Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kotitöitä teidän 16 v ja 20 v nuoret tekevät?

Vierailija
18.09.2024 |

1) Mitä kotitöitä perheenne kotona asuvat teinit ja nuoret aikuiset tekevät? 

2) Tekevätkö säännöllisesti, vai tarviiko pyytää erikseen joka kerta?

Miesystäväni lapset, 16 v ja 20 v, jotka asuvat luonamme joka toinen viikko, eivät tee muuta kotityötä kuin tyhjentävät pöydän ruokailun jälkeen (aloitteestani 4 v sitten). Laittavat astiat tiskikoneeseen, mutta eivät tiskaa mitään käsin, esim kattiloita tai kulhoja, tai laita ruokia jääkaappiin. Pyydettäessä tyhjentävät tiskikoneen, pari kertaa vuodessa.

Imuroivat talon, tai siivoavat huoneensa, jos miesystäväni erikseen pyytää tekemään, muutaman kerran vuodessa.

Miesystäväni tekee kaiken heidän puolestaan, huoneiden siivoamiset, petaukset, pyykinpesut ja ruoat. Hän myös auttaa heitä koulutehtävissä jonkun tunnin joka arki-ilta. Joskus harvoin tekee jonkum koulutehtävän, jos eivät itse jaksa. 

Olen asunut omassa asunnossa suurimman osan seurustelustamme, 9 v, mutten ole löytänyt uutta asuntoa, kun entinen vuokrasopimukseni päättyi äskettäin.  

Mieheni haluaa (ikävä kyllä) asua yhdessä. Itse taas rakastan omaa rauhaa ja siisteyttä. Ja koska lapset eivät ole omiani, niin minulla ei ole varsinaisesti mitään sanomista kasvatuksen suhteen.

Olen ottanut asian puheeksi miesystäväni kanssa monta kertaa, mutta hän ei näe mitään ongelmaa, vaan haluaa kasvattaa tavallaan, kuten hänetkin on kasvatettu.

On ahkera mies, ja lapsensa ovat oikein kivoja ja ystävällisiä. Mutta koska tykkään siisteydestä ja järjestyksestä, niin osa koti- ja pihatöistä valuu automaattisesti osakseni. 

Ja kaikille jotka haluavat sanoa "Tiesit että hänellä on lapsia." Tiesin, mutten sitä että he tulevat aina olemaan vauvaiässä.

Olisi mielenkiintoista tietää onko kellään muulla näin? Ja miten kestätte tätä? Tai löytyikö muuta ratkaisua kuin muuttaa omilleen?

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kolme poikaa, joista kaksi (24v ja 19v) muuttaneet omilleen. Enää 17v kotona.

Kaikki ovat aina olleet velvollisia pitämään omat kamansa jossain järjestyksessä, imuroineet vuorollaan koko kämpän, laittaneet astiat koneeseen, tyhjentäneet astianpesukonetta, vieneet roskia.

Jokaisen olen opettanut pesemään pyykkiä. Lisäksi olen pitänyt huolen, että osaavat pestä vessan, puhdistaa lattiakaivon ja siivota ilmanvaihtoaukot. Ikkunoita en ole vaatinut pesemään, olen itse niiden kanssa tosi ylimalkainen ja laiska.

Vierailija
22/67 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 19v ei tee kotitöitä, hän ei kulkemma ole palveluiden tuottaja, vaan niiden käyttäjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT mutta onko yleistäkin, että isot teinit kulkee vuoroviikoin vanhemmillaan? Meillä ei ole vuoroviikot vaan pitkät viikonloput, ja jo 13-vuotias on sitä mieltä, että hänpä asuu yhdessä paikassa.

Ketjun aiheeseen liittyen, niin 13v. pyytää saada tehdä ruokaa ja pestä kylpyhuoneen. Pientä ohjeistusta tarvitsee. Omasta huoneestaan pyyhkii pölyt, jos sanon. Vie pyydettäessä roskat. Pyydettäessä viikkaa omat vaatteensa kaappiin.

Vierailija
24/67 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OT mutta onko yleistäkin, että isot teinit kulkee vuoroviikoin vanhemmillaan? Meillä ei ole vuoroviikot vaan pitkät viikonloput, ja jo 13-vuotias on sitä mieltä, että hänpä asuu yhdessä paikassa.

