Rosa "kolumnoi" taas vaihteeksi Hesarin pääkirjoitus aukeamalla. Aika väsynyttä.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010699478.html
Missä kuplassa tai todellisuudessa tuo ihminen elää? Toi teksti voisi olla validi ja tuore about 1970-luvulla.
Kommentit (105)
"Siksipä nuo onkin niin vihaisia aina kun joku huomauttaa että media puhuu soopaa ja faktat on ristiriidassa koska heidän kannaltaan faktoilla ei ole väliä vaan väite määrää totuuden. "
Tuohon ei riitä että vain heittelee netissä näitä huomautuksia vaan pitäisi pystyä perustelemaan näkemyksensä ja osoittamaan ne juttujen virheet. Näin ei yleensä kuitenkaan täälläkään kukaan tee.
Olen eri, mutta esim. se, että naisten pitää esittää kiinnostunutta muiden vauvoista ja sanoa niistä jotakin, tai pidetään todella töykeänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tavis keski-ikäinen nainen ja minäkin olen kokenut sukupuoliroolit jossain määrin kapeiksi ja ahdistaviksi. En tiedä kuka heteroseksuaali jossain kohtaa elämäänsä ei olisi?
Esimerkki tällaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäkää nyt että tuo pottunokka liikkuu tällaisissa piireissä:
Oksensin vähän suuhuni.
Nuohan antavat ymmärtää että naiset on niin surkeita, että eivät pärjää ilman heidän esiinnostamistaan ja kehtaamiskoulujaan?
Minut nostaa esiin oma ammattitaitoni, kiitos vaan paljon.
T nainen miesvaltaisella STEM- alalla, ei koskaan väheksitty tai tytötelty. Kun löytyy sitä substanssiosaamista.
Huh huh, mitä tyyppejä. Että tämmöstä vielä Suomessa tänä päivänä.
Eiköhän niin naiset kun miehetkin pärjää vallan hyvin ilman tällaisia pöhötyskursseja.
Kuten aiempi kommentoija tämän ketjun alkupuolella sanoi, Meriläinen kuulostaa trans-kriitikolta, joka antaa rivien välistä ymmärtää, kuinka järjetöntä on silpoa terveitä nuoria mieluummin kuin antaa kasvavien ja kehittyvien olla poikamaisia tyttöjä tai tyttömäisiä poikia tai mitä nyt kulloinkin ovat. Juuri näin! Ei tarvita mitään överi-silpomisia.
Ps. Individualismi ei ole mikään uusi juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös Rosan oma poika identifioidu muunsukupuoliseksi mekkoilumieltymyksensä vuoksi, koska pojat eivät käytä mekkoja? Kannattaisi ensin siivota oma pesä, ennen kuin alkaa meuhkaamaan muille. Transeilla on muutenkin ummehtuneimmat sukupuolikäsitykset.
En tiedä Rosan lapsesta ja hänen sukupuolestaan mitään, mutta nuo ummehtuneet sukupuolikäsitykset eivät ole ollenkaan tuttu kokemus minulle. Minä olen ihan perusjuntti bisse, mutta pyörin paljon transrikkaissa porukoissa (turreja, IT-nörttejä, lauta- ja roolipelaajia, Setalaisia, jne). Niissä saa olla juuri omanlaisensa ja pukeutua miten haluaa.
Mistä sitä muuten tietää olevansa trans, ellei epätyypillisestä sukupuolen ilmaisusta, mieltymyksistä ja persoonallisuudenpiirteistä? Rosan poika kokee, ettei ole mies, koska haluaa pukeutua toisinaan mekkoihin.
Säälin syvästi tätä Fransia. Missä hänen isänsäon, mies joka oli aikanaan hyvinkin sanavalmis. Onko hän nykyään eunukki?
Mitähän mieltä Rosa mahtaa olla muiden kulttuurien naisten asemasta ja stereotyypeistä? Vihervassut tuntuvat olevan Koraanin kanssa samaa mieltä naisista ja homoseksuaaleista. Vai muistaako joku törmänneensä islamkritiikkiin vassujen taholta?
Minusta tuo on oikeasti tarpeellinen kirjoitus tässä ajassa. Mulla on 2 teini-ikäistä nuorta, ja näin 1970-luvun kasvattina oikein kummastuttaa, miten vanhanaikainen heidän maailmansa on sukupuolten suhteen. Modernia siinä on se, että on ok olla queer, mutta jos et ole, niin pitäisi olla todella stereotyyppinen sukupuolensa edustaja.
Minua huvitti, kun tyttäreltä loppui julkkisihastus johonkin (mies)näyttelijään, koska hän oli jossain muotilehdessä vähän taiteellisissa muotikuvauksissa, jossa hänellä oli mm. helmet ja värikkäitä vaatteita. Hän sanoi ettei ole ikinä nähnyt mitään niin oksettavaa. Minusta tyyli muistutti vähän minun nuoruuteni ihailtuja glam-rokkareita, ei sitä kasarilla ja ysärillä kukaan ällötellyt ja homotellut. Ja hän näytti somesta, miten kaikki kommentit oli että ei ole ikinä nähnyt mitään niin oksettavaa, oksennushymiöitä, kommentteja että "unstan" eli lopettaa fanittamisen. Järkytys osin tuli varmaan siitä, että ko. henkilö yleensä pukeutuu perinteisen miehekkäästi, mutta oli se kummallinen reaktio.
