Mitä kotitöitä teidän 16 v ja 20 v nuoret tekevät?
1) Mitä kotitöitä perheenne kotona asuvat teinit ja nuoret aikuiset tekevät?
2) Tekevätkö säännöllisesti, vai tarviiko pyytää erikseen joka kerta?
Miesystäväni lapset, 16 v ja 20 v, jotka asuvat luonamme joka toinen viikko, eivät tee muuta kotityötä kuin tyhjentävät pöydän ruokailun jälkeen (aloitteestani 4 v sitten). Laittavat astiat tiskikoneeseen, mutta eivät tiskaa mitään käsin, esim kattiloita tai kulhoja, tai laita ruokia jääkaappiin. Pyydettäessä tyhjentävät tiskikoneen, pari kertaa vuodessa.
Imuroivat talon, tai siivoavat huoneensa, jos miesystäväni erikseen pyytää tekemään, muutaman kerran vuodessa.
Miesystäväni tekee kaiken heidän puolestaan, huoneiden siivoamiset, petaukset, pyykinpesut ja ruoat. Hän myös auttaa heitä koulutehtävissä jonkun tunnin joka arki-ilta. Joskus harvoin tekee jonkum koulutehtävän, jos eivät itse jaksa.
Olen asunut omassa asunnossa suurimman osan seurustelustamme, 9 v, mutten ole löytänyt uutta asuntoa, kun entinen vuokrasopimukseni päättyi äskettäin.
Mieheni haluaa (ikävä kyllä) asua yhdessä. Itse taas rakastan omaa rauhaa ja siisteyttä. Ja koska lapset eivät ole omiani, niin minulla ei ole varsinaisesti mitään sanomista kasvatuksen suhteen.
Olen ottanut asian puheeksi miesystäväni kanssa monta kertaa, mutta hän ei näe mitään ongelmaa, vaan haluaa kasvattaa tavallaan, kuten hänetkin on kasvatettu.
On ahkera mies, ja lapsensa ovat oikein kivoja ja ystävällisiä. Mutta koska tykkään siisteydestä ja järjestyksestä, niin osa koti- ja pihatöistä valuu automaattisesti osakseni.
Ja kaikille jotka haluavat sanoa "Tiesit että hänellä on lapsia." Tiesin, mutten sitä että he tulevat aina olemaan vauvaiässä.
Olisi mielenkiintoista tietää onko kellään muulla näin? Ja miten kestätte tätä? Tai löytyikö muuta ratkaisua kuin muuttaa omilleen?
Kommentit (67)
Tekevät kaikki omissa kämpissään (16-v solukämpässä toisella paikkakunnalla)
Kaikkea. 20v asuu jo omillaan ja tietenkin siivoaa oman kotinsa. 15v osaa tasan samat asiat.
16v ajaa talvisin traktorilla lumiurakkaa lähialueella.
No mitä sä sitten itse tekisit jos teinit ja mies tekisi kaikki kotityöt.
Kyllä taas on tehty kärpäsestä härkänen. Mun mielestä sun mies ja teinit kuulostaa fiksuilta. Ehkä olisi paras että kattelet oman asunnon niin saa muu perhe elää rauhassa.
Meillä 19v siivoa oman huoneensa, tyhjentää ruokapöytää tekee ruokaa, omat aamu,ilta väli palansa.käy kaupassa. Ulkoiluttaa koiraa.talvell lumitöitä...eli tekee omanosansa kotitöistä kuten me muutkin
Uskon myös että voisivat tehdä jos miesystäväni pyytäisi tai vaatisi. Nyt hän yleensä pyytää vain ne kerrat kun otan asian puheeksi. Hän on kyllä ymmärtäväinen asian suhteen, mutta koska asia ei häntä häiritse, niin kaikki riippuu huomautanko asiasta. Enkä jaksa enää oikein jankata samaa.