Ketjun aiheeseen liittyen, niin 13v. pyytää saada tehdä ruokaa ja pestä kylpyhuoneen. Pientä ohjeistusta tarvitsee. Omasta huoneestaan pyyhkii pölyt, jos sanon. Vie pyydettäessä roskat. Pyydettäessä viikkaa omat vaatteensa kaappiin.

Juu, tuo 20-vuotiaan vuoroviikkoasuminen kuulostaa kyllä oudolta ja hankalalta. Ja isä tekee tämän koulutehtävätkin? 

Vierailija
25/67 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä sä sitten itse tekisit jos teinit ja mies tekisi kaikki kotityöt.

Kyllä taas on tehty kärpäsestä härkänen. Mun mielestä sun mies ja teinit kuulostaa fiksuilta. Ehkä olisi paras että kattelet oman asunnon niin saa muu perhe elää rauhassa.

Opettaisin heidät tekemään osansa kotitöistä ;-) 

Mutta kun eivät ole biologisia lapsia, niin ei voi alkaa kasvattamaan vanhempien tahdon ohi. Itse olisin tehnyt toisin jos olisivat olleet omiani. 

-ap

Sinä voit tehdä omien lastesi kohdalla toisin. On hyvä, että olet kuitenkin huomannut, että et voi vaatia puolison lapsia palvelijoiksi sinulle.

Kertomasi perusteella ei ilmennyt mitään hälyyttävää, joten voit hyvin ajatella, että lasten isä on hoitanut asiat ihan hyvin, ja tavalla, joka osuu helposti normaalijakauman haarukkaan.

Eli ei, et tiedä tätä asiaa paremmin, etkä ole enemmän oikeassa.

Vierailija
26/67 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi toi aikuinen 20v menee vielä viikko-viikko? Jotenkin absurdia, ettei halua omilleen tosta hulluudesta.

Vierailija
27/67 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset 20 ja 14 tekevät ehkä saman verran. 20veellä on kotityönä hoitaa roskikset tyhjiksi kerran päivässä, 14vee tyhjentää vastaavasti astianpesukoneen. Oman huoneensa siivoavat torstaisin, ja toki omat jälkensä esim ruokapöydästä.

Mutta kyllä minä siivoan padat ja pannut, jos olen ruokaa laittanut, ja vaikka lapsukaisetkin innostuisivat kokkaamaan / leipomaan. Vastuu yleisestä siisteydestä on minulla, ja minusta näin kuuluukin olla. He ovat minun lapsiani, osaavat kyllä tehdä kotityöt (esim huoneensa ikkunat pesevät itse ohjeiden mukaan kaksi kertaa vuodessa, moppaavat lattiat, matot tampataan pihalla), mutta eivät he mitään kotiapulaisia minulle ole! 

Minä haluan, että näin on vastaisuudessakin. Kun joskus muuttavat omilleen, voivat tulla vanhaan kotiinsa, rojahtaa sohvalle ja jättää pelkästä siivoamisesta murehtimisen omaan kotiinsa.

Vierailija
28/67 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuoret osaavat kyllä kaikki kotityöt. Mutta en vaadi heiltä paljonkaan kotitöihin osallistumista, sillä meillä heidän päätyönsä on opintoihin keskittyminen.

Olisin aivan raivoissani, jos joku ulkopuolinen tulisi vaatimaan lapsilta jotain mikä kyseenalaistaisi minun arvovalintani.

Vierailija
29/67 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 26 jatkaa, että haluaako vanhemmat jotenkin pitää nää  nuoret vauvoina? Ei tartte osata vielä mitään ja vanhemmat tekee läksyjä joka ilta heidän kanssaan. 

Oma lapsi muutti 20v täyttäessään omaan opiskelijayksiöön ja 18v abi suunnittelee jo miten vuoden päästä muuttaa ja mitä tavaroita ja huonekaluja tarvitsee. Mitä toi ap:n miehen 20v miettii kun menee kuin pikkulapsi reppu selässä viikko-viikko, luulisi v*tuttavan. Kävikö jo armeijan, vai eikö vanhemmat päästäny?

Vierailija
30/67 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä taas on tehty kärpäsestä härkänen. Mun mielestä sun mies ja teinit kuulostaa fiksuilta. Ehkä olisi paras että kattelet oman asunnon niin saa muu perhe elää rauhassa.

