilotilla eteenpäin.
Täällä myös siivoojamaisteri, eikä munkaan työkaverit (tai teknisesti he toki ovat asiakkaita) tiedä mun taustasta. Viihdyn ihan ok. Siivotessa on aikaa ajatella mitä vaan syvällisiä, ja vapaa-ajalla voi harrastaa älyllisempiä asioita. Meillä on kyllä hyvä työilmapiiri ja muutenkin monet asiat tosi hyvin työpaikalla.
Välillä haen muita töitä, mutta toistaiseksi huonolla menestyksellä. Maisteritutkintoni ala on sellainen, johon on koulutettu liikaa ihmisiä tarpeeseen nähden ja aika moni tekee jotain muuta kuin suoraan koulutuksensa mukaista työtä. Toki se voi silti olla jotain älyllisempää kuin siivous, mutta kuitenkin. Olen ihmisenä aika suorasukainen ja huono neuvottelemaan, enkä osaa yhtään nähdä itseäni jossain empaattisessa kuuntelijaroolissa, jota melkein kaikki akateemiset työvoimapula-alat joiltain osin ovat. Siivous sopii, koska siinä saa tehdä työtä enemmän asioiden kuin ihmisten kanssa.
En haluaisi valittaa, mutta mitä pidempään tätä työtä tekee, sen rankemmalta se tuntuu. Lisäksi koen, että minulla ja työkavereilla ei ole mitään yhteistä.
Ap
Mites opettajan sijaisuudet? Pk-seudulla ainakin löytyy töitä, etenkin maisterille. Jos ei aineenopettajan sijaisuuksia niin luokanopettajan töitä vähintään. Museoalallekin hakiessa on hyötyä opetuskokemuksesta.
Tajuamalla, että sun kirkkoslaavin maisterintutkinnolla et tee paskaakaan, ja sun oikee paikka on lattioita kuuraamassa
Käytä töissä sitä kroppaasi ja vapaa-ajalla päätäsi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen AMK ja vaativassa asiantuntijatyössä. Olen puolivakavissani miettinyt alan vaihtoa johonkin yksinkertaiseen duunariammattiin. Palkkani on nyt hyvä, mutta työt seuraavat kotiin ja en palaudu lomillakaan. Neljän ruuhkassa kotiin ajaessani aivoni ovat usein niin tiltissä, että pelkään ajavani kolarin. Usein kyllä työpäivä kestää yli neljään, jos ei toimistolla niin kotona sitten.
Mä olen maisteri ja myös asiantuntijatyössä ja ihan samoja ajatuksia ja kokemuksia. Siivoaminen voisi olla hauskaa (yksin omien ajatusten kanssa) vaikka olisi kiireitä ja toisaalta kaupan kassalla saisi alennukset ostoksista ja työ olisi monipuolisempaa. Keräilijänä voisi vältellä asiakkaitakin.
Vierailija kirjoitti:
Minä siivoan työajalla ja käytän aivojani työajan ulkopuolella.
Minä siivosin opiskelijana ja otin sen kuntoilun kannalta. Monessa paikassa oli radio ja laitoin sen päälle niin sai mopata vauhdikkaan musiikin tahdissa. Olin melkein yhtä hyvässä kunnossa kuin SM- tasolla oleva opiskelukaverini. Me juoksimme kerran Cooperin ja hän pystyi lopussa juoksemaan 30 metrin kaulan välillemme.
Joku tuossa jo ap edellä ehdottikin, että sivistynyt siivousfirma. Keksit brändiisi jotain erottuvaa. Ja alat vaikka meihkata siitä vielä somessa (vrt. Auri Kananen). Opiskele lisäksi joku vähän koulutusta vaativa käytännöntyö. Esim hieroja siihen oheen.
Työtäs ain laulaen tee, ota se humöörin kannalta! 🕺
Luuletko, että ajatuksesi ovat jotenkin ainutkertaisia? Yhteiskunnalle olet hyödyllisempi siellä mopin varressa. Jos sinua tarvittaisiin jossain muualla, olisit jo siellä. Mutta tämähän sinä jo tiesitkin.