Ruokapöydän tyhjentämisen 20 v yrittää melkein aina sälyttää nuoremmalle sisarelleen. Mutta jos isänsä pyytää esim imuroimaan tai avuksi johonkin, niin tekee.
20 v on joskus jopa harmitellut ettei osaa mitään kotiin liittyvää, että häntä jännittää muuttaa omilleen jonain päivänä. Korona-aikana nuoret jopa pyysivät saada tehdä jotain, mutta isänsä ei keksinyt oikein mitään heille. Ja on joskus tuumanut ettei usko että exänsäkään pyytä heitö tekemäön mitään.
Itse tulen perheestä jossa jokainen teki osansa kotitöistä, iästä tietenkin riippuen.
En vain ymmärrä miksei lapsille opeteta kodin perusjuttuja, ja miksi aikuisten täytyy tehdä yötä myöten kotijuttuja kun toiset eivät tee mitään. Miten he sitten edes tietävät miten pitää asunto siistinä jos ei opeteta. Ja miten jakaa kotityöt tulevan puolisonsa kanssa, jos ei osaa mitään eikä tiedä mihin työhön tarttua.
-ap
Vierailija kirjoitti:
No mitä sä sitten itse tekisit jos teinit ja mies tekisi kaikki kotityöt.
Kyllä taas on tehty kärpäsestä härkänen. Mun mielestä sun mies ja teinit kuulostaa fiksuilta. Ehkä olisi paras että kattelet oman asunnon niin saa muu perhe elää rauhassa.
Opettaisin heidät tekemään osansa kotitöistä ;-)
Mutta kun eivät ole biologisia lapsia, niin ei voi alkaa kasvattamaan vanhempien tahdon ohi. Itse olisin tehnyt toisin jos olisivat olleet omiani.
-ap
Ihana lukea näitä kommentteja, ja että nuorille opetetaan perusjuttuja. Siitä heillä on hyötyä myöhemminkin elämässään.
-ap
Oma-aloitteisesti: ottavat kaapista syötävää, tuovat astiansa yleensä huoneistansa keittiöön, vievät pyykit pyykkikoriin, hakevat lisää paperia vessaan. Joskus tarjoutuvat osallistumaan esim pöydän kattamiseen.
Käskettäessä/pyydettäessä: imuroivat, kattavat pöytää tai tekevät salaatin, tulevat kantamaan painavia esineitä.
Yksi leipoo innostuessaan.
Siinäpä se, muutaman vuoden sisällä muuttanevat omilleen. Luultavasti osaavat perushommat kun ovat nähneet niitä tehtävän. Ja jos ei, niin oppiihan sitä kun on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Oma-aloitteisesti: ottavat kaapista syötävää, tuovat astiansa yleensä huoneistansa keittiöön, vievät pyykit pyykkikoriin, hakevat lisää paperia vessaan. Joskus tarjoutuvat osallistumaan esim pöydän kattamiseen.
Käskettäessä/pyydettäessä: imuroivat, kattavat pöytää tai tekevät salaatin, tulevat kantamaan painavia esineitä.
Yksi leipoo innostuessaan.
Siinäpä se, muutaman vuoden sisällä muuttanevat omilleen. Luultavasti osaavat perushommat kun ovat nähneet niitä tehtävän. Ja jos ei, niin oppiihan sitä kun on pakko.
Kuulostaa lupaavalta että tekevät asioita.
Pakon edessä on tietysti myös opittava kun muuttaa omilleen.
Mutta olen nähnyt niin monen olevan melko ulalla esim siivouksen suhteen. Esim exäni ja nykyiseni (30-40 v) luulivat että pelkkä lattian imurointi riittää siivouksena. Kumpikaan ei ollut koskaan pyyhkinyt pölyjä tai lattiaa kostealla liinalla. Toisella oli vielä lapsi, jolla oli pölyallergia, ja ihan koko ajan oireita. Oireet katosivat kun siivosin talon.