Mutta kun eivät ole biologisia lapsia, niin ei voi alkaa kasvattamaan vanhempien tahdon ohi. Itse olisin tehnyt toisin jos olisivat olleet omiani. 

-ap

No minä opetin miehen tyttärelle paljonkin sinä aikana kun hän 17-20v asui kanssamme kun oli huonoissa väleissä äitinsä kanssa. Yhdessä opettelimme kokkaamaan kasvisruokia ja hän tykkäsi myös leipoa. Omilleen muuttaessaan vein hänet kauppaan ja ostin siivoustarvikkeet ja pyyhkeitä yms omaan kotiinsa. Astioita ja lakanoita hän oli jo kerännyt.

Vierailija
31/67 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En huomannut sanotaanko missään, mutta arvaan: "lapset" ovat poikia? On erottu kun he on olleet vielä melko pieniä ja nyt sitten paapotaan keski-ikäisiksi asti korvatakseen sitä mahdollista pahaa mieltä mikä erosta on lapsille aiheutunut? Oletko sinä muuttanut miehen asuntoon, eli vähän näiden "lasten" kotikentälle? Silloin varmaan onkin hankala alkaa vaatia jotain muutosta toimintoihin. Jos asumanne asunto on sinulle ja miehelle yhdessä hankittu, niin uusi asunto ja dynamiikka, uudet säännöt. 

Vierailija
32/67 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 18, 16, 14. Tekevät mitä pyydetään. Joskus joutuu hoputtamaan. Omatoimisesti tekevät ruokaa, siivoavat omat huoneensa ja pesevät omia pyykkejään (isommat). Jokaisen kanssa olen käynyt perus ruoanlaittojutut läpi.

Miestäni auttelevat usein talon, auton, veneen remppaan liittyvissä jutuissa. Esim en muista milloin mies olisi vaihtanut autoon renkaat kun pojat "opettelee". 

Nuorin leikkaa myös pihanurmen kesätöinään.

Vierailija
33/67 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tekevät lähinnä käskiessä. 8v tyttö kyllä oma-aloitteisesti siivoaa esim. pesutilat, imuroi ja siivoaa kaapit. Pojat lähinnä laiskottelisivat, mutta pakon edessä siivoavat kyllä. Esikoinen 15v siivoaa huoneensa, pyyhkii peilit jne, vie roskia, laittaa astiat koneeseen, imuroi välillä asunnon. 12v siivoaa huoneensa ja osaa jopa siirtää astiat jo tiskipöydälle. Tosin kesällä leikkaa nurmikon ja tekee pyydettäessä raskaitakin ulkotöitä. 

Lohdutuksena. Mä olin lapsena aivan helkkarin laiska, joskus jaksoin huoneeni siivota kun äiti pakotti. Äiti oli varma, että kun muutan omilleni, niin hukun pasn. Toisin kävi ja kun ei kukaan enää mäkättänyt, niin aloin siivota ja opetella kokkaamaan ja nykyään olen erittäin siisti ihminen ja ihan kaikki kotityöt onnistuu, myös rakentamiseen liittyvät. 

Vierailija
34/67 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

16-vuotiaina muuttivat jo naapurikaupunkiin ammattikouluun eli kyllä siinä on jo pitänyt tehdä kaikki itse. Vaikka ei vielä kotona mitään oma-aloitteista siivoamista näkynyt niin kyllä ne osas. Eri asia kuinka siisteissä luukuissa halusivat asua mutta kyllä niissä pystyi kylässä käymään, ei tarvinut siivota.

Itse varmaan alkaisin lähteä ulos viettämään aikaa jos kämppä olisi sotkuinen. Vaikka kirjastoon, metsään kävelemään, kaverille kahville... Jos tulee kyselyä, niin sano että en tykkää olla sotkun keskellä ja yhteinen kotiaika miehen kanssa kuluu siihen että mies siivoaa isojen lasten sotkuja.

Vierailija
35/67 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pojan huone oli sikala kunnes 19v muutti opiskelemaan. Sen jälkeen hänellä on siisti koti.

Minulla on uusi ihana mies, joka ei ole luutu kädessä koko iltaa, mutta en minäkään ole.