Koulutuksesi ei silti mennyt hukkaan. Ainahan ihminen kouluttautumisesta hyötyy. Sillä nyt vaan ei tee mitään työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi valittaa, mutta mitä pidempään tätä työtä tekee, sen rankemmalta se tuntuu. Lisäksi koen, että minulla ja työkavereilla ei ole mitään yhteistä.
Ap
Taidat olla niitä kusipäämaistereita jos et kykene edes keskustelemaan normaalisti ihmisten kanssa? Olen itse monessakin kohteessa ja työnantajalla ollut siistijänä ja yhdessäkään kohteessa tai työnantajalla ei ole ollut tunnetta, ettenkö keksi jotain yhteistä niiden ihmisten kanssa. Yhä edelleen asiakasfirman johtoasemassa löydän hyvinkin paljon yhteistä ja keskusteltavaa meidän huoltotiimin kanssa ja välillä käyn heidän kanssaan kahvilla ja pidän huolen, että heidänkin asiansa kuunnellaan työyksikössämme. Kaltaisesi nirppis ei kyllä kauaa pyörisi joukossamme, olkoonkin mikä maisteri.
t. maisteri tekniikan alalta x 2
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Taidat olla niitä kusipäämaistereita jos et kykene edes keskustelemaan normaalisti ihmisten kanssa? Olen itse monessakin kohteessa ja työnantajalla ollut siistijänä ja yhdessäkään kohteessa tai työnantajalla ei ole ollut tunnetta, ettenkö keksi jotain yhteistä niiden ihmisten kanssa. Yhä edelleen asiakasfirman johtoasemassa löydän hyvinkin paljon yhteistä ja keskusteltavaa meidän huoltotiimin kanssa ja välillä käyn heidän kanssaan kahvilla ja pidän huolen, että heidänkin asiansa kuunnellaan työyksikössämme. Kaltaisesi nirppis ei kyllä kauaa pyörisi joukossamme, olkoonkin mikä maisteri.
t. maisteri tekniikan alalta x 2
Nimität minua kusipääksi ja nirppanokaksi ja samalla haukut itse edes tuntematta koko tilannetta? Enpä sulle jaksa asiaa sen suuremmin ruveta selittämään, mutta sen sanon, että vuorovaikutus minun suunnalta työkavereille päin on ollut aktiivista. En vain jaksa sellaista negatiivista elämänasennetta, joka tuntuu monelta tällä alalla olevalta löytyvän. Se ei kai tarkoita, että minä en pystyisi keskustelemaan muiden kanssa normaalisti?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Joku tuossa jo ap edellä ehdottikin, että sivistynyt siivousfirma. Keksit brändiisi jotain erottuvaa. Ja alat vaikka meihkata siitä vielä somessa (vrt. Auri Kananen). Opiskele lisäksi joku vähän koulutusta vaativa käytännöntyö. Esim hieroja siihen oheen.
Muuten hyvä idea, mutta en ole ns. yrittäjähenkinen ihminen ja minulla ei ole pääomaa yrityksen pystyttämiseen.
Ap
Hakisin muita osa-aikatöitä. Ihan mistä vaan. Jos cv on pelkkää siivousta niin siitä on hankala ponnistaa muulle uralle uudellakaan tutkinnolla. Jos et muuten pääse niin näihin vuokrafirmoihin keikkailemaan. Jokainen pikkupätkäkin edes avustavissa toimistohommissa raottaa lisää ovea muualle.
kertoisitko mitä alaa sun uusi tutkinto on? Voi auttaa hahmottamaan mistä töitä voisi löytyä.
Tsemmpiä! Itse en ole ainakaan vielä edes noihin hanttihommiin pystynyt menemään...ainakaan enää 30v jälkeen.
Itse tein urani suunnittelutehtävissä keskikouludropouttina.
Henkinen maisteri? Eli ei sitten kuitenkaan?