On melko raskasta olla suhteessa ihmisen kanssa jolla on täysin puutteelliset perustiedot siisteyden ylläpitämisestä. Sen minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa, aikuista raskas alkaa opastamaan.
Kyllä 18 ja 20 vuotiaat lapseni asuvat itsenäisesti jo.
Meillä oli aina periaatteena,että lapsi osallistuu kotitöihin ikänsä ja taitojensa mukaan. Koulutus alkoi heti, kun hän ylettyi pöydän reunaan.
16-vuotiaana hänellä oli jo niin pitkä kokemus, että hänelle saattoi vain sanoa, mitä pitää tehdä. Jos teininä iski "emmä osaa"-kausi, niin sitten kerrattiin yhdessä. Se miten teinin saa tekemään jotain oma-aloitteisesti, jäi vielä itseltä oppimatta. Usein muistutus siitä, että hänen ei tarvitse sitten elämän rakkauden edessä hävetä osaamattomuuttaan yhteisessä kodissa, sai hänet aktivoitumaan.
20-vuotiaana hän muutti sen elämänsä rakkauden kanssa omaan kotiin. Palaute on ollut hyvää, kuulemma hän hoitaa hyvin osuutensa kotitöistä, ja jopa oma-aloitteisesti. Äidin luona hän käy edelleen pesemässä ikkunat keväisin.
Päätös varhaisesta opetuksesta heräsi jo nuorena, kun opetin silloista 18 v kämppistä keittämään makaronia. Kotona, kun ei oltu opetettu mitään. Kämppiksen mielestä ruoan valmistus tarkoitti hernekeittopurkin avaamista, lämmitys oli jo jotain korkeampaa tiedettä.
20-vuotias tekee välillä 12-tuntisiakin työpäiviä, niin ei siinä paljon kotitöitä vaadita. Olen vain onnellinen, että saa väliin riittävän pitkät yöunet. Opiskelupaikkakunnalla hoitaa tietenkin kaiken itse.
Nuorempi tekee vähemmän töitä, mutta hoitaa lukion kiitettävin arvosanoin, ja tavoitteellisen harrastuksensa, niin minuuttiaikataulussa ei jää aikaa kotitöille.
Kiireaikanakin huolehtivat astiat tiskipöydälle, pyykit pyykkikoriin ja puhtaat pyykit pinosta kaappiin. Ei muuta. Kun ei ole kiireaika, niin osallistuvat siivouspäivänä siivoukseen oikein ahkerasti.
Miehesi nuoret selvästikin osaavat kaiken tarvittaessa. Mutta isänsä myös hemmottelee heitä.
Aivan loistava resepti on miehelläsi. Meillä tehdään juuri noin, eikä mitään ongelmia ole tullut.
20 v tekee kaikkia kotitöitä, mitä kerrostaloasunnossa tarvitsee tehdä. Hän asuu omillaan jo kolmatta vuotta.
Pojan huone oli sikala kunnes 19v muutti opiskelemaan. Sen jälkeen hänellä on siisti koti.
Minulla on uusi ihana mies, joka ei ole luutu kädessä koko iltaa, mutta en minäkään ole.
Meillä maalataan tauluja, ommellaan vaatteita, sisustetaan, kokataan ja katsotaan leffoja, lapsia käy enemmän ja vähemmän. Siisteys on tilanteesta riippuvainen.
Jos tekee mieli narista siisteyden tasosta, kannattaa asua yksin.
20-vuotias on jo aikuinen, hänen ei ole syytä enää asua vanhempien luona.
Meillä tekevät melkein mitä vaan, mutta enempi pyydettäessä kuin oma-aloitteisesti. Riippuu tietysti tilanteesta, pesevät kyllä pyykkiä pyytämättä jos omat vaatteet ovat kaikki likaisia.
Minusta vaikutti siltä että miesystäväsi nuoret tekevät erilaisia juttuja pyydettäessä, mutta ilmeisesti kukaan ei oikein pyydä?