Samoin meidän nuorten mielestä on olemassa "sukupuolityypillisiä" hiuksia ja esim. lyhyet hiukset naisella on yök. Paitsi jos on lesbo, niin voivat olla osana identiteettiä. Tytär myös elättelee vähän tradwife-henkisiä ajatuksia, romanttisia fantasioita kotiäidin elämästä, ja sanoo ettei halua mun elämääni, jossa joudun kilpailemaan työelämässä miehiä vastaan. Hänen unelmat on kuulemma perhe, lapset ja kotiäitiys. Aina kun kuuntelen noita, tuntuu että eletäänkö me jossain dystopiassa, jossa kaikki taantuu.
En todellakaan haluaisi että äitini olisi Rosan kaltainen. Ihan tavallinen äiti riittää loistavasti.
Äiti Rosa Meriläinen ja isä Simo Frangen ja näin upea heidän jälkeläisestään tuli. Onnittelen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paraskin puhumaan sukupuolistereotypioita, kun itse puhuu sisustusksesta, siivoamisesta ja shoppailusta, aivan kuin juuri nämä kolme asiaa olisivat kaikkien tylsien ja tavanomaisten naisten ainoita huveja.
Sukupuolistereotypia = kulttuuriin sisäänkirjoitettu oletus, että nämä kiinnostavat naisia
Translogiikka: jos mies on kiinnostunut naisille tyypillisistä jutuista, niin hän on transnainen. Tai jos nainen on maskuliininen, niin hän onkin transmies. Niin raikasta, niin edistyksellistä!
Onko Simo Frangen siis joku oletettu ja lapsesta tuli Frans?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka lukee herran vuonna 2024 hesaria?Sama kuin lukisi teinien subjektiivisia mielipiteitä somepäivityksistä.
On siellä aika monta uutistakin jos vain vauvaudut sen lehden avaamaan.
Ne tärkeät uutiset on luettu ulkomaalaisista laatumedioista 12 tuntia aikaisemmin.
Juuri näin. Hesari, itsensä ylentänyt "the laatulehti" on tarkoitettu boomereille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös Rosan oma poika identifioidu muunsukupuoliseksi mekkoilumieltymyksensä vuoksi, koska pojat eivät käytä mekkoja? Kannattaisi ensin siivota oma pesä, ennen kuin alkaa meuhkaamaan muille. Transeilla on muutenkin ummehtuneimmat sukupuolikäsitykset.
En tiedä Rosan lapsesta ja hänen sukupuolestaan mitään, mutta nuo ummehtuneet sukupuolikäsitykset eivät ole ollenkaan tuttu kokemus minulle. Minä olen ihan perusjuntti bisse, mutta pyörin paljon transrikkaissa porukoissa (turreja, IT-nörttejä, lauta- ja roolipelaajia, Setalaisia, jne). Niissä saa olla juuri omanlaisensa ja pukeutua miten haluaa.
Mistä sitä muuten tietää olevansa trans, ellei epätyypillisestä sukupuolen ilmaisusta, mieltymyksistä ja persoonallisuudenpiirteistä? Rosan poika kokee, ettei ole mies, koska haluaa pukeutua toisinaan mekkoihin.
Trans tuntee olevansa vastakkaista sukupuolta. Ilmaisut, kiinnostuksenkohteet ynnä muut ei riitä siihen.
Onko Frans muuten sanonut, että pukeutuminen on hänen identiteetin taustalla? Mitä googlella löysin kertoo vanhojen tanssien mekosta, mutta ei siitä että mekot olisivat se syy miksi hän kutsuu itseään muunsukupuoliseksi.
Kuinkahan kauan joudutaan vielä odottamaan, että Hesari palaisi takaisin vakavasti otettavaksi julkaisuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa miehethän valittavat tällä palstalla miehiin kohdistuvista stereotyyppisistä sukupuolirooliodotuksista joka ikinen päivä.
Ja paljon valittavatkin. Rosa on myös teidän puolella huomauttaisin. Hän sanoo, että on ok olla mies, joka ei täytä rooliodotuksia.
Miksi hänen mekkoileva poikansa on sitten muunsukupuolinen, eikä feminiininen mies?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitä muuten tietää olevansa trans, ellei epätyypillisestä sukupuolen ilmaisusta, mieltymyksistä ja persoonallisuudenpiirteistä? Rosan poika kokee, ettei ole mie
Jostakin luin, että Frans on itse sanonut jo lapsena äidilleen ettei halua että häntä kutsutaan pojaksi. Onneksi syntyi hurjan avarakatseisen Rosa Meriläisen jälkeläiseksi. Isin mielipidettä emme tosin ole kuulleet.
"Trans tuntee olevansa vastakkaista sukupuolta. Ilmaisut, kiinnostuksenkohteet ynnä muut ei riitä siihen.
Onko Frans muuten sanonut, että pukeutuminen on hänen identiteetin taustalla? Mitä googlella löysin kertoo vanhojen tanssien mekosta, mutta ei siitä että mekot olisivat se syy miksi hän kutsuu itseään muunsukupuoliseksi."
Kannattaa perehtyä Setan ja muiden transtoimijoiden määritelmään transiudesta. Kehodysforia ei ole nykykäsityksen mukaan transiuden edellytys, vaan sukupuolistereotyyppeihin samaistuminen tai samaistumattomuus. Isolla osalla transidentifioituvista ei edes ole kehodysforiaa.
Mikä muu tekisi ihmisestä muunsukupuolisen?
Vieläkö Rosa harrastaa voimanostoa vaginallaan? Mikä lienee tämänhetkinen ennätystulos, kilon ketsupipurkki vai viiden litran sanko?
"Käytän aikani lukemalla uutisia enkä mielipiteitä."
Ja siltikään et pysty kertomaan yhtään Hesarin tämän päivän uutista joka olisi silkka mielipide.