Meillä maalataan tauluja, ommellaan vaatteita, sisustetaan, kokataan ja katsotaan leffoja, lapsia käy enemmän ja vähemmän. Siisteys on tilanteesta riippuvainen.

Jos tekee mieli narista siisteyden tasosta, kannattaa asua yksin.

Mutta jos mielestäsi poikasi huone oli sikala, niin miksi et auttanut ja opettanut häntä siivoamaan?

Ehkä hän huomasi vasta opiskelutovereiltaan että on siistejäkin asuntoja, ja että niissä on kivempi asua kuin sikalassa, terveydellekkin parempi.

Eräs tuttuni kertoi että inhosi asua vanhempiensa kanssa, kun heillä oli aina niin epäsiistiä. Itse piti oman asuntonsa nättinä ja siistinä.

Vierailija
36/67 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on tosi hienoa että miesystäväni nuoret tulevat edelleen isänsä luo joka toinen viikko. Olen tästä iloinen sekä heidän itsensä että isänsä puolesta. Kumpikin nuori opiskelee samalla paikkakunnalla. 

On todella kiva nähdä kuinka hyvät välit heillä on isäänsä. Varsinkin kun pahin teini-iän uhmakin on ohitettu ;-) Jutustelevat vähän kaikesta sekä isänsä että minun kanssa. Soittelevat välillä isälleen äitinsäkin viikolla, vain jutellakseen tai kysyäkseen neuvoa johonkin. Ovat aina olleet ystävällisiä minuakin kohtaan.

Kummallakin nuorella on myös "sydänystävä" ja paljon kavereita, joten heillä on kaikin puolin hyvät verkostot ja harrastuksetkin.

Ainoa mitä kaipaan olisi että osallistuisivat kotitöihin, mutta bonusäitinä ei arvaa alkaa määräilemään liikaa, tämä on kai se ongelman ydin tapauksessani. Ja suurin syy siihen etten ole halunnut muuttaa saman katon alle.

Ihailen teitä joilla kotiaskareet on perheessä jaettu tasaisemmin, sillä keksisin parempaakin tekemistä ajalleni :-D

Vierailija
37/67 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen, 36, oli siis ap:n kommentti :-)

-ap

Vierailija
38/67 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kolme poikaa, joista kaksi (24v ja 19v) muuttaneet omilleen. Enää 17v kotona.

Kaikki ovat aina olleet velvollisia pitämään omat kamansa jossain järjestyksessä, imuroineet vuorollaan koko kämpän, laittaneet astiat koneeseen, tyhjentäneet astianpesukonetta, vieneet roskia.

Jokaisen olen opettanut pesemään pyykkiä. Lisäksi olen pitänyt huolen, että osaavat pestä vessan, puhdistaa lattiakaivon ja siivota ilmanvaihtoaukot. Ikkunoita en ole vaatinut pesemään, olen itse niiden kanssa tosi ylimalkainen ja laiska.

Mahtavaa, noin olisin omanikin kasvattanut!

Ikkunoista en suuremmin itsekkään välitä, joten niistä olisivat päässeet vähällä ;-)

Mutta normaalit kotiaskareet kuuluu minusta koko perheelle, lasten iän tietysti huomioonottaen mitä voi tehdä. 

-ap

Vierailija
39/67 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 19v ei tee kotitöitä, hän ei kulkemma ole palveluiden tuottaja, vaan niiden käyttäjä.

Tuskinpa 19 v menee pizzeriaankaan ja saa sieltä palvelua ilmaiseksi ja pelkkää hyväntahtoisuutta. 

Kotona laittaisin palvelut paussille kunnes asenteeseen tulee muutos.  

Vierailija
40/67 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Sinä voit tehdä omien lastesi kohdalla toisin. On hyvä, että olet kuitenkin huomannut, että et voi vaatia puolison lapsia palvelijoiksi sinulle.

Kertomasi perusteella ei ilmennyt mitään hälyyttävää, joten voit hyvin ajatella, että lasten isä on hoitanut asiat ihan hyvin, ja tavalla, joka osuu helposti normaalij

Hehee, jos kertoisin miesystävälleni ja lapsilleen että ovatkin palvelijoitani, niin kyllä he purskahtaisivat riemukkaaseen nauruun 🤣

Mutta niin sitä näköjään voi tulkita tekstiä noinkin pahasti väärin. 

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi