Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuu typerältä tunnustaakin, mutta pelkään meidän remonttimiestä. Syytä vai ei?

Vierailija
18.09.2024 |

Eli tehdään remonttia talossa ja tietyt asiat tekemään on palkattu ammattilainen. Täällä niitä ei hirveästi ole saatavilla, joten otettiin tästä läheltä tutun suosittelemasta firmasta.

Alussa jo sanottakoon että mä olen tehnyt työtä mm. rikoksista tuomittujen, narkkareiden ym kanssa ja tullut hyvin toimeen, en ole pelännyt heitä, osaan toimia väkivaltatilanteissa jne. En siis ole mikään säikky säpsy ihminen. Mutta tässä remonttimiehessä on jotain todella epämiellyttävää.

Tyyppi on epäsiisti, elehtii kummallisesti ja puhuu, karjahteleekin itsekseen. Tulee aina etukäteen ilmoittamatta, en välttämättä huomaa muusta kuin että koira alkaa haukkua, kun tyyppi seisoo ikkunan takana kädet taskussa, sisälle tuijottaen. Ei siis soita, ei koputa oveen, vaan seisoo ikkunan takana kun näkee minut sisällä. Välillä tulee sanomaan mulle jotain mutta seisoo vaan ja tuijottaa jotenkin vihaisen oloisena, eikä saa sanottua mistä on kyse. Kerran sain mieheltäni viestin että pitää näyttää tälle tyypille sähköjutut, tyypin esimies oli miehelleni ilmoittanut, kun ei tyyppi tullut multa suoraan kysymään, seisoi vain ja tuijotti minua ja asuntoa. Vaikka häneltä kysyy että mitä, niin ei. Ei vastaa mitään järkevää.

Kerran sanoin hänelle että nyt on kaikki tällä hetkellä meidän pyytämät asiat tehty, kiitokset ja soitamme sitten kun voi taas tulla tekemään. On siis ollut heillä firmankin toive että tulevat aina sitä mukaa kun meillä asiat etenee, ettei ole sitten isoa urakkaa kerralla. Ja siis nimenomaan hänelle painotin että nyt ei kannata tulla, ennen kuin me seuraavan kerran soitamme. Seuraavana aamuna tyyppi seisoi taas ikkunan takana, meinasin saada slaagin. Hänellä oli kuulemma jäänyt joku juttu tekemättä. Teki sen ja kun kävi ulkona, sieltä kuului ilmanvaihtokanavia pitkin puhetta ja karjahtelua. Oli yksin, eikä puhunut puhelimessa.

Yhtenä päivänä kun tyyppi oli täällä, kuulin ulko-ovelta rasahduksen ja ajattelin hänen tulevan sisälle. Ei tullut, odotin minuutin pari. Keskeytin työt ja lähdin katsomaan, niin tämä tyyppi seisoo tuulikaapissa, pelästyi kun avasin oven. Kuulemma "tässä vaan vähän katselin että millainen eteinen".

Ja ei, tämä ei todellakaan ole keksitty juttu. Ja ihan oikeasti mulle on tullut olo etten halua olla tuon tyypin kanssa missään tekemisissä enää. Enkä halua häntä meidän pihaan ja kotiin enää. Seisoo ikkunan takana ja kuuntelee oven takana ties kuinka kauan, ellen huomaa, wtf??!

Olenko mä sekoamassa? 

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen käytös on varmasti epämukavaa mutta hän ei mielestäni kuulosta uhkaavalta. Saattaa olla autismin kirjolla. Itsekseen ääntely lienee jonkinlaista stimmaamista ja tuo ikkunasta sisään tuijottelu ym. vaikuttaa monille kirjolla oleville tyypilliseltä "jumittamiselta".

Jos et halua häntä kutsumatta teille, niin sinun on parasta olla mahdollisimman selkeäsanainen. Jopa niin paljon, että se kuulostaa omaan korvaasi robottimaiselta tai töykeältä. "Soitan sinulle, kun voit tulla. Älä tule, jos en soita.". "Kun tulet remontoimaan, saavu sovittuun kellonaikaan. Ei aikaisemmin. Soita ovikelloa, kun saavut."  Hän ei välttämättä tajua pehmentelyä malliin "ei kannata tulla", vaan häntä pitää ohjeistaa hyvin selkokielisesti rautalangasta vääntäen. Hyvä työmies on varmasti mutta puheen sävyjen ymmärtämisessä sekä suurpiirteisten ohjeistuksien noudattamisessa hänellä lienee hankaluuksia.

Vierailija
22/94 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi teillä on koira!

Ehkä parempi kysyä, jos isä tuli pojan mukana. Tai vaihtaa firmaa. 

On varmasti pelottavaa. Outoja sattumuksia ja hiipparointia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi viikko sitten tyyppi oli hommissa pihallamme. Meillä oli ilkkuna auki. Aloin kuulla hänen äänensä. Hän tuhtahteli ja sanoi sanoja jotenkin agressiiviseen sävyyn, en saanut sanoista selvää. Menin katsomaan ikkunaan. Hän raaputteli seinää meidän käskettyämme, mutta suu kävi jatkuvasti. Hän sanoi jotain on tää tällasta, ei tätä jaksaa. Sitten naurahti todella kovaa ja sanoi nyt riittää, en ajattele sitä enää. En halua enää muistaa. Sen jälkeen töitä normaalisti hiljaa.

Ap

Mulla alko ilmetä tollasta, kun psykoosisairaus alkoi oireilla pahemmin ennen diagnoosia. Aluksi jupisin ahdistuneena yksin ja välillä naureskelinkin, sitten aloin jossain kohtaa tehdä sitä vahingossa ihmisten ilmoilla. Hallitsin sen melko hyvin muiden seurassa. En luullut puhuvani kenellekään vaan purin jotenkin sisäistä ahdistusta. Tuo ei kuitenkaan ole normaalia käytöstä, vaikka ei luulisikaan juttelevansa olemattomille.

Vierailija
24/94 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikähän v*ttu estää sanomasta, että "sanoin sinulle selkeästi ettei tarvitse nyt tulla. Minkä ihmeen takia silti tulit ja miksi seisoskelet ikkunan alla tuijottamassa? En pidä tuollaisesta. Lopeta tai minun täytyy soittaa poliisit ensi kerralla." Minä kyllä vaihtaisin tekijää, en jaksa sekopäitä kotonani. Minulla on valitettavasti remonttia taas edessä lähitulevaisuudessa, kun ostan talon jossain vaiheessa tässä. Tulen heittämään pihalle kaikki oudot remppatyypit ja sallin vain normaalien astua kynnyksen yli.

Vierailija
25/94 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi viikko sitten tyyppi oli hommissa pihallamme. Meillä oli ilkkuna auki. Aloin kuulla hänen äänensä. Hän tuhtahteli ja sanoi sanoja jotenkin agressiiviseen sävyyn, en saanut sanoista selvää. Menin katsomaan ikkunaan. Hän raaputteli seinää meidän käskettyämme, mutta suu kävi jatkuvasti. Hän sanoi jotain on tää tällasta, ei tätä jaksaa. Sitten naurahti todella kovaa ja sanoi nyt riittää, en ajattele sitä enää. En halua enää muistaa. Sen jälkeen töitä normaalisti hiljaa.

Ap

Voi olla myös ihmisen tapa purkaa jotain todella järkyttävää ja stressaavaa elämäntilannetta.

Vierailija
26/94 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri joutui aikoinaan ilmoittamaan remonttimiehen käytöksestä, tuli heti eri mies töihin. Se ensimmäinen tyyppi oli mm. kommentoinut asiattomasti sisustusta sekä asumismuotoa (yksin asuva sinkku), oli koskenut luvattomasti tavaroihin (tavaroita oli selvästi siirrelty ja käytetty) ja jättänyt ulko-oven niin, ettei se mennyt lukkoon.

Vierailija
27/94 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen töitä raksalla, olen nainen. Toi on ihan saa#anan normaalia siellä. Näitä riittää....

Vierailija
28/94 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lievä kehitysvamma, joka ei ehkä näy ulospäin, mutta saattaa ilmetä tyhmyytenä ja hyypiömäisenä käytöksenä?

Vierailija
29/94 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten käyttäytyy, kun miehesi on paikalla?

Eri tavalla, mutta silloin toki huomataan paremmin että tyyppi tulee auton kanssa pihaan, mies menee vastaan ja seurailee paremmin sitä touhua pitkin päivää. Miehelle myös puhuu normaalisti. Ja jos mies on paikalla, ei karjahtele ja puhu itsekseen. 

Joku toinen kysyi onko tyypillä avain meille, niin ei onneksi ole. Ja sen eteisessä seisomisen jälkeen tarkistin avainkaapin kun tuli mieleen onko käynyt siellä, mutta ei onneksi.

Enkä tosiaan ole mikään säikky tapaus. Työpaikalla, jos vaikka tulee joku hankala asiakastapaus jota muut ei uskalla kohdata, minut haetaan usein paikalle koska mulla kestää hermot ja pysyn rauhallisena, saan tilanteet hoidettua. Ei ongelmaa. Siksikin olen tätä tunnetta ihnetellyt. Ehkä, kun tämä liittyy omaan kotiin, niin tilanne on eri. Ja hänessä on jotain todella outoa ja epämiellyttävää. Ap

Vierailija
30/94 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap selvitit miten osaat kohdata rikollisetkin tyypit. Oletko pyrkinyt keskustelemaan miehen kanssa ja miten kävi?

Vierailija
31/94 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tämä ei ollut tämän ketjun aloittajan kirjoitus. Tämän ketjun ap.

Vierailija
32/94 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mulla alko ilmetä tollasta, kun psykoosisairaus alkoi oireilla pahemmin ennen diagnoosia. Aluksi jupisin ahdistuneena yksin ja välillä naureskelinkin, sitten aloin jossain kohtaa tehdä sitä vahingossa ihmisten ilmoilla. Hallitsin sen melko hyvin muiden seurassa. En luullut puhuvani kenellekään vaan purin jotenkin sisäistä ahdistusta. Tuo ei kuitenkaan ole normaalia käytöstä, va

Juu ja itsekseen kotona naureskelu ei ole yhtä kuin psykoosi. 

Minulle tulee mieleen meemejä ja nettikommentteja sekä tosielämän tapahtumia, joille repeilen kotona.

Vierailija
33/94 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voi olla myös ihmisen tapa purkaa jotain todella järkyttävää ja stressaavaa elämäntilannetta.

Kyllä toi silti on jo psykoottista käytöstä. Ei normaalia.

Vierailija
34/94 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap selvitit miten osaat kohdata rikollisetkin tyypit. Oletko pyrkinyt keskustelemaan miehen kanssa ja miten kävi?

No kun ei tämä vastaa! Keskustelu on mahdotonta. Ja kun esimerkiksi silloin sanoin että nyt ei tarvitse tulla ennen kuin soitamme, ja vielä toisen kerran sanoin sen jälkeen että me soitamme sitten, kun saa tulla jatkamaan, niin hymähti vain. Ei vastannut. Eikä se siis mennyt perille. Ap

Vierailija
35/94 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen tohveli sinä olet (ja miehesi myös), jos ette saa sanotuksi, että tämän herran palveluksia ei enää tarvita. Ilmoitatte hyvin yksiselitteisesti ja selvästi, että ei ole enää tulemista.

Vierailija
36/94 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten olin hyvin samanlaisessa tilanteessa.  Soitin firmaan ja pyysin olla lähettämättä kyseistä miestä meille.  Se selvisi sillä.  Sinun tapauksessa etsisin uuden firman.376

Vierailija
37/94 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis, silloin kun hän tuli ikkunan taakse vaikka nimenomaan olin sanonut että seuraavan kerran voi tulla vasta kun soitamme, niin menin ja kysyin että miksi tulit? Jäikö jotain kesken eilen vai mitä? Niin hän sanoi jotain "täytyy katsoa". Kysyin uudelleen että jäikö siis jotain kesken ja hän hymähteli. Sitten oli pakko lähteä jatkamaan omia töitäni, ja pian sain mieheltäni tiedon että remppamiehen kanssa pitää katsoa ne pari asiaa. Tyypin esimies oli miehelleni soittanut. Mutta hän ei mulle voinut itse sitä sanoa. 

Keskustelu ei siis vaan onnistu. Ap

Vierailija
38/94 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun ei tämä vastaa! Keskustelu on mahdotonta. Ja kun esimerkiksi silloin sanoin että nyt ei tarvitse tulla ennen kuin soitamme, ja vielä toisen kerran sanoin sen jälkeen että me soitamme sitten, kun saa tulla jatkamaan, niin hymähti vain. Ei vastannut. Eikä se siis mennyt perille. Ap

Kuulostaa ihan siltä, että miehellä on jonkinasteinen kehitysvamma, jos puheen ymmärtäminen ja sanoilla kommunikointi on noin vaikeaa. Moni lievästi kehitysvammainen pystyy tekemään suorittavaa työtä ja näyttää päällepäin aivan tavalliselta mutta käytös paljastaa, että käsityskyky ei ole normaalin aikuisen tasolla. Eri asia sitten, onko työnantajalta kauhean fiksua laittaa selvästi vähän ohuemmalla pakalla pelaava työntekijä remontoimaan yksin asiakkaan kotia.

Vierailija
39/94 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen tohveli sinä olet (ja miehesi myös), jos ette saa sanotuksi, että tämän herran palveluksia ei enää tarvita. Ilmoitatte hyvin yksiselitteisesti ja selvästi, että ei ole enää tulemista.

Onhan teillä ovet lukossa niin, että hän ei hiippaile sinne ihan milloin tahansa.

Vierailija
40/94 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosia sitten olin hyvin samanlaisessa tilanteessa.  Soitin firmaan ja pyysin olla lähettämättä kyseistä miestä meille.  Se selvisi sillä.  Sinun tapauksessa etsisin uuden firman.376

No näin aionkin tehdä. Ja jos mies ei siihen suostu niin sitten on itse paikalla, aina. Meille saa tulla vain sovitusti (no tämä ei ole onnistunut nytkään) ja muuten pidän porttia lukossa. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi